Sivu 42 / 61 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2223238394041424344454652 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 616-630/908

Viestiketju: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

  1. #616
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mitä ajoin takaa, on se, että miksi metron pitää olla rakennettu ikäänkuin idiootteja varten? Automaattimetrossa pitä olla kaikenlaisia turvaovia ja laser-tunnistimia, sekä infojärjestelmä kuin lentokentällä ikäänkuin?
    Tavallaanhaan länsimetroa rakennetaan idiootteja varten. Espoolaisten, jotka lähes koko lystin maksavat, joukkoliikenneyhteydet heikentyvät.

  2. #617

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Tavallaanhaan länsimetroa rakennetaan idiootteja varten. Espoolaisten, jotka lähes koko lystin maksavat, joukkoliikenneyhteydet heikentyvät.
    Jos asuisit vaikka Kouvolassa, ja vasta nyt päätettäisiin rakennetaanko vai eikö rakenneta rautatietä Kouvolaan, niin kumman vaihtoehdon kannalla olisit?

    Vielä sillä olettamuksella että rautatieaseman kaupungin keskustaan joutuisivat kouvolalaiset itse maksamaan, valtio maksaisi vain ohitusradan.

    t. Rainer

  3. #618
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Oikeastaan vaatisin. Mutta mielipiteilläni ei ole merkitystä koska tieliikenne ja erityisesti linja-autoliikenne on valtiovallan erityisessä suojelussa.
    Mutta autojen nopeus on rajoitettu yleensä arvoihin 30-60 km/h, jos on huomattava riski, että massaltaan pienemmät ja törmäystä heikommin kestävät (= kevyt liikenne) voivat tulla eteen.

    Toisaalta sielläkin missä sallitaan 80-120 km/h, tulee ajoneuvo kyetä pysäyttämään tien näkyvällä osuudella. Jos raideliikennettä ei asutuskeskuksissa eristetä kokonaan katuliikenteeltä niin voidaanko vaatia, että kiskokulkuneuvokin tulee kyetä pysäyttämään radan näkyvällä osuudella? Kiskokulkuneuvo ei voi edes väistää mitään eteen tulevaa, joka sentään autolla voi onnistua.

  4. #619
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6000

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Eli on mahdollista, että fyysisesti eristämätön bussi saa ajaa 90 km/h ja vaikka sohjossa.
    Bussi saa ajaa 90 km/h vain taajaman ulkopuolella. Mainitsemasi Länsiväylähän on fyysisesti eristetty muusta liikenteestä.

  5. #620
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Mainitsemasi Länsiväylähän on fyysisesti eristetty muusta liikenteestä.
    Paitsi pysäkeistä ja muusta autoliikenteestä?

  6. #621

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    274

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Jos asuisit vaikka Kouvolassa, ja vasta nyt päätettäisiin rakennetaanko vai eikö rakenneta rautatietä Kouvolaan, niin kumman vaihtoehdon kannalla olisit?

    Vielä sillä olettamuksella että rautatieaseman kaupungin keskustaan joutuisivat kouvolalaiset itse maksamaan, valtio maksaisi vain ohitusradan.
    Ja pointti oli? Rautatie Kouvolassa kuitenkin aika yksikäsitteisesti parantaa Kouvolalaisten yhteyksiä, länsimetron ei ole todettu juuri parantavan edes YVA-selvityksessä.
    Viimeisin muokkaaja vko; 09.03.2008 kello 21:19. Syy: lainausta siivottu

  7. #622

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sane Näytä viesti
    Ja pointti oli? Rautatie Kouvolassa kuitenkin aika yksikäsitteisesti parantaa Kouvolalaisten yhteyksiä, länsimetron ei ole todettu juuri parantavan edes YVA-selvityksessä.
    Länsimetro parantaa YVA:nkin mukaan yhteyksiä Helsingin ja muun pk-seudun itä- ja pohjoisosista etelä-Espooseen. Itse Espoosta Helsingin keskustaan yhteydet paranevat ja huononevat suurin piirtein yhtä monella, jos metro rakennetaan Matinkylään asti, ja paranee useammalla jos Kivenlahteen asti.

    Tutkimatta on jäänyt miten vaikuttaisi jos metro rakennetaan vain Tapiolaan asti tai jos metro laitettaisiin kääntymän Tapiolan jäkeen Leppävaaraan. YVA:n ennusteissa ei lasketa raideliikenteen houkuttelevuudelle bussiliikenteeseen verrattuna mitään arvoja, ja siksi vertailutulokset pikaraitiotievaihtoehdoistakin eivät ole olleet kehuttavia.
    t. Rainer

  8. #623
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Paitsi pysäkeistä ja muusta autoliikenteestä?
    Pysäkkien eristämistä ei kai monikaan ole vaatinut, vaikka metroon sitäkin suunnitellaan.

    Autoliikenteessä voitanee yleensä lähteä oletuksesta, että keli on kaikille suurin piirtein sama. Tämä ei enää päde, jos samaa väylää ajavat niin autot kuin kiskokulkuneuvotkin.

  9. #624
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sane Näytä viesti
    Ja pointti oli? Rautatie Kouvolassa kuitenkin aika yksikäsitteisesti parantaa Kouvolalaisten yhteyksiä, länsimetron ei ole todettu juuri parantavan edes YVA-selvityksessä.
    Miten se parantaa Kouvolan yhteyksiä? Kyllähän vastaava liikennetarjonta voitaisiin hoitaa busseillakin. Maantiellä voidaan ajaa 100-120 km/h busseilla, jos vaan nopeusrajoitukset sen sallivat. Ennen vanhaan (ennen oikorataa) Kouvolaan kulki Helsingistä päivittäinen erikoispikavuoro nopeammin kuin juna.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  10. #625

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    274

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Miten se parantaa Kouvolan yhteyksiä? Kyllähän vastaava liikennetarjonta voitaisiin hoitaa busseillakin. Maantiellä voidaan ajaa 100-120 km/h busseilla, jos vaan nopeusrajoitukset sen sallivat. Ennen vanhaan (ennen oikorataa) Kouvolaan kulki Helsingistä päivittäinen erikoispikavuoro nopeammin kuin juna.
    Juna lisää mukavuutta ja ainakin teoriassa pitäisi mahdollistaa nopeammat yhteydet kuin linja-autoilla. Ja pitkällä matkalla mukavuus on huomattavasti lyhyitä matkoja tärkeämmässä roolissa, joilla taas saavutettavuus on tärkeämpi.

  11. #626
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    YVA:n ennusteissa ei lasketa raideliikenteen houkuttelevuudelle bussiliikenteeseen verrattuna mitään arvoja, ja siksi vertailutulokset pikaraitiotievaihtoehdoistakin eivät ole olleet kehuttavia.
    Rainer, muistathan että RaideYVA:n pikaraitiotie- ja kombivaihtoehdot oli tahallisesti suunniteltu niin, että ne eivät voineet menestyä vertailussa.

    Metron liityntäliikenteessä suuren osan käyttäjistä kärsimys liityntäliikenteestä kumoaa raideliikenteen houkuttelevuuden vaikutuksen.

    Tässä ketjussa puhutaan TramWestistä, joka tarjoaa vaihdottomat yhteydet Helsingin keskustaan 75%:lle eteläespoolaisista ja 100%:lle lauttasaarelaisista. Länsimetro tarjoaa saman 15%lle eteläespoolaisista ja 50%:lle lauttasaarelaisista

  12. #627

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Rainer, muistathan että RaideYVA:n pikaraitiotie- ja kombivaihtoehdot oli tahallisesti suunniteltu niin, että ne eivät voineet menestyä vertailussa.
    Muistan toki. Mutta syy niiden heikkoon menestykseen ei ollut pelkästään esitetyssä toteutuksessa jossa esim reitit oli identtisiä metron kanssa, vaan myös siksi että raidekerrointa ei ollut huomioitu missään raidevaihtoehdossa houkuttelevuutta nostavana seikkana. Vasta metro Kivenlahteen asti -vaihtoehto paljastaa että metro liityntäbusseineenkin tykittää paremmin kuin pelkkä bussi, koska riittävän pitkillä matkoilla raidekerroin alkaa vaikutta jo ilman että sitä aktiivisesti käytetään laskelmissa.

    No mitä se todistaa pikaraitiotien osalta? No pelkästään positiivista. Se tarkoittaa mm sitä että sen ei tarvitse jäljitellä nykyisiä bussien reittejä, eikä metronkaan, vaan voidaan suunnitella selkeä verkosto joka koostuu metrosta kuormitetuimmalla reitillä sitä täydentävine parilla pikaraitiotielinjalla jota täydentää lisäksi liityntä- tai pikemmin poikittaisbussilinjasto.

    t. Rainer

  13. #628
    Nrg
    Nrg on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    04.01.2008
    Viestejä
    185

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Niinpä tietenkin, mutta bussin kohdalla tämä ei ole tarpeen. Eli on mahdollista, että fyysisesti eristämätön bussi saa ajaa 90 km/h ja vaikka sohjossa. Pysäkillä seisovien ihmistenkin ohi käytännössä hiljentämättä. Ja milloin vaan voi hullu autoilija keksiä kääntyä bussin eteen. Ja jos ei itse keksi, niin sohjo tai jää tai keskellä kesää vesiliirto voi hoitaa asian. Vaaditteko Länsiväylää ajaville busseille näillä perusteilla 50-60 km/h huippunopeuden? Tai fyysisen eristyksen, bussin kestävän teräskaiteen bussikaistan ja kaikkien bussin käyttämien kaistojen molemmin puolin?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Yritätkö väittää, että autoilijoiden piittaamattomuus liikennesäännöistä johtuu raideliikenteestä? Videon jokainen tapaus oli autoilijan kääntyminen vaunun eteen vastoin liikennesääntöjä. Kolarit olisivat olleet väistämättömiä myös siinä tapauksessa, että autoilija olisi kääntynyt bussin tai toisen henkilö- tai paketiauton eteen.
    Vaikka kyseessä on kummassakin tapauksessa (video ja Länsiväylä) muusta liikenteestä eristämätön joukkoliikenne, ovat liikenneympäristöt aivan erilaiset. Kuten videosta käy ilmi, taajamassa ratikka kulki lujaa vauhtia risteysten yli, johon autot kääntyivät ja jonka yli ne kulkivat. Ratikka- vai autokuskin vika, sillä ei yleisestiottaen ole merkitystä, sillä tällaiset tilanteet ja niiden yleisyys tulee jokatapauksessa ottaa huomioon liikennettä suunniteltaessa. Ja Länsiväylällähän vastaavanlaisia risteyksiä ei ole; törmäysriskit tulevat lähinnä kaistanvaihdoista.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Onko Aleksanterinkatu mielestäsi vastuuton paikka?

    Voisin luetella onnistuneita raitiokävelykatuja vaikka kuinka, mutta niitä pitää mennä kokemaan ulkomaille, joten suosittelen kävelyretkeä vain Aleksille.
    Kysymys ei ollut minulle suunnattu, mutta laitanpahan oman kommenttini asiaan: Aleksanterinkatu ei ole vastuuton, koska siinä ei ajeta sellaisella nopeudella, jolla joukkoliikenteen tulisi kulkea pysäkkien välillä (väh. 60-80 km/h, tiheällä pysäkinvälillä jonkin verran vähemmän).

    TramWest on mielestäni yksi hyvä lähtökohta Etelä-Espoon raideliikennettä suunniteltaessa ja se tarjoaa suunnittelullisesti hyvän kilpailijan metrolle. TramWestiä suunniteltaessa ei kuitenkaan mielestäni tule sulkea pois vaihtoehtoa, jossa ratikka kulkisi kantakaupungilla maan alla, katutason yläpuolella tai muuten eristettynä.
    Viimeisin muokkaaja vko; 09.03.2008 kello 21:22. Syy: lainausta siivottu

  14. #629
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nrg Näytä viesti
    TramWestiä suunniteltaessa ei kuitenkaan mielestäni tule sulkea pois vaihtoehtoa, jossa ratikka kulkisi kantakaupungilla maan alla, katutason yläpuolella tai muuten eristettynä.
    Juurikin näin. Ja se eristetty väylä pikaratikalle on kantakaupungissa jo valmiina, nimittäin metrotunneli Ruoholahdesta Rautatientorille. Nykyinen metro voitaisiin päättää Rautatientorille ja Espoosta tuleva pikaratikka ohjata Rautatientorila edelleen Laajasalon suuntaan. Näin Rautatientorista muodostuisi todellinen raideliikenteen solmukohta. Mielestäni Helsingin kokoisen kylän todellinen etu isoihin kaupunkeihin nähden noin joukkoliikenteellisesti ajatellen on juuri siinä, että sinne on mahdollista luoda yksi todellinen solmukohta, jossa kohtaavat sekä kauko- että lähiliikeenne (pitkän matkan busseja lukuunottamatta), eikä useita eri terminaaleja tarvitse rakentaa.

  15. #630
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Rautatientori-Kampinkenttä ovat tällainen solmukohta nyt sekä merkitys korostuu vielä. Kaikki siinä muutaman korttelin sisällä. Eli metrohaarojen pääasemat Kamppi ja Rautatientori, niiden välissä Pisaran asema. Sekä tietysti perinteinen päärautatieasema ja lukuisat bussitorit kuten Rautatientori, Elielin aukion, Kampin bussiterminaali sekä kaukobussien terminaali. Uudet maanalaiset tilat valoaukkoineen rakennetaan yhdistämään kampin kaksi metroterminaalia Pisaran laitureihin ja edelleen Rautatientorille. Käytännössä osa yhdystunneleista on jo valmiina.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Etelä-Espoon täydennysrakentamista
    kirjoittanut sebastin foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.02.2008, 11:22
  2. Ideariihi: Etelä-Espoon pikaraitiotie?
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 117
    Viimeisin viesti: 10.03.2007, 10:14
  3. Etelä-Espoon bussivaihtoehto
    kirjoittanut JT foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 05.09.2006, 18:16
  4. Etelä-Espoon joukkoliikenneratkaisu
    kirjoittanut Resiina foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 30.08.2006, 22:56
  5. Etelä-Espoon bussimetrosuunnitelmat
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 16.10.2005, 13:49

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •