TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Nythän siitä ollaan luopumassa. Mutta jos kekskustatunneli tehtäisiin kaavan pohjana olevan suunnitelman mukaan, raiteille on tilaa Rautatiekatujen välissä, missä niiden sijainti on jopa parempi kuin ratakuilun pohjalla. Kaavoituksellisesti suurempi tuska on Mannerehimintien ja Elieliaukion välillä.


Käsittääkseni keskustatunnelin poistamista kaavasta ei ole vireillä. Keskustatunnelia ei ilmesesti rakenneta nyt, mutta varaus pysyy. Joten Tramwestille ei nyt ole kunnon reittiä Elielinaukiolle. Toki tilanne voi muuttua, mutta nyt keskustatunnelivaraus on nyt olemassa. Joten tuo on yksi iso riski.

Kuten linjakaaviosta näet, on suunniteltu yksi pysäkki Fredrikinkadun kohdalle. Oheinen kuva Oberhausenista antaa käsityksen siitä, mistä voisi olla kysymys.

....

Kuilua ei ole tarpeen kattaa ja sitä pitää itse asiassa tarpeettomana välttää. Mutta miten se vaikuttaisi Ruoholahdessa olevaan pysäkkiin?

Tuollaisia rumia kuiluja ei minusta ole hyväksyttävää jättää kaupunkiin pysyvästi. Jos kuiluun rakennetaan rata se pitää kattaa.

Sama tilanne kuin Porkkalankadun kanssa. Vuoromäärä (36 vuoroa tunnissa) on niin vähäinen, ettei ole ongelmaa kulkea tasossa Mechelininkadun poikki. Lisäksi nykyisen Laivapojankadun kohdalle tulee joka tapauksessa toinen raitiotieristeys tasossa, eli Jätkään menevä eteläinen rata.


Minusta tasoratkaisu ei toimi tuossa. Mechelininkadun ja Itämerenkadun risteyksestä tulee aivan hirvittävä sumppu, jos Tramwest, ruoholahden ratikat, Jätkäsaaren kevyt liikenne ja monesta suunnasta tulevat autot kaikki tunkevat samaan sumppuun kun vielä Jätkäsaarikin on rakennettu. Ja kääntyvät moneen suuntaan.

Ainakaan minkäänlaisista liikennevaloetuuksista ei voi tuossa haaveilla. Ja risteys olisi ilman eritasoa hyvin usein tukossa kun joku auto on tiellä. Kannattaa ajaa tuosta joskus autolla ruuhka-aikaan niin saa paremman kuvan ongelmasta. Lisää siihen mielessäsi sitten Tramwest, ruoholahden ratikka, Jätkäsaaren autot ja paljon kevyttä liikennettä. Yksi kolari tuossa pysäyttää koko Länsisuunnan liikenteen ja niitä riittänee.

Myös Porkkalankadun ja Länsisatamankadun risteykset erityisesti Jätkäsaaren rakentamisen jälkeen ovat haastavia, mutta noissa on kuitenkin vähemmän eri suuntiin liikkuvaa liikennettä.

Miksi siellä tarvittaisiin kattamista, kun sitä ei tarvita tälläkään hetkellä? Mutta ilmastoitujen odotustilojen rakentaminen ei ole kummallinen kustannus, 5-10 % metroaseman hinnasta.


Miksi Kampin bussiterminaali on katettu tai Helsingin rautatieaseman keskiosakin? Koska kattaminen luo mukavammat olot myös sateella, tuulella ja talvella. Toki jos halutaan säästää, voidaan Tramwestissä vaikka unohtaa kaikki pysäkkirakenteet ja katokset, rakennetaan vaan 50-luvun tyylistä pikaratikkaa. Katetut tilat myös joukkoliikenteelle parantavat houkuttelevuutta, uusissa investoinneissa ne ovat osa luonnollista kehitystä.

Tiedän ,että paperilla vasta-argumentteja kyllä riittää. Mutta jos halutaan rakentaa jotain ihan oikeasti eikä vain piirrustuslaudalla, nuo mainitut asiat ovat joka tapauksessa Tramwestille kustannus- ja sujuvuusriskejä. Minusta on vaikea kuvitella, että tapauksessa jossa Tramwest tyylinen järjestelmä rakennettaisiin mikään noista mainitsemistani riskeistä ei vaikuttaisi suunnitteluun ja toteutukseen. Todellisessa elämässä joudutaan tekemään kompromisseja.

Esimerkiksi Mechelinkadun alitus (jos kuljetaan Itämerenkatua eikä Porkkalankatua), ratakuilun tunneloiminen ja Elielinaukion korkeatasoinen terminaali/puolilämmin alue ovat hyvin todennäköisiä vaatimuksia, joita on minusta vaikea edes väistää. Ruoholahden läpäisy on iso ongelma, vaikka päätettäisiin, että ratakuilua voidaan käyttää.
 
Näinhän itse asiassa on tarkoitus. Mutta päättämällä Elieliin on mahdollista esittää toimiva kokonaisuus, jonka kustannukset ovat laskettavissa ilman selityksiä siitä, paljonko on varattava rahaa muutoksiin vanhalla verkolla, jotta systeemi toimisi.

Kuukanko on kommentissaan oikeassa siinä, että sellaisenaan ei voi kuvitella mentävän 60-80-metrisin junin nykyverkolle, vaan olisi valittava haluttu reitti, joka saneerataan.

Luontevat vastasuunnat ovat esim. Kruunuvuorenranta ja Viikki. Kumpaakin ajatellen saneeraus ei ole mahdoton ajatus - ja voi tulla ajankohtaiseksi pian joka tapauksessa.
Ymmärrän dilemman, jos ehdottaa jotain uutta on vaikea olla kovin sofistikoitunut samaan aikaan. Mutta tällä foorumille, ei kai jokaisen Espoosta tulevan ratikan ole pakko olla 60 metrinen?

Jotenkin näin: Vähemmän kuormittavia, vaikkapa Lauttasaaren kautta kiertäviä, Espoon linjoja ajettaisiin ihan HKL-normin kalustolla (~30m), ja edelleen Ruoholahdesta ratikkaverkkoon. Toisaalta raskasratikat ajaisivat esim. pikareittiä ratakuilun kautta, ja siitä eteenpäin Kaivokadun uudistettua rataa Laajasaloon ja Hämeentien kautta Viikkiin (ja Jokerille).
 
Jos Tramwest tyyppisen ratkaisun haluaisi ihan oikeasti rakentaa, olisi paras unohtaa koko Ruoholahden metroliityntä ja Elielinaukio. Linjaus Ruoholahden metroaseman kautta Elielinaukiolle on hyvin hankala. Siinä on minusta liikaa vaikeuksia, että se voisi toteutua ainakaan edulliseen hintaan.

Tramwest-ratikat voisi ajaa nykyiseen Kampin bussiterminaaliin ja osan ehkä kantakaupungin katuverkkoonkin, linjaus Lapinrinne - Porkkalankatu - Länsiväylä olisi helppo. Rakennetaan sitten tunneli keskustaan Tramwestille myöhemmin, jos tarvitaan. Tai ajetaan ratikat jotenkin Kampin keskuksen läpi vaikka kaukoliikenteen bussiterminaalin tasoa käyttäen. (Kampin omistava kiinteistösijoittaja suostunee vaikka mihin, kunhan vaan asiakasvirrat eivät karkaa, kuten länsimetrotapauksessa kävisi.)

Kampin käyttö terminaalina vaatisi ison Pisaran rakentamista Kampin kautta Töölön metron linjauksella lännessä ja Kampin liukuportaiden uudelleensijoittelua. (Nyt liukuportaat on sijoitettu surkeasti vaihtojen kannalta.) Niin voitaisiin tehdä Kampista joukkoliikenteen aito vaihtokeskus.

Länsimetron hinnalla varmaan saisi kutakuinkin ison Pisaran ja länteen kohtuullisen pikaratikan.
 
Viimeksi muokattu:
Jos Tramwest tyyppisen ratkaisun haluaisi ihan oikeasti rakentaa, olisi paras unohtaa koko Ruoholahden metroliityntä ja Elielinaukio...

Tramwest-ratikat voisi ajaa nykyiseen Kampin bussiterminaaliin ja osan ehkä kantakaupungin katuverkkoonkin, linjaus Lapinrinne - Porkkalankatu - Länsiväylä olisi helppo.
Jotain tällaista sekä Temen edellisen viestin ajatuksia todellinen toteutus luultavasti olisikin.

Esimerkiksi minun ajatukseni Ratakuilusta on, että panisin sinne mieluiten Ruoholahdesta keskustaan suuntautuvan autoliikenteen ja sulkisin Ruoholahdenkadun henkilöautojen läpiajon ja pyhittäisin myös Simonkadun ja UKK-kadun vain joukkoliikenteelle.

Kampin nykyinen länsibussien halli pitäisi myös puhkaista itään niin, että vanha ja hyvä Salomoninkadun joukkoliikennereitti saadaan takaisin käyttöön.

Tunneliin menoa haluan kuitenkin välttää, sillä se heikentää joukkoliikenteen palvelukykyä keskustassa ja keskustalle. Ja kun kerran on jo keskustan alittava joukkoliikennetunneli, niin ei tarvita toista. Etelä-Espoosta tuleva joukkoliikennevirta pitää ylipäätän hajoittaa eri puolille kaupunkia eikä matkia nykyisen bussijärjestelmän keskittämistä.

Näitä kaikkia ei ole TramWestissä, vaikka muistaakseni näitä aikanaan pohdimmekin. Sillä halusimme tehdä metrohankkeen kanssa vertailukelpoisen vaihtoehdon, vaikka se ei seudullisessa kokonaisuudessa olekaan paras ratkaisu.

Antero
 
TramWest-sivustolla on muuten ääkkösongelma. Syynä on fyysisen palvelinkoneen ja käyttöjärjestelmän vaihdos. Aiemmin sivut olivat Macissa, nyt ne ovat toisessa koneessa jossa pyörii Linux. Kopiointi koneesta ja käyttiksestä toiseen sekoitti ääkköset.

Korjaan sivut, mutta en pääse toistaiseksi uudelle palvelimelle. Syy ei ole tiedossa.

Ääkköset saa kohdalleen, kun vaihtaa selaimessa merkkikoodauksen. Valinta siihen löytyy View/Näytä -valikosta. Sivujen koodausasetus on tällä hetkellä UTF-8, jolla valinnalla sivut näkyvät oikein. Selaimen pitäisi osata itsekin lukea tämä määritys, mutta jostain syystä tällä palvelimella niin ei tapahdu.

Antero
 
Nyt aletaan olla paremmin samoilla linjoilla siitä, mikä voisi olla käytännössäkin toteutuskelpoista.

Itämerenkadun ja muunkin Ruoholahden tuleva sumppu kannattaa väistää. On hankaluuksien kerjäämistä linjata pikaratikka tulevaisuuden Helsingin pahimman risteyksen läpi jos muitakin vaihtoehtoja on. Ja jos ei yritä haukata ratakuilua, suunnitelmalla on enemmän realismia ja vähemmän vastustajia. Suurin osa noista mainitsemistani riskeistä muuten liittyy juuri Itämerenkadun linjaukseen ja ratakuiluun. Katuverkkoon tai Kampin bussihalliin meno toisi kyllä hiukan uusia haasteita, mutta ne ovat pienempiä.

Eikä ole poliittisesti kovin realistista ajaa suunnitelmaa, joka tekee Mechelininkadusta vieläkin järkyttävämmän sumpun. On ihan riittävästi ongelmia saada Jätkäsaaren ratikat hyvillä etuuksilla ja kevyt liikenne turvallisesti Mechelininkadun yli, kun autoliikennettä riittää.

Tuo ajatus Ruoholahdesta tulevan liikenteen tunneloinnista ratakuiluun on hyvä.... varsinkin kun tunneli jatkuisi Sörnäisten rantatielle saakka. ;)

Suurempi osa keskustasta pitäisi saada kävelyalueeksi, mutta nykyisessä ilmapiirissä ei löydy kannatusta lopettaa autoilua eteläisessä kantakaupungissa kokonaan. Aika harva kuitenkaan kannattaa ratkaisuja, jotka jumiuttavat kantakaupungin liikenteen pahasti. Keskustatunnelihankkeessa on puolensa, jos sen ehdoksi asetetaan hyvin laaja kävely- ja joukkoliikennealue.
 
Tämän päivän tilanteessa on tarpeen päivittää TramWest.

Keskustelun pohjalta on syytä tehdä seuraavat tarkistukset:

- Arvioidaan, paljonko TramWestin toteuttaminen on kallistunut 2006 -> 2008
- Tehdään nyt tehtyä tarkempi ja julkaisukelpoinen karttatarkastelu reitillä Matinkylä - Tapiola - Otaniemi/Keilaniemi - Lauttasaari - Ruoholahti - Elielinaukio
- Tarkastellaan ko. välillä mahdollisia enemmän autoliikennettä suosivia järjestelyitä
- Tarkistetaan matka-aikalaskelma helpommin toteutuvan matka-ajan pohjalle (0,8 m/s2 kiihtyvyys ja hieman viivevaraa)
- Tarkastellaan Jätkäsaaren uusien raitioyhteyksien vaikutuksia keskustalinjaukseen
- Esitetään tarkastelu siitä, mitä edellyttäisi TramWest - linjojen jatkaminen Helsingin keskustan läpi esim. Laajasaloon ja Viikkiin
 
Koska en periaattessa ole mitään urbaania raideliikennettä vastaan ja ajelin tuosta Ruoholahden sillalta useampaan kertaan tänään (ja täällä on idea vapaa), tuli mieleeni seuraava idea Tramwestiä koskien:

-Annetaan satamaradan kuilu henkilöautoille läpiajoväyläksi vaikkapa Manskulta Ruoholahteen ja edelleen Länsiväylälle. Se olisi eräänlainen "halpis keskustatunneli", joka kulkisi nykyisessä tasossaan kattamattomana ja voisi olla 2+2-kaistainen.
-Koska Ruoholahdensilta on käsittääkseni aikanaan tarkoitus purkaa ja muuttaa sen alla oleva risteys tavalliseksi risteykseksi, annetaan se kokonaan autoliikenteen käyttöön (raitiolinja 8 tietysti, kuten nykyäänkin).
-Jätetään Ruoholahden sillalta 1+1-kaistainen siivu ja muutetaan se kokonaan raitiotiesillaksi, joka siis ylittää en. risteyksen, joka puolestaan on siis autoliikenteen käytössä.
-Raitioliikenne em. sillalta johdetaan Ruoholahdenkadulle (jolla olisi erilliset ajoneuvo- ja raitioliikennekaistat) ja edelleen Kampin sekä keskustan kautta esimerkiksi juuri Laajasalon tms. suuntaan heilurilinjoiksi.
-Lapinrinne ajoneuvokaduksi ja pysäköintiin.
-Pysäköintiin myös kohta valmistuva maanalaisen pysäköintilaitoksen laajennus.

Mutta mites sitten mentäisiin Jätkäsaareen, Lauttasaareen tai Länsiväylän suuntaan? Vähän jää kysymyksiä auki...

Reino Castren olisi linjannut sen tunneliin; ehkäpä se kuitenkin on toimivin.
 
Viimeksi muokattu:
Luin tässä mielenkiinnolla näitä kommentteja odotan mielenkiinnolla Tramwestin päivitettyä versiota. En väittäisi Tramwestiä tai siis pikaratikkaa täysin poissuljetuksi ratkaisuksi, jos siis mitään keskustelua liikennöintityypistä enää käytäisiin.

Annan nyt kuitenkin muutamia vinkkejä jotka olisi hyvä ottaa huomioon:
- ratakuilu ei ole käytettävissä
- töölönlahdella/Finlandiapuistossa ei voi kulkea pintarataa
- elielinaukio on toimimaton, ei kaikki mene elielinaukiolle. metro ajaa Itähelsinkiin asti ilman vaihtoja.
- pikaratikkaradan tulisi jatkua keskustasta johonkin jotta se nähtäisiin seudullisena liikenneratkaisuna ei vain Etelä-Espoolaisille kustomoituna leikkikaluna. HKL suunnittelee tällä hetkellä metroyhteyttä Lentokentälle, Viikkiin ja Kruunuvuorenrantaan. HKL ja KSV pitävät metrosta kiinni. Metro on seudullinen liikennestrategia ja sen kaataminen on perin hankalaa.
- kamppi-töölö-meilahti-pasila metro valmistuu hieman länsimetron valmistumisen jälkeen. rakentamaan päästään 2015-2017.
-ja jos espoosta mennään ratikalla pinnassa keskustaan ja edelleen jonnekin hidastaa se raitioliikennettä melkoisesti.

Eli tunneleita ja kallioasemia tarvitaan. Helsinki ei tule kuormittamaan katujaan tällaisella hankkeella kun liikennevälineen voi laittaa tunneliin maan alle.

Kampin keskus mainittiin. Länsimetron tapauksessa Kampin espoo-bussiterminaalia tarvitaan vastaisuudessakin yöseutubussien tarpeisiin.
 
Viimeksi muokattu:
-Koska Ruoholahdensilta on käsittääkseni aikanaan tarkoitus purkaa ja muuttaa sen alla oleva risteys tavalliseksi risteykseksi, annetaan se kokonaan autoliikenteen käyttöön (raitiolinja 8 tietysti, kuten nykyäänkin).

Miksi silta on tarkoitus purkaa? Eikö Eerikinkadun suunnalla ollut joskus joku ylimääräinen silta sieltä ylemmältä kadulta alas rannalle, mutta se purettiin jostain syystä 1990-luvulla?

Mietin tässä, että kumma juttu kun Kamppiin Ruoholahdesta johtava reitti, jota Länsiväylän bussit käyttävät, ei ole nykyistä ruuhkaisempi henkilöautoista. Se kun on suorin reitti ydinkeskustaan. Esplanadin ja Mechelininkadun suunnille sen sijaan on ruuhkaisempaa. Siinä taitaa olla joku juju, jota en ymmärrä?
 
Aiemmin sivut olivat Macissa, nyt ne ovat toisessa koneessa jossa pyörii Linux.


Linuxin kanssa saattaa tulla tällaista, kun järjestelmä on kuitenkin jätetty aika lailla käyttäjän konfiguroitavaksi. Itse en desktop-Linuxilla muista nähneeni, että jopa merkistö olisi jätetty avoimeksi.

Mutta sen tiedän, että monesti lopputulos löytyy yksinkertaisen komennon takaa. Tässä tapauksessa voisi olla ehkä esim. set term_charset utf-8
 
Mietin tässä, että kumma juttu kun Kamppiin Ruoholahdesta johtava reitti, jota Länsiväylän bussit käyttävät, ei ole nykyistä ruuhkaisempi henkilöautoista. Se kun on suorin reitti ydinkeskustaan. Esplanadin ja Mechelininkadun suunnille sen sijaan on ruuhkaisempaa. Siinä taitaa olla joku juju, jota en ymmärrä?
Kyllähän liikenne siellä seisoo ruuhka-aikoina ja autot jonottavat molemmilla kaistoilla, myös bussit siis. Ja pienikin häiriö Kampin Espoon terminaalissa saa kaiken aivan sekaisin.

Busseihin perustuva joukkoliikenne Espooseen on mielestäni jo ajastaan reilusti jäljessä. Sellainen sopi 60-70-lukujen pääkaupunkiseudulle, ei nykypäivään. Sujuva urbaani raideliikenne, muodossa tai toisessa, on se ainoa oikea "valtasuoni" Helsingin keskustasta Etelä-Espoon suuntaan. Lisäksi se on ainoa, joka takaa Espoon kasvun; busseilla ei päästä millään samaan tulokseen.

Tramwestillä ja nykyisellä metrolla on yksi merkittävä ero:
Kummassakin pistettäisiin satoja miljoonia euroja merkittävään joukkoliikennejärjestelmään, mutta metron kohdalla tiedetään, mitä sillä rahalla saadaan ja järjestelmä toimii jo täyttä häkää. Nykyistä toimivaa ja hyväksi havaittua metrojärjestemää siis halutaan laajentaa ja päivittää muutenkin, jotta se vastaisi nykypäivän vaatimuksia.
Tramwestin kohdalle, niin kunnianhimoinen suunnitelma onkin, pistettäisiin ne rahat järjestelmään, josta ei ole Helsingin seudun oloissa minkään näköistä kokemusta, ainoastaa ajatelmia ja mielikuvia kuinka ne toimivat hienosti upeissa raitioliikennekaupungiessa ympäri Eurooppaa (nimiä niistä ei mun tarvitse edes mainita tällä foorumilla). Ja sellainen haluttaisiin nyt siis tänne Helsinkiin, vaikka väkisin. Niitä hitaita katuratikoita, joita lipuu Helsingin keskustassakin kaduilla, ettei ilmeisesti "Espoonlahden pikajuniksi" edes taida haaveilla. Pitää olla luokkaa pitkä-Combino tai pari (tms.), jotta nykyisten seutubussien matkustajat niin mahtuvat mukavasti. Sellaisessa pitäisi tuntea ainakin vähän muutosta busseihin, mieluiten positiivista muutosta.

Parilla sanalla, Teille hyvät tramwestläiset: miten saatte "maaperän" Helsingin aluella sellaiseksi, että se oli otollinen haaveenne toteutumiselle? Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin työsarkaa riittääisi. Helsinki ei ole Köln tai vastaava...
 
Viimeksi muokattu:
Kummassakin pistettäisiin satoja miljoonia euroja merkittävään joukkoliikennejärjestelmään, mutta metron kohdalla tiedetään, mitä sillä rahalla saadaan ja järjestelmä toimii jo täyttä häkää.

Tämä on tärkeä valtti metron kohdalla, kuten totesin jo tuossa aikaisemmin. Järjestelmä on valmiina ja sitä on kätevää laajentaa. Tramwestin kannattajien kannattaisi ennemmin suunnata resurssinsa lobbaamaan Tamperetta tai Turkua, joissa ei ole raskaan raideliikenteen painolastia, vaan voidaan aloittaa raideliikenteen suunnittelu puhtaalta pöydältä ja valita jo heti alusta lähtien hyvä järjestelmä. Tampereella ja Turussa ei tarvitsisi taistella metronkannattajien kanssa, vaan pahenevat liikenneruuhkat hoitaisivat puolustuspuheet pikaratikoille ihan itsestään, päivä päivältä enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös