Turun pikaraitiotie: miten liikkeelle?

Vs: Tarkennus turkulaisen uutiseen

Voisi sanoa näin että asia etenee, mutta hitaasti. On päädytty siihen, että tehdään pikaraitiotietä ja runkobussiverkostoa vertaileva joukkoliikennevisio 2020. Töitä selvityksen käynnistämiseksi on tehty, mutta itse selvitystyötä ei ole vielä kilpailutettu.

Turun nk. "eräiden ryhmien välisen sopimuksen" ja kaupunginhallituksen päätöksen 17.10.2005 mukaan pikaraitiotietä selvitys on tuotava kaupunginvaltuuston käsittelyyn vuonna 2008.


Mukava tietää että edes jotain tapahtuu vaikkakin hitaasti.
Tuntuu maallikosta että koko hanketta ollaan hiljalleen työntämässä unohdukseen.
 
Minua kiinnostaisi tämän projektin todellinen nykytila. Osaako Mikko Laaksonen tai joku muu asiaa tunteva kertoa, milloin tämä uusi selvitys valmistuu (DL), kuka sen laatii, kuka vastaanottaa, kuka analysoi ja milloin on se Turun kaupunginvaltuuston kokous, jossa asia päätetään. Ymmärsin aiemmin Mikon puheista, että laajaa kannatusta kuitenkin nauttii, vaikka Pukkinen vastustaa. Onko tietoa muuten linja-autofirmojen (TLO, Jalobus, Andersson tms) likaisista tempuista hanketta vastaan?
 
Todellinen tilanne on se, että jatkoselvityksen kilpailutus on valmisteltu hyvin pitkälle, mutta tietääkseni tarjouspyynnöt eivät ole vielä lähteneet. Jatkoselvitys on luonteeltaan kahden joukkoliikennejärjestelmän: pikaraitiotien ja kehitetyn bussijärjestelmän vertailu. Työn teettävät Turun kaupungin ympäristö- ja kaavoitusvirasto, kiinteistölaitos, Varsinais-Suomen liitto ja eräät Turun naapurikunnat. Työn tekijää ei ole siis valittu. Tarkoituksena on, että selvitys valmistuu v. 2008 aikana ja asia tulisi kaupunginvaltuuston käsittelyyn vielä 2008 aikana.

Lisäksi tiedoksi: Turussa linja-autoliikennöitsijät eivät ole ryhtyneet mihinkään vastaaviin toimiin pikaraitiotiehanketta vastaan kuin Tampereella.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Pikaraitiotie on mielestäni ainoa keino Turun joukkoliikenteen hengissäpitämiseen. Bussi on ihmisten mielestä liian epämukava vaihtoehto autolle. Pikaraitiotie olisi juuri se keino, jolla saataisiin vahva pohja julkisen liikenteen käytölle. Kun runkomatkat olisivat tehtävissä mukavasti raiteilla, ihmiset suostuisivat välillä käyttämään bussejakin matkojen osana.
 
Liittynee löyhästi tähän ketjuun: Turun Sanomat uutisoi Linnakaupungin osayleiskaavasta. Ehdotettavassa Urban-vaihtoehdossa nykyinen sataman rautatie korvattaisiin raitiotiellä linnan pohjoispuolitse.

Asiasta löytyy myös vähän aineistoa täältä:

http://pointteri.turku.fi/ykv/Linnakaupunki/Linnakaupungin_OYK_tavoitteet.pdf

Raitiotie on melko hienosti linjattu kevyen liikenteen reittien varrelle, täysin katujen ulkopuolelle melko isolta matkalta. Pysäkkejä olisi viisi nykyisen rautatieaseman ja sataman välillä.
 
Hienosti on suunniteltu ja mietitty tuotakin. Mutta kun mitään ei saada aikaan. Kukaan ei edes uskalla sanoa että se rakennetaan PISTE. Maksaa mitä maksaa.
On se kumma kun velkaa ei voida ottaa noinkin järkevää asiaa varten. Mitä sillä on väliä jos se maksaa 3-400M€ ?? ne rahat tulee kuitenkin takaisin se on täysin varma asia.
Kummalla itse mielummin matkustat bussilla vai ratikalla?
 
Voi toki miettiä sellaistakin lähestymistapaa että tehdään ensin pieni radanpätkä ja tällaisen demonstraation avulla päästään eteenpäin. Tällaista on sovellettu ainakin Bilbaossa (Euskotram) ja Barcelonassa.

Turussa vain ongelmana on, että tällainen demonstraatiopätkä, jotta siinä olisi mitään mieltä, esimerkiksi Kauppatori - Kupittaan asema, olisi kuitenkin yksi kalleimmista osista järjestelmää. Jatkamalla edelleen saataisiin edullisesti lisättyä hyötyä tavattoman paljon, koska sitten taas jatko esim. läheisiin lähiöihin on suhteellisesti selvästi edullisempi kuin keskustaosuus. Samoin kunnollinen keskusta - lähiö - linja vähentää myös merkittävästi bussiliikennettä, jota lyhyellä koepätkällä ei saada tehtyä.

Realiteetti on kyllä se, että kannattaa mieluummin tehdä vakaalta pohjalta päätös kunnollisen ja toimivan järjestelmän toteuttamisesta. Rahoitus on järjestettävissä.
 
Tavallaan Helsingin Metrossakin on käytetty tuota kaavaa. Ei siinä kyllä minusta ole paljoa järkeä. Jos järjestelmän tulevaisuus ei ole taattu, ei kannata tuollaisen hukkapätkän rakentamisen riskiä ottaa.
 
Tavallaan Helsingin Metrossakin on käytetty tuota kaavaa. Ei siinä kyllä minusta ole paljoa järkeä. Jos järjestelmän tulevaisuus ei ole taattu, ei kannata tuollaisen hukkapätkän rakentamisen riskiä ottaa.

Helsingin metroon liittyi merkittävää tuotekehitystä: M100-vaunuthan ovat ainutlaatuisia Helsingille, vientihaluista huolimatta. Vaunujen ja ratajärjestelmien kokoonpanoa oli pakko kuitenkin testata aidossa ympäristössä toimimisen takaamiseksi, joten miksei rakentaa sitä osaksi tulevaa linjaa. Hyvinhän ne nykyäänkin toimivat, joka ikinen M100-vaunu on käytössä ja ratajärjestelmiäkin vaivaa vain varaosien puute ainutlaatuisuuden ja vanhuuden vuoksi.

Raitiovaunujärjestelmät ovat laajalti alihankittua ja valmiiksi testattua tekniikkaa, jolloin paikan päällä testirataa tarvitaan hyvin vähän ellei lainkaan. Ympäristökin on insinööritaidon hallittavissa paitsi paikallisten rakennusprojektejen myös toisaalla tapahtuneiden raitiovaunuprojektien kokemuksista ammentaen. Rataa voidaan siten rakentaa paljon heti ensi yrittämällä.

Tyngäksi rakennettu ratikkalinja saattaa myös olla toimimaton jo lyhyytensä vuoksi, antaen raskaita ammuksia sen vastustajille: eihän raitiovaunut toimi täällä kun kukaan ei sitäkään linjaa käytä. Olipahan kallis virheinvestointi.
 
Tarkoitin lähinnä sitä että se voitais Turussa aluksi rakentaa akselille Runosmäki-Keskusta-Varissuo. Runosmäki ja Varissuohan ovat Turun suurimmat lähiöt ja melkeinpä vielä vastakkaisessa suunnassa toisistaan. Laajennus Raisio-Naantali suuntaan voisi tulla sitte myöhemmin kuvioon mukaan.. Toki parasta olis saada kertalaakista koko rata käyttöön. Mahdollisia laajennuksia sitte Lietoon voisi harkita jos ja kun pikaraitio saavuttaa suosionsa.
Kaarinan kaupunkihan oli sitä mieltä ettei pikaraitiota ainakaan vielä tarvita Kaarinaan. Toivottavasti Raisio-Naantali on asiasta erimieltä.

Asiasta lähijuniin, mitä kuuluu asialle Salo-Turku, Loimaa-Turku ja Uusikaupunki-Turku...? Tuon lähijunaliikenteen toimintaan saaminen lyhyellä aikavälillä olisi erittäin tärkeää. Ilmastopolitiikan kannaltakin varsinkin Turku-Salo yhteys olisi saatava käyntiin jo ennen vuotta 2015. Nopeasti pitäisi toimia..
 
Braide on tässä oikeilla jäljillä, mutta uutisia asiasta tulee marras-joulukuun vaihteessa. Tietystikin on järkevää lähteä sellaisesta toimivasta järjestelmästä, joka on siedettävän kokoinen investointina, mutta tuottaa toimivan yhteyden esimerkiksi pariin suureen lähiöön tai keskustan liepeiden suureen asuntoalueeseen.

Lähijunaliikenne on nyt hieman edellä raitiotietä. Tehtyjen selvitysten jälkeen radanvarsikunnat ovat ottaneet asiaan myönteisen kannan ja laajempi hankesuunnittelu käynnistyy ensi vuonna.

Molemmissa asioissa on siis selvää etenemistä nähtävissä.
 
Kuhan saatais kerrankin jotain aikaan. Kyllä se lähijuna alkaa toimimaan kuhan saatais ne rattaat eka pyörimään.
 
Takaisin
Ylös