TramWest - Etelä-Espoon ratikka

. Muualla on harvennushakkuri iskenyt, mutta metroasemille ovat palvelut jääneet. Töölössä, Punavuoressa ja Kruununhaassa ei ole metroasemia, mutta eivät ne palvelut näissä paikoissa silti ole kovin hyvää luokkaa. Hietalahdesta ihmiset joutuvat 6-ratikalla menemään Stockmannille ja Lasipalatsille jopa käydäkseen kaupassa, sillä palvelut ovat kuihtuneet siellä ratikasta huolimatta.


Nyt kyllä kirjoitat omiasi. Jos piirretään 400 metrin ympyrä vaikka tästä kämpästäni keskellä Punavuorta, ympyrästä löytyy noin 7 ruokakauppaa, 3 R-kioskia, suunnilleen 15 ravintolaa, pari pesulaa, yksi leipomo, pari apteekkia, pari alkoa jne....

Ja Hietalahdessakin on S-market, alko ja apteekki, vaikka palvelut eivät olekaan ihan Punavuoren tasoa.
 
Shamppanjaa!!

Alkaa metrohanke vetää viimeisiään, jos ruokakauppojen valikoimien turvaaminen on enää argumenteista jäljellä.
 
Ei se ole mikään argumentti.

Eikä ole myöskään argumentti Tramwestin puolesta. Ratikkapysäkkien palvelutarjonnalla kehuminen Tramwestin yhteydessä on silkkaa hölynpölyä. Kioski tai Siwa ei tarvitse ratikkaa varsinkaan kun kilometrin päässä on kansainväliset mitat täyttävä palvelutarjonta esim. Iso omena Ja Tapiola metroasemineen.
 
Käy kolmella sepällä kysymässä romanialaisilta, olisiko niillä vipata 350 miljoonaa - "kato kun puuttuu länsimetrosta".
 
Helppoa. Vähennetään vaan niistä miljardeista mitä tiehankkeet syövät taas tänä vuonna ja lähivuosina. Ja pienennetään pääkaupunkiseudun yhteisöverotusta millä maakuntia pidetään pystyssä. Vaikka mielestäni on hyvä, että pienempiä ja varattomampia alueita tuetaan.

Täytyy muistaa että Länsimetrolla on kolme rahoittajaa: Espon kaupunki, Helsingin kaupunki sekä valtio. Joten jaettuna tuo potti ei ole iso vaikka metro onkin hintava investointi. En kuitenkaan halua nähdä, että Helsingin ja valtion rahoja laitaan porvarilliseen hapatukseen. Espoo ei ole laittanut laadussa tikkua ristiin tähänkään mennessä seudullisen joukkoliikenteen kehittämiseksi. Vai väitättekö Espoon dösäkatoksia ja kaupunkiradan asemia laadukkaiksi? Siis sillä tavalla miten nyt kampitetaan metroprojektia vaatimalla asemista monumentteja. Jopa seutulippu oli taannoin Espoolaisille kuin isku kirveellä. Hirveä ja vältettävä siis. Kyllä se on niin, ettei Espoolaisten asenne pärjää pääkaupunkiseudulla. Jos Helsingin Keskustan nurkalla asuminen on hankalaa suosittelen muuttamaan muualle.
 
Ketju oli toki TramWestille tarkoitettu eikä Länsimetron rahojen itkemiseen.
Tässä voi vain ihan piruuttaan todeta, että TramWestin rahoittamiseen ei tarvita samalla tavalla tukiaisia kuin Länsimetroon.

TramWest:in pysäkkien ympäristöstä voidaan näet rahastaa 430 M€ tonttimyynnillä ja maankäyttösopimuksilla, kun Länsimetron asemanympäristöistä voidaan rahastaa vaivaiset 95 M€.

Ks: http://www.tramwest.fi/kaupunkikeh.php

Turha selitellä mitään metron varren pilvenpiirtäjistä, kyllä niiden liikenne voidaan hoitaa ratikoillakin - käykää vaikka Tallinnassa, Bostonissa tai Calgaryssä katsomassa!
 
Nyt kyllä kirjoitat omiasi. Jos piirretään 400 metrin ympyrä vaikka tästä kämpästäni keskellä Punavuorta, ympyrästä löytyy noin 7 ruokakauppaa, 3 R-kioskia, suunnilleen 15 ravintolaa, pari pesulaa, yksi leipomo, pari apteekkia, pari alkoa jne.

Palvelut ovat näköjään paremmat kuin mitä ajattelin. Mielikuvissani mietin lähinnä Hietalahden lähistön Kamppia ja Kruununhakaa, joista lähikauppoja on lakkautettu aika monta kun vertaa 1980-lukuun. Kirjastokin on tainnut Punavuoresta lähteä, lapsena siellä kävin ja aika hiljainenhan se kyllä oli. Hyvä jos oikeasti tilanne on parempi.

Olen kuitenkin miettiväisenä katsellut, kuinka kantakaupungillakin lähikaupat harvenevat ja hyvien pikkuliikkeiden tilalle tulee Kalliossa juottoloita ja thai-hieromoita. Turhan usein eri puolilla kantakaupunkia ohi kulkiessani hätkähdyttää, kun vuosia, jopa kymmeniäkin vuosia paikalla olleen perinteisen liikkeen ovessa lukee "Liike lopetettu".

Kruununhaassa asukasyhdistys joutui takavuosina tiputtelemaan ihmisten postiluukuista pyyntöjä käydä Krunikan lähikaupoissa, kun ihmiset kävivät liikaa ratikalla Stockalla ja Hagiksessa.

Eipä silti, entisessä kotilähiössäni Tapulikaupungissakin oli vuonna 1991 vielä 4 kauppaa lähekkäin: Elanto, T-kauppa, Sesto ja K-kauppa. Joskus 1993 lakkautettiin T-kauppa, johon siirtyi Posti Puistolasta ja 1996 taisi lähteä se Elantokin kävelemään, tilalle tuli epämääräistä väkeä vetävä kuntosali, joka eksyi poliisi-tv:kin anabolisten steroidien takia.

Vielä riitti vilinää K-kaupassa ja Sestossa, kunnes Jumbo ja Malmin Citymarket avattiin. Sen jälkeen aseman vieressä oleva K-market edelleen pärjäsi aika hyvin, mutta vähän syrjempänä ihmisvirroista olevan Seston kävijät alkoivat laskea jyrkästi. 2006 mietittiin, josko tappiollinen Sesto lopetettaisiin, mutta Tradeka päätti ottaa riskin ja säästi kaupan muuttaessaan sen Valintataloksi. Valikoimat toki supistuivat entisestä, lihatiski lopetettiin ja muuta sellaista.

Myös läheinen Puistolan omakotialueen ostari on täysin kuihtunut siitä mitä se oli 1990-luvun alussa. Pankit ovat häipyneet molemmista paikoista. Eli ehkäpä turhankin pessimistinen asenteeni johtuu tästä näkemästäni kehityksestä, joka on syönyt entisen kotilähiöni palveluita tasaisen tappavasti.

Turha selitellä mitään metron varren pilvenpiirtäjistä, kyllä niiden liikenne voidaan hoitaa ratikoillakin - käykää vaikka Tallinnassa, Bostonissa tai Calgaryssä katsomassa!

Jaa, kyllä pari kuukautta sitten Tallinnassa käydessäni niihin kiiltävän lasisiin pilvenpiirtäjiin johti parkkihalliin jatkuva tummalasisten katumaasturien virta kadulta. Eivät ne liikemiehet millään neuvostoratikalla Tallinnassa kulje, kyllä ne ratikkamatkustajat melkoisen työväenluokkaisilta vaikuttivat. Helsingissä itse asiassa yllättävän usein näkee liikemiehen oloisia tyyppejä ratikassa, etenkin nelosessa.

Jalankulkujärjestelytkin btw. ovat ihan kammottavat Tallinnassa, ratikat saattoivat jättää keskelle autotietä ilman pysäkkiäkin, josta puikkelehdittiin ohi hurjastelevien autojen välistä turvaan. Jalkakäytävät saattoivat loppua kesken ja joutui menemään autotien vierustaa kun puolen metrin päästä huristi savuttavia venäläisiä rekkoja. Kyllä Helsinki on aika kävelijäystävällinen kaupunki loppujen lopuksi!
 
Viimeksi muokattu:
Reittioppaan ajat sekä metrolle että ratikalle ovat 9 minuuttia (Kaivokatu 12, Siltasaarenkatu 14, klo 7:45).

Reittioppaassa lukee myös: "HUOM! Tulokset perustuvat arvioituihin ajoaikoihin. Ehdotetun yhteyden toteutumista ei voida taata."

Jos ja kun ratikka juuttuu Pitkälläsillalla ja/tai Kaisaniemenkadulla henkilöautoruuhkaan, niin reittioppaan arvio ei enää pidäkään paikkaansa.
 
Reittiopas on usein väärässä. Hakaniemi-Rautatientori ja Sörnäinen-Rautatientori on nopeampi metrolla kuin ratikalla. Syväasemista ja liukuportaista huolimatta.
 
Reittiopas on usein väärässä. Hakaniemi-Rautatientori ja Sörnäinen-Rautatientori on nopeampi metrolla kuin ratikalla. Syväasemista ja liukuportaista huolimatta.

Reittioppaan kävelyaikalaskelmat ovat myös mummojen nopeudella, itselläni menee puoleen siitä ajasta, mitä se laskuri sanoo. Kävelen usein liukuportaat alas ja ylös ja niin tekee moni muukin.
 
Reittioppaassa lukee myös: "HUOM! Tulokset perustuvat arvioituihin ajoaikoihin. Ehdotetun yhteyden toteutumista ei voida taata."
Olen kellottanut näitä aikoja itse. Mutta jos olisin kertonut niitä aikoja, minua olisi moitittu siitä, etteivät minun kellotukseni pidä paikkaansa. Mutta metroa kehuttaessa tietenkin kaikki pitää paikkansa ja moitittaessa ei mikään.

Reittiopas on usein väärässä. Hakaniemi-Rautatientori ja Sörnäinen-Rautatientori on nopeampi metrolla kuin ratikalla. Syväasemista ja liukuportaista huolimatta.
Ihan varmasti. Metro kulkee puolessa minuutissa Hakaniemestä Rautatieasemalle, ja kävelyajat pitää lisätä ratikan aikaan, koska metron laiturilta on pitkä matka ratikkapysäkille. Ja jos matkustaa Kaisaniemestä Sörkkaan, niin siihen ei mene aikaa ollenkaan, että asemien portaat ovat eri päissä. Sillä metroa odottaessa ehtii hyvin kävellä laiturin toiseen päähän ja odotusaika kuluu mukavasti. Muutenhan odotusaikaa ei pidäkään laskea, vaan ainoastaan ratikan odotusaika. Näinhän se menee?

Reittioppaan kävelyaikalaskelmat ovat myös mummojen nopeudella, itselläni menee puoleen siitä ajasta, mitä se laskuri sanoo. Kävelen usein liukuportaat alas ja ylös ja niin tekee moni muukin.
Minä, moni ja enemmistö ovat eri asiat. Arvelen, että noin 10 % kävelee liukuportaissa, loppu porukka liikkuu jonona ja jonottaa ja seisoo liukuportaiden kanssa. Reittiopasta ei laiteta näyttämään poikkeustapausten käyttäytymistä. Sinä Kemkim voit asettaa sinne oman juoksunopeutesi.

Antero
 
Liukuportaat menevät kyllä silmänräpäyksessä verrattuna siihen tuskaan miten usein raitiovaunua saa odottaa tai että kun spåra pykii liikennevaloissa ja muun liikenteen seassa. Metron vuoroväli on 2-4 minuuttia. Idän pinta-asemilla pidempi mutta sielläkin lyhenee automatisoinnin vaikutuksesta.

Vaikka jollakin raitiolinjalla olisi yhtä tiheä vuoroväli kuin metrolla, on metro silti nopeampi. Esille tulleet syyt on muuan muassa täynnä esteitä olevat reitit, liikennevalot, kuljettajarahastus sekä tiheät pysähdykset. Raitioliikenne on parhaimmillaan lyhyillä reiteillä kun ei ole kiire.
 
Viimeksi muokattu:
Minä, moni ja enemmistö ovat eri asiat. Arvelen, että noin 10 % kävelee liukuportaissa, loppu porukka liikkuu jonona ja jonottaa ja seisoo liukuportaiden kanssa. Reittiopasta ei laiteta näyttämään poikkeustapausten käyttäytymistä.

En osaa sanoa prosenttilukuja. Riippuu kellonajasta, ruuhka-aikaan hyvin moni kävelee vasemmalta ohi, mutta hiljaisempaan aikaan ihmisillä ei ole niin kiire. Ruuhka-aikaan ihmiset melkein juoksevat muutenkin näissä terminaaleissa ja bussipysäkeillä, jotta ehtisivät pari minuuttia aiempaan metroon. Jos kävelee tai vaikka peräti juoksee portaat ylös ja alas, niin metro on kyllä hyvin nopea kulkupeli kiireisille ihmisille.
 
Jos kävelee tai vaikka peräti juoksee portaat ylös ja alas, niin metro on kyllä hyvin nopea kulkupeli kiireisille ihmisille.

Eikä tarvitse edes kävellä tai juosta aina, jos tietää metron aikataulut. Silloin voi pistää vauhtia, kun tietää ehtivänsä siten aikaisempaan metroon. Jos metrosta vaihtaa liityntäbussiin, jolla on tarkka lähtöaika metroasemalta, toimii sama myös toisin päin.
 
Takaisin
Ylös