Ratikkaliikenteen kehittäminen - ratikkaprojekti

Onko tämäkin päättävässä asemassa oleva virkamies jo vaiennettu?


Uusi liikennepäällikkö: Busseille pelkkää vihreää


www.metro.fi sanoi:
Näin lupaa Helsingin uusi liikennesuunnittelupäällikkö Ville Lehmuskoski.
.....
Muutenkin Lehmuskoski haluaa tehdä kaikkensa joukkoliikenteen nopeuttamiseksi. "Helsingin raitiovaunuliikenne kuuluu Helsingin hitaimpiin", hän sanoo. "Sitä tulisi kehittää pikaraitiotien suuntaan."
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on sitä juhlapuheosastoa, jonka mukaan raitioliikenne nopeutuu ja sujuvoituu, metro kulkee vähintään Pasilaan ellei kohta jo Hyrylään, jokeri kulkee ihan kohta kiskoilla ja Kruunuvuoressakin saadaan ehkä nauttia köysiradasta. Ei noita ole tarkoitettu otettavaksi kovin tosissaan, tai niin minä ainakin olen oppinut niihin suhtautumaan.
 
Jos et tiennyt, niin HKL:llä on käytössään harjavaunuja raitioratojen lumenpoistoon. Kaksi kappaletta uudempia monitoimivaunuja ja neljä kappaletta vanhempia kaksiakselisia harjavaunuja.. Eli ei sitä lunta sieltä raiteilta nytkään kerätä suoraan pois. Vaikka onnistuisihan se lumilingon ja vieressä kulkevien kuorma-autojen avulla siinä missä muuallakin. Joten mihin viittaat noilla "metrien korkuisilla lumivalleilla" ?

Samoin HKL:llä on nyt jo tätä vastaavia imuautoja, joilla imetään hiekkaa ja muuta roskaa pois kiskourista. Näihin voisi myös laittaa kiskopyörät alle.

Minusta avorata aiheuttaa käytännössä niin paljon haasteita kunnossapidolle varsinkin talvella, etä se on varsin kelvoton ratkaisu Helsingin oloihin, ainakin kaduille. Lumen poisto kaduilta toimii parhaiten kun se voidaan tehdä suunnilleen koko kadun leveydeltä samaan aikaan. Muutenkin perusaurauksen, hiekanpoiston, siivouksen pysäkkien huollon jne tekeminen kumipyöräkalustolla on paljon tehokkaampaa.

Jos autojen pitäminen pois raitiovaunukaistoilta on oikea ongelma, siihen on löydettävissä helpompiakin keinoja. Nykyäänhän ongelmia aiheuttaa pitkälti katutilan kapeus, jolloin joudutaan käyttämään kapeita kaistoja, ei niinkään se, että raitiovaunukaistoilla olisi paljon muuta liikennettä.
 
Minusta avorata aiheuttaa käytännössä niin paljon haasteita kunnossapidolle varsinkin talvella, etä se on varsin kelvoton ratkaisu Helsingin oloihin, ainakin kaduille.

Minusta tuo on aivan pötypuhetta. Oletko tietoinen siitä, miten (talvi)kunnossapito katutilassa jakaantuu ja miten asia käytännössä hoidetaan?
 
Tuo on sitä juhlapuheosastoa, jonka mukaan raitioliikenne nopeutuu ja sujuvoituu, metro kulkee vähintään Pasilaan ellei kohta jo Hyrylään, jokeri kulkee ihan kohta kiskoilla ja Kruunuvuoressakin saadaan ehkä nauttia köysiradasta. Ei noita ole tarkoitettu otettavaksi kovin tosissaan, tai niin minä ainakin olen oppinut niihin suhtautumaan.

Tämän juhlapuheosaston voi mielestäni jakaa vielä kahteen alaluokkaan:
  1. unelmointia, kuten tämä viitattu juttu. Kerrotaan suurista suunnitelmista ilman, että on edes selkeää näkemystä niiden toteuttamisesta, saati mitään konkreettisempaa. Saa kuitenkin yleensä sitä enemmän positiivista julkisuutta, mitä suurempia suunnitelmat ovat, eikä toteuttamatta jäämistä muista oikein kukaan
  2. poliittinen kompromissi (kuten ratikkaprojekti osana valtuustostrategiaa), jossa jokaiselle osapuolelle pitää luvata jotakin hyvää ja mielellään kellekään ei mitään pahaa, jos ei olla kriisissä. Listoista ei kuitenkaan koskaan toteuteta kaikkea, mutta jotta kompromissi saadaan aikaiseksi, on listalle otettava "ylimääräisiäkin" juttuja. Koska jokaisesta yksityiskohdasta päätetään myöhemmin erikseen, voi esim. enemmistönä oleva autopuolue pitää huolen, ettei autojen asemaa vaarantavia päätöksiä kuitenkaan tehdä, sanoivat strategiat mitä sanoivat
 
http://www.hel.fi/static/taske/julkaisut/2013/Strategiaohjelma_2013-2016_Kh_250313.pdf

Kumpaa tämä on: unelmointia vai poliittisia kompromisseja?

Helsingin kaupunki-STRATEGIAOHJELMA 2013–2016 sanoi:
Toimenpiteet

- Joukkoliikennettä kehitetään mm. HSL:n runkolinjastosuunnitelman ja poikittaisen joukkoliikenteen kehittämissuunnitelman mukaisesti.
- Joukkoliikenteen liityntäpysäköintiä ja terminaalien toimivuutta parannetaan.
- Helsingin kaupungin alueella tarvittavat joukkoliikenteen etuusjärjestelyt (mm. joukkoliikennekaistat ja liikennevaloetuudet) toteutetaan.
- Jalankulku- ja pyöräilyverkostojen jatkuvuutta ja turvallisuutta parannetaan. Kaupunkipyöräverkko rakennetaan joukkoliikenteen osaksi ja lisätään tietoisuutta kevyen liikenteen terveys- ja ympäristöhyödyistä.
- Edistetään kattavan sähköautojen latausverkoston luomista.
- Priorisoidaan joukkoliikenteen, kävelyn tai pyöräilyn osuutta nostavat liikennehankkeita.
- Toteutetaan Pyöräilynedistämisohjelman suosituksia.
- Perustetaan poikkihallinnollinen ratikkaprojekti kehittämään raitioliikennettä ja valmistautumaan sen laajentamiseen.
- Pyritään aikaistamaan raide-Jokerin toteutusta

Yhtä paljon, kuin toiset odottavat raitioliikenteen kehittämistä (jota minäkin toki odotan), odotan bussiliikenteen etuisuuksien priorisointia. Olkoon se sitten vaikkapa unelmointia.
 
Viimeksi muokattu:
Yrittääkö tämä uusi liikennepäällikkö istua yhtä aikaa kahdella tuolilla. Nopeutetaan bussi- ja muuta joukkoliikennettä ja samalla suunnitellaan uusia pyöräteitä, melko mahdoton yhtälö. Kun saisi edes nykyisin keskustapyöräilijät kuriin. Monella kadulla, missä ei ole pyörätietä, saa varoa pyöräilijäterroristeja. Pyytäisi edes poliiseja antamaan kunnon sakot jos yli 12-vuotiaana ajaa jalkakäytävällä, eikä ole merkittyä pyörätietä. Off topic: olen vakavissani suunnitellut meneväni rautakauppaan ja ostavani pussillisen kattohuopanauloja ja levittäväni ne jollekin jalkakäytävälle, missä ei saa pyöräillä.
 
Nopeutetaan bussi- ja muuta joukkoliikennettä ja samalla suunnitellaan uusia pyöräteitä, melko mahdoton yhtälö.

Samalla pitäisi nopeuttaa myös ratikkaliikennettä ja huolehtia siitä, ettei parkkipaikkojen määrä vähene. Voikohan suomeksi sanoa, että man kan inte äta kakan och ha den kvar? Voi tai ei, niin sitä meillä silti yritetään kovasti.

Kun saisi edes nykyisin keskustapyöräilijät kuriin. Monella kadulla, missä ei ole pyörätietä, saa varoa pyöräilijäterroristeja. Pyytäisi edes poliiseja antamaan kunnon sakot jos yli 12-vuotiaana ajaa jalkakäytävällä, eikä ole merkittyä pyörätietä. Off topic: olen vakavissani suunnitellut meneväni rautakauppaan ja ostavani pussillisen kattohuopanauloja ja levittäväni ne jollekin jalkakäytävälle, missä ei saa pyöräillä.

Sama kävi mielessä tänään, kun kävelin ensin Paciuksenkadulla (mä tosin ajattelin lasimurskaa enkä nauloja) ja sitten Tukholmankadulla. Hylkäsin ajatuksen, kun tajusin, että koirien tassuthan siinä menevät rikki. Paciuksenkadulla on hyvin kapeat jalkakäytävät siinä Meikun mäessä ja runsas joukko pyöräilijöitä ajaa siitä tuhatta ja sataa. Notkossa kulkeva pyörätie ei kelpaa. Sen kyllä ymmärrän, ettei kadulla ole kiva ajaa.

Tukholmankadulla puolestaan oli jalkakäytävillä enemmän fillareita kuin jalankulkijoita. Olisi pitänyt ottaa kuva! Siinä on ahdasta kaikilla, ei mahdu ratikka omalle kaistalleen, autokaistat ovat kapeita ja pyöräkaistat puuttuvat kokonaan. Minä ottaisin autokaistoista 6 metriä, antaisin siitä 1,5 metriä ratikkakaistalle (jota pitkin ratikaksi muutetut 14,18,58 kulkisivat) ja tekisin kunnon pyöräkaistat 2+2 metriä. Jäisi sitten autoillekin yhdet kunnon kaistat, nykyistä 25+25 cm leveämmät. Ennen Haartmaninkatua katu sitäpaitsi levenee sen verran, että kääntyviä autokaistoja saa toteutettua.

Kumpaa tämä on: unelmointia vai poliittisia kompromisseja?

Ihan puhdasta hölynpölyä se on, kuten kaikki muutkin strategiaohjelmat. Noita voi virkamies käyttää siten, että erilaiset aloitteet voi torpata viittaamalla strategiaan: "Ihan kiva, mutta ei ole valtuuston hyväksymän strategian mukainen eikä siksi toteutettavissa..." Jos sitten puolestaan tulee sellainen aloite, joka noudattaa jotain strategiaa, niin sitten ei hiiskuta strategiasta mitään vaan keksitään muita syitä (kuten vaikka Liisankadun parkkipaikka-aloitteen kanssa).
 
Viimeksi muokattu:
Yrittääkö tämä uusi liikennepäällikkö istua yhtä aikaa kahdella tuolilla. Nopeutetaan bussi- ja muuta joukkoliikennettä ja samalla suunnitellaan uusia pyöräteitä, melko mahdoton yhtälö. Kun saisi edes nykyisin keskustapyöräilijät kuriin. Monella kadulla, missä ei ole pyörätietä, saa varoa pyöräilijäterroristeja. Pyytäisi edes poliiseja antamaan kunnon sakot jos yli 12-vuotiaana ajaa jalkakäytävällä, eikä ole merkittyä pyörätietä. Off topic: olen vakavissani suunnitellut meneväni rautakauppaan ja ostavani pussillisen kattohuopanauloja ja levittäväni ne jollekin jalkakäytävälle, missä ei saa pyöräillä.
(Menee ohi aiheen, mutta vastataan silti.)
Ehkei tuota temppua kannata tehdä: on vaarana että naulat osuvat myös jalkakäytävällä ajavan auton renkaisiin. Rengasrikon kokenut autoilija ei liene huumorintajuisin mahdollinen. :D

Mutta itse jonkin verran pyöräilevänä näen ongelman siinä, että jalkakäytäviä ja/tai pyöräteitä ei ole valitettavan usein merkitty asiaankuuluvin liikennemerkein. Toki jalkakäytävän kapeudesta pystyy usein päättelemään, ettei sitä todennäköisesti ole tarkoitettu polkupyöräilijöille. Vantaan Tikkurilassa muuten oli ainakin joitain vuosia sitten eräs jalkakäytäväksi merkitty kadunpätkä (muistaakseni Lummetiellä) - toisesta suunnasta tulijoille se oli merkitty kevyen liikenteen väyläksi eli pyöräily oli sallittua siinä kulkusuunnassa. ;)

Niin ja jotta tämä keskustelu saisi klassisen "jalankulkijat vs. pyöräilijät" -asetelman, niin voin omasta kokemuksesta todeta, että jalankulkijoitakin tapaa usein pyöräteillä. Helsingin Kauppatorin reunaa kulkeva pyörätie on tästä tyypillinen esimerkki. Punaiseksi värjätty asfalttikaan ei aina auta...

En toki kiellä sitä, etteikö monen jalkakäytävällä pyöräilevän ongelma olisi korvien välissä ja minäminä -asenteessa.

...Niin ja täällä Savonmuallakin ongelma on sama: täälläkin näkee valitettavan usein luvattomilla kulkuteillä olevia pyöräilijöitä. Jopa hiljattain sisätilaksi muutetussa "Sokoksen kongissa" olen joutunut väistämään pyöräilijää.
 
Helsingin Kauppatorin reunaa kulkeva pyörätie on tästä tyypillinen esimerkki. Punaiseksi värjätty asfalttikaan ei aina auta...

Turistikohteissa asiaa voi olla hieman vaikea auttaa, kun tiellä on ulkopaikkakuntalaisia, jotka eivät välttämättä osaa epäillä seisovansa väylällä, jos sattuvat tulemaan vielä huonommasta pyöräilykaupungista/kylästä. Jotkut eivät tietysti välitä, vaikka tietäisivätkin olevansa tien tukkeena. Turussa vastaava paikka on Tuomiokirkkosilta, jossa tosin pyöräliikenne on nykyään sen verran runsasta, että idiootimpikin turisti yleensä tajuaa mennä sivummalle tähtäilemään kameralla.
 
Samalla pitäisi nopeuttaa myös ratikkaliikennettä ja huolehtia siitä, ettei parkkipaikkojen määrä vähene. Voikohan suomeksi sanoa, että man kan inte äta kakan och ha den kvar? Voi tai ei, niin sitä meillä silti yritetään kovasti.

Kaduntasossa kulkevan raitioliikenteen kehittämisessä on poliittisesti yksi iso ongelma. Hyvin toimiva katuraitioliikenne näet näyttää vaativan merkittävästi määrin muun kaupungin toiminnan alistamista raitioliikenteen tarpeille ainakin vilkkaimmilla alueilla.

Raitioliikenteen sujuvuudelle uhka ei näytä olevan vaan henkilöautot, vaan myös jalankulkijat, pyöräilijät, bussit, huoltoliikenne, parkkipaikat, ajonopeudet ja liikenneturvallisuus jne.

Vain harva poliitikko tai asukaskaan voi oikeasti kannattaa sellaista katuraitioliikenteen diktatuuria, joka jyrää alleen kaiken muun.
 
Sama kävi mielessä tänään, kun kävelin ensin Paciuksenkadulla (mä tosin ajattelin lasimurskaa enkä nauloja) ja sitten Tukholmankadulla. Hylkäsin ajatuksen, kun tajusin, että koirien tassuthan siinä menevät rikki. Paciuksenkadulla on hyvin kapeat jalkakäytävät siinä Meikun mäessä ja runsas joukko pyöräilijöitä ajaa siitä tuhatta ja sataa. Notkossa kulkeva pyörätie ei kelpaa. Sen kyllä ymmärrän, ettei kadulla ole kiva ajaa.
No ei kelpaa ei, kun pitäisi vaihtaa kadun puolta ja ne valot kestää. On jokseenkin urpoa, että pyörätie on sillä puolelle katua jonne kukaan ei ole menossa. Kaistalla on toisaalta tossa oikein hyvä ajaa, ja siihen mahtuisi vallan mainiosti pyöräkaista, niin useampi uskaltaisi. Mutta takaisin asiaan:

Tukholmankadulla puolestaan oli jalkakäytävillä enemmän fillareita kuin jalankulkijoita. Olisi pitänyt ottaa kuva! Siinä on ahdasta kaikilla, ei mahdu ratikka omalle kaistalleen, autokaistat ovat kapeita ja pyöräkaistat puuttuvat kokonaan. Minä ottaisin autokaistoista 6 metriä, antaisin siitä 1,5 metriä ratikkakaistalle (jota pitkin ratikaksi muutetut 14,18,58 kulkisivat) ja tekisin kunnon pyöräkaistat 2+2 metriä. Jäisi sitten autoillekin yhdet kunnon kaistat, nykyistä 25+25 cm leveämmät. Ennen Haartmaninkatua katu sitäpaitsi levenee sen verran, että kääntyviä autokaistoja saa toteutettua.
Näin. Tämä on se käytännön juttu, ei siihen mahdu millään bussi- ja ratikkakaistaa kunnolla, eli pitää valita jompi kumpi. Nelosta nyt tuskin ollaan lakkauttamassa, eli asian pitäisi olla selvä. Vaan kun ei.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:16 ----------

Vain harva poliitikko tai asukaskaan voi oikeasti kannattaa sellaista katuraitioliikenteen diktatuuria, joka jyrää alleen kaiken muun.
Yhtään sulle ei taas mopo keuli. :)

---------- Viestit yhdistetty klo 11:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:16 ----------

Tämän juhlapuheosaston voi mielestäni jakaa vielä kahteen alaluokkaan:
  1. unelmointia, kuten tämä viitattu juttu. Kerrotaan suurista suunnitelmista ilman, että on edes selkeää näkemystä niiden toteuttamisesta, saati mitään konkreettisempaa. Saa kuitenkin yleensä sitä enemmän positiivista julkisuutta, mitä suurempia suunnitelmat ovat, eikä toteuttamatta jäämistä muista oikein kukaan
  2. poliittinen kompromissi (kuten ratikkaprojekti osana valtuustostrategiaa), jossa jokaiselle osapuolelle pitää luvata jotakin hyvää ja mielellään kellekään ei mitään pahaa, jos ei olla kriisissä. Listoista ei kuitenkaan koskaan toteuteta kaikkea, mutta jotta kompromissi saadaan aikaiseksi, on listalle otettava "ylimääräisiäkin" juttuja. Koska jokaisesta yksityiskohdasta päätetään myöhemmin erikseen, voi esim. enemmistönä oleva autopuolue pitää huolen, ettei autojen asemaa vaarantavia päätöksiä kuitenkaan tehdä, sanoivat strategiat mitä sanoivat
Lahjonta on aliarvostettu keino: Tää pitää hoitaa vaan niin että autopuolue saa johonkin rahaa. Niin tätä ei voi hoitaa että jokaisessa yksittäistapauksessa tehdään kompromissi, vaan niin että sovitaan että te otatte takkiin tällä kadulla, ja saatte fyffee tohon väylään. Autopuolue muuten myös overlappää vähemmän veroja osaston kanssa, eli se auttaisi asiaa kun ihan euroina selittäisi että mitä paremmin toimiva ratikkaverkko säästää.
 
Näin. Tämä on se käytännön juttu, ei siihen mahdu millään bussi- ja ratikkakaistaa kunnolla, eli pitää valita jompi kumpi. Nelosta nyt tuskin ollaan lakkauttamassa, eli asian pitäisi olla selvä. Vaan kun ei.

Tukholmankadulla kulkee yksi raitiolinja ja toistakymmentä bussilinjaa. Kaikille pitäisikin olla todella selvää, että bussiliikenteen toimivuus on tuolla kadulla etusijalla raitioliikenteeseen verrattuna.
 
Tukholmankadulla kulkee yksi raitiolinja ja toistakymmentä bussilinjaa. Kaikille pitäisikin olla todella selvää, että bussiliikenteen toimivuus on tuolla kadulla etusijalla raitioliikenteeseen verrattuna.
Nelosella on enemmän matkustajia kuin noilla bussilinjoilla yhteensä.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:03 ----------

Ja DF:n ajatushan siis oli, että 58/14 korvattaisiin samalla ratikalla.
 
Nelosella on enemmän matkustajia kuin noilla bussilinjoilla yhteensä.

Vale, emävale, joukkoliikennefoorumin ratikkatilasto. Tukholmankadulla nelosella on matkustajia on paljon vähemmän kuin kadun bussilinjoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös