Sivu 45 / 61 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5253541424344454647484955 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 661-675/908

Viestiketju: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

  1. #661
    jhaarni avatar
    Liittynyt
    27.10.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    93

    oletus Vs: TramWest - päivitys 2008

    Todella hieno homma. Esitekin on hyvä ja hieno, mutta vähän hankala lukea näin on-line.

    Mielenkiintoinen tuo co2-laskelma!

    Nyt vaan tätä luukuttamaan päättäjille.

    - Janne
    Raiteilla kohti parempaa maailmaa
    http://jannehaarni.wordpress.com/liikenne/

  2. #662

    Liittynyt
    27.01.2008
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    11

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Kiinnostavan näköinen suunnitelma. Espoonlahden suunta on kuitenkin hieman paitsiossa. Matka-ajat keskustaan ovat soukasta eteenpäin liian pitkiä, tapiolan kautta koukkaaminen ei kai ole pakollista(kuten ei keskustankaan) kaikilla linjoilla. Voisiko länkkärin reunaa kulkea pitemmälle länsi-espoon linjoilla?

    Nykyisten 503/4/5/6 tyyppiset linjat(ilman tapiolaa jarruna kauempaa tuleville) suoraan pasilan/viikin suuntaan tekisivät TW:stä metroa järkevämmän. R-aseman/kampin ympäristö on 16-17 ruuhkainen kun monien on vaihdettava samalla alueella samaan aikaan.

  3. #663
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Pmatti Näytä viesti
    Nykyisten 503/4/5/6 tyyppiset linjat(ilman tapiolaa jarruna kauempaa tuleville) suoraan pasilan/viikin suuntaan tekisivät TW:stä metroa järkevämmän. R-aseman/kampin ympäristö on 16-17 ruuhkainen kun monien on vaihdettava samalla alueella samaan aikaan.
    Totta. TramWest on nimenomaan järjestelmä, ei yksi yksittäinen (metro)linja. Siksi on mahdollista ajaa TW-verkossa esim. mainitsemiasi linjoja tai esim. korvata linja 194 vastaavalla raitiolinjalla.

    Nettisivuilla esitetty linjasto on yksi mahdollinen malli, joka on tehty esimerkiksi ja jonka pohjalta on laskettu liikennöintikustannukset.

    Muita ajateltavissa olevia linjoja ovat esim. yhteys Suurpellosta Helsingin keskustaan.

  4. #664
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Mielestäni suunnitelmassa on pääpiirteittäin hyvä että tasoristeyksiä on vähennetty. Myös Espoon puolella tulisi pyrkiä samaan. Helsingin raitiolinjastojen ensisijainen tehtävä on toimia keskustan ja keskustan ulkopuolisten lähialueiden kulkupelinä. Raitiolinjastoja laajennetaan keskustan läheisille uusille alueille. Näissä linjastot suunnitellaan palvelemaan tuota edellä mainittua aluetta. Ei tähän voi ottaa Etelä-Espoo spesifiä ratkaisua. Kyseessä tuli olla seutukokonaisia ratkaisuja. Siksi ei silmukoita keskustaanpäin. Myöskään raitiolinjat Espooseen eivät ole nopeita, varsinkaan kieppuessaan pitkin Helsingin kaupunginosia. Taitaa tulla kisko- ja kalustovuokra Espoolle kalliimmaksi kuin nopea ja vaivaton metro. Mielestäni kyllä Espooseen päin esm Ruohl-Tapiola-Westend voisi vetää ratikkalinjan ja metron sitten pidemmälle jos Espoo liitetään Helsinkiin.

  5. #665
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Helsingin raitiolinjastojen ensisijainen tehtävä on toimia keskustan ja keskustan ulkopuolisten lähialueiden kulkupelinä.
    Ja metro hoitaa vain keskustan sisäisen lähiliikenteen?

    Vai oliko se ymmärrettävä niin, että Raitiotiet hoitavat Sebastinin päivitetyssä visiossa niin keskustan kuin myös keskustan ulkopuoliset alueet? Siis all-around-tramway. Se hyvä!

    Väyrysen takista on ollut aikoinaan paljon puhetta, mutta että nyt näin...

  6. #666
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: TramWest - päivitys 2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Vaikka voihan vielä kombi-ratkaisukin nousta haudasta, jolloin keskustan asemat olisivat jo pitkälti valmiina.
    Kombi-ratkaisu tuskin mahtuu metrotunneliin. Vaikea kuvitella että 4 minuutin välein suhaavat metrot ja 2 minuutin välein operoivat TW:t saataisiin aikataulutettua samaan putkeen. Etenkin kun nykyisen kokoista metroa tuskin päästetään missään olosuhteissa katuliikenteen sekaan.

    Sen sijaan en näe mitään syytä, miksei metrotunnelia Ruoholahti-Rautatientori voitaisi kokonaan pyhittää ratikoille. Mikäli TW:n kaltainen järjestelmä toteutuu on nykyisen metron ainoa edes jollain tavoin järkevä jatkosuunta keskustassa pohjoinen. Henk.koht. olen sitä mieltä, että on huomattavasti mielekkäämpää ajaa E-Espoon ratikat Rautatientorille asti kuin idän metrot Ruoholahteen asti.

    Uudistetussa TW-suunnitelmassa on liian vähäisen painoarvon saanut verkoston vaiheittainen toteutus. Nähdäkseni olisi hyödyllistä, että suunnitelmassa olisi selkeämmin analysoitu nimenomaan samalle yhteysvälille kuin länsimetro tulevaa raideverkostoa sekä kustannusten että linjauksen osalta. Lähinnä mieleen tulee linja 150 ja Jokeri välillä Leppävaara-Tapiola/Westend. Vaikka TW:n kantava ajatus perustuu liityntäliikenteen minimointiin, niin vaiheittain toteutettuna myös sitä voidaan ilmeisesti operoida länsimetromaisesti osittain liityntään perustuvana järjestelmänä. Vai onko TW:ssä jotain liityntään liittyviä perusongelmia kuten esim. kapasiteetti tai liikennöintikustannukset?

    Perusteluiksi edelliseen toteaisin sen, että päättäjien olisi helpompi lähteä tukemaan hanketta, jonka arvioitu kustannusero länsimetroon kasvaisi entisestään. Lisäksi näkisin Lauttasaaren kiertelyt lähinnä Helsingin sisäisenä, en niinkään seudullisena hankkeena. Myös visio linjasta 506 vaikuttaa siltä, että sitä ei aivan heti kannata lähteä toteuttamaan.

  7. #667
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Ei tähän voi ottaa Etelä-Espoo spesifiä ratkaisua. Kyseessä tuli olla seutukokonaisia ratkaisuja.
    Ratkaisuhan on PKS-spesifi. 1000 mm raideleveydellä Etelä-Espoo, Helsingin kantakaupunki, Laajasalo, Viikki, Jokerin vaikutusalue, Vantaa...

    Metro on "Itä-Helsinki spesifi".

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Siksi ei silmukoita keskustaanpäin. Myöskään raitiolinjat Espooseen eivät ole nopeita, varsinkaan kieppuessaan pitkin Helsingin kaupunginosia.
    Tasan yksi linja "kieppuu" pitkin Lauttasaarta, ja sekin jatkaa Tapiolasta Jokerille.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Taitaa tulla kisko- ja kalustovuokra Espoolle kalliimmaksi kuin nopea ja vaivaton metro.
    Häh? Millä perusteella?

  8. #668

  9. #669
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: TramWest - päivitys 2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Kombi-ratkaisu tuskin mahtuu metrotunneliin. Vaikea kuvitella että 4 minuutin välein suhaavat metrot ja 2 minuutin välein operoivat TW:t saataisiin aikataulutettua samaan putkeen. Etenkin kun nykyisen kokoista metroa tuskin päästetään missään olosuhteissa katuliikenteen sekaan.

    Sen sijaan en näe mitään syytä, miksei metrotunnelia Ruoholahti-Rautatientori voitaisi kokonaan pyhittää ratikoille.
    Jos metro tulisi kuitenkin Rautatientorille asti niin eihän raitiovaunuille vapautuisi kuin väli Ruoholahti-Kamppi. Tosin mielestäni metron kannattaa ajaa vähintään Kamppiin, koska rata on jo valmiina ja Kamppi on kaukoliikenteen bussien terminaali. Silloin raitiovaunujen käyttöön jäisi lähinnä vain Ruoholahden asema.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Mikäli TW:n kaltainen järjestelmä toteutuu on nykyisen metron ainoa edes jollain tavoin järkevä jatkosuunta keskustassa pohjoinen. Henk.koht. olen sitä mieltä, että on huomattavasti mielekkäämpää ajaa E-Espoon ratikat Rautatientorille asti kuin idän metrot Ruoholahteen asti.
    En näe mitään mieltä muuttaa nykyistä metrolinjaa Ruoholahden ja Rautatientorin välillä raitiovaunuilla ajettavaksi ja lähteä sen jälkeen rakentamaan pohjoista metrolinjaa, jotta metrolle saataisiin joku jatkosuunta. Ennemmin kannattaa toteuttaa mahdollinen pohjoinen linja raitiovaunuilla ja jättää metro ennalleen tai mieluiten jatkaa sitä vähintään Tapiolaan asti.

  10. #670

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: TramWest - päivitys 2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Kombi-ratkaisu tuskin mahtuu metrotunneliin. Vaikea kuvitella että 4 minuutin välein suhaavat metrot ja 2 minuutin välein operoivat TW:t saataisiin aikataulutettua samaan putkeen. Etenkin kun nykyisen kokoista metroa tuskin päästetään missään olosuhteissa katuliikenteen sekaan.
    Näin on. Kombivaihtoehto toimisi jos vain osa vaunuista tulee keskustaan, ja loput jää kiertelemään Espoossa tai jatkaa Jokerille tms. Voihan vaunuja "yhdistää" risteysasemilla, mutta jos ei nykyään ole satavilla muunlaisia kytkimiä kuin Pendolinoissa, niin ei kiitos

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Sen sijaan en näe mitään syytä, miksei metrotunnelia Ruoholahti-Rautatientori voitaisi kokonaan pyhittää ratikoille. Mikäli TW:n kaltainen järjestelmä toteutuu on nykyisen metron ainoa edes jollain tavoin järkevä jatkosuunta keskustassa pohjoinen. Henk.koht. olen sitä mieltä, että on huomattavasti mielekkäämpää ajaa E-Espoon ratikat Rautatientorille asti kuin idän metrot Ruoholahteen asti.
    Mun "ihanneratkaisussa" TW tulisi metrotunnelia pitkin Kamppiin asti, josta tehtäisiin järkjestelmien välinen vaihtoasema. TW:n terminaali olisi kerrosta alempana kuin nykyinen metron laituritaso, siellä jossa on valmiiksi louhittu laiturihalli 70-luvulla suunniteltua U-metroa varten. Kampista TW:tä voisi sitten jatkaa sekä Töölön-Pasilan-, että Esplanadin-Katajanokan-Laajasalon suuntaan. Tämä viimeksimainittu tosin tule hankalammaksi toteutttaa jos Laajasalon reitti meneekin Kruunuhaan kautta, mutta ei mahdotonta.

    Nykyinen metro päättyisi Kampissa, mutta sitä jatkettaisiin idässä Sipoolta liitettäviin osiin ja myöhemin Söderkullaan asti, jolloin ylijäämää vaunukalustosta ei synny. M200-sarja varustetaan kattovirroittimin ja kuskin penkit säästetään Sipoon liikennettä varten, koska siellä rata ei kulkisi kokonaan eristettynä eikä täysautomaattisesti.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Uudistetussa TW-suunnitelmassa on liian vähäisen painoarvon saanut verkoston vaiheittainen toteutus. Nähdäkseni olisi hyödyllistä, että suunnitelmassa olisi selkeämmin analysoitu nimenomaan samalle yhteysvälille kuin länsimetro tulevaa raideverkostoa sekä kustannusten että linjauksen osalta. Lähinnä mieleen tulee linja 150 ja Jokeri välillä Leppävaara-Tapiola/Westend. Vaikka TW:n kantava ajatus perustuu liityntäliikenteen minimointiin, niin vaiheittain toteutettuna myös sitä voidaan ilmeisesti operoida länsimetromaisesti osittain liityntään perustuvana järjestelmänä. Vai onko TW:ssä jotain liityntään liittyviä perusongelmia kuten esim. kapasiteetti tai liikennöintikustannukset?
    Se on yksi TW-linjastoehdotuksen heikkous, että se matkii liikaa länsiväylän bussilinjoja. Yksi syy miksi monet espoolaiset haluavat metron on, että sillä pääsisi kulkeman nykyisiä busseja nopeammin myös Espoon omien keskusten ja lähiöiden välillä, ei vain lähiöistä Kamppiin. Ymmärrän että bussien suurin käyttäjäryhmä, espoolaiset virkanaiset joiden työpaikka on Helsingin keskustassa, eivät mistään hinnasta halua omista pikavuoroistaan luopa, mutta tuskin he omiin autoihin siirtyisivät jos reitti vähän muuttuu, tai jos tulee vaihto jossain kohtaa, kunhan vaihtaminen on helppoa ja kulkuneuvon mukavuustaso ei tipu.

    TW:stä puuttuu myös yhteys eteläisen Espoon ja rantarata-Espoon välillä, jota pidän tärkeänä. Ymmärrän että ehdotus on vain ehdotus, ja se varmasti vielä elää. Ja vaikka käivisikin niin että metrotyömaan kaivinkoneet jyrähtävät tosimielessä käyntiin, ei työ ole hukkaan heitettyä, vaan suunnitelmaa vähän jiotuna kannataa "myydä" kovaan hintaan ratkaisuksi sisäiselle poikittaisliikenneverkolle.

    TW:tä on myös markkinoitu liian pikälle "liityntäliikennettä tarvitsemattomana" vaikka tosiasia on, että jos TW tosissaan rakennettaisiin, niin rakennuaikataulun ollessa varsin pitkä, jopa vuosikymmeniä, olisivat merkittävät osat Espoosta pitkään liitynnän tarpeessa, ellei sitten ole tarkoitus jatkaa bussilla ajoa Kamppiin niistä kohdista joihin TW ei mene.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Perusteluiksi edelliseen toteaisin sen, että päättäjien olisi helpompi lähteä tukemaan hanketta, jonka arvioitu kustannusero länsimetroon kasvaisi entisestään. Lisäksi näkisin Lauttasaaren kiertelyt lähinnä Helsingin sisäisenä, en niinkään seudullisena hankkeena. Myös visio linjasta 506 vaikuttaa siltä, että sitä ei aivan heti kannata lähteä toteuttamaan.
    Lauttasaaren kohdalla pitäisi tutkia sekin ratkaisu, että jos TW hyödyntäisi nykyistä metrotunnelia, sitä jatkettaisiin Lauttasaaren keskivaiheille asti jossa olisi asema, ja nousisi pian sen jälkeen maanpintaan ja jatkaisi maanpäällisenä pikaraitotienä TW:n suunnitelmien mukaan. Kuvittelisin että kaiken kaikkiaan metron muuttaminen pikaratikkakelpoiseksi välillä Kamppi-Ruoholahti sekä tunnelin jatkaminen Lauttasaareen olisi halvempi toteuttaa kuin uusi pitkä silta mantereen ja Lauttasaaren välillä sekä uusi tunneli Porkkalankadun alle sekä satamaradan virittäminen raitiotielle, mutta voi olla että olen väärässä.

    Tärkeintä on, että TW on olemassa jonkinlaisena konseptina, joka saataisiiin nopeasti heitettynä päättäjille jos länsimetrosta päätettäisiin luopua, mutta asian kanssa ei kannata provosoida. Raideliikennettä eteläinen Espoo tarvitsee Helsingin keskustaan, se on selvä, monista soraäänistä huolimatta.

    t. Rainer

  11. #671
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Ketjussa puhutaan kombista selvästi sillä ajatuksella, että voitaisiin liittää jokseenkin TramWestin tapainen järjestelmä metroliikenteeseen. Tämä ei liene realistista.

    Kombivaihtoehdosta keskusteltaessa tulisi lähtökohdaksi ottaa sellainen järjestelmä, joka voisi liikennöidä nykyisenlaista metrorataa pitkin esimerkiksi Herttoniemeen asti ja korvata osan nykyisestä metroliikenteestä.
    Tällaiselle järjestelmälle voidaan toteuttaa ehkä 2-3 haaraa Etelä-Espooseen, ei yhtä monta kuin TramWestille.

    Kombivaihtoehdon kannattajat voisivat toki esittää oman vaihtoehtonsa jos haluavat. TramWest - työryhmä ei tällaista työtä ryhdy tekemään, koska tällaisen vaihtoehdon toteuttamiskelpoisuus ja kustannukset ovat paljon epävarmemmat kuin maanpinnalla pysyttelevän raitiotien.

    Korostan ketjuun myös että TramWest on Länsimetroa nopeammin toteutettavissa ja toisin kuin Länsimetro, realistisesti Helsingin ja Espoon tulojen ja menojen erotuksen paranemisella rahoitettavissa oleva järjestelmä.

  12. #672
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: TramWest - päivitys 2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Yksi syy miksi monet espoolaiset haluavat metron on, että sillä pääsisi kulkeman nykyisiä busseja nopeammin myös Espoon omien keskusten ja lähiöiden välillä, ei vain lähiöistä Kamppiin.
    Tämähän toteutuu TramWestissä erinomaisesti ja paljon paremmin kuin Länsimetrossa. TramWestistä Kaikista Etelä-Espoon suurista lähiöistä ja aluekeskuksista on toimivat yhteydet toisiinsa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    TW:stä puuttuu myös yhteys eteläisen Espoon ja rantarata-Espoon välillä, jota pidän tärkeänä.
    Muunkin palautteen perusteella voitaisiin tehdä tarkempi ehdotus yhdysradoista (noin):
    - Saunalahti - Kauklahti
    - Matinkylä - Olari - Espoon keskus
    - Suurpelto - Kauniainen
    Samalla voisi katsoa, saadaanko näillä lisättyä TW:n kattavuutta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    tarkoitus jatkaa bussilla ajoa Kamppiin niistä kohdista joihin TW ei mene.
    Kaikista Espoon suurista keskuksista: Kivenlahti, Soukka, Olari jne. kannattaa TW:n ollessa kesken ajaa suoria busseja. Sen sijaan jotkin pienemmät alueet voidaan toki joutua tilapäisesti hoitamaan raitiotiellä.

    On kuitenkin selvää, että jos pitää Länsimetroa realistisena, on syytä hyväksyä, että TramWest voidaan toteuttaa samassa tai lyhyemmässä ajassa. TramWestin toteutuksen nopeutta rajoittaa vain raha. Jokaisen osuuden rakennussuunnittelu ja toteutus voidaan viedä läpi noin kahdessa vuodessa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Lauttasaaren kohdalla pitäisi tutkia sekin ratkaisu, että jos TW hyödyntäisi nykyistä metrotunnelia, sitä jatkettaisiin Lauttasaaren keskivaiheille asti jossa olisi asema ...).
    Tällaiseen ratkaisuun sisältyvät kaikki metroratkaisun riskitekijät. Pelkästään yksi metrotasoinen asema maksaa enemmän kuin sillat ja Porkkalankadun tunneli.

  13. #673

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: TramWest - päivitys 2008

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Tällaiseen ratkaisuun sisältyvät kaikki metroratkaisun riskitekijät. Pelkästään yksi metrotasoinen asema maksaa enemmän kuin sillat ja Porkkalankadun tunneli.
    Ei sen Lauttasaaren aseman tarvise yhtä jyhkeä kuin oikeassa metrossa. Ja teidän TW-suunnitelmasahan oli kanssa jonkinlainen asema Porkkalankadun tunnelissa, jos ymmärsin karttaa ja selostuksia oikein.

    t. Rainer

  14. #674

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Ketjussa puhutaan kombista selvästi sillä ajatuksella, että voitaisiin liittää jokseenkin TramWestin tapainen järjestelmä metroliikenteeseen. Tämä ei liene realistista.
    Minä olen toistaiseksi luopunut kombin toivomisesta koska sen yhteensovittaimen täysautomaattisen ja iheälä vuorovälillä kulkevan metron kanssa, jonka HKL on päättänyt tehdä, rakennettiin länsimetro tai ei, on lähes mahdotonta. Ainoa keino hyödyntää nykyistä metrotunnelia järkevästi on katkaista metroliikenne Kampin ja Ruoholahden välillä, niin että Kamppi on järjestelmien välinen vaihtoasema.

    Oma ajatukseni olisi TW-tyyppinen, Espoossa 3-4 haarainen (Jokeri ml) nykyaikainen "metroraitiotie" joka pystyy kulkeman kaduilla jos tarvitsee. Raideleveys olisi 1435 mm, jolla saavutettaisiin se, että vaunu olisi riittävän tilava ja useassa maailman suurkaupungissa hyväksi testattu sarjavalmisteinen malli. Eli käytännössä sellainen raitiotie kuin monessa saksalaisessa ja ranskalaisessa kaupungissa on nykyään. Koko järjestelmän rakentamisesta voisi järjestää tarjouskilpailu maailman eri raideliikennejärjestelmävalmistajille. Järjestelmän vaunut eivät käyttäisi Helsingin nykyisiä raitioteitä. Jos jossain menee samassa tasossa ristiin tai käyttäisi samaa väylää nykyisen metrisen verkon kanssa, niin voidan rakentaa 3. kisko rataan.

    t. Rainer

  15. #675
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Raideleveys olisi 1435 mm, jolla saavutettaisiin se, että vaunu olisi riittävän tilava ja useassa maailman suurkaupungissa hyväksi testattu sarjavalmisteinen malli.
    Luopuisit vain siitä 1435 mm:stä ja hyväksyisit 1000 mm:n niin pääsisit mukaan iloiseen TramWest - kerhoon..

    Lienee lähinnä kyse siitä, että et ole käynyt toimivilla 1000 mm järjestelmillä, joilla osoittautuu, että 1000 mm kalustolla voidaan saavuttaa kaikki ne suoritusarvot, joita Helsingin seuduilla tavoitellaan. Maailman johtavat joukkoliikennekaupungit Basel ja Zürich nyt vaikka hyvinä esimerkkeinä.

    Se, että Variot epäonnistuivat, ei johdu 1000 mm raideleveydestä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Etelä-Espoon täydennysrakentamista
    kirjoittanut sebastin foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.02.2008, 11:22
  2. Ideariihi: Etelä-Espoon pikaraitiotie?
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 117
    Viimeisin viesti: 10.03.2007, 10:14
  3. Etelä-Espoon bussivaihtoehto
    kirjoittanut JT foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 05.09.2006, 18:16
  4. Etelä-Espoon joukkoliikenneratkaisu
    kirjoittanut Resiina foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 30.08.2006, 22:56
  5. Etelä-Espoon bussimetrosuunnitelmat
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 16.10.2005, 13:49

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •