Hyperloop-rata Helsingin, Turun ja Tampereen välille

Minunkin mielestäni 3G:n kiihtyvyys on ihmiselle mahdollinen. Mutta siinä kai jo menee taju tai ollaan ainakin lähellä.


Luemma useimmilta taju lähtee 5 G:n paikkeilla, ja asianmukaisiin piukkoihin pöksyihin varustautuneilta piloteilta ja astronauteilta 9 G:n paremmalla puolella, eli ei tuossa olla kovin lähellä. Avaruusukkulan ohjaamosta on Juutuubissa videoitakin, jossa pilotti venyttelee käsivarsiaan nousukiihdytyksen aikana, eli selällään penkissään "istuessaan" ojentaa käsivarsiaan sivuille ja kannattelee niitä ilman tukea. Näkyy käyvän suht helposti. Tietty videosta ei selviä kiihtyvyys juuri sillä hetkellä, mutta kuitenkin.
 
Koeradan tarkoituksena ei varmaankaan ole todistaa kykyä ajaa 1000 km/h vaan, että konsepti yleensä toimii vaikka nopeudella 30 km/h. Siinäkin on aika urakka! Samalla voidaan kokeilla erilaisia pääteasemaratkaisuja.
Juha
 
Osui silmään Hyperloop Technologiesin edustajan Joshua Giegelin Tukholmassa Kungliga Tekniska högskolanissa viime marraskuussa pitämä esitelmä (Youtube, 74 min). Firmalla tuntuu olevan pätevää porukkaa töissä, ja esitelmässä on vihdoin selitetty jotain valituista teknisistä ratkaisuista ja niiden perusteista. Levitaation osalta ovat päätyneet magneetteihin. Tämä lienee firman viimesyksyiseltä kierrokselta, jolla putkea markkinoitiin myös Ahvenanmaalla ja Suomessa. Tukholma-Helsinki -väli on mainittu ja kuulemma matalaan Itämereen putken upottaminen käy ihan helposti.

Syksyllä 2013 tännekin linkattiin (saatoin olla minä) Alon Levyn kritiikki Elon Muskin alkuperäisestä ideapaperista, Loopy Ideas Are Fine, If You’re an Entrepreneur (13.8.2013). Siihen on näköjään sen jälkeen tullut 578 kommenttia ja kirjoitukseen on linkattu pitkin maailman medioita näihin päiviin asti. Itsekin lueskelin sitä uudestaan ja tuli mieleen, että tässä on taidettu saada aikamoiset opiskelijalaumat eri yliopistoissa tupentamaan kohtuullisen päättömän hankkeen kimpussa. Jossain oli video arkkitehtikoulusta, jossa porukalla suunniteltiin Hyperloop-asemia täyttä päätä, mikä saattoi olla jonkun verran ennenaikaista.

Alon Levy on julkaissut viime joulukuun alussa aiheesta toisen kirjoituksen otsikolla Hyperloop Costs (2.12.2015). Luemma Hyperloop Transportation Technologiesin (vapaaehtoishanke, eri kuin tuo Tukholmassa esittäytynyt firma) suunnitteilla oleva koerata Kaliforniassa on 8 km pitkä ja kustannusarvio on 150 miljoonaa dollaria, mikä tekee 19 miljoonaa per kilometri, mikä vastaa suurnopeusrautatietä suht helpoissa oloissa tasamaalla. Lahden oikorata taisi olla merkittävästi halvempikin. Että se niistä halvoista Hyperloop-putkista ilmeisesti. Muskin alkuperäisessä paperissa heitto oli 650 km 6 miljardilla, eli 9,2 miljoonaa per kilometri. HTT:n tavoite tuon kahdeksan kilometrin pätkän osalta on vasta kolmen vuoden päässä. Koko hanke vaikuttaa omaan silmääni sen verran hajanaiselta ja operatiivinen johtaja (COO) Bibop Gresta sen verran asiantuntemattomalta hahmolta, että en yllättyisi suuresti jos koko homma haihtuu ennen sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Youtubessa tiedemies ja ateisti Thunderf00t lyttää aika perusteellisesti Hyperloopin. Alipaineiden aiheuttamat vaatimukset verrattuna ehdotettuihin ratkaisuihin ja kustannusarvioihin eivät millään mätsää. Kyseessä olisi äärimmäisen vaarallinen hukkaputki. Tähän menessä Hyperloopin prototyyppi on ollut pelkän magneettijunan tasolla. Suomen kuntien tai rahoittajien ei pitäisi laittaa tähän penniäkään.
 
Youtubessa tiedemies ja ateisti Thunderf00t lyttää aika perusteellisesti Hyperloopin. Alipaineiden aiheuttamat vaatimukset verrattuna ehdotettuihin ratkaisuihin ja kustannusarvioihin eivät millään mätsää. Kyseessä olisi äärimmäisen vaarallinen hukkaputki. Tähän menessä Hyperloopin prototyyppi on ollut pelkän magneettijunan tasolla. Suomen kuntien tai rahoittajien ei pitäisi laittaa tähän penniäkään.

Ihan mielenkiinnosta kysyn että miten tuo ateistisuus liittyy asiaan? Kenties myös vasenkätinen? Vai liittyykö Hyperloopiin myös jotain uskonnollista mitä en ole huomannut?
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn että miten tuo ateistisuus liittyy asiaan? Kenties myös vasenkätinen? Vai liittyykö Hyperloopiin myös jotain uskonnollista mitä en ole huomannut?
JLF:a lukemalla voisi helposti luulla, että kaikkeen joukkoliikenteeseen liittyy vahva uskonnollinen elementti.
 
Katsoin Thunderf00tin videon ja huomiot Hyperloopin vaurioiden sietokyvystä ja seurauksista putken rikkoontumisen yhteydessä vaikuttivat järkeviltä. Sen sijaan lämpölaajenemisen aiheuttamat ongelmat vaikuttavat aivan liioitelluilta. Oikeilla rautateillä on tämä ongelma ratkaistu jo aikaa sitten. Pisimmät yhteen hitsatut kiskot lienevät satoja kilometrejä pitkiä eikä niillä esiinny hellekäyriä, vaikka kiskoilla ei olekaan laajenemisrakoja. Lämpölaajenemisen aiheuttamat jännitteet pakotetaan kiskon sisään vahvalla, mutta joustavalla kiinnityksellä pölkkyihin. Tilanne lienee vastaava metalliputkella. En tiedä, onko tätä huomioitu viaduktin rakenteessa? Rautateillähän pylväiden välissä on betoninen siltarakenne, joka jäykistää systeemin. Lämpölaajeneminen tuskin on tekninen ongelma; sen vaatimat rakenteet sen sijaan voivat nostaa radan hintaa oleellisesti.
Juha
 
Katsoin Thunderf00tin videon ja huomiot Hyperloopin vaurioiden sietokyvystä ja seurauksista putken rikkoontumisen yhteydessä vaikuttivat järkeviltä. Sen sijaan lämpölaajenemisen aiheuttamat ongelmat vaikuttavat aivan liioitelluilta. Oikeilla rautateillä on tämä ongelma ratkaistu jo aikaa sitten. Pisimmät yhteen hitsatut kiskot lienevät satoja kilometrejä pitkiä eikä niillä esiinny hellekäyriä, vaikka kiskoilla ei olekaan laajenemisrakoja. Lämpölaajenemisen aiheuttamat jännitteet pakotetaan kiskon sisään vahvalla, mutta joustavalla kiinnityksellä pölkkyihin. Tilanne lienee vastaava metalliputkella. En tiedä, onko tätä huomioitu viaduktin rakenteessa? Rautateillähän pylväiden välissä on betoninen siltarakenne, joka jäykistää systeemin. Lämpölaajeneminen tuskin on tekninen ongelma; sen vaatimat rakenteet sen sijaan voivat nostaa radan hintaa oleellisesti.
Juha

Lämpölaajeneminen voi kuitenkin olla haaste putkessa, jonka pitää olla tyhjiötiivis. Itseasiassa kaikki hyperloopin tekniset esteet ovat haasteita, eivätkä ylitsepääsemättömiä ongelmia. Sen sijaan ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi tulee muodostumaan haasteiden korottama hinta suhteessa hyötyyn. Siinä mielessä hyperloopin ympärillä häärivät insinöörit lupaavat meille kuuta taivaalta.
 
Lämpölaajeneminen voi kuitenkin olla haaste putkessa, jonka pitää olla tyhjiötiivis.
Onko missään käynyt selväksi, miten Hyperluupissa hoidetaan matkustajaturvallisuus sen varalta, että kapseli vaurioituu niin, että ilmanpaine sen sisältä katoaa? Kapselivaurio johtaa siihen, että matkustajat joutuvat käytännössä tyhjiöön. Eikä ole kovin helppoa täyttää sekunnin osissa satojen kilometrien putkea niin, etteivät ihmiset kiehu ja räjähdä. Happinaamari ei tältä pelasta ja nykyiset lentokoneet eivät lennä lähimainkaan tyhjiössä (vaan noin 0,3 kertaa maanpinnan ilmanpaineessa), koska lentokoneen pitää ilmassa ympärillä oleva ilma.

Nettihaku sanoilla ”hyperloop pressure safety” ei tuota paljoa. Tämän nettisivun kuitenkin.

Antero
 
Onko missään käynyt selväksi, miten Hyperluupissa hoidetaan matkustajaturvallisuus sen varalta, että kapseli vaurioituu niin, että ilmanpaine sen sisältä katoaa? Kapselivaurio johtaa siihen, että matkustajat joutuvat käytännössä tyhjiöön. Eikä ole kovin helppoa täyttää sekunnin osissa satojen kilometrien putkea niin, etteivät ihmiset kiehu ja räjähdä. Happinaamari ei tältä pelasta ja nykyiset lentokoneet eivät lennä lähimainkaan tyhjiössä (vaan noin 0,3 kertaa maanpinnan ilmanpaineessa), koska lentokoneen pitää ilmassa ympärillä oleva ilma.

Nettihaku sanoilla ”hyperloop pressure safety” ei tuota paljoa. Tämän nettisivun kuitenkin.

Antero

Ne haastattelut joita olen nähnyt, he samaistavat kapselin ongelmat lentokoneiden vastaaviin. Monistakaan tärkeistä teknisistä ratkaisuista he eivät ole puhuneet.
 
Yle uutisoi, että Tekesin ja Salon kaupungin teettämä selvitys hyperloop radasta on valmistunut ja se puoltaa putken rakentamista.

http://yle.fi/uutiset/3-9578341

Uutisessa mainitaan, että selvitys puoltaa sekä 15km testiradan että varsinaisen putken rakentamista ja Salon kaupunginarkkitehti kommentoi, ettei radan rakentamiselle ole mitään ylitsepääsemätöntä estettä.
Tekniikan maailma uutisoi lisäksi, että Turku-Helsinki radalle hintalappu olisi 6 Miljardia kansainvälistä.

https://tekniikanmaailma.fi/muu-tek...alle-ei-estetta-hintalappu-6-miljardia-euroa/

Itse suhtaudun varauksella tässäkin keskustelulangassa mainituista syistä, vaikka itse en Thunderf00ttia tai Rationalwikia kelpuuttaisi lähteenä. Tuo 6 Miljardia kuulostaa vähän alhaiselta, vaikkakin Elsa-rata varmaan maksaisi vielä vähemmän, mutta en löydä tähään hätään siitä hinta-arviota (wikipediassa on 350M, mutta se koskee vanhaa suunnitelmaa vanhalla hintatasoolla).
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös