Keski-Pasila ja Pasilan aseman uudistaminen

Vai onko tarkoitus, että mahdollisimman moni Pasilansillan kautta kulkevista bussilinjoista muuttuisi raitiolinjoiksi?
Eikös tuo ratikkavisio anna samansuuntaisia tavoitteita, Pasilan mutkien oikaisua, Reijolankadun rata, Klinikoille silmukka ja myöhemmin rata Munkkivuoreen.
Kalasataman radan vielä valmistuttua ... vai tarviiko sitä kun metrokin on tulossa Böleen.
 
Eikös tuo ratikkavisio anna samansuuntaisia tavoitteita, Pasilan mutkien oikaisua, Reijolankadun rata, Klinikoille silmukka ja myöhemmin rata Munkkivuoreen.
Antaahan se.

Mietinkin tässä noiden runkobussilinjojen kohtaloa: pitäisikö ne suunnitelmat pistää jäihin ja liikennöidä linjoja 58 ja 58B aina siihen saakka kun tämä "0-Jokeriksi" kutsuttu bussilinja saadaan raiteille? Eikä miksikään runkobussilinjaksi, vaan osaksi Stadin ratikkaverkkoa.
 
Ratikkauudistuksen mukana tulee raitioyhteys Pasila-Meilahti, joka keventänee sillalle jäävien bussien kuormaa olennaisesti. Vähintään perustelee ratikoiden ikiomat kaistat.

Tiedä sitten miten se pelaa yhteen nollajokerin kanssa, tuleeko siitä käytännössä tarpeeton vai tarvitaanko sitä edelleen täydentämään ratikoita Pasilan länsipuolellekin.
 
Listatekstissä ennustetaan Pasilansillan autoliikenteen supistuvan nykyisestä kolmasosaan siinä vaiheessa, kun Teollisuuskatua jatketaan uudelle Veturitielle. Jos näin käy, niin silloin bussit pärjäävät kaistattakin. Mutta tahdon silti uskoa, että tässä tosiaan valmistaudutaan jo siihen, että keskeiset bussilinjat kulkevat raiteilla, 500 nyt ainakin.

Sillan liikennesuunnitelma vaikuttaa minusta hyvin tehdyltä ja raitioliikenteen toimintaedellytykset ovat hyvät, rv-kaistakin on suosituslevyinen. Vähän ihmetyttää se pakollinen puurivi – miten ne puut sillalla kasvavat?
 
On kyllä erittäin kannatettava ajatus bussi 58 siirtämiseksi raiteille, koska kiskotkin ovat joka tapauksessa tulossa samalle reitille.

Sama asia koskee myös bussirallia 14-18 Munkkivuori-Töölö-Kamppia. Etenkin Munkkivuoren kunniakierrokset 18 ja 58 pistävät entistä enemmän tukkoon jo muutenkin ahdasta ostarin ympäristöä. Rataa vaan pikaisesti, niin päästään busseista eroon.
Monen risteyksen etuudet on helpompi järjestää saman suunnan julkisille.
 
Onko missään suunnitelmissa varauduttu mitenkään lähijunien pikahuoltoraiteiston toteuttamiseen? Maalaisjärjellä ajatellen yhteys Ilmalasta eli päävarikolta veturitalleille olisi ehdottoman tarpeen siinä vaiheessa. Jos Pisaraa ei tule, kaiken liikenteen pitäisi kulkea Helsinki-Pasila-välin läntisimmältä raiteelta Pasilan alapihalle. Tällöin pääradan lähijunia olisi täysin mahdoton huoltaa Pasilassa. Jos Pisara tulisi, ongelma ei välttämättä olisi yhtä suuri, koska linjalta pääsisi suoraan varikolle, mutta kaikkien muiden suuntien junat joutuisivat puikkelehtimaan jostain huoltoon.

Jos pikahuoltovarikko toteutuu joskus, nykyiseltä autojuna-asemalta pitäisi ehdottomasti olla yhteys alapihalle. Vähäisellä käytöllä oleva huoltoraide mahtuisi varmaankin inhimillisesti katutason sekaan?
 
Oli Pisaraa tai ei, kehityssuunnan pitäisi olla pikemmin se että linjalla olisi useampia huoltopisteitä vähemmän vilkkailla kohdilla joissa on tilaa ja aikaa vekslata vaunuja linjalta huoltoraiteelle takaisin. Pasila on pullonkaula jo nyt, sieltä pitää saada muun kuin linjaliikenteen toimintoja siirrettyä muualle.
 
Onko missään suunnitelmissa varauduttu mitenkään lähijunien pikahuoltoraiteiston toteuttamiseen? Maalaisjärjellä ajatellen yhteys Ilmalasta eli päävarikolta veturitalleille olisi ehdottoman tarpeen siinä vaiheessa. Jos Pisaraa ei tule, kaiken liikenteen pitäisi kulkea Helsinki-Pasila-välin läntisimmältä raiteelta Pasilan alapihalle. Tällöin pääradan lähijunia olisi täysin mahdoton huoltaa Pasilassa. Jos Pisara tulisi, ongelma ei välttämättä olisi yhtä suuri, koska linjalta pääsisi suoraan varikolle, mutta kaikkien muiden suuntien junat joutuisivat puikkelehtimaan jostain huoltoon.

Jos pikahuoltovarikko toteutuu joskus, nykyiseltä autojuna-asemalta pitäisi ehdottomasti olla yhteys alapihalle. Vähäisellä käytöllä oleva huoltoraide mahtuisi varmaankin inhimillisesti katutason sekaan?

Suunnitelmissa on varaus pikahuoltoraiteille alapihalle suurinpiirtein veturitallien kohdalle, 2-3 flirttiä per raide. Alapihalta on jo nykyisin vaihdeyhteydet ainakin huoltoraiteille asti. Tällöin tosin joudutaan ajamaan usean raiteen poikki. Pisaralta pääsee kätevästi alapihalle kun liikennöidään vasemmanpuoleisella liikenteellä kuten nykyäänkin kaupunkiradalla.
 
Suunnitelmissa on varaus pikahuoltoraiteille alapihalle suurinpiirtein veturitallien kohdalle, 2-3 flirttiä per raide. Alapihalta on jo nykyisin vaihdeyhteydet ainakin huoltoraiteille asti. Tällöin tosin joudutaan ajamaan usean raiteen poikki. Pisaralta pääsee kätevästi alapihalle kun liikennöidään vasemmanpuoleisella liikenteellä kuten nykyäänkin kaupunkiradalla.

Vaihdeyhteydet on olemassa, mutta kun liikennettä on vähänkin enemmän, kulku alapihalle muodostuu mahdottomaksi. Pisara jos on olemassa, kaikki sitä pitkin liikkuvat junat pääsevät helposti alapihalle. Entä Riihimäen, Lahden ja Kirkkonummen junat? Lisäksi jos tuleekin tarvetta ajaa runko syystä tai toisesta Ilmalaan, ollaankin ihmeissään.

http://www.hel.fi/static/public/hel...F2A1D50-9735-49BE-8F92-1E7DD91A6288/Liite.pdf

Tuossa näkyy LR II, jolla rautatieliikennettä voidaan sijoittaa kahteen tasoon. Toinen taso on tietysi nykyinen Pasilan aseman taso. Toisen tason kuvittelisi olevan alempana kulkeva huoltoraiteen varaus, en keksi muutakaan merkitystä. Tietääkö kukaan tarkemmin asiasta?

http://kartta.hel.fi/applications/hanke/showplan.aspx?map=yes&ID=2012-006709

EDIT:

http://www.hel.fi/static/helsinki/p...erillinen_liiteRED.pdf?Action=sd&id=061580031

Ainakin karttojen mukaan varaus on olemassa. Sivulla 25 näkee selvästi.

Edit2: WTF! Eteläisemmälle tallille, joka ei ole ollut rautatiekäytössä kymmeniin vuosiin on myös suunniteltu yhteyttä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vaihdeyhteydet on olemassa, mutta kun liikennettä on vähänkin enemmän, kulku alapihalle muodostuu mahdottomaksi. Pisara jos on olemassa, kaikki sitä pitkin liikkuvat junat pääsevät helposti alapihalle. Entä Riihimäen, Lahden ja Kirkkonummen junat? Lisäksi jos tuleekin tarvetta ajaa runko syystä tai toisesta Ilmalaan, ollaankin ihmeissään.

http://www.hel.fi/static/public/hel...F2A1D50-9735-49BE-8F92-1E7DD91A6288/Liite.pdf

Tuossa näkyy LR II, jolla rautatieliikennettä voidaan sijoittaa kahteen tasoon. Toinen taso on tietysi nykyinen Pasilan aseman taso. Toisen tason kuvittelisi olevan alempana kulkeva huoltoraiteen varaus, en keksi muutakaan merkitystä. Tietääkö kukaan tarkemmin asiasta?

http://kartta.hel.fi/applications/hanke/showplan.aspx?map=yes&ID=2012-006709

EDIT:

http://www.hel.fi/static/helsinki/p...erillinen_liiteRED.pdf?Action=sd&id=061580031

Ainakin karttojen mukaan varaus on olemassa. Sivulla 25 näkee selvästi.

Edit2: WTF! Eteläisemmälle tallille, joka ei ole ollut rautatiekäytössä kymmeniin vuosiin on myös suunniteltu yhteyttä?

Varausta kahteen tasoon rautatieliikenteelle ei enää ole. Varauksessa oli autojuna-asema alakerrassa ja lähiliikenneraiteita yläkerrassa. Autojuna-asema siirrettiin Hartwall-areenan viereen ja päättyvät lähiliikenneraiteet korvataan Pisararadalla. Pisara ja kaavassa vielä näkyvä päättyvien raiteiden varaus ovat vaihtoehtoiset.

Kun katsoo kaupungin ja YIT:n suunnitelmia Pasilan uudesta keskuksesta Triplasta, voidaan päätellä että Pisararadan rakentaminen on jo ns. "näin on päätetty" kun varausta ei enää ole. http://www.uuttahelsinkia.fi/fi/pasila
 
Suhdanteet ovat tällä hetkellä sellaiset joissa Pasilan sillan eteläpuolista rakentamista on lykätty. Torneja nousee ensin Kalasatamaan, ja sitten joskus Pasilaan. Keski-Pasilassa keskustakortteleiden lisäksi rakennettanee ensin Keski-Pasilan pohjoispuoli. Ilmeisesti kuitenkaan Pasilan torneista ei aiota luopua. Ja miksi luovuttaisiin, jos jonnekin niin Pasilaan tornirakentaminen Kalasataman lisäksi sopii.
 
Suhdanteet ovat tällä hetkellä sellaiset joissa Pasilan sillan eteläpuolista rakentamista on lykätty. Torneja nousee ensin Kalasatamaan, ja sitten joskus Pasilaan.

Miten niin olisi lykätty suhdanteiden takia? Tiedossahan on, että YIT:n aikomuksena on toteuttaa ENSIN keskustakorttelit vuosien 2015-2021 aikana. Etelä -ja pohjois-osat rakentuvat sitten tämän jälkeen. Käsittääkseni on tarkoituskin että keski-pasila rakentuu vaiheittain kuten monet muutkin uudet alueet ovat rakentuneet. On aika luonnollista että kalasataman tornit rakentuvat ensiksi koska siellä projekti on jo täysillä käynnissä. Pasilassahan ollaan vasta aloittamassa.
 
Aivan, mutta tilanne on nyt sellainen että Pasilan tornit on lykätty hamaan tulevaisuuteen.
 
Kalasatamankin tornit voivat jäädä kesken, jos koko homma pääsee ylipäätään alkamaan lähitulevaisuudessa. Minulla ei ole kovin suuria odotuksia yhden firman kolossejen toteutumistahdille.

Kaupunki kaipaa pienempiä projekteja joilla on löysemmät vaatimukset kaikesta. Vaikka osa tonteista jäisi rakentumatta tai kesken, jotain ehdittäisiin rakentamaan. Ja löysien vaatimusten ansiosta voidaan rakentaa halpaa, joka parantaa toteutumistahtia.
 
On erittäin harmillista jos uusien kantakaupungin osien, kuten Pasilan ja Kalasataman alueiden, keskustat jäävät rakentamatta. Sellaiseen tilanteeseen tuskin voi mennä.

On totta että Kalasataman keskustan kerroslukua voi laskea. Korkea rakentaminen maksaa, ja etenkin tällä hetkellä.

Korkeimmat tornit 25 kerroslukuun, ja ympärystornit 15-20 kerroksisiksi.

Pasilaan korkeat tornit voidaan sitten ehkä tehdä vielä tiheämmin.

Ehkä suhdanteet lähtevät siihen suuntaan jotka keskustan rakentamiseen vaikuttavat positiivisesti.

Pasilan tornit nousee kun talous kasvaa, ja tasaisesti.

Mutta tulisiko Kalasataman keskustassa hakea säästöjä? Pasilaakin varten.

Asunnoissa ei voi liikaa säästää, sijainti maksaa. Mutta kaupunki voisi myös muuttaa strategiaan Kalasataman suhteen. Merellinen kaupunginosa aivan Kallion ja keskustan vieressä. Itiskin nopean metron päässä. Mutta keillä kaikilla kaupunkilaisilla on oikeus merinäköalaan? Eihän alue toisaalta juurikan poikkea muusta kantakaupungista.

Ehkä tämä aihe sopisi paremmin investoinnit Suomessa keskusteluun.

Itäväylän Kulosaaren ja Kalasataman välinen bulardisoiminen liittyen Hämeentien joukkoliikennekatuun sekä kohennettuun Rantatiehen. Kulosaaressa myöskin tulisi aloittaa itäväylän ja metron kattaminen, 7-13 kerroksisin rakennuksin. Itäkeskuksessa Itäväylän kattaminen ei etene.
 
Takaisin
Ylös