Raitiolinjastosuunnittelua

Jos minä saisin päättää, niin otetaan Stadtbahn-konsultti Kölnistä/Bielefeldistä ja ryhdytään päivittämään Helsingin rataverkkoa matalalattiaiseksi Stadtbahniksi. Tämä tarkoittaa, että mahdollisimman vähän tekemisissä muun liikenteen kanssa ja missä sitä on, niin etuudet ovat 100%. Pysäkit pidennetään niin, että niihin sopii minimissään 2x Stadtbahn B-vaunun mittainen yhdistelmä, mikä on 60 metriä. Samalla kovin lähekkäin olevia pysäkkejä yhdistetään. Myös ratamateriaali vaihdetaan "rautatieradaksi" (eli normaalit kiskot+pölkyt tai vastaava ratkaisu) kaikkialla missä se on mahdollista. Ja linjat päivitetään vähitellen kaksisuuntaisiksi ja kalustohankinnat jatkossa sen mukaan sitten. Kaarresäteet keskustan linjolla voivat olla lähes ennallaan, mutta uusilla radoilla sekä esikaupunkilijoilla käytetään laajempaa kaarresädettä ja radat on muutenkin mitoitettu korkeimmille ajonopeuksille kuin nykyään. 1000 millinen raideleveys luonnollisesti säilyy. Uusi kalusto on Stadtbahn-ajatuksen mukaisia kaksisuunta-raitiovaunuja (nykyistä leveämpiä), mutta matalilla välipaloilla varustettuja Nr-vaunuja voidaan aivan hyvin käyttää myöskin ja niitäkin kahden yksikön junina, jos jollakin linjalla on tarpeen. Variotkin soveltuvat ilmeisesti lähes sellaisenaan juna-ajoon.

Periaate linjoissa on se, että tietyt linjat muodostavat linjaryhmän, jota voidaan linjakaaviossakin kuvata tietyllä värillä. Esimerkiksi h4/h10 voi olla yksi ryhmä, Hämeentien suuntaan menevät ja keskustan sekä kiertolinjat omat ryhmänsä jne. Raitioliikenne asetetaan kaikinpuolin prioriteetiksi kärkeen metron rinnalle ja suunnitellaan linjat toimimaan osana raideliikenteen runkoverkkoa. Toki myös raskaan raideliikenteen verkko on tärkeä. Merkittäviä uudiskohteita ovat (todellisuudessakin) Jätkäsaari, Sompasaari ja eteenkin Laajasalo. Samaten Kampin radat, sekä Fredan rata Bulevardin ja Kampin välillä. Linja h9 tulee ihan kohta, mutta muutamat kohdat siinä ovat olleet ainakin minulle hieman pettymyksiä: Pasilan ja Aleksis Kivenkadun uudisradat kulkevat vieläkin ihan liikaa muun liikenteen armoilla. Erillisradat ovat tärkeä raitioliikenteen sujuvuuden kannalta ja sellainen voidaan toteuttaa ihan kadun keskellekin vaikkapa kanttikivillä eristettynä. Kun ratamateriaali on vieläpä vaikkapa pölkkykiskoa tai nurmirataa, niin eipä houkuttele väärinkäytöksiin.

Oikeastaan kuukangon vision sekä laten vastikään HKL:lle laatiman huikean hienon "Raitiovaunuliikenteen tehostamismahdollisuuksien arviointi"-selvityksen pohjalta voisi laatia "Helsingin Raitioliikenteen Suunnittelukirjan". Väitämpä, että tuo laten selvitys ensimmäinen laatuaan koko Helsingin raitioliikenteen historiassa. Onhan tälläisia täälläkin höpisty, mutta tuo on ihan virallinen dokumetti ja vieläpä kohdassa "Suunnitelmat". Hatun nosto sille :)!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös