Mikä silloista mieluisin Laajasaloon?

Mikä silloista mieluisin Laajasaloon

  • Ventus

    Äänet: 2 6.1%
  • Nexu

    Äänet: 0 0.0%
  • Debet Semper Plus Esse Virium In Vectores Quam In Onere

    Äänet: 1 3.0%
  • Hyperborea

    Äänet: 0 0.0%
  • Filum Lucis

    Äänet: 1 3.0%
  • Unda Arctica

    Äänet: 13 39.4%
  • Occursus

    Äänet: 0 0.0%
  • Septem Fratres

    Äänet: 4 12.1%
  • Gemma Regalis

    Äänet: 6 18.2%
  • Recreatio Maritimus

    Äänet: 3 9.1%
  • Oculus

    Äänet: 3 9.1%

  • Äänestäjiä yhteensä
    33
  • Äänestys suljettu. .
Äänestin Recreatio Maritimusta, koska siinä raitioliikenne ja jalankulku+pyöräliikenne oli erotettu toisistaan tareppeksi tehokkaasti, ja 1960/70-lukulainen plastinen futurismi tenhosi minut. Juuri tältä 2010-luvun kuuluu näyttää, ei miltään kömpelöltä lasten duplo-leikiltä!

Oliko muuten sillan kilpailuohjelmassa vaatimus, että nimimerkin on oltava antiikkinen? En ole latinassa mikään haka yhden työväenopiston alkeiskurssin käytyäni enkä ole kreikkaa kuunaan opiskellut, mutta nimimerkit ovat suomennettuna:

01 Ventus – Tuuli (vrt. ventilation - tuuletus)
02 Nexu – latinaksi "Siteettä", muinaiskreikaksi Laiturin mukaan "Yhteys".
03 Debet Semper Plus Esse Virium In Vectores Quam In Onere – Kantajan täytyy olla taakkaansa vahvempi (Seneca)
04 Hyperborea – kreikkalaisen mytologian kansa, joka eli kirjaimellisesti pohjoistuulen takana (suunnittelija on selvästi ymmärtänyt, miksi pyöräilyn on oltava säänsuojassa ja tämä kuuluu siksi suosikkeihini, vaikka onkin harmittavan vähäeleinen)
05 Filum Lucis – Valon nauha
06 Unda Arctica – Arktinen aalto (unda, vrt. "wind")
07 Occursus – Kohtaaminen
08 Septem Fratres – Seitsemän veljestä :) (huomatkaa pyloneiden määrä)
09 Gemma Regalis – Kruununjalokivi (mitä silta toki on, vaikka kulislaiset asukasaktiivit kiroavat)
10 Recreatio Maritimus – "Merellinen virkistys" (wiktionary ei tunne sanaa "recreatio" englannin "recreation" eli virkistysmielessä vaan sen mukaan recreatio on uudelleenluomista)
11 Oculus – Silmä (miksi?)
 
Huomasin videoilta, että joissain silloissa pysäkkilaituri oli kiskojen välissä juna- ja metrotyylisesti. Ratikoissahan ovet ovat vain toisella puolella, joten aiotaanko sillalla ajaa päikseen vai onko tuo vain huonosti tehty konsepti?

Maailmalta löytyy esimerkkejä, missä raitiovaunut ajavat silloilla tai tunnelissa vasemmanpuoleista kiskoparia pitkin ja pysäkeillä on keskikorokkeet. Tällöin olemassa olevat oikeanpuoleiseen liikenteeseen tarkoitetut vaunut voivat rajoituksitta käyttää kyseistä osuutta eikä tarvitse hankkia erikseen vaunuja, missä on ovet molemmilla puolilla. Vasenta puolta liikennöidyn osuuden alussa ja lopussa on X:n muotoinen risteys, jossa vaunut vaihtavat puolta.

Zürich on yksi paikka mikä tuli mieleen, missä yllä mainittu järjestely on käytössä.
 
Zürich on yksi paikka mikä tuli mieleen, missä yllä mainittu järjestely on käytössä.

Göteborgin Angeredin radallakin liikennöidään vasemmanpuoleisesti. Alunperin säästettiin rakennuskustannuksissa, kun pysäkit rakennettiin keskilaiturillisina. Keskilaitureiden taustalla oli myös jo aikoja sitten haudatut metrosuunnitelmat.
 
Vasenta puolta liikennöidyn osuuden alussa ja lopussa on X:n muotoinen risteys, jossa vaunut vaihtavat puolta.

Sillalle on kuitenkin tulossa ilmeisesti varsin tiheä raitiovaunuliikenne, ja mahdollisesti tarvetta vielä tiheämmälle, mikäli alueet kasvavat. Näin ollen näkisin mahdollisten X-risteysten olevan tarpeetonta vaikeuksien hankkimista.
 
Sillalle on kuitenkin tulossa ilmeisesti varsin tiheä raitiovaunuliikenne, ja mahdollisesti tarvetta vielä tiheämmälle, mikäli alueet kasvavat. Näin ollen näkisin mahdollisten X-risteysten olevan tarpeetonta vaikeuksien hankkimista.

Juuri näin, ei vasemmanpuoleista liikennettä tarvitse pakolla änkeä sillalle. Helsingissä on jo ihan liikaa raitiovaunuliikennettä hidastavia "erikoisratkaisuja". Kun eräässä muussa ketjussa yritetään mitä erikoisimmilla syillä ("pyörät eivät mahdu raitiovaunuun") argumentoida siltaa vastaan, ajattelin ottaa tuulet pois purjeista, mikäli keskikorokkeet olisi nostettu jostain syystä kynnyskysymykseksi.
 
Kävin eilen Laiturilla ensin katsomassa siltaehdotukset läpi ja sitten kuulemassa esitykset, joissa kerrottiin köysiradasta, bussilautasta ja vähän sillastakin. YVA on ehkä valmis ensi vuonna.

Puhtaasti ulkonäön perusteella minusta Gemma Regalis, Oculus, Septem Fratres, Nexu ja Unda Arctica olisivat kelvollisia. Näistä kuitenkin vain Gemma ja Unda ovat sijoittaneet raitiotien yhdelle ja muun liikenteen toiselle puolelle siltaa. Siispä pitäisi valita niistä kahdesta. Unda muistuttaa minusta liikaa sellaisia tylsiä teräksisiä rautatiesiltoja, joita on maailma täynnä, ja Gemma puolestaan on tuikitavallinen pylonisilta. Äänestän Gemmaa, mutta saisi siinä olla jotain hiukan omaperäisemää mukana.

Voihan olla, että jalankulun, pyöräilyn ja raitiotien sijoitus sillalle on noissa muissa vaihtoehdoissa melko vapaata – en tiedä, rajoittaako sillan rakenne sitä jotenkin. Jos ei rajoita ja voidaan valita joku noista kolmesta siten muutettuna, että ratikka on pohjoislaidalla, niin ehkäpä valintani olisi Septem Fratres.
 
Unda muistuttaa minusta liikaa sellaisia tylsiä teräksisiä rautatiesiltoja, joita on maailma täynnä

Tämän oli meikäläisenkin ensimmäinen assosiaatio kuvien perusteella. Lisäksi yökuvassa valaistujen kaarien aaltomuoto on mielestäni idealtaan jotensakin halpa (enkä tarkoita nyt rahaa).
 
Takaisin
Ylös