Sivu 41 / 61 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 213137383940414243444551 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 601-615/908

Viestiketju: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

  1. #601

    Liittynyt
    05.01.2008
    Viestejä
    29

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Jaa, minä kukkahattutäti?

    Jossain kävelykaduilla tai avoimilla toreilla voikin ajaa väkijoukon seassa kävelyvauhtia. Mutta pikaratikka, joka voi ajaa Mannerheimintien alittavasta tunnelista suoraan kävely ja pyörätieluiskan editse torille, jossa on joskus väkeä, mutta on yleensä autio.

    Kuullostaa onnettomuudelta, joka odottaa itseään.
    Viimeisin muokkaaja jaywarp; 21.02.2008 kello 16:29.

  2. #602

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jaywarp Näytä viesti
    Jos länsimetrolta vaaditaan modernia turvallisuutta, miten Tramwest saisi toimia toisin?
    Sitä sopii kysyä. Suomi on idioottien luvattu maa.

    Kun rakennetaan metroa, sen on oltava sellainen että kukaan ei vahingossa jää junan alle eikä telo itseään, mutta bussi- ja ratikka- ja myös junapuolella sallitaan millaiset itsemurhaviritykset vain.

    Kyllä länsimetrosta saataisiin puolet hinnasta pois jos:
    - sen rakentaa RHK tavalliseksi rautatieksi
    - jätetään laiturit mataliksi. Silloin voidaan ajaa junilla joissa on portaat alas asti, eikä tarvita erillisia poistumiskäytäviä hätätilanteita varten. Sitäpaitsi eihän sitä tiedä jos kerran 50 vuodessa joudutaan ajamaan joku erikoiskuljetus niin mitkään korkeat laiturit eivät saa estää suurimman mahdollisen kuormaulottuman vaunujen kuljetusta.
    - jätetään automaattinen kulunvalvonta pois, ja ajetaan pelkkien opastimien turvin
    - jätetään asemilta liukuportaat pois. Syvimmällä maan alla oleville asemille hissi joka huolletaan joka toinen vuosi. Jos hissi jää jumiin niin onhan siinä tarra missä hissikorjaajien puhelinnumero.
    - ei tarvita uusia junia vaan vanhat Sm1-junat savat kelvata, ja ruuhka-aikaan voidaan ajaa myös veturijunilla. Junista kytketään pois ovi-automatiikka, ja matkustajat avaavat ja sulkevat itse ovet. Tuuletuskin hoituu paremmin kun kesäaikaan ajetaan ovet auki.
    - mitään kallista metrotaidetta ei hommata vaan annetaan kontulan karjujen bommata asemien seiniin tagejä
    - maanpäällisille asemille ei mitään katoksia, täysin turhia
    - infokyltit ja laiturinäytöt jätetään pois. Kyllä jokainen oman kotiasemansa tuntee, ja osaahan aikuinen lukea aikataulukirjaa.

    t. Rainer

  3. #603

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Kun täällä on moni jyrkästi sitä mieltä, ettei raitiovaunulla voi päästä Helsingistä Espooseen, niin on se kumma, että Saksasta pääsee kohta raitiovaunulla jopa Sveitsin puolelle.

  4. #604
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Sitä sopii kysyä. Suomi on idioottien luvattu maa.
    - mitään kallista metrotaidetta ei hommata vaan annetaan Kontulan karjujen bommata asemien seiniin tagejä
    Onneksi en ole Kontulasta (tai sieltä suunnalta kauheaa Itä-Helsinkiä) ja pahoittaisi mieltäni espoolaisen (länsihelsinkiläisen) herrasmiehen kirjoittelusta.

  5. #605

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    - mitään kallista metrotaidetta ei hommata vaan annetaan kontulan karjujen bommata asemien seiniin tagejä
    Niin, mainittakoon vielä, että Kontulassa on (tai ainakin oli) upeat 80-luvun nuorten maalaamat värikkäät taideteokset metroaseman seinällä. Kyllä niitä kelpaisi katsella muillakin asemilla.

  6. #606
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Niin, mainittakoon vielä, että Kontulassa on (tai ainakin oli) upeat 80-luvun nuorten maalaamat värikkäät taideteokset metroaseman seinällä. Kyllä niitä kelpaisi katsella muillakin asemilla.
    Neuvostoliitossa oli tapana koristella rumia betonirakennuksia iloisilla maalauksilla. Miksi tällaista ei voitaisi harrastaa Suomessakin?
    http://www.bellona.no/imagearchive/5...ingrad-NPP.jpg (Sosnovyj Borin ydinvoimala Pietarin lähellä)
    Yöbussissa on tunnelmaa

  7. #607

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Neuvostoliitossa oli tapana koristella rumia betonirakennuksia iloisilla maalauksilla. Miksi tällaista ei voitaisi harrastaa Suomessakin?
    Tukholman Tunnelbanaa sanotaan maailman pisimmäksi taidenäyttelyksi, ja onhan se tosiaan 110 km pitkä. Koko verkon sadasta asemasta yhdeksälläkymmenellä on taideteos. Luulisi, että toimisi myös Helsingissä. Vaan milloinkas se esteettisyys täällä olisi ollut tärkeätä?

  8. #608
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Jos raitiovaunukaistaa ei ole fyysisesti eristetty muusta liikenteestä, on otettava huomioon se mahdollisuus, että autoilijat kääntyvät vaunun eteen vastoin liikennesääntöjä.
    Niinpä tietenkin, mutta bussin kohdalla tämä ei ole tarpeen. Eli on mahdollista, että fyysisesti eristämätön bussi saa ajaa 90 km/h ja vaikka sohjossa. Pysäkillä seisovien ihmistenkin ohi käytännössä hiljentämättä. Ja milloin vaan voi hullu autoilija keksiä kääntyä bussin eteen. Ja jos ei itse keksi, niin sohjo tai jää tai keskellä kesää vesiliirto voi hoitaa asian. Vaaditteko Länsiväylää ajaville busseille näillä perusteilla 50-60 km/h huippunopeuden? Tai fyysisen eristyksen, bussin kestävän teräskaiteen bussikaistan ja kaikkien bussin käyttämien kaistojen molemmin puolin?

    Ette tietenkään, koska ei kyse ole siitä, että haluatte turvallisuutta, vaan keksitte syitä sille, miksi täällä Suomen erikoisolosuhteissa ei voi tehdä raitiovaunulla sitä, mitä tehdään sivistyneiden ihmisten ilman erikoisolosuhteita olevassa Euroopassa. Siksi on OK että ihmiset ja bussit ajelevat ja kävelevät keskenään kaikkialla bussiterminaaleissa ja bussit ajavat ahtaillakin kaduilla vain jalkakäytäväkorotuksen eristäminä jalankulkijoiden vierellä. Mutta kiskoilla kulkevalla laitteella ei tule kysymykseen.

    Antero

  9. #609
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Kun rakennetaan metroa, sen on oltava sellainen että kukaan ei vahingossa jää junan alle eikä telo itseään, mutta bussi- ja ratikka- ja myös junapuolella sallitaan millaiset itsemurhaviritykset vain.

    Kyllä länsimetrosta saataisiin puolet hinnasta pois jos:...
    Länsimetrolle vaaditut turvallisuusrakenteet eivät ole tarpeen maantasoisessa raideliikenteessä, sen enempää ratikalle kuin metrojunillekaan. Koska kyse ei ole suljetusta ja häiriötilanteessa pimeästä tilasta, josta ei pääse pois.

