TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Jaa, minä kukkahattutäti?

Jossain kävelykaduilla tai avoimilla toreilla voikin ajaa väkijoukon seassa kävelyvauhtia. Mutta pikaratikka, joka voi ajaa Mannerheimintien alittavasta tunnelista suoraan kävely ja pyörätieluiskan editse torille, jossa on joskus väkeä, mutta on yleensä autio.

Kuullostaa onnettomuudelta, joka odottaa itseään.
 
Viimeksi muokattu:
Jos länsimetrolta vaaditaan modernia turvallisuutta, miten Tramwest saisi toimia toisin?

Sitä sopii kysyä. Suomi on idioottien luvattu maa.

Kun rakennetaan metroa, sen on oltava sellainen että kukaan ei vahingossa jää junan alle eikä telo itseään, mutta bussi- ja ratikka- ja myös junapuolella sallitaan millaiset itsemurhaviritykset vain.

Kyllä länsimetrosta saataisiin puolet hinnasta pois jos:
- sen rakentaa RHK tavalliseksi rautatieksi
- jätetään laiturit mataliksi. Silloin voidaan ajaa junilla joissa on portaat alas asti, eikä tarvita erillisia poistumiskäytäviä hätätilanteita varten. Sitäpaitsi eihän sitä tiedä jos kerran 50 vuodessa joudutaan ajamaan joku erikoiskuljetus niin mitkään korkeat laiturit eivät saa estää suurimman mahdollisen kuormaulottuman vaunujen kuljetusta.
- jätetään automaattinen kulunvalvonta pois, ja ajetaan pelkkien opastimien turvin
- jätetään asemilta liukuportaat pois. Syvimmällä maan alla oleville asemille hissi joka huolletaan joka toinen vuosi. Jos hissi jää jumiin niin onhan siinä tarra missä hissikorjaajien puhelinnumero.
- ei tarvita uusia junia vaan vanhat Sm1-junat savat kelvata, ja ruuhka-aikaan voidaan ajaa myös veturijunilla. Junista kytketään pois ovi-automatiikka, ja matkustajat avaavat ja sulkevat itse ovet. Tuuletuskin hoituu paremmin kun kesäaikaan ajetaan ovet auki.
- mitään kallista metrotaidetta ei hommata vaan annetaan kontulan karjujen bommata asemien seiniin tagejä
- maanpäällisille asemille ei mitään katoksia, täysin turhia
- infokyltit ja laiturinäytöt jätetään pois. Kyllä jokainen oman kotiasemansa tuntee, ja osaahan aikuinen lukea aikataulukirjaa.

t. Rainer
 
Sitä sopii kysyä. Suomi on idioottien luvattu maa.
- mitään kallista metrotaidetta ei hommata vaan annetaan Kontulan karjujen bommata asemien seiniin tagejä

Onneksi en ole Kontulasta (tai sieltä suunnalta kauheaa Itä-Helsinkiä) ja pahoittaisi mieltäni espoolaisen (länsihelsinkiläisen) herrasmiehen kirjoittelusta.
 
- mitään kallista metrotaidetta ei hommata vaan annetaan kontulan karjujen bommata asemien seiniin tagejä

Niin, mainittakoon vielä, että Kontulassa on (tai ainakin oli) upeat 80-luvun nuorten maalaamat värikkäät taideteokset metroaseman seinällä. Kyllä niitä kelpaisi katsella muillakin asemilla.
 
Niin, mainittakoon vielä, että Kontulassa on (tai ainakin oli) upeat 80-luvun nuorten maalaamat värikkäät taideteokset metroaseman seinällä. Kyllä niitä kelpaisi katsella muillakin asemilla.

Neuvostoliitossa oli tapana koristella rumia betonirakennuksia iloisilla maalauksilla. Miksi tällaista ei voitaisi harrastaa Suomessakin?
http://www.bellona.no/imagearchive/5minimage_Leningrad-NPP.jpg (Sosnovyj Borin ydinvoimala Pietarin lähellä)
 
Neuvostoliitossa oli tapana koristella rumia betonirakennuksia iloisilla maalauksilla. Miksi tällaista ei voitaisi harrastaa Suomessakin?

Tukholman Tunnelbanaa sanotaan maailman pisimmäksi taidenäyttelyksi, ja onhan se tosiaan 110 km pitkä. Koko verkon sadasta asemasta yhdeksälläkymmenellä on taideteos. Luulisi, että toimisi myös Helsingissä. Vaan milloinkas se esteettisyys täällä olisi ollut tärkeätä?
 
Jos raitiovaunukaistaa ei ole fyysisesti eristetty muusta liikenteestä, on otettava huomioon se mahdollisuus, että autoilijat kääntyvät vaunun eteen vastoin liikennesääntöjä.
Niinpä tietenkin, mutta bussin kohdalla tämä ei ole tarpeen. Eli on mahdollista, että fyysisesti eristämätön bussi saa ajaa 90 km/h ja vaikka sohjossa. Pysäkillä seisovien ihmistenkin ohi käytännössä hiljentämättä. Ja milloin vaan voi hullu autoilija keksiä kääntyä bussin eteen. Ja jos ei itse keksi, niin sohjo tai jää tai keskellä kesää vesiliirto voi hoitaa asian. Vaaditteko Länsiväylää ajaville busseille näillä perusteilla 50-60 km/h huippunopeuden? Tai fyysisen eristyksen, bussin kestävän teräskaiteen bussikaistan ja kaikkien bussin käyttämien kaistojen molemmin puolin?

Ette tietenkään, koska ei kyse ole siitä, että haluatte turvallisuutta, vaan keksitte syitä sille, miksi täällä Suomen erikoisolosuhteissa ei voi tehdä raitiovaunulla sitä, mitä tehdään sivistyneiden ihmisten ilman erikoisolosuhteita olevassa Euroopassa. Siksi on OK että ihmiset ja bussit ajelevat ja kävelevät keskenään kaikkialla bussiterminaaleissa ja bussit ajavat ahtaillakin kaduilla vain jalkakäytäväkorotuksen eristäminä jalankulkijoiden vierellä. Mutta kiskoilla kulkevalla laitteella ei tule kysymykseen.

Antero
 
Kun rakennetaan metroa, sen on oltava sellainen että kukaan ei vahingossa jää junan alle eikä telo itseään, mutta bussi- ja ratikka- ja myös junapuolella sallitaan millaiset itsemurhaviritykset vain.

Kyllä länsimetrosta saataisiin puolet hinnasta pois jos:...
Länsimetrolle vaaditut turvallisuusrakenteet eivät ole tarpeen maantasoisessa raideliikenteessä, sen enempää ratikalle kuin metrojunillekaan. Koska kyse ei ole suljetusta ja häiriötilanteessa pimeästä tilasta, josta ei pääse pois.

Täytyykö tosiaan käydä yksitellen tämä lista läpi:

- sen rakentaa RHK tavalliseksi rautatieksi
Jos se tekee sen tunneliin, säännöt ovat samat. Vertaa Vuosaaren sataman tunneli. Se on ilman sitä, mitä länsimetrolta vaaditaan, joten siellä ei kuljeteta ihmisiä.

- jätetään laiturit mataliksi. Silloin voidaan ajaa junilla joissa on portaat alas asti, eikä tarvita erillisia poistumiskäytäviä hätätilanteita varten.
Kun laiturin korkeus on 35 cm, raiteelle joutunut pääsee sieltä pois yhdellä askeleella. Se on eri asia kuin kamppailla metri ylöspäin. Portaita ei tarvita kalustolle 35 cm laiturilla, koska ovet ja lattia voivat olla laiturin tasolla. Hätäpoistumiskäytävät liittyvät suljettuihin tunnelitiloihin, eivät laitureihin.

- jätetään automaattinen kulunvalvonta pois, ja ajetaan pelkkien opastimien turvin
Juuri näin. Kallita kun ovat insinöörien lelut. Opastimilla on ajettu rautateillä reilusti yli 150 vuotta. Turvallisuuteen liittyy pakkopyäsytys, ei se, että junassa ei ole kuljettajaa.

- jätetään asemilta liukuportaat pois.
Näin voi tehdä, kun tehdään maantasoista katuympäristöön sopivaa metroa, jossa laiturit ovat maanpinnan tasolla.

Syvimmällä maan alla oleville asemille hissi joka huolletaan joka toinen vuosi. Jos hissi jää jumiin niin onhan siinä tarra missä hissikorjaajien puhelinnumero.
Ei pidä tehdä maanalaisia asemia.

- ei tarvita uusia junia vaan vanhat Sm1-junat savat kelvata, ja ruuhka-aikaan voidaan ajaa myös veturijunilla.
Mitähän vikaa näissä oikeasti on? Ainakin ovat nopeampia ja istuinpaikkojakin on enemmän kuin HKL:n junissa.

Junista kytketään pois ovi-automatiikka, ja matkustajat avaavat ja sulkevat itse ovet. Tuuletuskin hoituu paremmin kun kesäaikaan ajetaan ovet auki.
Taitaa jo mennä ohi aiheen. Mutta epäilemättä turvallisempaa olisi metronkin ovissa, jos jokaisen kohdalla olisi junaemäntä niitä avaamassa ja sulkemassa. Työllisyyskin hoituisi. :)

- mitään kallista metrotaidetta ei hommata vaan annetaan kontulan karjujen bommata asemien seiniin tagejä
Vähissä on taide nykymetrossakin. Mutta ymmärrän kyllä, ettei rahaa jää estetiikkaan.

- maanpäällisille asemille ei mitään katoksia, täysin turhia
Niinpä varmaankin, koska eihän liityntäliikenteen vaihdosta ole mitään haittaa...

- infokyltit ja laiturinäytöt jätetään pois. Kyllä jokainen oman kotiasemansa tuntee, ja osaahan aikuinen lukea aikataulukirjaa.
Enpä ole havainnut aikataulukirjan lukijoita metroa käyttäessäni. Maanpäällisessä liikenteessä tosiaankin jokainen tuntee oman kotiseutunsa, joten kylttejä ei paljon tarvita. Maan alta kotipaikkaa onkin vaikea tunnistaa. Eli jälleen etu maanpäälliselle liikenteelle.

Antero
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
itämetron taiteet

Niin, mainittakoon vielä, että Kontulassa on (tai ainakin oli) upeat 80-luvun nuorten maalaamat värikkäät taideteokset metroaseman seinällä.

Tukholman Tunnelbanaa sanotaan maailman pisimmäksi taidenäyttelyksi... Luulisi, että toimisi myös Helsingissä.

En tiedä Kontulan taiteesta sen enempää, mutta SRS:n metrosivuilla on otsikossa kuva Kontulan aseman ulkopihalla olevasta sähkökopista, jonka seinässä on maalaus. Henry Pullan ja Kimmo Hela-Aron "graffiti" vuodelta 1988, jossa parivaljakko (hevosia) vetää 100-sarjan junaa.

Saman linkin alaosassa on sitten luettelo asemilla olevista taideteoksista. Sörnäinen-Myllypuro väliltä ne puuttuvat, mutta kaikilla muilla asemilla niitä on. Että on tuo taiteiden vaatimus aika hyvällä mallilla Helsingissäkin.
 
Neuvostoliitossa oli tapana koristella rumia betonirakennuksia iloisilla maalauksilla. Miksi tällaista ei voitaisi harrastaa Suomessakin? (Sosnovyj Borin ydinvoimala)

Tarkoitat siis että riisuttua, mutta siitä huolimatta älyttömän kallista Espoon metroa voi jo nyt tässä vaiheessa verrata Sosialististen Neuvostotasavaltojen Liiton parhaimpiin tieteellis-teknisiin saavutuksiin, eli esim. tuohon lähiatomivoimalaan. Sijaitsee 150 km Kotkasta ja samanmoinen matka lisää niin ollaan Länsimetron ytimessä.

Länsimetron saa kaikkein halvimmalla "kauniiksi", kun paljaat betonipinnat annetaan itä-Helsingin graffitijengeille temmellyskentäksi. Espoossahan ei tuota taiteen alalajia tunneta, osata eikä harrasteta. Herraskaisten penskat käyvät sen sijaan pyhäkoulua, partiota, marttaliiton nuortenleireillä kokkaamassa etanaruokia ja mitä nyt pappan piikkiin kulutetaan aikaa kolopallo- ja verkkopallokentillä, ja kenties välillä ajellaan muskeliveneillä.

Siis Espoon metroasemien ovet jätetään yöksi auki vartioimatta niin eiköhän asemille saada kaunis maalipinta muutaman viikon aikana! Taiteilijat maksavat itse työskentelynsä ja tarvikkeensa (jos ei ole varastettu Itäkeskuksen maaliliikkeistä).
 
Vs: itämetron taiteet

En tiedä Kontulan taiteesta sen enempää, mutta SRS:n metrosivuilla on otsikossa kuva Kontulan aseman ulkopihalla olevasta sähkökopista, jonka seinässä on maalaus. Henry Pullan ja Kimmo Hela-Aron "graffiti" vuodelta 1988, jossa parivaljakko (hevosia) vetää 100-sarjan junaa.
SRS sanoi:
Graffititeoksia laituritasolla radan takaseinässä, Henry Pulla ja Kimmo Hela-Aro, 1988
Ja sitten viitataan "otsikkokuvaan" joo. On vähän tietysti huonosti siinä ilmaistu :icon_frown: .
Mutta pariveto ei ole Pullan ja kumppanin. Siitä olen muistavinani, että se oli kuitenkin "HKL:n hyväksymä". Tekijöistä en tiedä mitään.
Pitäisi ihan mennä katsomaan onko niitä laituritason graffiteja ja tuota parivetoakaan enää olemassa.
Mutta kuka uskaltaa mennä Kontulaan saati Kontulan metroasemalle :eek: .
 
Länsimetron saa kaikkein halvimmalla "kauniiksi", kun paljaat betonipinnat annetaan itä-Helsingin graffitijengeille temmellyskentäksi. Espoossahan ei tuota taiteen alalajia tunneta, osata eikä harrasteta. Herraskaisten penskat käyvät sen sijaan pyhäkoulua, partiota, marttaliiton nuortenleireillä kokkaamassa etanaruokia ja mitä nyt pappan piikkiin kulutetaan aikaa kolopallo- ja verkkopallokentillä, ja kenties välillä ajellaan muskeliveneillä.

Siis Espoon metroasemien ovet jätetään yöksi auki vartioimatta niin eiköhän asemille saada kaunis maalipinta muutaman viikon aikana! Taiteilijat maksavat itse työskentelynsä ja tarvikkeensa (jos ei ole varastettu Itäkeskuksen maaliliikkeistä).

No se on ainakin hyvä että noille nuorille riittää tekemistä. Mutta määritelmääsi Etelä-Espoosta on vaikea uskoa, varsinkin kun on nähnyt toista. Helsingissä on monia alueita mitkä pesevät mennen tullen Etelä-Espoon lähiöghettoja. Esimerkiksi Vuosaari on paljon rauhallisempaa aluetta kuin Matinkylä ja Olari.
 
Taitaa jo mennä ohi aiheen. Mutta epäilemättä turvallisempaa olisi metronkin ovissa, jos jokaisen kohdalla olisi junaemäntä niitä avaamassa ja sulkemassa. Työllisyyskin hoituisi. :)
Nytkö vasta huomasit? Tarkoituksenani oli kuvata miten pk-seudun lähijunaliikenne toimi vielä n vuosikymmen sitten.

Kirjoitukseni ei ollut mikään vakava ehdotus millaiseksi länsimetro pitää rakentaa, ja pyydän anteeksi kontulalaistenkin puolesta jos jollain tavalla osui pahaan paikkaan.

Mitä ajoin takaa, on se, että miksi metron pitää olla rakennettu ikäänkuin idiootteja varten? Automaattimetrossa pitä olla kaikenlaisia turvaovia ja laser-tunnistimia, sekä infojärjestelmä kuin lentokentällä ikäänkuin?

Lisäksi kysyn, että miten on mahdollista että Kehärata joka on yhtä pitkä kuin länsimetro ja jota on suunniteltu yhtä kauan kuin länsimetroa, maksaa yhä vain 500 milj kun taas länsimetron hinta kohosi noin äkkiä 500 miljoonasta 800 miljoonan?

t. Rainer
 
Viimeksi muokattu:
Vaaditteko Länsiväylää ajaville busseille näillä perusteilla 50-60 km/h huippunopeuden? Tai fyysisen eristyksen, bussin kestävän teräskaiteen bussikaistan ja kaikkien bussin käyttämien kaistojen molemmin puolin?
Oikeastaan vaatisin. Mutta mielipiteilläni ei ole merkitystä koska tieliikenne ja erityisesti linja-autoliikenne on valtiovallan erityisessä suojelussa. Suomessa sattuu n kerran viikossa busseille jokin onnettomuus joissa matkustajia loukkaantuu, ja harvemmin se on "kuskin vika", ellei kyseessä ole jokin ihan törkeä rikkomus kuten rattijuoppous tms.

Jos muistat Konginkankaan onnettomuuden, niin sitä ei noteerattu mitenkään että bussi ajoi ylinopeutta, kun onnettomuuden syistä ja aiheuttajasta väännettiin peistä eri foorumeilla ja käytiin oikeutta. Kaikkia muita mahdollisia osapuolia syyllistettiin, mm Tielaitoksen kunnossapidosta vastaavia sekä rekkayhtiön työnjohtoa.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös