TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Rattivaunu sanoi:
Onpas uskottava "tutkielma"....! :x Meikäläisen osalta syventyminen päättyi tähän kohtaan kuin seinään.
Olisi ehkä kumminkin kannattanut lukea. Ehdotus on erinomainen ja huomioon ottaen, että se on tehty käytännössä ilmaiseksi, loistava siihen nähden kuinka huonoja, huolimattomia ja tarkoitushakuisia kalliin YVA-raportin raitiotiearviot olivat.

Voin kyllä kuvitella kuinka pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen virallisen Kekkos-totuuden vaalijat YTV:ssä, HKL:ssä ja tietyissä muissa instanseissa repivät tällä hetkellä henkseleitään tämän mainion vaihtoehdon takia.
 
Sivulle on nyt tehty Rattivaunullekin sopiva päivitys tekijätietoihin, eli nyt on Aku Ankkaa parempaa lukemista tarjolla.

Tämän päivän aikana tehdään vielä tekninen tarkistuskierros ja korjataan puuttuvia tietoja ym.
 
Selattuani tuota Tramwestia, en voi kuin todeta: tekisivätpä Itä-Espoon yhden metroraiteen rakentamisen puolustajatkin vastaavan tutkielman!

Ei vain taida olla sellaisen esityksen tekijöitä maassamme, vaikka saisivat esiintyä nimettömänä.

Tuskin Rattivaunu oikeasti Aku Ankkaa lukee? Eikös se ole lasten sarjakuvalehti, jossa ei pitäisi olla paljoakaan luettavaa (Lehtipisteen lehtiluokitus). :)
 
Mikko Laaksonen sanoi:
Ilmasto-olosuhteet vaikuttavat bussien jarrutusmatkoihin. Raideliikenne ei liukastele talvella. Raideliikenne on talviolosuhteissa ylivoimainen verrattuna bussiliikenteeseen, kunhan:
  • Vaunut säilytetään katon alla
  • Vaihteiden kunnossapidosta huolehditaan,
Raidekulkuneuvot liukastelevat talvella: kuljen työmatkani junalla ja näinä maaliskuun pakkasaamuina olen havainnut, että ainakin VR:n lähiliikennekaluston pyörät lyövät tyhjää. Tiedän, tiedän...ainakaan Sm1 ei edusta aivan moderneinta teknologiaa... :wink:

Raideliikenteen ongelmia syntyy myös syksyllä lehtikelillä. Olisiko esimerkiksi ollut Ruhrin alueella jonain syksynä todellinen ongelma, kun DB:n 425-sarjan sähköjunat eivät meinanneet pärjätä lehtikelin aikaan...? Ja taitaa olla Helsinginkin raitiovaunuilla lehtikelillä hieman tavallista hitaampaa kulkua odotettavissa.

edit: Joka tapauksessa hatunnosto tuosta TramWest -raportista. Tiedän, että osa tekijöistä on osallistunut sen tekemiseen "oman toimen ohella" eli ihan puhtaasta mielenkiinnosta joukkoliikenteeseen.
 
Rattivaunu sanoi:
Onpas uskottava "tutkielma"....! :x Meikäläisen osalta syventyminen päättyi tähän kohtaan kuin seinään. Jatkakoon siitä eteen päin kuka haluaa. Minä siirryn nyt lukemaan Aku Ankkaa... 8)
Näinkö se on? Ei ole väliä sillä, mitä sanotaan, vaan sillä, kuka sanoo.

Näinhän valtamedia pelaa, ja tyhmä kansa uskoo. Tieto ei ole valtaa, vaan tiedottaminen. Ovat eri asiat.

Antero
 
Mielenkiinnolla odotan, että julkaisette myös laskennassa käytetyt vuorotiheydet sekä ne tärkeimmät: tulokset, siis matkustajamäärät eri väleillä. Milloin tämä tapahtuu?
 
Elmo Allen sanoi:
Mielenkiinnolla odotan, että julkaisette myös laskennassa käytetyt vuorotiheydet sekä ne tärkeimmät: tulokset, siis matkustajamäärät eri väleillä. Milloin tämä tapahtuu?
Sivulle ei kaikkea ole saatu kerralla, vaikka nyt vähän päivitettiinkin ja remontoitiin ulkoasu siistimmäksi samalla.

Vuorovälinä kullakin linjalla on laskennassa ollut 10 minuuttia "ruuhkassa" ja 20 minuuttia "muuten". Laskentamenetelmänä YVA:n mukainen 5,5 tuntia ruuhkaa ja 11,5 tuntia muuta päivässä ja 320 päivää vuodessa. Näin tulokset ovat yhteismitallisia.

Maailman pikaraitioteillä ajetaan yleensä päiväliikennettä (noin kello 6-18) ja iltaliikennettä (muu aika), mutta sellaisella suunnittelulla ei saada YVA:n kanssa vertailukelpoisia tuloksia. Iltaliikenteen linjasto voi olla eri kuin päiväliikenteen.

Matkustajamäärät on arvioitu YVA:n lukemista eri väleille metrovaihtoehdolla ja pantu varmuuden vuoksi yläkanttiin. Nämä siis kapasiteetin mitoitukseen.

Matkustajamääriä tietyille väleille me emme voi laskea. Tarvittavia lähtötietoja ei ole saatavilla ja tarvittavat ohjelmistot maksavat hunajaa. Toivomme toki, että asiaa selvitetään. Siihen asti luotamme siihen, että kilpailijoihin nähden kuusinkertainen matkustajamäärä kävelyetäisyydellä, kilpailukykyiset matka-ajat ja suorat yhteydet vetävät enemmän matkustajia kuin vaihtoehdot, joilla ei ole näitä etuja.

Sellaisen myönnytyksen voi tehdä YVA:n vaihtoehdoille, että nykyiset matkustaja-ennustemenetelmät eivät mahdollista liikkumistottumusten muutoksia. Sen takia niissä ei yleensä tapahdu mitään mainittavia muutoksia. Tärkein joukkoliikenteen käyttöön vaikuttava parametri malleissa on auton omistus ja auton omistuksen ennustetaan kasvavan tasaisesti vaikka tehtäisiin mitä.

Mallit vain on joko otettava tai jätettävä kokonaisuudessaan. Muuta ei ole.
 
Meillä oli kova kiire saada tilaisuuden alkuun mennessä sivuille materiaalia, ja tänään on ollut sitten sivujen tekijöillä mahdollisuus rauhassa lisätä sinne tietoja ja muuttaa ulkoasuakin. Muistetaan, että suuren yleisön tietoisuuteen sivut tulevat vasta huomenna, kun lehdissä on TramWest-juttuja. Jlf:läiset ovat etuoikeutettuja, kun pääsivät sivuille jo tänään :wink:
 
Hieno projekti! Hatunnosto tekijöille.

Toivottavasti kaikki järkevät vaihtoehdot tutkitaan, niin Espoossa kuin Tampereellakin.
 
Sen verran väysynyt olin eilen illalla, etten sitten jaksanut syventyä Aku Ankkaankaan. Toisin kuin Compact oletti, minulle kyllä tulee se. Lapsillehan se yleensä tilataan ja aikuiset sitä sitten lukevat... :wink: Minä ehkä voisin perustella tilaamiseni vaikkapa koiraa ajatellen... :wink:
Mitä tulee itse TramWest-sivustoon, niin onhan sen eteen nähty paljon vaivaa. Varmasti on ihan perusteltua, että harjoitetaan toisinajattelua tälläkin alalla. Toisinajatteluakin voi harjoittaa monella tavalla - joko uskottavasti tai päinvastoin. Nyt johdanto-osa jo veti kaiken pohjan pois minun silmissäni, kun osa tekijöistä itsekin rivien välissä paljastaa epäuskonsa koko hommaan. Mitään muuta syytä ei voi olla nimensä kieltämiseen jutun yhteydessä. Tähän päivään saakka sekä itä- että länsimetroa on yhtä lailla kannattettu ja vastustettu omalla nimellä esimerkiksi teknillisen korkeakoulun professorikunnassa. Ei ole tarvinnut hävetä "leimautumisen" takia.
Tekijälistan päivitys toki oli eduksi esitykselle. Listalla on paljon tuttuja nimiä - ja pieneksi yllätykseksi huomattavan nimekkäitäkin tahoja... :)
Onnea ja menestystä!
 
Itse metron kannattajana, en kuitenkaan tyrmää muitakaan raideliikennevaihtoehtoja, jos ne on hyvin suunniteltu ja toteutettu. Tämä on sellainen; uusi, todellinen vaihtoehto. Kuitenkin joukkoliikenteen suosion kasvattaminen on se päätarkoitus. Hieno homma; toivottavasti ottaa tuulta purjeisiin!
Ja hienoa on myös, etta tekijät astuivat esiin. Piilottelu tai salailu ei tosiaan tee kovin ammattimaista kuvaa, jos asian takana halutaan tosissaan olla.

Lauttasaarelaisena (vaikka Kiinassa nykyään asunkin) tervehdin ilolla tuota suunnitelmaan sisältyvää Larun joukkoliikennekarttaa, jossa saaren koko liikenne hoidetaan omia liikenneväyliään kulkevin kiskokulkuneuvoin. Tätä on syytä painottaa: tälläiset pikaratikat todella tarvitsevat aivan omat liikenneväylät, jossa ne voivat kulkea täysin muusta liikenteesta riippumatta. Lauttasaaren nykyiset, ruuhkiin juuttuvat ja hitaat, "stombuss-linjat" (65A/66A) ovat nykyään esimerkki siitä, miten asioita ei pidä toteuttaa.

Sanoisin, etta tämä TramWest on ennenkuulumattoman hieno suunnitelma ja toivottavasti ei vain jää sellaiseksi.
 
vristo sanoi:
Ja hienoa on myös, etta tekijät astuivat esiin.
Tässä oli viestinnällinen virhe. Nyt mainitut tekijät ovat aina halunneetkin olla esillä.

Mukana oli myös muutama sellainen tekijä, jotka aivan perustellusti pelkäsivät menettävänsä ainakin osan elannostaan, jos lähtevät julkisesti arvostelemaan nykyistä metrohegemoniaa. Suomi on toki paljon vapaampi maa kuin vaikkapa Kiina (sitä tuskin kiistät), mutta henkilökohtaiset suhteet merkkaavat silti paljon työnsaannissa ja joillekin tahoille metro on hyvin henkilökohtainen asia.

Kyllä minäkin tarkkaan mietin mitä negatiivisia seurauksia tällä hankkeella voisi liikennealan uralleni olla. Sain ennalta muutaman varoituksen leimautumisesta. Katsoin silti olevani vapaa kansalainen, jolla on mielipiteen- ja sananvapaus.
 
Mikko Laaksonen sanoi:
Sivulle on nyt tehty Rattivaunullekin sopiva päivitys tekijätietoihin, eli nyt on Aku Ankkaa parempaa lukemista tarjolla.

Tämän päivän aikana tehdään vielä tekninen tarkistuskierros ja korjataan puuttuvia tietoja ym.
Nyt www-sivut ovat parantuneet ainakin siltä osin että alkusanoissa ei heti hyökätä YVA:n tulosten kimppuun, vaan yritetään herättää lukijan mielenkiinto itse asiasta. PDF-esite on suorastaan houkutteleva.

Jään kaipaamaan vielä aineistostanne tarkempaa tietoa miten TramWest eroaa edukseen teknisesti YVA:n pikaraitiotieratkaisusta yksityiskohtaisilla havaintoesimerkeillä.

Tänään aamullahan oli hesarissa juttua raporttinne julkaisutilaisuudesta. Hesarin reportteri tyrmäsi ajatuksen, vaikka kehui työryhmän työtä perusteelliseksi ja ammattitaidolla tehdyksi, pääosin johtuen hänen tietämättömyydestään. Hänelle ei mm käynyt selväksi että TramWest tarkoittaaa Helsingin nykyisten raitioteiden laaajennusta, vaan kuvitteli sen olevan kokonaan eri järjestelmä. Niin se valitettavasti on, että ihmiset eivät lyhyessä ajassa ehdi perehtyä näin laajaan aineistoon, ja koko käsite "pikaraitiotie" on useimmille suomalaisille, myös pääkaupunkiseudulla asuville joukkoliikenteen aktiivikäyttäjille ja maailmalla reissaajillekin, aika vieras käsite. Ulkomaiden pääkaupungeissa ne eivät ole näkyvästi esillä keskikaupungilla, tai jos ovat, ne on integroitu tavalla tai toisella metroon.

Itse toivoisin myös, että TramWest työryhmän tulos ja siitä poikiva keskustelu mediassa ei tule aikanaan johtamaan kaikkien raideliikennevaihtoehtojen hylkäämiseen Espoon valtuustossa ts bussipuolueen voittoa. Se tarkoittaisi käytännössä vain kosmeettisia parannuksia joukkoliikenteeseen ja vanhan roolijaon "miehet autoissa ja naiset ja köyhät busseissa" suosimista seuraavat 40 vuotta. Oma prioriteettini on edelleen metro + täydentävä "mini-TramWest" tai metron kanssa yhteensopiva kevyempi kombi, sitten TramWest laajempana tai muut vastaavat pikaraitiotiet.

t. Rainer
 
Tekijät ovat siinä oikeassa, että joku tälläinen pikaratikkaverkko YVAssa olisi pitänyt arvioida. Mielestäni tässä esitetty pikaratikkaverkko on hyvä.

Jos TramWestin paremmuutta metrovaihtoehtoon halutaan verrata tosissaan, on tehtävä tarkempia selvityksiä, aivan kuten TramWestin tekijät kertovat.

Seuraava kysymys onkin, mihin TramWestin esittely johtaa. Helsinki ja Espoo ovat jo antaneet hyväksyvät lausuntonsa raide-YVAsta, joten YVA todennäköisesti hyväksytään sellaisenaan. TramWest tulee päätöksenteossa ajankohtaiseksi, kun länsiraiteiden hankepäätöstä aletaan sorvata myöhemmin tänä vuonna. Helsingissä TramWest todennäköisesti tyrmätään vanhaan tuttuun tyyliin, mutta Espoossa metrosuunnitelmia mietitään varmaankin uudessa valossa.

Jos TramWest ottaa tarpeeksi tuulta purjeisiin Espoossa, voi siellä noussut metromyönteisyys laantua. Jos Espoossa kieltäydytään länsimetrosta, päättyy länsiraiteiden selvittäminen tältä erää todennäköisesti siihen. Helsinki löytää varmasti syyt, miksei ainakaan pikaratikkaa voida rakentaa. Ehkä sitten joskus 10 vuoden päästä länsiraiteita aletaan selvittää taas uudestaan alusta alkaen. Pitää toivoa, ettei näin käy, vaan länsiraidepäätös saataisiin aikaiseksi nyt.
 
Lienee syytä korostaa, että todellakin mielestämme raideliikenneratkaisu Etelä-Espooseen on syytä saada toteutetuksi. Länsimetrossa vain on se huono puoli, että siitä kävelyetäisyydellä asuu vain noin 15 000 asukasta.
Jos suhteuttaa, niin se on vähemmän kuin jos Turussa uudelleenrakennettaisiin ratikkalinjan 2 osuus Kauppatori -Korppolaismäki.

TramWestissä on se hyvä puoli, että tarvittaessa Espoo voi toteuttaa siitä pääosan "itse". Suurin ongelma on osuus Keilaniemestä Elielinaukiolle, joka maksaa noin 40 miljoonaa euroa, itseasiassa siis vähemmän kuin Ruoholahti - Lauttasaari metro-osuus tai ratikan tunneliosuus Lauttasaaressa.

Helsinki voi panna kapuloita rattaisiin estämällä ko. osuuden toteuttamisen kaavoituksessa ja liikennesuunnittelussa. Tällöin kuitenkin asia alkaisi asettu aika outooon valoon, jos Helsinki kieltäisi Espoota tekemästä joukkoliikenne-investointia!

Tarkoitus on luonnollisesti keskustella suunnitelmasta eri tahojen kanssa.
 
Takaisin
Ylös