Sivu 1 / 4 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/58

Viestiketju: Keski-Pasila ja Pasilan aseman uudistaminen

  1. #1

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Keski-Pasila ja Pasilan aseman uudistaminen

    Helsinki ja valtio ovat valinneet YIT:n Pasilan keskuskorttelin toteuttajaksi. Suunnitelman on tehnyt Office for Metropolitan Architecture (OMA) eli hollantilaisen Pritzker-voittaja Rem Koolhaasin konttori. Kuvissa Pasilan aseman julkisivut näyttäisivät menevän uusiksi ja aseman päälle tulevan aika paljon uutta rakentamista. Näistä havainnekuvista ei ehkä voi paljon päätellä, mutta aseman odotushalli ja kulkureitit laitureille näyttäisivät suunnilleen pysyvän nykyisellään. Kuva ja kuva.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 05.09.2013 kello 19:47. Syy: jaettu omaksi ketjukseen

  2. #2

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Asema-arkkitehtuuri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Näistä havainnekuvista ei ehkä voi paljon päätellä, mutta aseman odotushalli ja kulkureitit laitureille näyttäisivät suunnilleen pysyvän nykyisellään. Kuva ja kuva.
    Mikä on sinänsä ikävää, koska Pasilan asema kipeästi tarvitsisi tuplaliukuportaat ylöspäin. Junista taitaa nousta jopa isompi määrä ihmisiä kuin rautatientorilla, jossa on kolminkertaiset portaat. Laitureita varmaan pitäisi samalla leventää, joten ihan helposta hommasta ei ole kyse. Toinen ratkaisu olisi tietysti tehdä toinen ylösmenoramppi toiseen kohtaan tai sitten alkaa ajaa junia uudelleen asemarakennuksen alle ja varustaa se toinen sisäänkäynti myös liukuportain. Pohjoiseen suuntaan junat voitaisiin toki edelleen pysäyttää nykyiseen kohtaan, koska ongelmahan on vain pohjoisesta tulevilla junilla.

  3. #3
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Asema-arkkitehtuuri

    Eli lisää Itä-Pasilaa Pasilaan. Ei hyvä. Nykyinen Pasilan asema on juuri siitä kiva, että se poikkeaa Itä-Pasilan massoittelusta jyrkästi ja on tyyliltään lentoterminaalimainen. Toki siihen liittyy omat heikkoutensa, mutta en tykkää yhtään, jos se pilataan. Olipa arkkitehti kuinka cooli jänö tahansa.
    Sakari Kestinen

  4. #4

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Asema-arkkitehtuuri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Mikä on sinänsä ikävää, koska Pasilan asema kipeästi tarvitsisi tuplaliukuportaat ylöspäin.
    Tämän päivän Hesarissa on tämmöinen maininta:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut HS
    Alueen mylläyksen yhteydessä YIT ostaa valtiolta 12 miljoonalla eurolla Pasilan vanhan aseman, joka kunnostetaan täysin. Esimerkiksi liukuportaat ja hissit vaihdetaan.
    http://www.hs.fi/kaupunki/a1378183828089

  5. #5

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Asema-arkkitehtuuri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Tämän päivän Hesarissa on tämmöinen maininta:

    http://www.hs.fi/kaupunki/a1378183828089
    Facebookin Lisää kaupunkia Helsinkiin -ryhmässä Otso kylläkin tiesi sanoa, että tuplaportaat on tarjouspyyntövaiheessa karsittu pois.

  6. #6
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Asema-arkkitehtuuri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Facebookin Lisää kaupunkia Helsinkiin -ryhmässä Otso kylläkin tiesi sanoa, että tuplaportaat on tarjouspyyntövaiheessa karsittu pois.
    Kun jo pelkästään työpaikkoja on tulossa keski-Pasilaan 5000 ja lisäksi tuhansia uusia asukkaita, niin ei nykyisten liukuportaiden kapasiteetti riitä enää millään! On todella typerää jättää tuplaportaat rakentamatta ainakin Pohjoisesta tuleville laitureille. Tarvetta tuplaportaille olisi jo nykyisinkin kun katsoo ihmismassoja jotka tunkevat junista yhteen ainoaan portaaseen. Käsittämätöntä että esimerkiksi Siilitien metroasemalle rakennettiin remontin yhteydessä tuplaportaat ylöspäin vaikka käyttäjämäärä ei sitä edellytä. Toivottavasti tässä otetaan järki käteen ja huomataan ettei kannata säästää väärässä paikassa!

  7. #7
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Asema-arkkitehtuuri

    Havainnekuvista ja lehdistötiedotteesta päätellen Pasilan asema olisi menossa ihan kokonaan uusiksi. Onkohan muistettu kysyä Museoviraston mielipidettä? Voi olla, että Etelä-Suomen käsittääkseni ainoan postmodernismia edustavan rautatieaseman muuttaminen kokonaan toisennäköiseksi ei mene läpi…
    Sakari Kestinen

  8. #8

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Asema-arkkitehtuuri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Havainnekuvista ja lehdistötiedotteesta päätellen Pasilan asema olisi menossa ihan kokonaan uusiksi. Onkohan muistettu kysyä Museoviraston mielipidettä? Voi olla, että Etelä-Suomen käsittääkseni ainoan postmodernismia edustavan rautatieaseman muuttaminen kokonaan toisennäköiseksi ei mene läpi…
    Käsittääkseni tuossa on jonkunlainen kaavamuutos kyseessä, kun suunnittelualuetta on laajennettu sisältämään asema kokonaan, ja esityksen mukaan YIT ostaa aseman 12 miljoonalla (melko halpaa muuten, Katajanokan uimalaituri maksaa luemma 7 miljoonaa). Esityksen luulisi menevän lausuntokierrokselle, mutta Museoviraston lausunto ei sinänsä varmaan asemaa pelasta, jos sitä ei erikseen suojella jollain päätöksellä. Tuolla paikalla ei kylläkään mun mielestä ole varaa pitää huonosti toimivaa asemaa, varsinkaan, jos päärautatieasema jonain päivänä siirtyy keskustasta Pasilaan. Ei sillä, että tämä nyt esitetty muutos parantaisi aseman toimivuutta.

    Postmoderniksi asemaksi voisi luokitella vaikka Kupittaan, joka on tietysti kertaluokkaa pienempi.

  9. #9

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Asema-arkkitehtuuri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Kun jo pelkästään työpaikkoja on tulossa keski-Pasilaan 5000 ja lisäksi tuhansia uusia asukkaita, niin ei nykyisten liukuportaiden kapasiteetti riitä enää millään! On todella typerää jättää tuplaportaat rakentamatta ainakin Pohjoisesta tuleville laitureille.
    Joka laiturillahan on sekä pohjoisesta että etelästä tuleva raide, eli käytännössä tarvitaan joka väliin.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 12:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:01 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Onkohan muistettu kysyä Museoviraston mielipidettä?
    Sano peilin edessä kolme kertaa peräkkäin "museovirasto", niin saat suojelupäätöksen.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 12:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:01 ----------

    Toivotaan, että asemalle nyt ainakin säilyy nykyinen systeemi eli ylöspäin on kaksi ramppia, joista vain pohjoinen on kuitenkin varustettu koneportain. Liukuportaiden rakentaminen myöhemmin valmiiseen portaikkoon lienee kummasti helpompaa, joten kun asema menee lopullisesti tukkoon, ne liukuportaat sitten rakennetaan ja aletaan pysäyttää etelään tulevat junat aseman alla. Jos oikein kapasiteetti menee pieneksi, voitaneen jopa toinen ramppi tehdä vain yksisuuntaiseksi (jolloin on yhteensä kolmet portaat ylöspäin).

  10. #10

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    351

    oletus Vs: Asema-arkkitehtuuri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Facebookin Lisää kaupunkia Helsinkiin -ryhmässä Otso kylläkin tiesi sanoa, että tuplaportaat on tarjouspyyntövaiheessa karsittu pois.
    Lähti kai mopo joltakin hansuta. Ja Kaikkia asioita ei sovi levittää naamakirjassa

  11. #11

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Asema-arkkitehtuuri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut pehkonen Näytä viesti
    Lähti kai mopo joltakin hansuta. Ja Kaikkia asioita ei sovi levittää naamakirjassa
    En nyt yhtään ymmärrä mitä tarkoitat.

  12. #12
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: Asema-arkkitehtuuri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    varsinkaan, jos päärautatieasema jonain päivänä siirtyy keskustasta Pasilaan.
    Mitä hyötyä siitä olisi?

  13. #13

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Asema-arkkitehtuuri

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussifriikki Näytä viesti
    Mitä hyötyä siitä olisi?
    Saataisiin iso ratapiha pois keskeltä Helsinkiä. Ks. Eliel Saarisen Suur-Helsinki -suunnitelma vuodelta 1918 ja Pisaran suunnitelmat.

  14. #14

    Liittynyt
    11.04.2008
    Viestejä
    136

    oletus Vs: Keski-Pasila ja Pasilan aseman uudistaminen

    Rakentaisivat samalla ratikkayhteyden kalasatamasta asemalle entistä satamaradan linjausta. Ratikan pysäkit voisi sijoittaa aseman viereen tulevan uuden väylän varrelle ja päättäri jaffahallin nurkille. Käytöstä poistuneessa ratatunnelissa ei tosin liene tilaa kuin yhdelle ratikkakaistalle kun pitää poistumistiet yms. mitoittaa myös. Jos oikein rahaa halutaan törsätä ja palvelua parantaa, voisi itäpasilan alle tehdä ratikalle yhden maanalaisen pysäkin. Tämä ratikkalinjan mahdollisuus taitaa kyllä olla kaavoituksella aika hyvin jo estetty, mielummin kierrätetään ratikka Mäkelänrinteen uimahallin kohdalta matelemaan itäpasilan kaduille.

  15. #15
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Keski-Pasila ja Pasilan aseman uudistaminen

    Ensi viikon kaupunkisuunnittelulautakunnan kokouksessa käsitellään Pasilansillan liikennesuunnitelmaa.

    Pasilansillan liikennesuunnitelma (pdf)

    Koko silta on suunniteltu uudestaan ja nyt raitiotie on keskellä omilla kaistoillaan ja bussiliikenne laitakaistoilla muun autoliikenteen seassa. Miten tämä järjestely sujuvoittaa mm. "0-Jokerin" ja "Tiede-linjan" kaltaisten runkobussilinjojen kulkua? Vai onko tarkoitus, että mahdollisimman moni Pasilansillan kautta kulkevista bussilinjoista muuttuisi raitiolinjoiksi?

    Piirustus sillasta (pdf)
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

Sivu 1 / 4 1234 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Itäkeskus - Pasila -matkat Malmin kautta
    kirjoittanut Knightrider foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 63
    Viimeisin viesti: 09.01.2012, 13:49
  2. Ruoholahti - Pasila ratikka?
    kirjoittanut teme foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 12.10.2010, 08:03
  3. Vanhojen asuinalueiden uudistaminen
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 106
    Viimeisin viesti: 17.10.2008, 02:27
  4. Kamppi ja Itä-Pasila
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 11.01.2007, 17:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •