Hyperloop-rata Helsingin, Turun ja Tampereen välille

Liikenneviraston sivujen mukaan tällä hetkellä Elsa-rata kaksiraiteisena olisi hinta-arvioltaan 1,4-1,5 miljardia (www.liikennevirasto.fi/espoo-salo-oikorata).

Tuo kuuden miljardin hintalappuhan käytännössä tekee tuosta pelkkää haihattelua. Nykyisten hinta-arvioiden perusteella tuolla rahalla tekisi Elsan, Pisaran, Lentoradan, Helsinki-Tampere lisäraiteen ja yli jäisi vielä rahaa aloitella Jäämeren rataa.
 
Kaikenlaisiin humpuukiselvityksiin sitä julkisia rahoja tuhlataan. Hyperloop on mielenkiintoinen idea, mutta teknologisesti ja taloudellisesti mahdoton rakentaa. Toisaalta kun katsoo etäisyyttä Salosta Helsinkiin ja Turkuun yli 300 km/h nopeuksiin pystyvät tavanomaiset TGV junat ovat ihan riittävän nopeita ja teknisesti toteutettavissa, vaikka niidenkin ratojen rakentaminen on todella kallista.

Kunhan nyt saataisiin ensin pääradalle ensin lisää nopeutta niin sitten voidaan ihmetellä muuta.
 
Ei Hyperloop varmaankaan teknisesti mahdoton ole, jos joku päättää kaataa siihen rahaa. Taloudelliselta kantilta se minusta näyttää edelleen ja enenevässä määrin tolkuttomalta.

Alon Levy, joka kirjoitti vuonna 2013 "Loopy ideas" kritiikin aiheesta blogiinsa, on näemmä viime syksynä tyrmännyt aika totaalisesti Hyperloop-tavaraliikenteen idean: Hyperloop Freight is a Joke.

Hyperloop One on näköjään tällä hetkellä myöhässä viime syksynä ilmoittamistaan tavoitteista. "Kitty Hawk moment", eli ensimmäinen vaunu liikkeellä tyhjiöputkessä, piti tapahtuman tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana, vaan eip oo näkyny. Korkealentoisia lehdistötiedotteita firma on kyllä julkaissut senkin edestä, ja kuvia Nevadassa rakenteilla olevasta putkesta (Ars Technica).

Mutta juu, Salon kunta ei varmastikaan ole se organisaatio maailmassa, jonka kannattaa tutkailla Hyperlooppia rahan edestä tässä vaiheessa.
 
On tuo hanke teknisesti mahdoton. Tässä on käsitelty ongelmakenttää:

https://www.youtube.com/watch?v=RNFesa01llk

Siis tarkoitin mahdollisella sitä, että varmasti on mahdollista ajaa maglev-vaunuja tyhjiöputkessa, jopa matkustajavaunuja. Siis ainakin yksi vaunu koeradalla Nevadassa. Tuo Thunderf00tin kritiikki ei sitä nähdäkseni kiistä, vaikka hänen väittämänsä hyväksyisi sellaisenaan. Aivan eri asia, onko systeemistä käyttökelpoiseksi liikennevälineeksi.
 
Vaikka itse pidänkin hyperloop-ideaa ihan mielenkiintoisena teorian tasolla, niin vähän vaikea uskoa, että siitä mitään toimivaa konseptia ihan lähiaikoina tulisi. JA kaikista maailman kolkistako se on juuri Turku-Salo, joka kannattaa, vai onko tässä nyt meneillään taas uusi Sunny Car Center tai Jurase Park? Vähän siltä nimittäin vaikuttaa.
 
The Verge: Elon Musk says he has a green light to build a NY–Philly–Baltimore–DC hyperloop

Elon Musk just tweeted that his Boring Company tunnel project has received “verbal [government] approval” to build a hyperloop connecting New York City, Philadelphia, Baltimore, and Washington, DC.

Elon Musk sanoi:
Just received verbal govt approval for The Boring Company to build an underground NY-Phil-Balt-DC Hyperloop. NY-DC in 29 mins.

[...]

Muskin mainitsema NY-DC on tietä pitkin n. 365 km, jolla matkalla tuo 29 min tekisi 755 km/h. The Boring Companyn on siis tarkoitus kehittää tunnelinporausmenetelmä, jonka avulla tunneleista tulee halpaa kuin saippua ja Pohjois-Amerikan manner kannattaa porata kokonaisuudessaan reikäjuustoksi.

Jos tolpan nokassa olevan tyhjiöputken evakuoiminen hätätilanteessa on haasteellista, niin tyhmempi luulisi, että se ei ole ainakaan helpompaa tunnelissa.
 
Viimeksi muokattu:
Hyperloop One koeajoi täysikokoista vaunua puolen kilometrin mittaisessa putkessa 310 km/h:n vauhtia viime kuun lopussa Nevadassa. Lineaarimoottoria luemma 300 metriä ja vauhtia rajoitti putken pituus. Youtube-video:

First Public Footage of Hyperloop One's Pod Test

Ei mitään merkitystä niin kauan kuin se tyhjiö puuttuu. Magneettijuna ei ole uusi keksintö, ei tuollaisen pienen korin kiihdyttäminen tuollaiseen nopeuteen ole mikään ihmeteko.

Koko hyperloopin ongelma on tyhjiön pumppaamisessa, turvallisuudessa ja putkimaisen tyhjiöradan lämpölaajentumisen hallitsemisessa. Ei itse kapselin saamisessa liikkeelle. Ongelmat kapselinkin suhteen alkavat vasta kun se tyhjiö saadaan ympärille, koska kapselin rakenteen pitää kestää ympäröivä alipaine. Se on käytännössä avaruuskapseli. Sitten vielä sellainen ongelma kuin terminaalien ilmalukot. Jokainen terminaali tulee tarvitsemaan ilmalukot, jonka kautta kapseli siirretään putkeen. Ja joka matkan aluksi ilmalukko pitää tyhjentää ilmasta ennen kuin lukko avataan putkeen, ja joka matkan lopuksi ilmalukko pitää täyttää hallitusti ilmalla ennen kuin matkustajat voidaan ottaa ulos kapselista.

Paljon ongelmia, hyvin vähän vastauksia.
 
Tuo testi kyllä tehtiin lähes-tyhjiössä, kuten Hyperlooppia on tarkoitus ajaa.

Samaa mieltä siitä, että tästä on vielä hyvin pitkä matka matkustajaliikenteeseen.

Tehtiinkö? Oletko varma että tehtiin? Mikä oli tyhjiön taso mbar? Insinöörinä, joka työskentelee tyhjiökammioiden kanssa päivittäin, uskaltanen vahvasti epäillä, koska ensinäkin järjestelmästä puuttui ilmalukko, joka tarkoittaa, että pumppaus piti suorittaa siltä istumalta, eikä se tosiaankaan tapahdu hetkessä. Toinen.. ääni ei kulje tyhjiössä.

Tiedot tyhjiöstä ovat kaikkein tärkein asia tässä hankkeessa, ja tässä vaiheessa. Millään muulla ei ole mitään merkitystä nyt. Kaikki muu on tuttua testattua kauraa tässä vaiheessa. Tämä on ennen kaikkea tyhjiöhanke, jossa huomion pitäisi olla tyhjiötekniikassa, ei missään muussa. Ei terminaaleissa, ei futuristisissa aluksissa, ja kaikessa muussa hölynpölyssä.

Koko hommassa on tällä hetkellä sellainen tuntu, että kaikki on markkinointia. Hyvin vähän mikään on todellista tutkimusta ja kehittämistä.
 
Viimeksi muokattu:
Tehtiinkö? Oletko varma että tehtiin? Mikä oli tyhjiön taso mbar?

Yhden uutisen löysin, jossa väitettiin paineen lasketun 200 000 jalan korkeuden tasoon maapallon ilmakehässä. Eli jotain 60 000 metriä, eli paine olisi jotain 0,02 % ilmakehän paineesta maanpinnalla. Väitteen mukaan siis varsin hyvä tyhjiö, mutta tiedä sitten pitääkö lause paikkansa.
 
Tehtiinkö? Oletko varma että tehtiin? Mikä oli tyhjiön taso mbar?

Hyperloop One on julkaissut videon valvomosta, jossa joku ääneen varmistaa putken paineeksi 5 Pa, eli varsin tyhjää on. Ks. noin minuutin kohdalta:

https://www.youtube.com/watch?v=woaQdXLb1z0

joka tarkoittaa, että pumppaus piti suorittaa siltä istumalta, eikä se tosiaankaan tapahdu hetkessä.

Testiä ei käsittääkseni tehty mitenkään livenä lehdistön edessä, eli heitillä oli aikaa pumppailla autiomaan rauhassa.

Toinen.. ääni ei kulje tyhjiössä.

En tiedä, missä mikrofoni oli, mutta voisin kuvitella, että tuommoinen metalliputki johtaa ääntä varsin iloisesti ja että vaunun liikkeelle lähtö (ennen levitaatiota) kuuluu ulkopuolella. Vaunussa olevien kameroiden kuvan yhteydessä havaitakseni ei ollut ääntä Youtubessakaan.

Hyvin vähän mikään on todellista tutkimusta ja kehittämistä.

Tuo ei kyllä pidä paikkaansa Hyperloop Onen osalta. Varsin nopeasti ovat saaneet prototyypin kokeiluasteelle, vaikka firmassa on selvitelty henkilöstöasioita vissiin raastupaa myöten. Hyperloop Transportation Technologies (HTT) on eri lafka ja se todellä näyttää keskittyneen lähes pelkästään hypettämiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Gulf News kertoo, että Sir Richard Bransonin Virgin Hyperloop One suunnittelee Intiaan, Punen ja Bombayn (Mumbai) välille hyperlooppia, joka kutistaisi matka-ajan nykyisestä neljästä tunnista 25 minuuttiin. Toivottakaamme onnea ja menestystä ja olkaamme iloisia siitä, että nämä kokeilut tehdään jossain muualla ja jonkun muun rahalla kuin meidän.
 
Takaisin
Ylös