    Täytyykö tosiaan käydä yksitellen tämä lista läpi:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    - sen rakentaa RHK tavalliseksi rautatieksi
    Jos se tekee sen tunneliin, säännöt ovat samat. Vertaa Vuosaaren sataman tunneli. Se on ilman sitä, mitä länsimetrolta vaaditaan, joten siellä ei kuljeteta ihmisiä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    - jätetään laiturit mataliksi. Silloin voidaan ajaa junilla joissa on portaat alas asti, eikä tarvita erillisia poistumiskäytäviä hätätilanteita varten.
    Kun laiturin korkeus on 35 cm, raiteelle joutunut pääsee sieltä pois yhdellä askeleella. Se on eri asia kuin kamppailla metri ylöspäin. Portaita ei tarvita kalustolle 35 cm laiturilla, koska ovet ja lattia voivat olla laiturin tasolla. Hätäpoistumiskäytävät liittyvät suljettuihin tunnelitiloihin, eivät laitureihin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    - jätetään automaattinen kulunvalvonta pois, ja ajetaan pelkkien opastimien turvin
    Juuri näin. Kallita kun ovat insinöörien lelut. Opastimilla on ajettu rautateillä reilusti yli 150 vuotta. Turvallisuuteen liittyy pakkopyäsytys, ei se, että junassa ei ole kuljettajaa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    - jätetään asemilta liukuportaat pois.
    Näin voi tehdä, kun tehdään maantasoista katuympäristöön sopivaa metroa, jossa laiturit ovat maanpinnan tasolla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Syvimmällä maan alla oleville asemille hissi joka huolletaan joka toinen vuosi. Jos hissi jää jumiin niin onhan siinä tarra missä hissikorjaajien puhelinnumero.
    Ei pidä tehdä maanalaisia asemia.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    - ei tarvita uusia junia vaan vanhat Sm1-junat savat kelvata, ja ruuhka-aikaan voidaan ajaa myös veturijunilla.
    Mitähän vikaa näissä oikeasti on? Ainakin ovat nopeampia ja istuinpaikkojakin on enemmän kuin HKL:n junissa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Junista kytketään pois ovi-automatiikka, ja matkustajat avaavat ja sulkevat itse ovet. Tuuletuskin hoituu paremmin kun kesäaikaan ajetaan ovet auki.
    Taitaa jo mennä ohi aiheen. Mutta epäilemättä turvallisempaa olisi metronkin ovissa, jos jokaisen kohdalla olisi junaemäntä niitä avaamassa ja sulkemassa. Työllisyyskin hoituisi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    - mitään kallista metrotaidetta ei hommata vaan annetaan kontulan karjujen bommata asemien seiniin tagejä
    Vähissä on taide nykymetrossakin. Mutta ymmärrän kyllä, ettei rahaa jää estetiikkaan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    - maanpäällisille asemille ei mitään katoksia, täysin turhia
    Niinpä varmaankin, koska eihän liityntäliikenteen vaihdosta ole mitään haittaa...

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    - infokyltit ja laiturinäytöt jätetään pois. Kyllä jokainen oman kotiasemansa tuntee, ja osaahan aikuinen lukea aikataulukirjaa.
    Enpä ole havainnut aikataulukirjan lukijoita metroa käyttäessäni. Maanpäällisessä liikenteessä tosiaankin jokainen tuntee oman kotiseutunsa, joten kylttejä ei paljon tarvita. Maan alta kotipaikkaa onkin vaikea tunnistaa. Eli jälleen etu maanpäälliselle liikenteelle.

    Antero
    Viimeisin muokkaaja vko; 09.03.2008 kello 21:14. Syy: viestin ulkoasu

  10. #610
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus itämetron taiteet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Niin, mainittakoon vielä, että Kontulassa on (tai ainakin oli) upeat 80-luvun nuorten maalaamat värikkäät taideteokset metroaseman seinällä.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Tukholman Tunnelbanaa sanotaan maailman pisimmäksi taidenäyttelyksi... Luulisi, että toimisi myös Helsingissä.
    En tiedä Kontulan taiteesta sen enempää, mutta SRS:n metrosivuilla on otsikossa kuva Kontulan aseman ulkopihalla olevasta sähkökopista, jonka seinässä on maalaus. Henry Pullan ja Kimmo Hela-Aron "graffiti" vuodelta 1988, jossa parivaljakko (hevosia) vetää 100-sarjan junaa.

    Saman linkin alaosassa on sitten luettelo asemilla olevista taideteoksista. Sörnäinen-Myllypuro väliltä ne puuttuvat, mutta kaikilla muilla asemilla niitä on. Että on tuo taiteiden vaatimus aika hyvällä mallilla Helsingissäkin.

  11. #611
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Neuvostoliitossa oli tapana koristella rumia betonirakennuksia iloisilla maalauksilla. Miksi tällaista ei voitaisi harrastaa Suomessakin? (Sosnovyj Borin ydinvoimala)
    Tarkoitat siis että riisuttua, mutta siitä huolimatta älyttömän kallista Espoon metroa voi jo nyt tässä vaiheessa verrata Sosialististen Neuvostotasavaltojen Liiton parhaimpiin tieteellis-teknisiin saavutuksiin, eli esim. tuohon lähiatomivoimalaan. Sijaitsee 150 km Kotkasta ja samanmoinen matka lisää niin ollaan Länsimetron ytimessä.

    Länsimetron saa kaikkein halvimmalla "kauniiksi", kun paljaat betonipinnat annetaan itä-Helsingin graffitijengeille temmellyskentäksi. Espoossahan ei tuota taiteen alalajia tunneta, osata eikä harrasteta. Herraskaisten penskat käyvät sen sijaan pyhäkoulua, partiota, marttaliiton nuortenleireillä kokkaamassa etanaruokia ja mitä nyt pappan piikkiin kulutetaan aikaa kolopallo- ja verkkopallokentillä, ja kenties välillä ajellaan muskeliveneillä.

    Siis Espoon metroasemien ovet jätetään yöksi auki vartioimatta niin eiköhän asemille saada kaunis maalipinta muutaman viikon aikana! Taiteilijat maksavat itse työskentelynsä ja tarvikkeensa (jos ei ole varastettu Itäkeskuksen maaliliikkeistä).

  12. #612
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: itämetron taiteet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    En tiedä Kontulan taiteesta sen enempää, mutta SRS:n metrosivuilla on otsikossa kuva Kontulan aseman ulkopihalla olevasta sähkökopista, jonka seinässä on maalaus. Henry Pullan ja Kimmo Hela-Aron "graffiti" vuodelta 1988, jossa parivaljakko (hevosia) vetää 100-sarjan junaa.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut SRS
    Graffititeoksia laituritasolla radan takaseinässä, Henry Pulla ja Kimmo Hela-Aro, 1988
    Ja sitten viitataan "otsikkokuvaan" joo. On vähän tietysti huonosti siinä ilmaistu .
    Mutta pariveto ei ole Pullan ja kumppanin. Siitä olen muistavinani, että se oli kuitenkin "HKL:n hyväksymä". Tekijöistä en tiedä mitään.
    Pitäisi ihan mennä katsomaan onko niitä laituritason graffiteja ja tuota parivetoakaan enää olemassa.
    Mutta kuka uskaltaa mennä Kontulaan saati Kontulan metroasemalle .

  13. #613
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Länsimetron saa kaikkein halvimmalla "kauniiksi", kun paljaat betonipinnat annetaan itä-Helsingin graffitijengeille temmellyskentäksi. Espoossahan ei tuota taiteen alalajia tunneta, osata eikä harrasteta. Herraskaisten penskat käyvät sen sijaan pyhäkoulua, partiota, marttaliiton nuortenleireillä kokkaamassa etanaruokia ja mitä nyt pappan piikkiin kulutetaan aikaa kolopallo- ja verkkopallokentillä, ja kenties välillä ajellaan muskeliveneillä.

    Siis Espoon metroasemien ovet jätetään yöksi auki vartioimatta niin eiköhän asemille saada kaunis maalipinta muutaman viikon aikana! Taiteilijat maksavat itse työskentelynsä ja tarvikkeensa (jos ei ole varastettu Itäkeskuksen maaliliikkeistä).
    No se on ainakin hyvä että noille nuorille riittää tekemistä. Mutta määritelmääsi Etelä-Espoosta on vaikea uskoa, varsinkin kun on nähnyt toista. Helsingissä on monia alueita mitkä pesevät mennen tullen Etelä-Espoon lähiöghettoja. Esimerkiksi Vuosaari on paljon rauhallisempaa aluetta kuin Matinkylä ja Olari.

  14. #614

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Taitaa jo mennä ohi aiheen. Mutta epäilemättä turvallisempaa olisi metronkin ovissa, jos jokaisen kohdalla olisi junaemäntä niitä avaamassa ja sulkemassa. Työllisyyskin hoituisi.
    Nytkö vasta huomasit? Tarkoituksenani oli kuvata miten pk-seudun lähijunaliikenne toimi vielä n vuosikymmen sitten.

    Kirjoitukseni ei ollut mikään vakava ehdotus millaiseksi länsimetro pitää rakentaa, ja pyydän anteeksi kontulalaistenkin puolesta jos jollain tavalla osui pahaan paikkaan.

    Mitä ajoin takaa, on se, että miksi metron pitää olla rakennettu ikäänkuin idiootteja varten? Automaattimetrossa pitä olla kaikenlaisia turvaovia ja laser-tunnistimia, sekä infojärjestelmä kuin lentokentällä ikäänkuin?

    Lisäksi kysyn, että miten on mahdollista että Kehärata joka on yhtä pitkä kuin länsimetro ja jota on suunniteltu yhtä kauan kuin länsimetroa, maksaa yhä vain 500 milj kun taas länsimetron hinta kohosi noin äkkiä 500 miljoonasta 800 miljoonan?

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja R.Silfverberg; 22.02.2008 kello 08:31. Syy: vähän jatkettu

  15. #615

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Vaaditteko Länsiväylää ajaville busseille näillä perusteilla 50-60 km/h huippunopeuden? Tai fyysisen eristyksen, bussin kestävän teräskaiteen bussikaistan ja kaikkien bussin käyttämien kaistojen molemmin puolin?
    Oikeastaan vaatisin. Mutta mielipiteilläni ei ole merkitystä koska tieliikenne ja erityisesti linja-autoliikenne on valtiovallan erityisessä suojelussa. Suomessa sattuu n kerran viikossa busseille jokin onnettomuus joissa matkustajia loukkaantuu, ja harvemmin se on "kuskin vika", ellei kyseessä ole jokin ihan törkeä rikkomus kuten rattijuoppous tms.

    Jos muistat Konginkankaan onnettomuuden, niin sitä ei noteerattu mitenkään että bussi ajoi ylinopeutta, kun onnettomuuden syistä ja aiheuttajasta väännettiin peistä eri foorumeilla ja käytiin oikeutta. Kaikkia muita mahdollisia osapuolia syyllistettiin, mm Tielaitoksen kunnossapidosta vastaavia sekä rekkayhtiön työnjohtoa.

    t. Rainer

Vastaavia viestiketjuja

  1. Etelä-Espoon täydennysrakentamista
    kirjoittanut sebastin foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.02.2008, 11:22
  2. Ideariihi: Etelä-Espoon pikaraitiotie?
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 117
    Viimeisin viesti: 10.03.2007, 10:14
  3. Etelä-Espoon bussivaihtoehto
    kirjoittanut JT foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 05.09.2006, 18:16
  4. Etelä-Espoon joukkoliikenneratkaisu
    kirjoittanut Resiina foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 30.08.2006, 22:56
  5. Etelä-Espoon bussimetrosuunnitelmat
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 16.10.2005, 13:49

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •