Sivu 59 / 61 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 19394955565758596061 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 871-885/908

Viestiketju: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

  1. #871
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Ei ole tainnut koskaan ennen jlf.fi:nkään vauhdikkaassa historiassa tullut sana "tietää" pahemmin raiskatuksi.
    Sanopa muuta. Seballa jääny aamulääkkeet ottamatta? Itse Tramwest-työryhmässä mukana vaikuttaneena minulta kyllä meni kokonaan ohi tuollainen 50 % hihavähennys. Muistaako Antero tai Late tällaista, vai kärsimmekö kaikki kollektiivisesta muistinmenetyksestä? No, onneksi Renne muistaa meidänkin puolestamme.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #872

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Tasoristeykset ja pullonkaulat lakkaavat kummasti olemasta elämän ja kuoleman ongelmia, kun yhden runkolinjan sijaan runkolinjoja on useampi harvemmalla vuorovälillä. Metro perustuu yhteen runkolinjaan, jossa pullonkauloihin kuten lyhyempiin asemiin ja juniin ei ole varaa.

    Katukelpoisella järjestelmällä eritasoratkaisut voidaan ongelmien kuitenkin ilmennyttyä aina harkita tapauskohtaisesti. Yleensä kannattaa kuitenkin vain rakentaa rinnakkaiselle kadulle tavanomainen raitiotie pullonkaulan ohitse ja korvata jokin bussilinja samalla. Tasoratkaisuilla ei ole perustavanlaatuisia ongelmia.

  3. #873
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Tiedän myös, että Tramwest -ryhmän sisällä on myönnetty kustannuslaskelmien olleen suoraan 50% pielessä. Kustannuksista oli kampanjallisista syistä hihavakiolla leikattu 50% pois.
    Sekoitat nyt varmaankin TramWestin ja länsimetron kustannusarviot. Länsimetro-työryhmän sisältä on toimialajohtaja Olavi Louko myöntänyt julkisuudessa (sori, en muista miten monessa mediassa juttu oli), että kustannusarviot tehdään aina alakanttiin, jotta ne saadaan valtuustoissa läpi. Länsimetrohan hyväksyttiin Espoossa 412 M€:n budjetilla ja joulukuussa 2007 kävi selväksi, että ilman varikkoa, automaattiohjausta ja yhtä asemaa budjetti ylittää 800 M€.

    Antero

  4. #874
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    No onhan se nyt selvää että raidekulkuneuvo kiitää pysäkkien välillä eristetyllä radalla nopeammin kuin mikään muu liikennemuoto. Ei sitä voi kiistää. Tasoristeykset nimenomaan ovat perustavaalaatua oleva ongelma kantakaupungissa, ja tekee mistä tahansa pikaradasta hitaan kortteliradan. Siinä sitten körötellään ruuhkassa 30 min. pelkkään kantakaupungin ohitukseen. Itäkeskukseen menee Rautatieasemalta kuitenkin vain 15 min. Eikä auta että jonain hiljaisena hetkenä Kansaneläkelaitokselle pääsee 11 minuutissa. Tai ruuhkaisempana hetkenä 10 minuutissa Lasipalatsilta Oopperalle. Huh.

    Tramwest ja 50%. Voisin laittaa tähän lainauksen, mutta en haluaisi tehdä sitä. Arvostan kyseisen henkilön laajaa joukkoliikennetietämystä.

  5. #875

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Tramwest ei siis oikeasti olisi tullut lainkaan metroa oleellisesti halvemmaksi.
    Oletetaan nyt, että kokonaishinta olisi sama ja tehdään siitä käytännön esimerkki:
    Ostat metrin levystä kivilattiamateriaalia kesähuvilallesi tuhannella eurolla. Oranssihtavaa kivilattiaa saat sillä hinnalla 13,9 metriä, vihertävää 52,6. Molemmat ovat ihan kelpo värejä muuhun sisustukseen nähden ja laatukin on samaa luokkaa, mutta oranssi kivi vaatii kunnossapitoa ja säännöllistä hiontaa kalliilla laitteilla.

    Etkö todellakaan näe näissä mitään hinta-eroa?

  6. #876
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Tramwest ja 50%. Voisin laittaa tähän lainauksen, mutta en haluaisi tehdä sitä. Arvostan kyseisen henkilön laajaa joukkoliikennetietämystä.
    Vastaa vain huutoosi! Tai myönnä, että et kirjoita totta.

    Antero

  7. #877
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Ei, en tarkoita Länsimetron Olavi Loukoa, vaan ihan kuten kirjoitin, Tramwest-projektin sisällä myönnetyn 50% hinnanleikkauksen. Mutta edelleen, lainausta en haluaisi laittaa, koska arvostan henkilön, ja muidenkin henkilöiden laajaa joukkoliikennetietämystä. Minä en halua laittaa sitaattia. Parempi että joku muu kommentoi sen asian, koska en ole ainoita jotka tästä 50% silmänkääntötempusta tietää.

    Kyllä se pikaratikka vähän halvemmaksi tulisi rakentaa. Mutta huoltoa kaipaa myös raitioraiteet, ja ulkona muunkin liikenteen seassa oleva infra on huoltoalttiimpi kuin esim. suojatut tunnelipätkät. Raitioliikenne on kallista liikennöidä metroon verrattuna. Raitiolinjojen palvelualue on spesifi, ja kokonaisuudessaan seudun väestömäärään nähden palvelee pientä ihmisryhmää (1/6 Helsingin väestöstä). Tramwestikin palveli spesifejä alueita kieppuen lähiöissä/asuinalueilla, johon tarvittiin/tarvittaisiin tonneittain kalustoa ja tonneittain useita eri ratoja.

    Se kun investoidaan yli 700milj.eur. ei kovin paljon vaakakupissa paina, että oli kyseessä metro tai Tramwest - vuosittain pummilla matkustaa 5 miljoonan euron edestä tappiota. Mikä on suuri säästö? No se ainakin on että Etelä-Espoo tiivistyy runsaasti seuraavan 10 vuoden aikana. Yksityiset rakennuttajat investoivat useita miljardeja uusiin rakennuksiin. Toivottavasti se helpottaa vaikka asuntopulaa, tuskin hintakuplaa kuitenkaan.

  8. #878

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Mutta edelleen, lainausta en haluaisi laittaa, koska arvostan henkilön, ja muidenkin henkilöiden laajaa joukkoliikennetietämystä. Minä en halua laittaa sitaattia. Parempi että joku muu kommentoi sen asian, koska en ole ainoita jotka tästä 50% silmänkääntötempusta tietää.
    Hyvä yritys.

    (Ja viiteentoista merkkiin.)

  9. #879
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Ei, en tarkoita Länsimetron Olavi Loukoa, vaan ihan kuten kirjoitin, Tramwest-projektin sisällä myönnetyn 50% hinnanleikkauksen. Mutta edelleen, lainausta en haluaisi laittaa, koska arvostan henkilön, ja muidenkin henkilöiden laajaa joukkoliikennetietämystä. Minä en halua laittaa sitaattia. Parempi että joku muu kommentoi sen asian, koska en ole ainoita jotka tästä 50% silmänkääntötempusta tietää.
    Kukaan muu kuin sinä itse ei voi kommentoida sinun väitettäsi. Jos joku – sinä tai joku muu – väittää jotain ryhmämme työstä, vain hän itse voi selvittää, mihin väite perustuu. Et ole työryhmämme jäsen, tai sitten foorumille ilmoittamasi nimi ei ole oikea nimesi. Siten et ole ollut mukana työssämme, etkä voi tietää, mitä ja miten olemme tehneet työmme. Sen me kaikki kyllä tiedämme, että tässä maassa riittää ”asiantuntijoita” väittämään, että edes toteutuneet raitioteiden rakentamiskustannukset eivät pidä paikkaansa. Mutta sellaiset ”asiantuntijat” jätän omaan arvoonsa.

    Ja mitä ilmeisemmin, jos väität saaneesi tietoa ”ryhmämme sisältä”, tietosi pimittämiselle ei pitäisi olla mitään perustetta, jos tieto olisi totta. Jos joku ei uskalla tulla väitteensä kanssa esiin omalla nimellään, se on selkeä osoitus siitä, ettei kyse ole totuudesta.

    Antero

  10. #880

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Mutta edelleen, lainausta en haluaisi laittaa, koska arvostan henkilön, ja muidenkin henkilöiden laajaa joukkoliikennetietämystä. Minä en halua laittaa sitaattia. Parempi että joku muu kommentoi sen asian, koska en ole ainoita jotka tästä 50% silmänkääntötempusta tietää.
    Kun Kantokoski nyt ei standupissaan ole vielä ihan hioutunut, lukekaa vaihteeksi vaikka tätä. Sama asia, mutta vähän vielä viihteellisemmin: http://everybo.dy.fi/legendat/risteilyt.txt

    Täällä vähän laajempi konteksti: http://everybo.dy.fi/otax_legendat.html

  11. #881
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    134

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    hihavakiolla leikattu 50% pois.
    Muistutan, että hihavakioita on ollut tällä foorumilla tapana kutsua raidekertoimiksi. Kustannuksetkin näyttävät kivemmalta, jos ne vetää itseä miellyttävässä vaihtoehdossa vaikka raidekertoimen 0,1 läpi ennen esittelyä.

    Tramwestin kustannukset herättävät yhä kysymyksiä - mistä suunnitelmassa on säästetty, ja ovatko annetut mielikuvat sujuvasta ja metroa paremmasta liikennemuodosta saavutettavissa niinkin pienillä kustannuksilla?

    Maallikon silmään hyvin tramwestmaisen Tvärbanan jatkeen Solnaan hinta on ylittänyt 90 miljoonaa euroa kilometriltä. Miksi Tramwest olisi kilometria kohden maksanut vain kymmenesosan todellisesta laadukkaasta pikaratikasta?
    Viimeisin muokkaaja Sami Koskinen; 06.01.2013 kello 21:00. Syy: taivutus

  12. #882
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Mutta edelleen, lainausta en haluaisi laittaa, koska arvostan henkilön, ja muidenkin henkilöiden laajaa joukkoliikennetietämystä. Minä en halua laittaa sitaattia. Parempi että joku muu kommentoi sen asian, koska en ole ainoita jotka tästä 50% silmänkääntötempusta tietää.
    Ymmärräthän itsekin, millä tasolla tämän viestisi uskottavuus on? En muista, että jlf:llä olisi vastaavaa panettelua aiemmin esiintynyt.

    Antero, onko sulla jotenkin helpossa muodossa löydettävissä ne investointilaskelmat? Jos laittaisi tänne vaikka Eliel-Otaniemi -linjan ratahinnan yksikkökustannuksineen, metreineen ym. Olisi sitten jotain kättä pitempää, josta käydä keskustelua. Tuolla välillä olisi sopivasti siltoja, tunneleita ja ihan sekakaistakaturataakin, saisi monelaisia eri yksikköhintoja näkyviin.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  13. #883

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Sami Koskinen Näytä viesti
    Maallikon silmään hyvin tramwestmaisesta Tvärbanan jatkeen Solnaan hinta on ylittänyt 90 miljoonaa euroa kilometriltä.
    Sitten vain tutustumaan, millaisesta maastosta ja infrastruktuurista on kyse, niin ymmärrät. Kannattaa edes vähän perehtyä aiheeseen, ennen kuin kritisoi. Joukkoliikennefoorumillakin asiaa on sivutettu useamman kerran.

    Tuossa linkittämäsässi uutisessakin mainittiin syitä, mm. että tilattiin ratikkarataa, saatiin juna-/metrorataa. Kai tuon maallikkokin ymmärtää (itselleni ei ainakaan tuottanut vaikeuksia)?

  14. #884
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Nämä on huvittavia nämä referenssihinnat. Kun joku haluaa todistella ratikkaa kalliiksi, niin se kaivaa aina jostain nämä samat luvut ja samat esimerkit esiin. Eikä viitsi tuotakaan lehtijuttua edes lukea, sieltähän se selviää, mitä "eurooppalainen raitiotie" maksaa, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan. Kohta joku vastaa sille että juu, ja Norrköpingissä tehtiin tosi edullisesti. Sitten joku vetoaa Ranskaan ja sen jälkeen sille vastataan, että ranskalaiset laskee eri tavalla ja sisällyttää eri juttuja.

    Mutta eihän tämä vielä mitään. Kai nyt joku löytää vielä tuotakin kalliimman ratikan? Odotan innolla.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  15. #885

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Eikä viitsi tuotakaan lehtijuttua edes lukea, sieltähän se selviää, mitä "eurooppalainen raitiotie" maksaa, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.
    Siis johan pelkästään otsikko kuuluu suomennettuna "Tvärbanan - tuplasti niin kallis kuin muut raitiotiet". Miksi edes tarvitsisi lukea juttua, jos sitä haluaa argumenttina käyttää?

Vastaavia viestiketjuja

  1. Etelä-Espoon täydennysrakentamista
    kirjoittanut sebastin foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.02.2008, 11:22
  2. Ideariihi: Etelä-Espoon pikaraitiotie?
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 117
    Viimeisin viesti: 10.03.2007, 10:14
  3. Etelä-Espoon bussivaihtoehto
    kirjoittanut JT foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 05.09.2006, 18:16
  4. Etelä-Espoon joukkoliikenneratkaisu
    kirjoittanut Resiina foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 30.08.2006, 22:56
  5. Etelä-Espoon bussimetrosuunnitelmat
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 16.10.2005, 13:49

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •