Sivu 9 / 9 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 56789
Näytetään tulokset 121-127/127

Viestiketju: Hämeentiestä ehkä joukkoliikennekatu Helsingissä

  1. #121

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    530

    oletus Vs: Puolue meni vaihtoon

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    Kuulemma tämä Hämeentien "modernisointi" maksaa 14,1 miljoonaa, se jo pistää ihmettelemään homman järkevyyttä. Mitenkäs skurut edes voivat nopeutua kun ne nytkin mielestäni kaahaavat omaa uraansa. Korkeintaan jollain liikennevalojärjestelyillä voi saada muutaman sekunnin aikaiseksi.
    Enkä ole poliittisista blogeista ennenkään kiinnostunut, niinkun nyt ehdotettiin jonkun sellaisen lukemista. Minulle riittää lukea mitä hullua milloinkin on saatu aikaiseksi.
    Tästä muuten seuraa sama kuin yritys 70-luvulla kieltää henkilöautot pitkällä sillalla, toivottomana sekin jouduttiin perumaan.
    Raitiovaunujen nopeutus on peräti kolme minuuttia, ja 14.1 miljoonaa euroa ei ole käytännössä mitään.

  2. #122

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1276

    oletus Vs: Puolue meni vaihtoon

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    Olen äänestänyt demareita yli 40 vuotta, mutta seuraavissa vaaleissa aion äänestää persuja!
    Perusteena älytön päätös Hämeentien muuttamisesta pyörä- ja joukkoliikennekaduksi. Jos tällä nopeutetaan 1 minuutilla bussin kulkua, niin kysyn vaan: onko mitään järkeä?
    Nopeutus on siis kolme minuuttia ja se on jo niin paljon, että kultakin Hämeenkatua kulkevalta linjalta voidaan poistaa kalustokierrosta yksi yksikkö ja silti säilyttää sama vuoroväli. Kun rupeat laskeskelemaan, mitä maksaa yhden raitiovaunun pitäminen liikenteessä vuoden, palkkakulu, pääomakulu ja kilometrikustannus, niin huomaat, että tämä alkaa maksaa itseään takaisin. Jopa näin suppeasti ajateltuna, eli huomioidaan vain kaupungin välittömät säästöt liikennöinnissä, niin kyseessä on kannattava investointi, kun myös säästöt bussien liikennöinnissä huomioidaan. Tämä kannattaa tehdä pelkästään joukkoliikenteen tehostamisen takia. Eli tässä on huomattavan paljon järkeä.
    Ville

  3. #123

    Liittynyt
    25.05.2011
    Viestejä
    253

    oletus Vs: Puolue meni vaihtoon

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Nopeutus on siis kolme minuuttia ja se on jo niin paljon, että kultakin Hämeenkatua kulkevalta linjalta voidaan poistaa kalustokierrosta yksi yksikkö ja silti säilyttää sama vuoroväli. Kun rupeat laskeskelemaan, mitä maksaa yhden raitiovaunun pitäminen liikenteessä vuoden, palkkakulu, pääomakulu ja kilometrikustannus, niin huomaat, että tämä alkaa maksaa itseään takaisin. Jopa näin suppeasti ajateltuna, eli huomioidaan vain kaupungin välittömät säästöt liikennöinnissä, niin kyseessä on kannattava investointi, kun myös säästöt bussien liikennöinnissä huomioidaan. Tämä kannattaa tehdä pelkästään joukkoliikenteen tehostamisen takia. Eli tässä on huomattavan paljon järkeä.
    Kolme minuuttia? Miten ihmeessä tällainen säästö voidaan saada aikaiseksi?

  4. #124
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: Puolue meni vaihtoon

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    Kuulemma tämä Hämeentien "modernisointi" maksaa 14,1 miljoonaa, se jo pistää ihmettelemään homman järkevyyttä. Mitenkäs skurut edes voivat nopeutua kun ne nytkin mielestäni kaahaavat omaa uraansa. Korkeintaan jollain liikennevalojärjestelyillä voi saada muutaman sekunnin aikaiseksi.
    Muistelisin, että tuohon 14,1 miljoonaan euroon sisältyy myös kiskojen uusinta, joka ei HKL:n nykyisillä ratarakenteilla ole mitään halpaa lystiä. Ja tuosta nopeutumisesta sen verran, että ainakin silloin kun itse ajoin raitiovaunua, niin tuolla Hämeentiellä oli sellainen ongelma, että jos keskustaan tullessa Käenkujan pysäkiltä ei selvitty salaman nopeasti, niin Viidennen Linjan risteyksessä jäätiin punaisiin valoihin. Ja tässä meni sitten noin 45-60 sekuntia riippuen vuorokaudenajasta (l. risteyksessä käytössä olleesta liikennevalojen ohjelmasta). Hämärästi muistelen, että myös Käenkujan valoihin joutui silloin tällöin pysähtymään.

    Monilla ihmisillä tuntuu muuten olevan muuten vaikea ymmärtää, että omat kaistat joukkoliikenteelle eivät ole mikään autuaaksi tekevä asia, vaan kaistojen kapeus, kaistojen vaakageometria (l. shikaanit) tai liikennevalo-ohjauksen hölmöydet voivat kumota suuren osan omilla kaistoilla saavutetuista hyödyistä.
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  5. #125

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Puolue meni vaihtoon

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    Olen äänestänyt demareita yli 40 vuotta, mutta seuraavissa vaaleissa aion äänestää persuja!
    Perusteena älytön päätös Hämeentien muuttamisesta pyörä- ja joukkoliikennekaduksi. Jos tällä nopeutetaan 1 minuutilla bussin kulkua, niin kysyn vaan: onko mitään järkeä?
    Jännä reaktio, sillä perussuomalaisetkaan eivät vastusta Hämeentien joukkoliikennekatua. He vain yhdessä kokoomuksen kanssa kannattivat projektin lykkäämistä, johtuen ilmeisesti saman suunnan samanaikaisista muista projekteista. Hämeentien joukkoliikennekatua sinänsä kannatetaan yli puoluerajojen, ja miksipä ei kannatettaisi, sen verran yksiselitteisen hyödyllinen projekti on kyseessä.

  6. #126

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    530

    oletus Vs: Puolue meni vaihtoon

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Muistelisin, että tuohon 14,1 miljoonaan euroon sisältyy myös kiskojen uusinta
    Jota ei tietenkään voitu tehdä vuonna 2013, kun Hakaniemen pysäkin betonikantta uusittiin ja Hämeentiellä ei kulkenut raitiovaunuja Hakaniemen ja Kurvin välillä sinä aikana kun itäistä puolta uusittiin (https://www.hsl.fi/liikennetiedottee...24-alkaen-2948).

  7. #127
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Puolue meni vaihtoon

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Jota ei tietenkään voitu tehdä vuonna 2013, kun Hakaniemen pysäkin betonikantta uusittiin ja Hämeentiellä ei kulkenut raitiovaunuja Hakaniemen ja Kurvin välillä sinä aikana kun itäistä puolta uusittiin (https://www.hsl.fi/liikennetiedottee...24-alkaen-2948).
    Jota ei onneksi tehty vuonna 2013, jotta parin vuoden ikäsiä kiskoja ei tarvitse nyt kaivaa maasta ja korvata taas uusilla. Kuten Manskulla joudutaan tekemään.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Jännä reaktio, sillä perussuomalaisetkaan eivät vastusta Hämeentien joukkoliikennekatua. He vain yhdessä kokoomuksen kanssa kannattivat projektin lykkäämistä, johtuen ilmeisesti saman suunnan samanaikaisista muista projekteista.
    On hyvä ymmärtää poliittista keskustelukulttuuria. Tällainen "kannatamme, mutta lykätään" merkitsee tosiasiallisesti samaa kuin "emme halua toteuttaa ollenkaan, mutta muotoilemme tekosyiden varjolla vähän pehmeämmin". Sikäli Antti on ihan oikeilla jäljillä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Nopeutus on siis kolme minuuttia ja se on jo niin paljon, että kultakin Hämeenkatua kulkevalta linjalta voidaan poistaa kalustokierrosta yksi yksikkö ja silti säilyttää sama vuoroväli.
    Hämeentietä kulkee kaksi linjaa. Kummankin vuoroväli on 10 min (tilanteessa, jossa tuo remontti valmistuu). Ei sieltä siis kokonaisia vuoroja saada pois, vaan nopeutuksesta aiheutuu pikemminkin laskennallisia säästöjä. Tuo laskennallisuus ei kuitenkaan ole ihan pelkkää mikkihiirirahaa – kun riittävästi nopeutetaan muuallakin reitin varrella, niin jossain vaiheessa alkaa saada vuoroja ihan oikeasti pois. Siksi on oikein laskea vaikkapa niin, että nyt säästetään 1/3 vuoroa per linja.

    Nopeutus on muistaakseni arvioitu niin, että etelään säästetään 2 min ja pohjoiseen 1,5 min. Nakkiputkan mainitsemat surkeat liikennevalojärjestelyt ovat tässä tietenkin avainasemassa – sieltä poistetaan nyt valoja reippaasti.

    Joka tapauksessa ratikka- ja bussiliikenteen nopeutukset yhdessä tuottavat valtavia säästöjä, joten hanke on erinomaisen kannattava.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    Mitenkäs skurut edes voivat nopeutua kun ne nytkin mielestäni kaahaavat omaa uraansa.
    Kaahaavat? Käypä matkustamassa. Pikemminkin matelevat, ja siinä sivussa väistävät liian lähelle tunkevien autojen peilejä sen minkä pystyvät (lue: hidastavat vielä entisestäänkin, kun eivät muuta voi). Se nopeutus tulee käytännössä kolmesta asiasta: tehdään riittävän leveät omat kaistat, jotta ratikka voi ajaa häiriöttä nopeusrajoituksen mukaan silloinkin, kun viereisellä kaistalla on auto; vähennetään pysäkkejä; vähennetään liikennevaloja, jotka aiheuttavat nyt suuria viiveitä, kuten Nakkiputka kirjoitti.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    Enkä ole poliittisista blogeista ennenkään kiinnostunut, niinkun nyt ehdotettiin jonkun sellaisen lukemista. Minulle riittää lukea mitä hullua milloinkin on saatu aikaiseksi.
    Tästä muuten seuraa sama kuin yritys 70-luvulla kieltää henkilöautot pitkällä sillalla, toivottomana sekin jouduttiin perumaan.
    Ettet sittenkin olisi lukenut? Minä luin, ja ihan hauskaa horinaa se oli. Pitkäsiltakin mainittiin ja suurin piirtein samoin sanoin kuin viestissäsi.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

Sivu 9 / 9 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 56789

Vastaavia viestiketjuja

  1. Hämeenkatu - Joukkoliikennekatu?
    kirjoittanut Jykke foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 39
    Viimeisin viesti: 12.01.2017, 19:11
  2. Johdinautot Helsingissä
    kirjoittanut JE foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 15.08.2013, 04:33
  3. Museoratikkaliikennettä Helsingissä!
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 27
    Viimeisin viesti: 27.08.2009, 16:41
  4. Helsinki, joukkoliikennekatu ja aukiajettava (puskettava) portti/portit?
    kirjoittanut Makeone foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 22.09.2008, 10:24
  5. HS: Neljännes Helsingin seudun busseista joudutaan ehkä korjaamaan
    kirjoittanut a__m foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 32
    Viimeisin viesti: 16.11.2007, 00:39

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •