TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Kuten sanoin, hintahämäyksen kertoi Tramwest-projektiin osallistunut - eli tämä tuli Tramwest-projektin sisältä tämä tieto.

Tästähän meillä on vain sinun sanasi. Ja kuten kommenteista voi nähdä, sillä on kovin vähän painoarvoa. Tarkoituksenasi siis vain lienee kylvää epäluuloa TramWestiin osallistuneita henkilöitä kohtaan. Kyllähän se aina johonkin valitettavasti uppoaa. Mutta eipähän harmi ole suuri, etkä tällä foorumilla suurta julkisuutta väitteillesi muutenkaan saa. Kuten sanoin jo aikaisemmin, tällä keskustelulla on minulle lähinnä viihdearvoa. Foorumitrollien ammuskelu on melkein yhtä hupaisaa kuin tietokonepelitrollien ammuskelu, mutta grafiikka ei ole kyllä ihan yhtä immersoivaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:27 ----------

No se ainakin on että Etelä-Espoo tiivistyy runsaasti seuraavan 10 vuoden aikana.

Tästä asiasta kiinnostuneet voivat lukea vaikka tämän hesarin jutun. Sen jälkeen voi vaikka pienen itkun tirauttaa, jos siltä tuntuu. Vähintäänkin lyödä otsaansa kämmenellä. Espoo nimittäin jatkaa espoolaisuuttaan, oli metroa tai ei. Ei niin, että metrolla tosiaan olisi siihen mitään vaikutusta muuallakaan. Jos rakennetaan autokaupunkia, sitä syntyy ihan yhtä lailla metroradan varteen kuin muuallekin.
 
Foorumitrollien ammuskelu on melkein yhtä hupaisaa kuin tietokonepelitrollien ammuskelu, mutta grafiikka ei ole kyllä ihan yhtä immersoivaa.

Ja jotta ei tulisi pienintäkään mahdollisuutta virhekäsityksiin, täsmennän, että tarkoitan toki viestinnällistä alasampumista.
 
Ja jotta ei tulisi pienintäkään mahdollisuutta virhekäsityksiin, täsmennän, että tarkoitan toki viestinnällistä alasampumista.

Ei tullut mieleenkään tällainen aspekti... Mutta rinnalla käytävään HS-keskusteluun viitaten en voi nyt olla toteamatta, että on sääli, ettei Sinulla ole persujen jäsenkirjaa. Jos olisi, olisit huomenna etusivun uutinen! Perussuomalainen lähetteli tappouhkauksia nettifoorumilla!
 
Ei vakuuta nuo kustannuslaskelmat. Varsinkin kun on tullut ilmi kustannuslaskelmien alakanttius.
Kun sanot, että et vakuutu ilmoitetuista yksikkökustannuksista, perustuuko se pelkästään siihen, että väität jonkun näistä henkilöistä sanoneen sinulle kustannuksien olevan liian pienten vai onko sinulla asiasta jokin omaan ymmärrykseen ja tietoon perustuva syy?

Ymmärrät varmaan, että tässä vaiheessa uskottavuutesi on jo aika vähäinen. Oman etusi mukaista olisi, että pystyisit esittämään väitteillesi joitain asiallisia perusteluita.

Ja vaikka joku mielestäsi luotettava henkilö olisikin sinulle sanonut jostain jotain, tekniikassa ja luonnontieteissä koskaan ei kenenkään henkilön lausuma ole pätevä perustelu. Siis ei koskaan. Ihmiset voivat sanoa mitä hyvänsä, mutta luonnonlakeja ei ihmisten sanomisilla muuteta.

Tekniikka ei ole politiikkaa, filosofiaa tai juridiikkaa. Nuo kaikki ovat humanistisia tieteitä, joissa perustana ovat ihmisten mielipiteet ja arvot, jotka voivat olla ristiriitaisia, mutta silti oikeita. Meillähän on mielipiteen vapaus ja siten oikeus erilaisiin mieltymyksiin. Juridiikassa taas ihmisen sanomisella on suuri merkitys todistajan ominaisuudessa. Eli se, mitä pidetään totena, voi perustua ihmisen sanomiseen, kun muutakaan näyttöä tapahtuneesta ei ole.

Mutta tekniikka ei ole tällaista, ei myöskään talous. Minkään asian tekemisen ja tuottamisen hinta ei ole se, mitä joku sanoo, vaan se, millä kauppa syntyy. Ei ole eri fysiikkaa ja eri matematiikkaa oikeistolle ja vasemmistolle.

Joten joudun jälleen kerran toteamaan, että jos et vastaa siihen, mitä tässä olen kysynyt, etkä esitä perustellusti, mikä on TramWestin yksikköhinnoissa vikana, myönnät olevasi väärässä. Väärässä olemisen myöntäminen siis tapahtuu sillä, että et tee mitään.

Sekä tietenkin se tieto, että kasvaa ne kustannukset joka tapauksessa.
Sitä varten on olemassa rakennuskustannusindeksi. Metron 714 M€:n kustannus on juuri muutettu 960 M€:ksi, koska rakennuskustannusindeksi on keväästä 2008 noussut näin paljon. Mutta tuo väitteesi on muuten väärä. Vuosaaren haaran rakentaminen maksoi vähemmän kuin mitä siihen budjetoitiin. Syynä oli pääasiassa se, että rakentaminen osui 1990-luvun alun lama-aikaan ja urakoitsijat tekivät töiden puutteessa urakat halvemmalla kuin aikaisemmin.

Toisaalta haittaako se kun vaikka metro maksaa?
Tämä menee tietenkin jo mielipiteen puolelle. Olet ilmiselvästi sitä mieltä, että metro saa maksaa mitä hyvänsä, mutta raitiotie ei saa. Ihan mielenkiinnosta kysyn, onko sinulla tälle mielipiteellesi jokin hyvä syy? Eli miksi metro saa maksaa mitä hyvänsä, mutta raitiotie ei?

Antero
 
Tarkoituksenasi siis vain lienee kylvää epäluuloa TramWestiin osallistuneita henkilöitä kohtaan.
Olen toimittajan ominaisuudessa havainnut X. Kantokosken edustamaa kaunaa myös ihan oikeasti olemassa olevissa henkilöissä, jotka toimivat tälläkin hetkellä pääkaupunkiseudun vallankäyttäjinä. Muun muassa minulle on suoraan sanottu, että X. Kantokoskenkin tarkoittama tunnettu raitiotiemies aiheutti 1990-luvulla pääkaupunkiseudulle mittavan vahingon tuomalla kansalaisten avustuksella pikaraitiotien vaihtoehdoksi metrolle. Ja että tämän vaihtoehdon tutkiminen maksoi seudulle valtavasti, ja tutkiminen sekoitti metrohanketta. Minulle on myös kerrottu erään seudun vaikuttajan toimesta, että jos hänestä olisi riippunut, kyseisestä raitiotiemiehestä ei olisi voitu tehdä haastattelua alan julkaisuun.

Demokratia ja vaihtoehtojen tutkiminenhan on kaikissa totalitarismeissa ja hyvä veli -järjestelmissä ollut perinteisesti uhka asioiden sujumiselle, samoin asiaan on kuulunut eri mieltä olevien panettelu.

Tästä asiasta kiinnostuneet voivat lukea vaikka tämän hesarin jutun. Sen jälkeen voi vaikka pienen itkun tirauttaa, jos siltä tuntuu. Vähintäänkin lyödä otsaansa kämmenellä. Espoo nimittäin jatkaa espoolaisuuttaan, oli metroa tai ei. Ei niin, että metrolla tosiaan olisi siihen mitään vaikutusta muuallakaan. Jos rakennetaan autokaupunkia, sitä syntyy ihan yhtä lailla metroradan varteen kuin muuallekin.
Juttu oli oikein hauska, suorastaan tragikoominen. Siinähän metrohesarin toimittaja suree sitä, millaista kaupunkia metro tuottaa hänelle. Samanlaista nelikaistaisten autoväylien metrokaupunkia on Itä-Helsingissä jo ennestään, sillä erotuksella, että edes niitä metroratkaisun kannalta ihan järkeviä 30-kerroksisia kerrostaloja ei ole saatu aikaiseksi. Espoolle irvailu on vain kyseisessä julkaisussa poliittisesti sopivampaa.
 
Juttu oli oikein hauska, suorastaan tragikoominen. Siinähän metrohesarin toimittaja suree sitä, millaista kaupunkia metro tuottaa hänelle. Samanlaista nelikaistaisten autoväylien metrokaupunkia on Itä-Helsingissä jo ennestään, sillä erotuksella, että edes niitä metroratkaisun kannalta ihan järkeviä 30-kerroksisia kerrostaloja ei ole saatu aikaiseksi. Espoolle irvailu on vain kyseisessä julkaisussa poliittisesti sopivampaa.

Itä-Helsingissä metroasemien ympäristö on itse asiassa kertaluokkaa huonompaa kuin Finnooseen piirretty. Finnoossa on tiivistä heti metroaseman ympäristössä, ja vähän kauempana olevat nelikaistaiset kadutkin ovat mitoitettu suorastaan keskustamaisesti seinästä seinään.

Finnoossa on paljon pysäköintitilaa, mutta se on sentään piirretty maan alle. Itä-Helsingissä vastaava pysäköinti on maan pinnassa aivan metroaseman vierustoja myöten.

Finnoo olisi ihan siedettävää joukkoliikennekaupunkia jos siellä ei olisi niin paljon pysäköintiluolia. Nyt joukkoliikennekaupungin tiivistysedut kulutetaan kalliiseen pysäköintiin aivan kuten normien mukaan on pakko tehdä. Normien mukaan mennessä ei vain olisi tarvetta metron tasoiseen joukkoliikenteeseen muutenkaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Raide-Jokeri olisi nyt tärkeää saada toteutukseen asap, mutta erityisesti ennen sen toteutumista Espoossa voi olla poliittisesti helpompi ehdottaa poikittaisliikenteen siirtämistä raiteille, kuin "kilpailevia" yhteyksiä Länsimetron kanssa. Yksi asia on kuitenkin syytä muistaa ja pitää esillä keskusteluissa: Nimittäin se, että näiltä poikittaisradoilta on jonnekin ajettava päivittäin kalusto yön ajaksi säilytykseen ja huoltoihin/korjauksiin. Ja kovin pienet varikot eivät ole taloudellisesti eivätkä toiminnallisesti järkeviä.
Onkohan toi noin? Siis tarkoitan että ihan vaan säilytykseen kelpaisi varmaankin lukittava sisätila, korjaus- ja muut toiminnot taas erikseen. Pienempien ratikkahallien sijoittelu olisi huomattavasti paljon helpompaa, ja samoin todennäköisesti myös halvempaa. Ja tässä on vielä sekin että säilytyshallin päälle voinee rakentaa jotain, varikon päälle vähän huonommin.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:30 ----------

...Sepelirata ei sovi kaupunkiympäristöön. Se muodostaa mm. paljon esteitä ja vaaratilanteita.
Niin EU:n Katumellakkadirektiivihän tulee vaatimaan hienojakoisemman sepelin käyttöä tiivisti mellakoiduilla alueilla, heittoastalovaaran vuoksi. Tämäkin törkeästi ohitettu kustannuksia "laskettaessa".
 
Takaisin
Ylös