Sivu 35 / 61 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 15253132333435363738394555 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 511-525/908

Viestiketju: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

  1. #511

    Liittynyt
    16.10.2007
    Viestejä
    148

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Aikoinaan oli 4 minuutin vuoroväli Mellunmäen haaralle ruuhkassa, ruuhkan ulkopuolella joka toinen metro jäi Itäkeskukseen. Vuokin haaran valmistumisen jälkeen on ruuhkassakin vain 8 minuutin vuoroväli Mellariin, eli palvelu heikentyi.
    Jep. Tosin tuon 4 minuutin toteuttaminen siten, että joka toinen juna lähtisi/jäisi Itäkeskuskesta/itäkeskukseen (siis Itäkeskuksesta itään päin) ei olisi mikään mahdottomuus, jos halua olisi. Tosin itse näkisin mielummin asian niin, että se vuoroväli olisi 6 minuuttia itäkeskuksesta itäänpäin ja siitä länteen mainittu 3 minuuttia. Kummatkin on täysin toteuttevissa olevia ratkaisuja.

  2. #512
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Teme444 Näytä viesti
    Jep. Tosin tuon 4 minuutin toteuttaminen siten, että joka toinen juna lähtisi/jäisi Itäkeskuskesta/itäkeskukseen (siis Itäkeskuksesta itään päin) ei olisi mikään mahdottomuus, jos halua olisi..
    Voisiko ajatella, että Mellunmäestä ja Vuosaaresta ajettaisiin 8 minuutin välein suoria metroja keskustaan, näiden lisäksi kummastakin 8 minuutin välein Itäkeskukseen jääviä metroja, joista olisi vaihtoyhteys suoraan metrovuoroon, joka tulee vastakkaiselta haaralta. Eli vuoroväli 4 minuuttia molemmilla haaroilla, vuorotellen Itäkeskukseen ja keskustaan.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  3. #513

    Liittynyt
    16.10.2007
    Viestejä
    148

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Voisiko ajatella, että Mellunmäestä ja Vuosaaresta ajettaisiin 8 minuutin välein suoria metroja keskustaan, näiden lisäksi kummastakin 8 minuutin välein Itäkeskukseen jääviä metroja, joista olisi vaihtoyhteys suoraan metrovuoroon, joka tulee vastakkaiselta haaralta. Eli vuoroväli 4 minuuttia molemmilla haaroilla, vuorotellen Itäkeskukseen ja keskustaan.
    Tuota juuri tarkoitin. Itäkeskus kun on karkeasti puolelle noilta haaroilta tulevien pääte/lähtö/vaihto piste.

  4. #514
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Voisiko ajatella, että Mellunmäestä ja Vuosaaresta ajettaisiin 8 minuutin välein suoria metroja keskustaan, näiden lisäksi kummastakin 8 minuutin välein Itäkeskukseen jääviä metroja, joista olisi vaihtoyhteys suoraan metrovuoroon, joka tulee vastakkaiselta haaralta. Eli vuoroväli 4 minuuttia molemmilla haaroilla, vuorotellen Itäkeskukseen ja keskustaan.
    Ja voisiko nämä Itäkeskus-Mellunmäki ja Itäkeskus-Vuosaari junat käyttää keskimmäistä raidetta/laituria

  5. #515

    Liittynyt
    16.10.2007
    Viestejä
    148

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Resiina Näytä viesti
    Ja voisiko nämä Itäkeskus-Mellunmäki ja Itäkeskus-Vuosaari junat käyttää keskimmäistä raidetta/laituria
    Miksi ei. Tällöinhän mahdolinen vaihtomatka olisi pari metriä.

  6. #516
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Aikoinaan oli 4 minuutin vuoroväli Mellunmäen haaralle ruuhkassa, ruuhkan ulkopuolella joka toinen metro jäi Itäkeskukseen.
    Ei se kyllä noin mennyt. Asian oikea laita on kerrottu tällä foorumilla monta kertaa (vuoroväli oli 5 / 10 minuuttia vuoteen 1996 saakka, ruuhkassa 1989 - 1996 kaikki junat ajettiin pitkinä Mellunmäkeen saakka ja 1996 alkoi ruuhkassa 3 + 3 minuutin liikenne niin että Vuosaaren junat olivat "haamujunia" sikäli että ne kääntyivät pari vuotta tietenkin jo Itäkeskuksessa Vuosaaren haaran ollessa työn alla vielä. Haaroilla oli 1996 - 2002 ruuhkassa 6 min liikenne, ruuhkien ulkopuolella 10 min junapituuksien ollessa aina 4 vaunua).

    Tämä juttu ei kuulu kylläkään enää tähän ketjuun, kuten ei moni muukaan täällä kerrottu.

  7. #517
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Teme444 Näytä viesti
    Tuo ei pidä paikkaansa. Otampaa nyt esimerkin omasta matkastani. Mulla menee kokolailla sama aika bussipysäkille, kuin parkkipaikalle vaikka talvista ikkunoiden raappausta tai lämppörin irroittamista ei laskettaisikaan...
    Juuri noin pitäisi pysäköinnin ja joukkoliikenteen ollakin sijoitettu. Mutta yleensä se on päin vastoin, ja nykyinen pysäköintikellarikäytäntö vain pahentaa tilannetta.

    Mutta viestissäni tarkoitin sitä, että jos verrataan suoraa tai vaihdollista joukkoliikennematkaa Helsingin rajojen sisällä, etäisyydet ovat niin lyhyet, että 5 minuutin vaihdossa tulevaa aikamenetystä ei hieman nopeammalla runkolinjalla voiteta takaisin.

    Antero

  8. #518
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Ei se kyllä noin mennyt. Asian oikea laita on kerrottu tällä foorumilla monta kertaa (vuoroväli oli 5 / 10 minuuttia vuoteen 1996 saakka, ruuhkassa 1989 - 1996 kaikki junat ajettiin pitkinä Mellunmäkeen saakka ja 1996 alkoi ruuhkassa 3 + 3 minuutin liikenne niin että Vuosaaren junat olivat "haamujunia" sikäli että ne kääntyivät pari vuotta tietenkin jo Itäkeskuksessa Vuosaaren haaran ollessa työn alla vielä. Haaroilla oli 1996 - 2002 ruuhkassa 6 min liikenne, ruuhkien ulkopuolella 10 min junapituuksien ollessa aina 4 vaunua).

    Tämä juttu ei kuulu kylläkään enää tähän ketjuun, kuten ei moni muukaan täällä kerrottu.
    Metron aikataulut 1987-1996 löytyvät täältä http://www.elisanet.fi/jyrki.langman...ikataulut.html Jos haluatte vertailla.

  9. #519

    Liittynyt
    16.10.2007
    Viestejä
    148

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Mutta viestissäni tarkoitin sitä, että jos verrataan suoraa tai vaihdollista joukkoliikennematkaa Helsingin rajojen sisällä, etäisyydet ovat niin lyhyet, että 5 minuutin vaihdossa tulevaa aikamenetystä ei hieman nopeammalla runkolinjalla voiteta takaisin.
    Juurihan tuossa viestissäni kerroin, että nimen omaan vaihdollinen yhteys on minulla nimen omaa se nopeampi tapa, jopa henkilautoa nopeampi.
    Viimeisin muokkaaja vko; 15.01.2008 kello 23:40. Syy: lainausta siivottu

  10. #520
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Teme444 Näytä viesti
    Juurihan tuossa viestissäni kerroin, että nimen omaan vaihdollinen yhteys on minulla nimen omaa se nopeampi tapa, jopa henkilautoa nopeampi.
    Jos kuljet saman reitin vaihdottomalla yhteydellä, se on aina nopeampi kuin vaihdollinen. Jos vertaat suoraa paikallisjunarataa pikkukatuja kiertelevään bussiin (tai autoon!), kyse ei ole samasta yhteydestä. Kun se kerran menee eri reittiä.

    Karlsruhessa keksittiin duoratikka juuri siksi, että päästään vaihdotta sille nopealle radalle. Samaa voisi soveltaa täälläkin, mikä on TramWestin idea verrattuna vaihdolliseen länsimetroon.

    Antero

  11. #521

    Liittynyt
    16.10.2007
    Viestejä
    148

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Jos kuljet saman reitin vaihdottomalla yhteydellä, se on aina nopeampi kuin vaihdollinen.
    No ei ole. Itse asiassa jopa hitaampi kuin henkilöauto, kuten olen jo sanonut. Mä sentää käytän tuota yhteyttä joka aamu ja asia on katsottu monen monituista kertaa. Tosin kun operaattori nyt vaihtui Concordiaksi, niin alussa oli bussin myöstelyistä johtuvaa ontumista, mutta viikossa tuokin toipui.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Jos vertaat suoraa paikallisjunarataa pikkukatuja kiertelevään bussiin (tai autoon!), kyse ei ole samasta yhteydestä. Kun se kerran menee eri reittiä.
    Joo. Otetaan sen verran takas, että bussi menee suoraan, siinä kun metro kiertää Myllypuron kautta. Linjana siis 94. No voithan sitten tietty saivarella, että meneehän se Porttitien kautta Kamlintielle (joka on suorin tie muuten mennä tuo väli), niin kerrottakoon sulle, että se on aamuruuhkan aikaan huomattavasti nopeampi kuin Käyttäen Kehä Istä, tosin henkilöautolle läpiajo on kielletty.

    Sitten voitkin alkaa miettimään kuinka kauan bussilta menisi kiertää Myllikän kautta (nykyisen reitin sijaa), kuten metro tekee.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Karlsruhessa keksittiin duoratikka juuri siksi, että päästään vaihdotta sille nopealle radalle. Samaa voisi soveltaa täälläkin, mikä on TramWestin idea verrattuna vaihdolliseen länsimetroon.
    Jotta Tramwest olisi järkevä pitäisi koko kaupunkiseudun rautiovaunu järjestelmä uudistaa. Tällöin ja vasta tällöin Tramwest voisi ajaa samalla tavalla kuin nykyiset ratikat jakaen matkustajat ympäri kantakaupunkia (muutenhan hommassa ei olisi mitään mieltä). Tämä tosin rajoittaa vaunujen pituutta nykyiseen ratikka pituuteen ja sitä kautta kapasiteettia. Myös vuoroväli voisi tuottaa omat ongelmansa. Kapasiteetti jäisi about nykyisen ratikan tasolle, kuten kantakaupunki alueella myös nopeus.

    Kuten todettua ehdotetussa Tramwestin versiossa tulee vastaan myös kapasiteetti. Mikäli ajatellaan, että vuoroväli toimii hyvin kaikkine etuisuuksineen ja autoliikennekkin pitäisi toimia, niin keskustassa vuoroväli ei oikein voi alittaa 3 minuuttia. Reittien päissä tämä tarkoittaa 15 minuuttia. Runko-osuuksilla (kuten Matinkylästä) kapasiteetti nykyisestään tippuisi reilusti, kuten vuorovälikin, ellei rinnalla haluta ajaa tiheää bussiliikennettä. Busseihin verrattuna palvelu siis heikkenisi eikä nopeus juurikaan kasvaisi. Metroon nähden pysäkki määrä eroa Helsingin päässä ei juuri ole ja järjestelmä on selvästi hitaampi sekä sen kapasiteetin riittävyys varsin kyseenalainen. Mainitujen lisäksi se kuormittaa turhaan jo muutenkin liikenteeseen hukkuvaa Elielin aukiota. Puhdas säteittäinen Tramwest Espoosta Helsinkiin (kuten ehdotettu on) olisi sulaa hulluutta.

    Sen sijaan Pikaraitiovaunu toteutettuna siten, että sillä olisi kantakaupungista ulospäin lähteviä reittejä länteen 3-4, jotka toisessa päässä jatkaa koilliseen, luoteeseen 3-4. Jokainen linja korvaisi kantakaupuingissa ainakin yhden nykyisen raitiolinjan. Näiden lisäksi tarvittaisiin Ainakin kolme eritasoista kehä linjausta. Yksi nykyistä jokeria vastaava, yksi sen ulkopuolle, lähelle kehä IIIn linjausta ja yksi kiertämään nykyistä kantakaupunkia yhdistäen kaikki linjat toisiinsa. Se, että riittäisikö siltikkään kapasiteetti on edelleen kyseenalaista.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 17.01.2008 kello 07:23. Syy: korjattu lainauksia

  12. #522
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Jos vertaat suoraa paikallisjunarataa pikkukatuja kiertelevään bussiin (tai autoon!), kyse ei ole samasta yhteydestä. Kun se kerran menee eri reittiä.
    Otetaanpa esimerkki pääradalta. Puistola-Kerava kestää K-junalla 19 minuuttia. Jos menee Tikkurilaan I-junalla ja ottaa siitä 7 minuutin päästä lähtevän R-junan, matka kestää 18 minuuttia. Jos vaihtoaika olisi 2 minuuttia, matka-aika olisi 13 minuuttia. Mutta et tainnut tarkoittaa tätä?
    Viimeisin muokkaaja vko; 17.01.2008 kello 18:02. Syy: lainaus korjattu
    Yöbussissa on tunnelmaa

  13. #523

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Se ratakuilu muuten sitten aukesi juuri:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Helsingin Sanomat
    Sdp haluaa nyt luopua keskustan alittavasta autotunnelista, mutta kuitenkin kiirehtiä kävelykeskustan laajentamista.

    Demarien kanta tarkoittaa käytännössä, että koko tunnelihanke on nyt vaakalaudalla. Suurista puolueista vihreät ovat jo aiemmin ilmoittaneet vastustavansa tunnelia.

    "Keskustatunneli on erittäin iso investointi väärään liikennemuotoon", vihreiden Otto Lehtipuu iloitsi Sdp:n tunnelipuheista.
    http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/.../1135233331667

  14. #524
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Keskustatunnelin tilavaraukset tulee kuitenkin pitää entisellään ja rakentaa se joskus toiste. Kekustatunnelirahoilla rakennetaan vähintään yksi pitkä metrohaara. Helsingin suunnitelmissa on, lainaten kaupunginjohtaja Jussi Pajusta, laajentaa metroverkkoa Länsimetron valmistumisesta 'tahtiin asema vuodessa'.

  15. #525
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Kekustatunnelirahoilla rakennetaan vähintään yksi pitkä metrohaara.
    Eipäs vaan puolet lyhyestä. Eikös Ruoholahti-Matinkylä ole lyhyt, Kivenlahteen olisi pitkä. Mutta kun se lyhytkin maksaa tuplaten keskustatunnelin hinnan.

    Vaan voipa keskustatunnelirahoilla rakentaa kaksi Raidejokeria, kolme raitiotietä Laajasaloon, seitsemän Viikkiin tai 50 km TramWestiä Espooseen.

    Tosin sitä rahakasaa ei missään ole.

    Antero

Vastaavia viestiketjuja

  1. Etelä-Espoon täydennysrakentamista
    kirjoittanut sebastin foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.02.2008, 11:22
  2. Ideariihi: Etelä-Espoon pikaraitiotie?
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 117
    Viimeisin viesti: 10.03.2007, 10:14
  3. Etelä-Espoon bussivaihtoehto
    kirjoittanut JT foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 05.09.2006, 18:16
  4. Etelä-Espoon joukkoliikenneratkaisu
    kirjoittanut Resiina foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 30.08.2006, 22:56
  5. Etelä-Espoon bussimetrosuunnitelmat
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 16.10.2005, 13:49

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •