Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-29/29

Viestiketju: Hyperloop-rata Helsingin, Turun ja Tampereen välille

  1. #16

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2033

    oletus Vs: Hyperloop-rata Helsingin, Turun ja Tampereen välille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Minunkin mielestäni 3G:n kiihtyvyys on ihmiselle mahdollinen. Mutta siinä kai jo menee taju tai ollaan ainakin lähellä.

    Luemma useimmilta taju lähtee 5 G:n paikkeilla, ja asianmukaisiin piukkoihin pöksyihin varustautuneilta piloteilta ja astronauteilta 9 G:n paremmalla puolella, eli ei tuossa olla kovin lähellä. Avaruusukkulan ohjaamosta on Juutuubissa videoitakin, jossa pilotti venyttelee käsivarsiaan nousukiihdytyksen aikana, eli selällään penkissään "istuessaan" ojentaa käsivarsiaan sivuille ja kannattelee niitä ilman tukea. Näkyy käyvän suht helposti. Tietty videosta ei selviä kiihtyvyys juuri sillä hetkellä, mutta kuitenkin.

  2. #17
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5709

    oletus Vs: Hyperloop-rata Helsingin, Turun ja Tampereen välille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Luemma useimmilta taju lähtee 5 G:n paikkeilla
    5 G:tä pääsee itsekin kokeilemaan monissa huvipuistovempeleissä, mm. Köpiksen Tivolissa.

  3. #18

    Liittynyt
    13.02.2009
    Viestejä
    88

    oletus Vs: Hyperloop-rata Helsingin, Turun ja Tampereen välille

    Koeradan tarkoituksena ei varmaankaan ole todistaa kykyä ajaa 1000 km/h vaan, että konsepti yleensä toimii vaikka nopeudella 30 km/h. Siinäkin on aika urakka! Samalla voidaan kokeilla erilaisia pääteasemaratkaisuja.
    Juha

  4. #19

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2033

    oletus Vs: Hyperloop-rata Helsingin, Turun ja Tampereen välille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Juha P Korhonen Näytä viesti
    Koeradan tarkoituksena ei varmaankaan ole todistaa kykyä ajaa 1000 km/h vaan, että konsepti yleensä toimii vaikka nopeudella 30 km/h.
    Näin itsekin ajattelin etukäteen, mutta Hyperloop Technologiesin edustajat ovat väittäneet kokeilevansa täyttä vauhtia koeradalla.

  5. #20

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2033

    oletus Vs: Hyperloop-rata Helsingin, Turun ja Tampereen välille

    The Atlanticin videopätkä: Inside the effort to build Hyperloop

  6. #21

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2033

    oletus Vs: Hyperloop-rata Helsingin, Turun ja Tampereen välille

    Osui silmään Hyperloop Technologiesin edustajan Joshua Giegelin Tukholmassa Kungliga Tekniska högskolanissa viime marraskuussa pitämä esitelmä (Youtube, 74 min). Firmalla tuntuu olevan pätevää porukkaa töissä, ja esitelmässä on vihdoin selitetty jotain valituista teknisistä ratkaisuista ja niiden perusteista. Levitaation osalta ovat päätyneet magneetteihin. Tämä lienee firman viimesyksyiseltä kierrokselta, jolla putkea markkinoitiin myös Ahvenanmaalla ja Suomessa. Tukholma-Helsinki -väli on mainittu ja kuulemma matalaan Itämereen putken upottaminen käy ihan helposti.

    Syksyllä 2013 tännekin linkattiin (saatoin olla minä) Alon Levyn kritiikki Elon Muskin alkuperäisestä ideapaperista, Loopy Ideas Are Fine, If You’re an Entrepreneur (13.8.2013). Siihen on näköjään sen jälkeen tullut 578 kommenttia ja kirjoitukseen on linkattu pitkin maailman medioita näihin päiviin asti. Itsekin lueskelin sitä uudestaan ja tuli mieleen, että tässä on taidettu saada aikamoiset opiskelijalaumat eri yliopistoissa tupentamaan kohtuullisen päättömän hankkeen kimpussa. Jossain oli video arkkitehtikoulusta, jossa porukalla suunniteltiin Hyperloop-asemia täyttä päätä, mikä saattoi olla jonkun verran ennenaikaista.

    Alon Levy on julkaissut viime joulukuun alussa aiheesta toisen kirjoituksen otsikolla Hyperloop Costs (2.12.2015). Luemma Hyperloop Transportation Technologiesin (vapaaehtoishanke, eri kuin tuo Tukholmassa esittäytynyt firma) suunnitteilla oleva koerata Kaliforniassa on 8 km pitkä ja kustannusarvio on 150 miljoonaa dollaria, mikä tekee 19 miljoonaa per kilometri, mikä vastaa suurnopeusrautatietä suht helpoissa oloissa tasamaalla. Lahden oikorata taisi olla merkittävästi halvempikin. Että se niistä halvoista Hyperloop-putkista ilmeisesti. Muskin alkuperäisessä paperissa heitto oli 650 km 6 miljardilla, eli 9,2 miljoonaa per kilometri. HTT:n tavoite tuon kahdeksan kilometrin pätkän osalta on vasta kolmen vuoden päässä. Koko hanke vaikuttaa omaan silmääni sen verran hajanaiselta ja operatiivinen johtaja (COO) Bibop Gresta sen verran asiantuntemattomalta hahmolta, että en yllättyisi suuresti jos koko homma haihtuu ennen sitä.
    Viimeisin muokkaaja hmikko; 18.02.2016 kello 05:55.

  7. #22

    Liittynyt
    09.12.2008
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    188

    oletus Vs: Hyperloop-rata Helsingin, Turun ja Tampereen välille

    Youtubessa tiedemies ja ateisti Thunderf00t lyttää aika perusteellisesti Hyperloopin. Alipaineiden aiheuttamat vaatimukset verrattuna ehdotettuihin ratkaisuihin ja kustannusarvioihin eivät millään mätsää. Kyseessä olisi äärimmäisen vaarallinen hukkaputki. Tähän menessä Hyperloopin prototyyppi on ollut pelkän magneettijunan tasolla. Suomen kuntien tai rahoittajien ei pitäisi laittaa tähän penniäkään.
    One track mind is a monobrain!
    Turun raitiotien yleissuunnitelman katutason luonnokset:
    Kauppatori - Runosmäki, Varissuo, Skanssi

  8. #23

    Liittynyt
    19.07.2006
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    322

    oletus Vs: Hyperloop-rata Helsingin, Turun ja Tampereen välille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JaniP Näytä viesti
    Youtubessa tiedemies ja ateisti Thunderf00t lyttää aika perusteellisesti Hyperloopin. Alipaineiden aiheuttamat vaatimukset verrattuna ehdotettuihin ratkaisuihin ja kustannusarvioihin eivät millään mätsää. Kyseessä olisi äärimmäisen vaarallinen hukkaputki. Tähän menessä Hyperloopin prototyyppi on ollut pelkän magneettijunan tasolla. Suomen kuntien tai rahoittajien ei pitäisi laittaa tähän penniäkään.
    Ihan mielenkiinnosta kysyn että miten tuo ateistisuus liittyy asiaan? Kenties myös vasenkätinen? Vai liittyykö Hyperloopiin myös jotain uskonnollista mitä en ole huomannut?

  9. #24

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    747

    oletus Vs: Hyperloop-rata Helsingin, Turun ja Tampereen välille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Admiral Observer Näytä viesti
    Ihan mielenkiinnosta kysyn että miten tuo ateistisuus liittyy asiaan? Kenties myös vasenkätinen? Vai liittyykö Hyperloopiin myös jotain uskonnollista mitä en ole huomannut?
    JLF:a lukemalla voisi helposti luulla, että kaikkeen joukkoliikenteeseen liittyy vahva uskonnollinen elementti.

  10. #25
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Hyperloop-rata Helsingin, Turun ja Tampereen välille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Admiral Observer Näytä viesti
    Ihan mielenkiinnosta kysyn että miten tuo ateistisuus liittyy asiaan?
    Kyseinen henkilö on pääosin tunnettu ateismia käsitelevistä videoistaan.

  11. #26

    Liittynyt
    13.02.2009
    Viestejä
    88

    oletus Vs: Hyperloop-rata Helsingin, Turun ja Tampereen välille

    Katsoin Thunderf00tin videon ja huomiot Hyperloopin vaurioiden sietokyvystä ja seurauksista putken rikkoontumisen yhteydessä vaikuttivat järkeviltä. Sen sijaan lämpölaajenemisen aiheuttamat ongelmat vaikuttavat aivan liioitelluilta. Oikeilla rautateillä on tämä ongelma ratkaistu jo aikaa sitten. Pisimmät yhteen hitsatut kiskot lienevät satoja kilometrejä pitkiä eikä niillä esiinny hellekäyriä, vaikka kiskoilla ei olekaan laajenemisrakoja. Lämpölaajenemisen aiheuttamat jännitteet pakotetaan kiskon sisään vahvalla, mutta joustavalla kiinnityksellä pölkkyihin. Tilanne lienee vastaava metalliputkella. En tiedä, onko tätä huomioitu viaduktin rakenteessa? Rautateillähän pylväiden välissä on betoninen siltarakenne, joka jäykistää systeemin. Lämpölaajeneminen tuskin on tekninen ongelma; sen vaatimat rakenteet sen sijaan voivat nostaa radan hintaa oleellisesti.
    Juha

  12. #27

    Liittynyt
    09.12.2008
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    188

    oletus Vs: Hyperloop-rata Helsingin, Turun ja Tampereen välille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Juha P Korhonen Näytä viesti
    Katsoin Thunderf00tin videon ja huomiot Hyperloopin vaurioiden sietokyvystä ja seurauksista putken rikkoontumisen yhteydessä vaikuttivat järkeviltä. Sen sijaan lämpölaajenemisen aiheuttamat ongelmat vaikuttavat aivan liioitelluilta. Oikeilla rautateillä on tämä ongelma ratkaistu jo aikaa sitten. Pisimmät yhteen hitsatut kiskot lienevät satoja kilometrejä pitkiä eikä niillä esiinny hellekäyriä, vaikka kiskoilla ei olekaan laajenemisrakoja. Lämpölaajenemisen aiheuttamat jännitteet pakotetaan kiskon sisään vahvalla, mutta joustavalla kiinnityksellä pölkkyihin. Tilanne lienee vastaava metalliputkella. En tiedä, onko tätä huomioitu viaduktin rakenteessa? Rautateillähän pylväiden välissä on betoninen siltarakenne, joka jäykistää systeemin. Lämpölaajeneminen tuskin on tekninen ongelma; sen vaatimat rakenteet sen sijaan voivat nostaa radan hintaa oleellisesti.
    Juha
    Lämpölaajeneminen voi kuitenkin olla haaste putkessa, jonka pitää olla tyhjiötiivis. Itseasiassa kaikki hyperloopin tekniset esteet ovat haasteita, eivätkä ylitsepääsemättömiä ongelmia. Sen sijaan ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi tulee muodostumaan haasteiden korottama hinta suhteessa hyötyyn. Siinä mielessä hyperloopin ympärillä häärivät insinöörit lupaavat meille kuuta taivaalta.
    One track mind is a monobrain!
    Turun raitiotien yleissuunnitelman katutason luonnokset:
    Kauppatori - Runosmäki, Varissuo, Skanssi

  13. #28
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7535

    oletus Vs: Hyperloop-rata Helsingin, Turun ja Tampereen välille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JaniP Näytä viesti
    Lämpölaajeneminen voi kuitenkin olla haaste putkessa, jonka pitää olla tyhjiötiivis.
    Onko missään käynyt selväksi, miten Hyperluupissa hoidetaan matkustajaturvallisuus sen varalta, että kapseli vaurioituu niin, että ilmanpaine sen sisältä katoaa? Kapselivaurio johtaa siihen, että matkustajat joutuvat käytännössä tyhjiöön. Eikä ole kovin helppoa täyttää sekunnin osissa satojen kilometrien putkea niin, etteivät ihmiset kiehu ja räjähdä. Happinaamari ei tältä pelasta ja nykyiset lentokoneet eivät lennä lähimainkaan tyhjiössä (vaan noin 0,3 kertaa maanpinnan ilmanpaineessa), koska lentokoneen pitää ilmassa ympärillä oleva ilma.

    Nettihaku sanoilla ”hyperloop pressure safety” ei tuota paljoa. Tämän nettisivun kuitenkin.

    Antero

  14. #29

    Liittynyt
    09.12.2008
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    188

    oletus Vs: Hyperloop-rata Helsingin, Turun ja Tampereen välille

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Onko missään käynyt selväksi, miten Hyperluupissa hoidetaan matkustajaturvallisuus sen varalta, että kapseli vaurioituu niin, että ilmanpaine sen sisältä katoaa? Kapselivaurio johtaa siihen, että matkustajat joutuvat käytännössä tyhjiöön. Eikä ole kovin helppoa täyttää sekunnin osissa satojen kilometrien putkea niin, etteivät ihmiset kiehu ja räjähdä. Happinaamari ei tältä pelasta ja nykyiset lentokoneet eivät lennä lähimainkaan tyhjiössä (vaan noin 0,3 kertaa maanpinnan ilmanpaineessa), koska lentokoneen pitää ilmassa ympärillä oleva ilma.

    Nettihaku sanoilla ”hyperloop pressure safety” ei tuota paljoa. Tämän nettisivun kuitenkin.

    Antero
    Ne haastattelut joita olen nähnyt, he samaistavat kapselin ongelmat lentokoneiden vastaaviin. Monistakaan tärkeistä teknisistä ratkaisuista he eivät ole puhuneet.
    One track mind is a monobrain!
    Turun raitiotien yleissuunnitelman katutason luonnokset:
    Kauppatori - Runosmäki, Varissuo, Skanssi

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen ja Turun raideliikenteen suunnitteluperiaatteet
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 18.12.2012, 10:36
  2. Tampereen ja Turun yhteistyö raitiotiesuunnittelussa
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 35
    Viimeisin viesti: 08.05.2012, 14:46
  3. VR: VR lisää Pendolino-paikkoja Seinäjoen ja Helsingin välille
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 29.11.2011, 17:58
  4. Turun ja Tampereen raiteiden valtionrahoitus
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 05.10.2006, 14:51
  5. Bussilla 27-37% Turun ja Tampereen keskustojen asioinnista
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 14.11.2005, 19:39

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •