Keski-Pasila ja Pasilan aseman uudistaminen

Liittynyt
7 Elokuu 2009
Viestit
2,290
Helsinki ja valtio ovat valinneet YIT:n Pasilan keskuskorttelin toteuttajaksi. Suunnitelman on tehnyt Office for Metropolitan Architecture (OMA) eli hollantilaisen Pritzker-voittaja Rem Koolhaasin konttori. Kuvissa Pasilan aseman julkisivut näyttäisivät menevän uusiksi ja aseman päälle tulevan aika paljon uutta rakentamista. Näistä havainnekuvista ei ehkä voi paljon päätellä, mutta aseman odotushalli ja kulkureitit laitureille näyttäisivät suunnilleen pysyvän nykyisellään. Kuva ja kuva.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Asema-arkkitehtuuri

Näistä havainnekuvista ei ehkä voi paljon päätellä, mutta aseman odotushalli ja kulkureitit laitureille näyttäisivät suunnilleen pysyvän nykyisellään. Kuva ja kuva.

Mikä on sinänsä ikävää, koska Pasilan asema kipeästi tarvitsisi tuplaliukuportaat ylöspäin. Junista taitaa nousta jopa isompi määrä ihmisiä kuin rautatientorilla, jossa on kolminkertaiset portaat. Laitureita varmaan pitäisi samalla leventää, joten ihan helposta hommasta ei ole kyse. Toinen ratkaisu olisi tietysti tehdä toinen ylösmenoramppi toiseen kohtaan tai sitten alkaa ajaa junia uudelleen asemarakennuksen alle ja varustaa se toinen sisäänkäynti myös liukuportain. Pohjoiseen suuntaan junat voitaisiin toki edelleen pysäyttää nykyiseen kohtaan, koska ongelmahan on vain pohjoisesta tulevilla junilla.
 
Vs: Asema-arkkitehtuuri

Eli lisää Itä-Pasilaa Pasilaan. Ei hyvä. Nykyinen Pasilan asema on juuri siitä kiva, että se poikkeaa Itä-Pasilan massoittelusta jyrkästi ja on tyyliltään lentoterminaalimainen. Toki siihen liittyy omat heikkoutensa, mutta en tykkää yhtään, jos se pilataan. Olipa arkkitehti kuinka cooli jänö tahansa.
 
Vs: Asema-arkkitehtuuri

Facebookin Lisää kaupunkia Helsinkiin -ryhmässä Otso kylläkin tiesi sanoa, että tuplaportaat on tarjouspyyntövaiheessa karsittu pois.

Kun jo pelkästään työpaikkoja on tulossa keski-Pasilaan 5000 ja lisäksi tuhansia uusia asukkaita, niin ei nykyisten liukuportaiden kapasiteetti riitä enää millään! On todella typerää jättää tuplaportaat rakentamatta ainakin Pohjoisesta tuleville laitureille. Tarvetta tuplaportaille olisi jo nykyisinkin kun katsoo ihmismassoja jotka tunkevat junista yhteen ainoaan portaaseen. Käsittämätöntä että esimerkiksi Siilitien metroasemalle rakennettiin remontin yhteydessä tuplaportaat ylöspäin vaikka käyttäjämäärä ei sitä edellytä. Toivottavasti tässä otetaan järki käteen ja huomataan ettei kannata säästää väärässä paikassa!
 
Vs: Asema-arkkitehtuuri

Havainnekuvista ja lehdistötiedotteesta päätellen Pasilan asema olisi menossa ihan kokonaan uusiksi. Onkohan muistettu kysyä Museoviraston mielipidettä? Voi olla, että Etelä-Suomen käsittääkseni ainoan postmodernismia edustavan rautatieaseman muuttaminen kokonaan toisennäköiseksi ei mene läpi…
 
Vs: Asema-arkkitehtuuri

Havainnekuvista ja lehdistötiedotteesta päätellen Pasilan asema olisi menossa ihan kokonaan uusiksi. Onkohan muistettu kysyä Museoviraston mielipidettä? Voi olla, että Etelä-Suomen käsittääkseni ainoan postmodernismia edustavan rautatieaseman muuttaminen kokonaan toisennäköiseksi ei mene läpi…

Käsittääkseni tuossa on jonkunlainen kaavamuutos kyseessä, kun suunnittelualuetta on laajennettu sisältämään asema kokonaan, ja esityksen mukaan YIT ostaa aseman 12 miljoonalla (melko halpaa muuten, Katajanokan uimalaituri maksaa luemma 7 miljoonaa). Esityksen luulisi menevän lausuntokierrokselle, mutta Museoviraston lausunto ei sinänsä varmaan asemaa pelasta, jos sitä ei erikseen suojella jollain päätöksellä. Tuolla paikalla ei kylläkään mun mielestä ole varaa pitää huonosti toimivaa asemaa, varsinkaan, jos päärautatieasema jonain päivänä siirtyy keskustasta Pasilaan. Ei sillä, että tämä nyt esitetty muutos parantaisi aseman toimivuutta.

Postmoderniksi asemaksi voisi luokitella vaikka Kupittaan, joka on tietysti kertaluokkaa pienempi.
 
Vs: Asema-arkkitehtuuri

Kun jo pelkästään työpaikkoja on tulossa keski-Pasilaan 5000 ja lisäksi tuhansia uusia asukkaita, niin ei nykyisten liukuportaiden kapasiteetti riitä enää millään! On todella typerää jättää tuplaportaat rakentamatta ainakin Pohjoisesta tuleville laitureille.

Joka laiturillahan on sekä pohjoisesta että etelästä tuleva raide, eli käytännössä tarvitaan joka väliin.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:01 ----------

Onkohan muistettu kysyä Museoviraston mielipidettä?

Sano peilin edessä kolme kertaa peräkkäin "museovirasto", niin saat suojelupäätöksen.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:01 ----------

Toivotaan, että asemalle nyt ainakin säilyy nykyinen systeemi eli ylöspäin on kaksi ramppia, joista vain pohjoinen on kuitenkin varustettu koneportain. Liukuportaiden rakentaminen myöhemmin valmiiseen portaikkoon lienee kummasti helpompaa, joten kun asema menee lopullisesti tukkoon, ne liukuportaat sitten rakennetaan ja aletaan pysäyttää etelään tulevat junat aseman alla. Jos oikein kapasiteetti menee pieneksi, voitaneen jopa toinen ramppi tehdä vain yksisuuntaiseksi (jolloin on yhteensä kolmet portaat ylöspäin).
 
Rakentaisivat samalla ratikkayhteyden kalasatamasta asemalle entistä satamaradan linjausta. Ratikan pysäkit voisi sijoittaa aseman viereen tulevan uuden väylän varrelle ja päättäri jaffahallin nurkille. Käytöstä poistuneessa ratatunnelissa ei tosin liene tilaa kuin yhdelle ratikkakaistalle kun pitää poistumistiet yms. mitoittaa myös. Jos oikein rahaa halutaan törsätä ja palvelua parantaa, voisi itäpasilan alle tehdä ratikalle yhden maanalaisen pysäkin. Tämä ratikkalinjan mahdollisuus taitaa kyllä olla kaavoituksella aika hyvin jo estetty, mielummin kierrätetään ratikka Mäkelänrinteen uimahallin kohdalta matelemaan itäpasilan kaduille.
 
Ensi viikon kaupunkisuunnittelulautakunnan kokouksessa käsitellään Pasilansillan liikennesuunnitelmaa.

Pasilansillan liikennesuunnitelma (pdf)

Koko silta on suunniteltu uudestaan ja nyt raitiotie on keskellä omilla kaistoillaan ja bussiliikenne laitakaistoilla muun autoliikenteen seassa. Miten tämä järjestely sujuvoittaa mm. "0-Jokerin" ja "Tiede-linjan" kaltaisten runkobussilinjojen kulkua? Vai onko tarkoitus, että mahdollisimman moni Pasilansillan kautta kulkevista bussilinjoista muuttuisi raitiolinjoiksi?

Piirustus sillasta (pdf)
 
Takaisin
Ylös