TramWest - Etelä-Espoon ratikka

No ei todellakaan ole yksikäsitteistä. Mutta seuraavan kerran voisit perustella vähän paremmin tuon suuruuden, sillä pelkkä asukasluku ei riitä. Tiedämmehän me kaikki, että kantakaupunki täällä on pieni ja metsää riittää seudulla vaikka tuhannen Nooan arkin rakentamiseen.http://en.wikipedia.org/wiki/Largest_urban_areas_of_the_European_Union

Helsinki on luonnonläheinen kaupunki. Olettekos koskaan katsoneet Helsinkiä ilmasta varsinkin kesällä? Pääkaupunkiseutu on urbaani viheralueiden erottama suurkaupunki. Helsingin keskustassa on puistoja enemmän kuin monissa muissa EU:n suurkaupungeissa. Vaikka kieltämättä Helsingin keskustassakin puistoja ja viheralueita on perin vähän. Autot ovat kaikkialla.

Helsingin keskusta on kapealla Vironniemellä. Kaupungin perustaja laittoi keskustan vanhankaupunginlahdelle, mutta myöhempi Venäläinen valloittaja siirsi sen Vironniemelle. Tämä on tilanne ja niemi on ahdas. Kasvaessaan kaupunki on pakotettu laittamaan osan liikenteestä maan alle. Myös silloin vaikka niemi olisi isompi. Helsingin keskustan katuverkko ei siedä minkäänlaista lisäkuormitusta.

Metro + liityntäliikenne on pääkaupunkiseudun joukkoliikennestrategia. Metron suurimmat vaihtoasemat ovat Itämetrossa Sörnäinen (tulevaisuudessa myös Hakaniemi(Pisara) sekä Kalasatama), Herttoniemi ja Itäkeskus. Länsimetron päävaihtoasemat ovat Tapiola ja Matinkylä. Kummatkin nuo ovat Etelä-Espoon aluekeskuksia, joissa on kaikki kaupalliset ja kunnalliset palvelut. Tapiolaan ja Matinkylään yhdistyvät tulevaisuudessa myös Jokeri I ja II pikaratikat joilla pääsee radanvarsiEspoon kautta muualle pääkaupunkiseudun kehäalueille.

Joukkoliikennestrategian toinen kantava osa on lähijunat + liityntäliikenne. Pääradan suuria vaihtoasemia on Malmi, Puistola ja Tikkurila. Ranta- ja Martinlaakson radalla suuria liityntäasemia on Huopalahti, Myyrmäki ja Leppävaara sekä Espoon keskus.

Valitettavasti pääkaupunkiseudulle ei voi rakentaa hidasta mutkittelevaa ratikkaverkkoa pysäkki kolmen korttelin välein. Tämä on silkkaa utopiaa ja Etelä-Espooseen on turha tällaisesta uneksia.
 
Viimeksi muokattu:
Metro + liityntäliikenne on pääkaupunkiseudun joukkoliikennestrategia.
Ei, vaan lähinnä Itä-Helsingin. Itä-Helsinki ei ole pääkaupunkiseutu.

Valitettavasti pääkaupunkiseudulle ei voi rakentaa hidasta mutkittelevaa ratikkaverkkoa pysäkki kolmen korttelin välein. Tämä on silkkaa utopiaa ja Etelä-Espooseen on turha tällaisesta uneksia.
Kukaan ei ole esittänyt Etelä-Espooseen mitään "hidasta mutkittelevaa ratikkaverkkoa". Suosittelen sinulle, että hämmentämisen sijaan pysyt asiassa. Vai onko se mahdotonta nyt, kun metron hinta alkaa karata käsistä?
 
Metro edustaa ihmisten mielissä tiettyä suurkaupunkiglamouria, jota ratikoilla ei ole. Helsingin ulkopuolelta maakunnista tulevat ihmiset, jotka tunnen, mieltävät usein ratikat bussien kaltaisiksi, mutta raskasraiteet ovat jotain ihan erilaista, luksusta ja erikoisuutta.
Joo. Mutta silloin, kun tehdään valintoja esim. auton ja joukkoliikenteen välillä, ratkaisee se, millaista välineen palvelu oikeasti on. Silloin puhutaan vuorotarjonnan lisäksi pysäkkietäisyyksistä, vaihtojen määrästä jne. eikä siitä, mikä tuntuu citymäisimmältä. Tässä nyt kuitenkin ratkaistaan ensisijassa eteläespoolaisten liikkumiskysymyksiä eikä sitä, millainen Helsinki haluaisi olla, vaikkei ole.

Ja jos mielikuvia tarvitaan, niin kyllä tuo Tramwest aika modernilta ja urbaanilta tuntuu, hinta vain on halvempi, että ehkä se ei sitten ole kelvollinen kun ei maksa riittävästi.
 
Metroasemien syvyys on kyllä yksi huonoimmista argumenteista metroa vastustaessa ja tulevina vuosikymmeninä luultavasti naureskellaan tuollaisille argumenteille.
Näyttää siltä, että et tunne joukkoliikenteestä ammattitasolla käytävää keskustelua.

Itse joukkoliikenteessä eräällä, melko lyhyellä reitillä, voisin käyttää ratikkaa koko matkan. Mutta osan tuosta matkasta menen melkein poikkeuksetta metrolla koska se on nopeampaa ja säästää matka-aikaa.
Joitain kertoja on tälläkin foorumilla toistettu sitä, että Helsingin raitioteiden liikennöintikäytäntö ei edusta nykyaikaa. Pikemminkin se on kehnoine ratoineen kuin raitioliikennemuseo, jollaisia ei löydä enää edes Itä-Euroopan kaupungeista.

Kun täällä on pitäydytty 1970-luvulla käyttöön otettuja joukkoliikennekaistoja lukuun ottamatta muusta joukkoliikenteen kehittämisestä kuin metron rakentamisesta, niin totta kai täällä pintaliikenne tökkii. Muutenhan valtavat investoinnit metroon näyttäisivät aivan turhilta. Mutta siitä huolimatta Kaivokadun ja Kurvin välillä pääsee pinnalla nopeammin kuin metrolla, kuten jopa Reittiopaskin näyttää.

Tämä on vain yksi esimerkki siitä miten metro ja liityntäliikenne ja useat eri vaihtoehdot nopeuttavat matka-aikaa.
Juttuusi siitä, että otat metrolla yhden ratikan vuorovälin kiinni en suoraan sanoen usko. Kaivokadun ja Kurvin välillä metron kanssa rinnan kulkee linja 6, jolla on tiheimmillään 6 minuutin vuoroväli. Tämä on pisin väli, jolla ratikan ja metron nopeutta voi verrata. Reittioppaan mukaan matka-aika ratikalla ja metrolla on 14 minuuttia. Kuutta minuuttia et metron kanssa voita mitenkään.

Kolmonen kulkee vain Hakaniemen ja Kaivokadun välin, eli lyhyemmän matkan ja sen vuoroväli on pidempi, 8,5 minuuttia. Reittioppaan ajat sekä metrolle että ratikalle ovat 9 minuuttia (Kaivokatu 12, Siltasaarenkatu 14, klo 7:45). Väität, että metro kulkee tuon matka puolessa minuutissa mukaanlukien matkat maanpinnan ja laituritason välillä. Yritä nyt edes keksiä vähän uskottavampia juttuja!

Vaihtaminen hidastaa aina matka-aikaa verrattuna siihen, ettei tarvitse vaihtaa. Raitiovaunulla pääsee vaihtamatta katuverkosta metro- tai junaradalle, joten se on aina nopeampi kuin vaihtaminen ellei puhuta junista ja niiden asemaväleistä, joilla voi ajaa nopeammin kuin 100 km/h.

En minä pääse kantakaupungin ratikkaverkkoa pitkin kolmen korttelin päähän minne olenkaan menossa ilman vaihtoja vielä. Volyymia sellaiselle järjestelmälle on perin vähän Etelä-Espoossa. Kun ei sellaista järjestelmää ole Helsingin keskustassakaan. Miksi siis Etelä-Espoolaisten tulisi päästä ovelta ovelle vaihdoitta?
Tässähän sinun ideologiasi tuli. Kun ei osata jakaa hyvää, niin jaetaan sitten kurjuutta. Espooseen pitää rakentaan metro, jotta siellä ei olisi parempaa joukkoliikennettä kuin Itä-Helsingissä. Maksoi mitä maksoi.

Antero
 
Valitettavasti pääkaupunkiseudulle ei voi rakentaa hidasta mutkittelevaa ratikkaverkkoa pysäkki kolmen korttelin välein. Tämä on silkkaa utopiaa ja Etelä-Espooseen on turha tällaisesta uneksia.

Jätän nyt tarttumatta tuohon hitaan ratikkasi olkinukkeen. Mutta uneksiminen ei koskaan ole turhaa. Jos toisten uneksiminen ärsyttää, kannattaa sulkea korvansa.

Muuten nämä kaksi keskustelua (Länsimetro ja Tramwest) ovat sinänsä mielenkiintoisia ja jopa hauskoja (välillä suorastaan hilpeitä), mutta hieman alkaa tuntua siltä kuin kaksi rikkinäistä levysoitinta kiistelisivät keskenään. "Metro on hyvä. rats.. metro on hyvä.. rats.. metro on hyvä.." vastaan "Pikaratikka on parempi.. rits.. pikaratikka on parempi.. rits.. pikaratikka on parempi.."
 
En asu Kurvissa. Vaan kuljen Hakaniemestä metroon. Ja tuo on totta että itseni kohdalla korvaamalla osan ratikkareitistä metrolla pääsen paljon nopeamminen kaikkine syväasemineen.

Ja mitä tulee Sörnäinen-Rautatientori väliin niin se todellakin on huomattavasti nopeampi matkustaa metrolla kuin pintaliikenteellä. Pintaliikenteellä tarkoitan ratikoita. Itse en juurikaan käytä busseja.

Antero Alku sanoi:
Tässähän sinun ideologiasi tuli. Kun ei osata jakaa hyvää, niin jaetaan sitten kurjuutta. Espooseen pitää rakentaan metro, jotta siellä ei olisi parempaa joukkoliikennettä kuin Itä-Helsingissä. Maksoi mitä maksoi.

On syytä pysyä pääkaupunkiseudun joukkoliikennestrategiassa kuin lähteä sohlaamaan ylimääräistä järjestelmää vain tietyn alueen asukkaille.
 
Muuten nämä kaksi keskustelua (Länsimetro ja Tramwest) ovat sinänsä mielenkiintoisia ja jopa hauskoja (välillä suorastaan hilpeitä), mutta hieman alkaa tuntua siltä kuin kaksi rikkinäistä levysoitinta kiistelisivät keskenään. "Metro on hyvä. rats.. metro on hyvä.. rats.. metro on hyvä.." vastaan "Pikaratikka on parempi.. rits.. pikaratikka on parempi.. rits.. pikaratikka on parempi.."
Kyllä tuo rits-grammari on selvästi parempi!
 
Viimeksi muokattu:
Muuten nämä kaksi keskustelua (Länsimetro ja Tramwest) ovat sinänsä mielenkiintoisia ja jopa hauskoja (välillä suorastaan hilpeitä)

Olen samaa mieltä. Kiitänkin hyvästä keskustelusta ja tasokkaista argumenteista. Vaikka niillä ei todellisuuspohjaa olisikaan.

Esim. siis Tramwest suunnittelma ja laskennat, toteutus ja käytännön toimivuus. Mutta niin, odotan mielenkiinnolla Tramwestin seuraavaa versiota. Esimerkiksi Kruunuvuorenrantaa yhdistyvä pika-raitiotie ei välttämättä ole kovin huono. Tosin matkustajavolyymeihin sopii metro kun se on nopeampikin ja joka tapauksessa joukkoliikenteen suosio tulee kasvamaan pääkaupunkiseudulla jos tietullit asetetaan ja se on suunta monissa Euroopan kaupungeissa.
 
Nyt on vain niin, että metro on ainoa 100% etuudet omaava urbaaniraideliikennemuoto Suomessa, kun se on maanalainen rautatie. Helsingin ratikka ei sitä ole ja niin kauan kun se ei sitä ole, ei se ole kilpailukykyinen metroa vastaan. Toivottavsti edes Jokerille saadaan sellaiset...
Onnea vaan yrityksellenne, TramWest-porukka.

Mites olette muuten suunnitelleet ihmisten käyvän mm. ruokaostoksilla yms. suorilla vaihdottomilla yhteyksillänne? Olettekohan huomanneet kauppakeskusten olevan täynnä väkeä? Ei kai ihmiset pelkästään kodin ja työpaikan väliä kulje. Mielestäni Ison Omenan, Sellon, Lippulaivan tai Itäkeskuksen tapaiset kauppakeskukset ovat parantaneet erilaisten tuotteiden saatavuuttaa koko pääkaupunkiseudulla, eikä nyt ole tarvis mennä aina Stockmannille saakka. Tietysti se on kaukana maalaisromantiikasta, joita toiset saattavat kaipailla. Tämä on kehittyvä Suur-Helsinki, ei "pihtiputaa"... Saksankin pikaraitiotiet kehittyvät nykyään metron suuntaan. Freiburg on tietysti poikkeus, ainakin vielä, mutta ei Helsingin raitioteillä päästä nykymenolla koskaan samalle tasolle.
 
Nyt on vain niin, että metro on ainoa 100% etuudet omaava urbaaniraideliikennemuoto Suomessa, kun se on maanalainen rautatie. Helsingin ratikka ei sitä ole ja niin kauan kun se ei sitä ole, ei se ole kilpailukykyinen metroa vastaan.


Kyllä mielestäni 100% etuuden omaavan liikennemuodon kanssa voi kilpailla, jos tekee matkat samassa tai lyhyemmässä ajassa, ilman vaihtoja, laadukkaalla matkustusvälineellä TAI mukavasti.

Urbaanihan voi olla vaikka kolmijalkainen aasi, jos se on maan alla piilossa eikä siitä näy muuta kuin oranssit kyltit M-kirjaimineen.

Minä olen sitä mieltä, että urbaaneimmat liikkumisvälineet ovat polkupyörä ja raitiovaunu.

Mites olette muuten suunnitelleet ihmisten käyvän mm. ruokaostoksilla yms. suorilla vaihdottomilla yhteyksillänne? Olettekohan huomanneet kauppakeskusten olevan täynnä väkeä?


Oletko muuten huomannut, että parkkipaikkoja kauppakeskuksissa lisätään ahkerasti, joukkoliikennelinjoja ei? Esimerkiksi Itäkeskuksen linjoja harvennettiin, vaikka kyseessä on liityntälinjat SEKÄ kodista kauppakeskukseen kulkevat. Täytyy viettää melko paljon aikaansa neljän seinän sisällä, jos lisääntyvää autojen ja parkkipaikkojen määrää ei ole huomannut.
 
Tänään viimeksi kävin Itäkeskuksessa ja silmäilin pitkästä aikaa liityntäliikenteen aikatauluja. Itäkeskuksesta lähti minuutin muutaman välein joko jokeribussia tai muuta poikittaislinjaa (58/57) ja liityntäliikennettä. Kaikenlisäksi siinä on palvelut ihan vieressä ja lämmin tila vaihtaa bussiin.

Itäkeskukseen tullaan paljon autolla mm. Sipoosta, kauempaa pääkaupunkiseudulta (jokerien puute) sekä muualta etelä-Suomesta. Suurimmalle osalle suomalaisista (4/5) Itäkeskus on turistinähtävyys vaikka Helsingin seudulla asuu kohtalaisen paljon suomalaisia eli 1/5.
 
En ole havainnut metrolaitureilla vielä yhtään ruokakauppaa. Kymmenien ratikkapysäkkien kohdalla kyllä.
 
Mites olette muuten suunnitelleet ihmisten käyvän mm. ruokaostoksilla yms. suorilla vaihdottomilla yhteyksillänne?

Raitiotien varressa olevilla kerrostaloalueilla käydään ruokaostoksilla pysäkin vieressä olevissa lähikaupoissa. Tämä on käytännössä totta siellä, missä pohjoismaissa raitioteitä on, myös Helsingissä.

Oletko katsonut TramWestin linjakarttaa? TramWest tarjoaa yhteydet Isoon Omenaan, Selloon, Lippulaivaan, Tapiolaan ja Itäkeskukseen. Ne 25%, jotka TramWestissä käyttävät liityntäbussia, vaihtavat ostoskeskusten luona.

Ostoskeskusten saavutettavuus on TramWestissä parempi kuin länsimetrossa.

Ostoskeskusten suhteen muuten yksi piruilu. On se ja sama, pääseekö joltakin alueelta yhteen vai viiteen ostoskeskukseen, kun niissä on samat kaupat ja sama valikoima. TramWestissä toki Linjalla 555 voi palloilla Ison Omenan, Tapiolan ja Sellon väliä ja linjalla 150 Lippulaivan, Ison Omenan, Tapiolan ja Helsingin keskustan väliä.

Saksankin pikaraitiotiet kehittyvät nykyään metron suuntaan.

Oletko oikein tosissasi? Saksassa kehitetään Stadtbahn-pikaraitioteitä, johon konseptiin kuuluvat tunnelit keskusta-alueilla, joita on suunnitteilla lähinnä Kölnissä, Düsseldorfissa ja Karlsruhessa. Järjestelmiä ei kuitenkaan yleensä enää kehitetä täysmetron suuntaan. Keskustatunnelin rakentaminen pikaraitiotielle on eri asia kuin kehittäminen metroksi eli linjan muuttaminen kokonaan eritasoiseksi.
 
En ole havainnut metrolaitureilla vielä yhtään ruokakauppaa. Kymmenien ratikkapysäkkien kohdalla kyllä.

Metroasemien lähelle on kyllä keskittynyt paljon palveluita, ellet ole pannut merkille. Metroasemien ulkopuolisessa kantakaupungissa palvelut ovat hajallaan. Sen sijaan Ruoholahti, Kamppi, Rautatientori, Kaisaniemi, Hakaniemi, Sörnäinen, Herttoniemi, Itäkeskus, Kontula ja Vuosaari ovat palvelukeskittymiä, joissa kaikki tarvittavat kaupalliset ja julkiset palvelut ovat metroasemien ympärillä. Muualla on harvennushakkuri iskenyt, mutta metroasemille ovat palvelut jääneet. Töölössä, Punavuoressa ja Kruununhaassa ei ole metroasemia, mutta eivät ne palvelut näissä paikoissa silti ole kovin hyvää luokkaa. Hietalahdesta ihmiset joutuvat 6-ratikalla menemään Stockmannille ja Lasipalatsille jopa käydäkseen kaupassa, sillä palvelut ovat kuihtuneet siellä ratikasta huolimatta.
 
Takaisin
Ylös