
Alunperin kirjoittanut
Liikenneministeriö
Kuten jo edellisessä vastauksessani kerroin, resurssit on kohditettava niin optimaalisesti kuin mahdollista. Tällä hetkellä ei edes pystytä pitämään nykyistä rataverkkoa siinä kunnossa, jossa toivottaisiin. Myöskään RHK:n suunnitteluresursseja ei voida ohjata Tallinnan yhteyden suunnitteluun, koska kotimaassa on tärkeitä hankkeita valmisteltavina. Visiossa Tallinnan yhteys on "noteerattu", koska maailma voi 50 vuodessa muuttua paljonkin. Yhteys on huomattu, mutta aktiivisesti sitä ei suunnitella valtion varoin.
Levitaatiojunat puolestaan edellyttäisivät 10- tai mieluummin 100-kertaisia matkustajamääriä Suomen nykyisiin matkustajamääriin verrattuna. Taloudelliset tosiasiat pakottavat radanpidossa arkirealismiin.