Sivu 17 / 61 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7131415161718192021273757 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 241-255/908

Viestiketju: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

  1. #241
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Keskustelusta voitaneen vetää se johtopäätös, että jos TramWest - suunnitelmaa ja sivustoa päivitetään sen takia, että suunnitelma on metrosuunnitelmien kallistumisen takia taas ajankohtainen, keskeisin asia on tehdä reitistä välillä Tapiola - Lauttasaari - Ruoholahti - Elielinaukio yksityiskohtaisempi karttatarkastelu ja kustannustarkastelu.

    Nähdäkseni ehdoton pääosa arvostelusta on kohdistunut siitä, että tästä välistä ei ole tarkempaa karttaa eikä kustannusarviota. Sekä liikennejärjestelyjen että kustannusten osalta suurimmat riskit ovat tällä rataosalla.

  2. #242

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1276

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Juurikin näin. Harrastajat, kuten vaikka minä, olemme varmaankin uteliaita muidenkin yksityiskohtien suhteen, mutta tuskinpa kenelläkään on epäilystä siitä, että tämän alueen ulkopuolelle pikaratikkaa ei saisi linjatuksi. Korostaisin vielä, että tarkat kartat eivät ole tarpeen. Aivan riittävä olisi kaavakuvamaiset piirrokset RISTEYKSISTÄ, ilman mittakaavaa. Sellaiset kuvat riittäisivät näyttämään missä raitiotie oikeasti kulkee. Kuka tahansahan saa sitten muualta hyvinkin tarkkoja karttoja joihin kukin voi sitten itse sijoittaa radan noiden tietojen perusteella.
    Ville

  3. #243

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Ei välttämättä ratkaise esimerkiksi TramWestin julkaisuongelmaa, mutta yleiseen paikkojen tutkimiseen tämä palvelu voi olla suureksi avuksi:

    http://maps.live.com/default.aspx?v=...3762&encType=1

  4. #244
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Kyllä muuten foorumiamme seuraillaan ihan valtakunnallisestikin: Ote Hesarin keskustelusta aiheesta "Metrolla voi päästä jo 2020-luvulla lentoasemalle". Katsokaapa sieltä nimimerkki "Salmisaari" hieman alempana.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  5. #245
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Katsokaapa sieltä nimimerkki "Salmisaari" hieman alempana.
    HS:n foorumilla ovat esiintyneet useat tämän foorumin henkilöt sekä nimellä, tutulla nimimerkillä että toisella nimimerkillä.

  6. #246

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Ei välttämättä ratkaise esimerkiksi TramWestin julkaisuongelmaa, mutta yleiseen paikkojen tutkimiseen tämä palvelu voi olla suureksi avuksi:

    http://maps.live.com/default.aspx?v=...3762&encType=1
    Kiitos vihjeestä. Ihan hyödyllinen väline kaikenlaiseen kaupunkisuunnistamisen.

    t. Rainer

  7. #247

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3669

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus raitioliikenteen lainsäädäntö-topicista:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Sattumoisin sama 70 km/h on ymmärrykseni mukaan Saksassa näkemällä ajattevan raitioliikenteen rajoitus eli 80 km/h rajoituksella tarvitaan opastimet. Tästä syystä jotkin saksalaiset raitiotiet ovat tyytyneet 70 km/h huippunopeuteen, jos nopeamman ajon mahdollistavia osuuksia on vain vähän. Silloin ei maksa vaivaa investoida opastimiin ja niiden ylläpitoon.

    Ranskan säännöistä en tiedä, mutta uusilla ranskalaisilla pikaraitioteillä käytetään kaksisuuntaisia vaunuja ja puolenvaihtopaikkoja. Olettaisin, että jo tästä syystä käytössä on vähintäänkin pakkopysäytyksen sisältävä linjasuojastus, jotta vaunut eivät voi ajaa nokkakolareita. Yleensäkin uusilla pikaraitioteillä käytetään kulunvalvontaa ja Jokerillekin sellainen luultavasti tulee.

    Jos Tramwest-suunnitelmaa joskus päivitetään tulee myös kulunvalvonta/opastinjärjestelmä tai sen puuttumisen vaikutus huippunopeuksiin ottaa huomioon.

  8. #248
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Jos Tramwest-suunnitelmaa joskus päivitetään tulee myös kulunvalvonta/opastinjärjestelmä tai sen puuttumisen vaikutus huippunopeuksiin ottaa huomioon.
    Lähtkökohtana on haluttu liikennöintinopeus. Tekniset ratkaisut toteutetaan nopeuksien mukaan. Kokonaishintaluokassa kulunvalvonta ei ole olennainen osa TramWestissä. Ei sinne päinkään kuin automatisoidussa metrossa, minkä hintaa RaideYVA:n metrojen kustannusarvioissa ei ollut mukana.

    Antero

  9. #249
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Tuo ei pelkästään riitä kovin korkeaan keskinopeuteen. Toki jos otetaan vielä puolet tai 2/3 osaa pysäkeistä pois ja poistetaan autot reiteiltä, päästään aika pikaratikkamaiseen toimintaan. Vaikka ei silloinkaan Hämeentiellä tai Mannerheimintiellä päästä 80 km/h huippunopeuteen.
    Helsingin metro ajaa tunneleissa 70 km/h - jos asemaväli on niin pitkä, että ehtii kiihdyttää. Kaikilla kesksutan asemaväleillä ei ehdi, jolloin junat eivät kulje sen nopeampaa kuin ne voisivat kulkea katutasossakaan autoilta eristettynä. Eli 50-60 km/h.

    Käytännön kokemus nykytilasta metron kanssa rinnakkaisilla raitioteillä on, että ratikka on yhtä nopea tai nopeampi kuin metro + kävely maanpinnan ja metron välillä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Rautatieasemalta pitää päästä jotenkin suunnilleen Katajaharjuun. Tuo on ongelmapätkä. Ja pelkkä ratikka ei tee itä-länsisuuntaista heiluria. (Kommentit tuosta välistä Tramwest-ketjuun, jossa asiasta on keskusteltu. Ja oltu eri mieltä.)
    TramWestissä päästään keskustasta kaupunginrajalle, ja kahta reittiä kuten bussitkin nykyään. TramWest on suunniteltu vertailukelpoiseeksi vaihtoehdoksi länsimetrolle, minkä vuoksi sitä ei ole suunniteltu keskustasta itään ja pohjoiseen. Mutta näiden yhteyksien suunnittelulle ei ole mitään esteitä.

    Antero
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 20.12.2007 kello 14:01. Syy: siirretty toiseen viestiketjuun

  10. #250

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3669

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Käytännön kokemus nykytilasta metron kanssa rinnakkaisilla raitioteillä on, että ratikka on yhtä nopea tai nopeampi kuin metro + kävely maanpinnan ja metron välillä.

    Helsingin metroa ei ole suunniteltu vaikka Hakaniemen ja Rautatientorin väliseen liikenteeseen, jossa tasonvaihdot syövät nopeusedun. Noin 45 km/h keskinopeudella kulkeva kaupunkijuna on parhaimmillaan 8-25 km etäisyyksillä.

    Katuratikka, jonka keskinopeus on 20 km/h nurkilla palvelee hyvin kantakaupungissa.

  11. #251

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    TramWest on suunniteltu vertailukelpoiseeksi vaihtoehdoksi länsimetrolle, minkä vuoksi sitä ei ole suunniteltu keskustasta itään ja pohjoiseen. Mutta näiden yhteyksien suunnittelulle ei ole mitään esteitä.
    Mun mielestäni TramWestiä pitää ehdottomasti suunnitella osaksi koko seudun kattavaa nopeaa raideliikennejärjestelmää, eikä pelkästään kiskoilla kulkevaksi länsiväyläbussiksi.

    t. Rainer

  12. #252

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3669

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Miksi edes puhutaan Etelä-Espoon ratkaisusta ja ratkaistaan Etelä-Espoon liikenneongelmaa muusta infrasta välittämättä, kun Länsiväylän suunnan raideliikenne on selkeästi seudullinen hanke?

    Suomessa kunnilla on selkeästi liikaa itsenäisyyttä. Joukkoliikenteen ja kaavoituksen ei pitäisi olla yksittäisen kunnan sabotoitavissa isoilla kaupunkiseuduilla.

  13. #253
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Miksi edes puhutaan Etelä-Espoon ratkaisusta ja ratkaistaan Etelä-Espoon liikenneongelmaa muusta infrasta välittämättä, kun Länsiväylän suunnan raideliikenne on selkeästi seudullinen hanke?
    Tässä on kyllä hivenen ihmeellinen näkökulma.

    Etelä-Espoo on suurin Helsingin kaupunkiseudun sektori, jolla ei ole lainkaan raideliikennettä. Siksi on luontevaa, että tämän alueen vaihtoehtoja tarkastellaan.

    Jos puhutaan TramWestistä, se on huomattavasti seudullisempi ratkaisu kuin Länsimetro. TramWest kattaa pääosan Etelä-Espoosta ja tarjoaa vaihdottomia yhteyksiä myös mm. Jokerille (Leppävaara, Huopalahti, Oulunkylä, Viikki ja Itäkeskus) ja Meilahden - Pasilan tasolle.

    Metrin raideleveyden pikaraitiotietä voidaan toteuttaa seudulle sinne, minne halutaan. Käytännössä kaikkialla väestötiheys on riittävä. Yhdessä vapaaehtoisvoimin tehdyssä tarkastelussa vain ei voida tehdä kaikkea työtä YTV:n ja Helsingin puolesta.

  14. #254
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Helsingin metroa ei ole suunniteltu vaikka Hakaniemen ja Rautatientorin väliseen liikenteeseen, jossa tasonvaihdot syövät nopeusedun. Noin 45 km/h keskinopeudella kulkeva kaupunkijuna on parhaimmillaan 8-25 km etäisyyksillä.
    Käytännössä Helsingin metrolla tehdään kuitenkin runsaasti matkoja Sörnäisten ja Ruoholahden välillä. Enkä tarkoita, että matkoja Sör-Ruo, vaan 1-2 -asemavälin matkoja eri asemaparien välillä osuudella Sör-Ruo.

    Tilastoja en näistä tiedä, mutta olen sitä touhua ihmetellen katsellut niin monet kerrat. Ja sen katselun perusteella suosituimmat asemaparit tuntuvat olevan Ruoholahti-Kamppi ja Rautatientori-Sörnäinen.

    Ruo-Kam väli on ymmärrettävä, koska maanpäällinen tarjonta on surkea. Mutta Rau-Sör on matkustajien omaa tyhmyyttä, kun ihminen ei tajua, miten pitkän matkan ja ajan hän kävelee sisätiloissa. Ja ihminen kuvittelee matkan nopeaksi, kun hän on lyhyen ajan itse vaunussa.

    Helsingin metron ongelma kuitenkin on, että kaikkien metrojen tapaan sekin olisi parhaimmillaan oikoessaan ruuhkaisen keskikaupungin kulkureittejä kuten se tekee välillä Ruo-Kam. Muualla ja myös länsimetrosuunitelmassa metro kilpailee moottoritien tai muun pintaliikenteen kanssa, ja se kilpailu on tuhoon tuomittu. Mootoritien kanssa voi kilpailla vain nykymetroa pidemmillä asemaväleillä ja suuremmalla nopeudella, meillä sitä nimitetään paikallisjunaksi.

    Minusta nykymetro on idässä jo kipurajalla. Pidemmälle meneminen pitää tehdä junalla, jos halutaan tarjota max 45 min kokonaismatka-aikaa, joka koetun käyttäytymistilaston mukaan on se, minkä ihmiset hyväksyvät.

    Antero

  15. #255

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3669

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Helsingin metron ongelma kuitenkin on, että kaikkien metrojen tapaan sekin olisi parhaimmillaan oikoessaan ruuhkaisen keskikaupungin kulkureittejä kuten se tekee välillä Ruo-Kam. Muualla ja myös länsimetrosuunitelmassa metro kilpailee moottoritien tai muun pintaliikenteen kanssa, ja se kilpailu on tuhoon tuomittu. Mootoritien kanssa voi kilpailla vain nykymetroa pidemmillä asemaväleillä ja suuremmalla nopeudella, meillä sitä nimitetään paikallisjunaksi.

    Eikö pikaratikka sitten kilpaile moottoritien kanssa? Ja vielä ilman tunnelia matelee kantakaupungissa. Pikaratikka on parhaimmillaan silloin kun se yhdistää ratikan ja metron parhaat puolet. Keskustaosuudet sujuvat hyvin tunneleissa, runkoosuuksilla on eristetyt radat ja linjojen loppupäissä ratikka tuodaan katuverkossa lähelle käyttäjiä.

    Joissain keskisuurissa kaupungeissa(seudulla reilusti alle 1M asukasta) voi pikaratikka selvitä katuverkossakin keskustassa. Mutta isommissa kaupungeissa (seudulla yli 1M asukasta) tunnelit ovat perusratkaisuja keskustoissa.

    Monissa maanpäällisen keskustaliikenteen "mallikaupungeissakin" on tunnelisuunnitelmia. (Esim. Amsterdam, Karlsruhe).
    Viimeisin muokkaaja petteri; 20.12.2007 kello 20:01.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Etelä-Espoon täydennysrakentamista
    kirjoittanut sebastin foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.02.2008, 11:22
  2. Ideariihi: Etelä-Espoon pikaraitiotie?
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 117
    Viimeisin viesti: 10.03.2007, 10:14
  3. Etelä-Espoon bussivaihtoehto
    kirjoittanut JT foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 05.09.2006, 18:16
  4. Etelä-Espoon joukkoliikenneratkaisu
    kirjoittanut Resiina foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 30.08.2006, 22:56
  5. Etelä-Espoon bussimetrosuunnitelmat
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 16.10.2005, 13:49

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •