Sivu 14 / 55 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4101112131415161718243454 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 196-210/819

Viestiketju: Helsinki-Tallinna -tunneli

  1. #196
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Aiheesta on keskusteltu yksityiskohtaisesti aiemmin tässä ketjussa. Käytännössä mielestäni tämä juna pitäisi liikennöidä vaihtuvaraidevälisellä suurnopeuskalustolla. Matkustajia ei pidä siirtymisellä vaivata. Kimpsujen ja kampsujen kerääminen, raahaaminen viereiseen junaan ja uudelleen paikoilleen asettautuminen kesken makoisten yöunien (tai torkkujen) ei vain yksinkertaisesti toimi.
    Olisiko sinulla mitään kuvaa tai kaaviota, miten tuollainen vaihtuvaraidevälinen kalusto toimii ? Jossain kuvassa olen nähnyt, että telejä vaihdetaan, kun raideleveys muuttuu. Onko hiljattain keksitty joku parempi ratkaisu ??

  2. #197
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Onko hiljattain keksitty joku parempi ratkaisu ??
    Esimerkiksi espanjalaisen Talgon ratkaisu on tällainen: linkki.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  3. #198
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Olisiko sinulla mitään kuvaa tai kaaviota, miten tuollainen vaihtuvaraidevälinen kalusto toimii ? Jossain kuvassa olen nähnyt, että telejä vaihdetaan, kun raideleveys muuttuu. Onko hiljattain keksitty joku parempi ratkaisu ??
    En sittenkään löytänyt sitä aikaisempaa keskustelua, vain tämän repliikin
    http://jlf.fi/f20/874-helsinki-talli...html#post46428
    joka viittaisi että keskustelua käytiin jossain toisessa ketjussa aiemmin.

    En ole alan asiantuntija, joten en pysty tarjoamaan kauheasti lisätietoa. Sen muistan kyllä, että todennäköisesti eniten kokemusta vaihtuvaraidevälikalustosta on espanjalaisella Talgolla. Rahtiliikenteessä käsittääkseni tosiaan vaihdetaan telejä, mutta se on hidasta ja hankalaa puuhaa.

    Aidossa vaihtuvaraidevälikalustossa ei vaihdeta telejä vaan siirretään pyörien sijaintia ajamalla erityisen raidevälinvaihtolaitteen kautta. Olen matkustanut kerran Catalàn Talgolla Barcelonasta Montpellieriin, jossa raideleveyden vaihto tehtiin Portboun raja-asemalla juuri ennen Espanjasta Ranskan-puoleiselle raja-asemalle (Cerbère) ajoa. Kokemus on, että juna vetelehtii paikassa pienoisen tovin (tosin osa ajasta meni kyllä veturin vaihtoon) ja sitten ajellaan hitaasti läpi tuosta laitteesta kovasti kirskuen.

  4. #199
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Kokemus on, että juna vetelehtii paikassa pienoisen tovin (tosin osa ajasta meni kyllä veturin vaihtoon) ja sitten ajellaan hitaasti läpi tuosta laitteesta kovasti kirskuen.
    Veturin vaihdon syytä en tuossa tapauksessa tunne, mutta toki veturinkin raideleveys voidaan muuttaa. Itse muutosoperaatio kestää 1-2 minuuttia junaa kohden. Kokonaisviivytys on tietysti hiukan suurempi.

    Youtubesta löytyy sekä esittelyvideo että vierestä kuvattu video äänien kanssa.

  5. #200

    Liittynyt
    24.06.2008
    Viestejä
    36

    oletus Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

    Oh wow, tuohan näyttää upealta. En edes tiennyt että moinen olisi mahdollista. Kuinkas sähköjärjestelmien yhteensopivuus Suomen sähköjärjestelmästä Viron/Latvian/Liettuan/Puolan ja Saksan välillä? Rail Baltican toteutumisessa oleellista on, että samalla kalustolla voidaan ajaa koko matka.

  6. #201
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ossi Viljakainen Näytä viesti
    Kuinkas sähköjärjestelmien yhteensopivuus Suomen sähköjärjestelmästä Viron/Latvian/Liettuan/Puolan ja Saksan välillä? Rail Baltican toteutumisessa oleellista on, että samalla kalustolla voidaan ajaa koko matka.
    Ei ole ongelma. Keski-Euroopassa ajetaan monivirtajärjestelmillä varustettuja junia, jotka osaavat kulkea useilla eri jännitteillä ja vaihtaa sitä lennossa mennessään rajan yli.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  7. #202

    Liittynyt
    24.06.2008
    Viestejä
    36

    oletus Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

    Löytyi hyvä kartta euroopan rautateiden sähköjärjestelmistä:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_Europe

  8. #203
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    07.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    525

    oletus Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

    http://lotta.yle.fi/rsweb2.nsf/sivut...d=Content050ED

    Lainaus Alunperin kirjoittanut YLE
    Yle 15.08.2008

    Helsinki-Tallinna-tunnelin selvitystyöt käyntiin tänä vuonna
    15.08.2008



    Helsinki-Tallinna rautatietunnelista tehdään toteutettavuusselvitys tänä vuonna.

    Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen ja Tallinnan kaupunginjohtaja Edgar Savisaar ovat tänään keskustelleet toteutettavuusselvityksen valmistelusta.

    Kaupungit pyrkivät saamaan selvityksen tekemiseen lisärahoitusta Euroopan unionin Interreg-ohjelmasta.

    Kaupunginjohtajien mukaan tavoitteena on käynnistää selvityksen teko vielä tänä vuonna.
    Viimeisin muokkaaja vko; 17.08.2008 kello 12:46. Syy: lainaus korjattu

  9. #204
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Asumisvalinnat ja joukkoliikenne pääkaupunkiseudulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    10) Rautatietunneli Helsingistä Tallinnaan. Kauko- ja tavaraliikennettä varten. Ei toteutettu vielä.
    Tämä kuvastaa, miten Tallinnan tunneli on ymmärretty täysin väärin. Tallinnan tunnelin potentiaali ei ole yöjunapari Berliiniin ja pari tavarajunaparia, vaan 7.000.000 vuosittaista laivamatkaa Suomenlahden poikki. Ja kun matka H:gin ja Tallinnan välillä kestää tunnin, potentiaalinen matkamäärä on vielä suurempi.

    Antero
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 18.09.2008 kello 18:57. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  10. #205

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Asumisvalinnat ja joukkoliikenne pääkaupunkiseudulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Tämä kuvastaa, miten Tallinnan tunneli on ymmärretty täysin väärin. Tallinnan tunnelin potentiaali ei ole yöjunapari Berliiniin ja pari tavarajunaparia, vaan 7.000.000 vuosittaista laivamatkaa Suomenlahden poikki. Ja kun matka H:gin ja Tallinnan välillä kestää tunnin, potentiaalinen matkamäärä on vielä suurempi.
    En ole ymmärtänyt väärin. Tarkoitin "kaukoliikenteellä" tässä tapauksessa myös pelkkiä Tallinnan ja Helsingin välisiä matkoja. Onhan etäisyyskin n 75 km. Tunneli toteutunee kunhan varmuudella löytyy sellainen kuluttajasegmentti joka riittä täyttämään tunnelin monta kertaa päiväsä kulkevat heilurijunat ja jolla on varaa maksaa työmatkastaan 20 €/päivä, eli 400 €/kk. Vastaa Helsinki-Tampere kuukausilipun hintaa.

    Jotta vielä selviäisi tunneli-investoinnin mittasuhteet ja vaikutukset, niin tunnelirata Tallinnan maksaisi suurin piirtein yhtä paljon kuin ELSA-rata Helsingistä Turkuun tai HELI-rata Helsingistä itärajalle. Kaikki kolme lyhentäisivät matka-ajan Helsinkiin tunnilla, tunneli Tallinnasta, ELSA Turusta ja Salosta ja HELI Pietarista ja Kotkan seudulta. Lisääkö ELSA ja HELI pendelöintiä Turun seudulta/Pietarista/Viipurista/Kotkan seudulta Helsinkiin? Varmaan lisäävät, mutta eivät nin paljon että olisivat kannattavia hankkeita tällä hetkellä, ei ainakaan RHK:n mukaan. OK Venäjä ei kuulu EU:hun eikä ole odotettavissa muutenkaan päivittäistä työmatkaliikennettä itärajan yli, mutta Turun seudulla asuu lähes yhtä paljon asukkaita kuin Tallinnassa, ja päälle tulisivat myös pendelöijät Lohjalta Helsinkiin. Jos ELSA:aa ei kannata rakentaa, niin miksi tunneli Tallinnaan olisi kannattavampi? Ymmärrän että Tallinnan ja Helsingin välillä matkustaa myös turisteja, ehkä enemmän kuin Turkuun, mutta saako niistä ratkaisevaa vetoapua?

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja R.Silfverberg; 17.09.2008 kello 22:14. Syy: jatkettu vähän

  11. #206
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Asumisvalinnat ja joukkoliikenne pääkaupunkiseudulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Jos ELSA:aa ei kannata rakentaa, niin miksi tunneli Tallinnaan olisi kannattavampi?
    Se, että ELSA ei palvele päivittäistä tai päivittäistä korvaavaa viikottaista liikkumista kuten Tallinnan tunneli. Tallinnan tunnelin paikallisjunaliikennettä voi verrata hyvin vaikka Mäntsälän liikenteeseen. Mäntsälä vain on niin pieni paikka, että liikenteen volyymi jää kymmenesosaan Tallinnan liikenteestä.

    Minulla ei ole käytössäni tilastoja nykyisen laivamatkailun matkojen tarkoituksesta, mutta yleisesti on tiedossa, että täällä on töissä runsaasti virolaisia, joiden kodit ja perheet ovat Virossa. Laivamatka on liian pitkä päivittäiseen liikkumiseen, joten he liikkuvat viikottain. Matkakuluissa säästetään, mutta majoituskuluissa hävitään.

    Olen arvioinut kannattavuutta jo kauan sitten Rautatien aika -kirjassa. Tunnelin junaliikenne on suunnilleen lipputuloilla katettavaa jopa investointi huomioon ottaen jo nykyisillä matkamäärillä ja laivalippujen hinnoilla. Se tarkoittaa sitä, että jos viikottainen matkustaminen muuttuu päivittäiseksi, matkamäärän lisäys alentaa tarvittavaa lipun hintaa. Nyt maksetaan 3 tuntia kestävästä matkasta, sitten tunnin matkasta. Näin suuri matka-aikaero vaikuttaa jo merkittävästi matkustushalukkuuteen ja siten matkatuotokseen.

    Tallinnan tunnelia pitää verrata Ison Beltin siltaan, joka on tehnyt Kööpenhaminasta ja Skånesta yhtenäisen talous- ja työssäkäyntialueen. Lauttaliikenteen aikaan siellä oli samantyyppinen tilanne kuin nyt Tallinnan ja Helsingin välillä. Kaukoliikennettä palelevat yhteydet, kuten radat Pietariin tai Turkuun tai Kanaalin tunneli ovat eri asiat ja ne on arvioitava eri perustein.

    Antero

  12. #207

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Asumisvalinnat ja joukkoliikenne pääkaupunkiseudulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Se, että ELSA ei palvele päivittäistä tai päivittäistä korvaavaa viikottaista liikkumista kuten Tallinnan tunneli. Tallinnan tunnelin paikallisjunaliikennettä voi verrata hyvin vaikka Mäntsälän liikenteeseen. Mäntsälä vain on niin pieni paikka, että liikenteen volyymi jää kymmenesosaan Tallinnan liikenteestä.
    Kyllä mielestäni voi verrata ihan täysin. Turusta kestää nyt kulkea junalla Helsinkiin 1h45 min-2 h, ja reitillä on monta pendelöijää jo nyt. Kuukausilipun hinta on 400 €. Jos ELSA rakennettaisiin, lyhenisi matka-aika päästä päähän yhteen tuntiin, ainakin n 200 km/h kulkevalla IC-junalla. Lisäksi juna pysähtyy Kupittaalla, Salossa, Espoossa ja Pasilassa, ja uuden ELSA-radan varrella olisivat myös Lohja ja Hista. Pendelöintiä ei esiintyisi pelkästään Turusta Helsinkiin päin vaan myös toiseen suuntaan, mm Salon Nokian laitoksiin kulkee nykyäänkin väkeä töihin pk-seudulta asti joka päivä. Junan kanssa kilpailee lähinnä oma auto, varsinkin kun uusi moottoritie valmistuu nyt. Bussi kilpailee vain hinoilla, mutta ei mukavuudessa eikä nopeudella.

    Tallinnasta kestää kulkea laivalla (Tallink Star-tyyppinen autolautta) 2 h ja katamaraanilla 1h 30 min. Päälle tulevat matkat satamista varsinaisiin kohteitisiin. Matkalipun hinta Star-laivaan maksaa 23 €/suunta. Kuukausikortteja ei ole, mutta jos olisi, niin hinta asettuisi luokkaan 500-600 €/kk. Tunnelilla matka-aika kaupunkien keskustojen välillä lyhenisi kaupunkien keskustojen välillä n 45 minuuttiin, ja junasta pääsisi ulos sekä Tallinnan että Helsingin päässä parilla muullakin asemalla kuin kaupunkien keskusrautatieasemilla. Matkat asemilta varsinaisiin kohteisiin tulisivat tietenkin lisäksi.

    Miksi laivalla ei kukaan pendelöi nyt, johtuu kaiketi siitä että vaikka laivamatkan kesto säästä rippumatta on saatu puristettua kahteen tuntiin, matkalipun hinta on kuitenkin liian kallis kompensoidakseen asumiskustannuksia. Kukaan ei lisäksi tiedä mihin suuntaan asumiskustaanukset kehittyvät Tallinnan ja Helsingin seudulla, ja millaisiksi työmarkkinat/palkkataso kehittyvät. Kuvittelisin että 20 vuoden päästä sekä asuminen että palkat että elinkustannukset olisivat Helsingisä että Tallinnassa samaa tasoa. Mikä tosissaan ruokkisi pendelöintiä voisi olla että Virossa jotkut verot olisivat alemmat kuin Suomessa, mutta sosiaaliturva ja julkiset palvelut ehkä vähän heikompia, mutta että Virossa asuvat Suomen kansalaiset pystyisivät hyödyntämään Suomen julkisia palveluja. Mutta kyllä se kaksoiskaupungin syntyminen tietenkin generoisi muitakin syitä matkustaa kaupunkien välillä vaikka joka päivä, ei vain taloudellisten hyötyjen tavoittelu. Onhan Virossa vähän "sallivampi ilmapiiri" kuin Suomessa monen asian suhteen.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Tallinnan tunnelia pitää verrata Ison Beltin siltaan, joka on tehnyt Kööpenhaminasta ja Skånesta yhtenäisen talous- ja työssäkäyntialueen. Lauttaliikenteen aikaan siellä oli samantyyppinen tilanne kuin nyt Tallinnan ja Helsingin välillä. Kaukoliikennettä palelevat yhteydet, kuten radat Pietariin tai Turkuun tai Kanaalin tunneli ovat eri asiat ja ne on arvioitava eri perustein.
    Mielestäni tunnelin hinnasta ei voi antaa tarkkoja ennusteita, mutta se tulisi olemaan varmasti Kanaalin tunnelin luokkaa nykyrahassa. Tämän kokoluokan hankeita ei voi toteuttaa pelkästään yksityisrahoituksella. Kanaalin tunneli floppasi ainakin aluksi siksi että kustannukset karkasivat, lainojen korot nousivat ja koska juna kilpaili lähinnä lentoliikenteen kanssa, se ei pystynyt kilpailemaan hinnoilla. Halpalentoyhtiöiden tarjoukset olivat aina halvemmat ja houkuttelivat brittiläisiä "konjakkituristeja" Pariisiin junaa paremmin. Kunnon ranskalainenhan taas ei koskaan mene Englantiin vapaaehtoisesti, joten matkailuliikenne on ollut vähän yksisuuntaista. Vasta viime aikoina lentojen polttoaineiden kallistuessa juna on päässyt oikeuksiinsa.

    Olisi mielenkiintoisaa nähdä, jos tunneli valmistuisi Suomenlahden ali, miten varustamot reagoisivat. Tuskin nekään lopettaisivat liikenteen heti, vaan aloittaisivat armottoman hintasodan. Vaika junat kuljettaisivat suomenlahden poikki myös henkilöautoja ja rekkoja, niin vaarallisten aineiden kuljettamine jäisi yhä autolauttojen vastuulle, ja varustamot tuskin jättäisivät käytämättä tilaisuutta hyväkseen napata osan ainakin turistiliikenteestä.

    Tunnelia puoltavat toki sellaiset seikat kuten riippumattomuus säistä ja polttoaineiden hinnoista ja mahdollisuudet matkustaa junalla kauemmas kuin vain Tallinnaan. Lisäksi ulkopoliittisista syistä tunneli Tallinnaan olisi ehdottomasti täkeämpi hanke kuin esim ELSA- tai HELI-rata. Ainakin minun mielestäni. Josku muu voi olla eri mieltä.

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja R.Silfverberg; 18.09.2008 kello 11:14. Syy: jatkettu vähän

  13. #208
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Asumisvalinnat ja joukkoliikenne pääkaupunkiseudulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    En ole ymmärtänyt väärin. Tarkoitin "kaukoliikenteellä" tässä tapauksessa myös pelkkiä Tallinnan ja Helsingin välisiä matkoja. Onhan etäisyyskin n 75 km.
    Tällä logiikalla myös R,H ja Z -junat ovat "kaukoliikennettä".

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Jotta vielä selviäisi tunneli-investoinnin mittasuhteet ja vaikutukset, niin tunnelirata Tallinnan maksaisi suurin piirtein yhtä paljon kuin ELSA-rata Helsingistä Turkuun tai HELI-rata Helsingistä itärajalle.
    Aikamoisella hehtaaripyssyllä olet kyllä hankkeiden kustannusarvioita tarkastellut, jos väität että ELSA, HELI ja Tallinnan tunneli maksaisivat suurin piirtein yhtä paljon.

  14. #209

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Asumisvalinnat ja joukkoliikenne pääkaupunkiseudulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Tällä logiikalla myös R,H ja Z -junat ovat "kaukoliikennettä".
    Matkan pituus on juuri ja juuri lähiliikenteen rajoissa, mutta matkalipun hinta Tallinnaan ei sitten enää.

    Maiden välisiä rajoja ylittäville junayhteyksille on lisäksi oma kategoriansa: Kansainvälinen liikenne, joten siinä mielessä väärässä olin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Aikamoisella hehtaaripyssyllä olet kyllä hankkeiden kustannusarvioita tarkastellut, jos väität että ELSA, HELI ja Tallinnan tunneli maksaisivat suurin piirtein yhtä paljon.
    HELI-rata itärajalle maksaisi 1.2 - 1.7 mrd € RHK:n mukaan, ja Tallinnan rautatietunneli optimistisimmillaan n 2 mrd €. Eli missään nimessä halvempi kuin ELSA tai HELI tunneli ei ole.

    Sitä minä ajoin alunperin takaa että tunnelin aikaansaamiseksi pitää löytyä enemmän argumentteja kuin kaupunkien väliset työmatkat ja turismi. Ne voivat olla kaksoiskaupungin synnyttämät hyödyt, ulkopoliittiset ja kauppapoliittiset syyt kuten Suomen rautatieverkon kiinteämpi kytkeminen EU:n rataverkkoon, vaihtoehtona toimininen lentämiselle ja laivalla matkustamiseen itämeren alueen kaupunkien välillä, turvallisuuspoliittiset syyt?

    t. Rainer

  15. #210

    Liittynyt
    03.04.2008
    Viestejä
    121

    oletus Vs: Asumisvalinnat ja joukkoliikenne pääkaupunkiseudulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mielestäni tunnelin hinnasta ei voi antaa tarkkoja ennusteita, mutta se tulisi olemaan varmasti Kanaalin tunnelin luokkaa nykyrahassa. Tämän kokoluokan hankeita ei voi toteuttaa pelkästään yksityisrahoituksella. Kanaalin tunneli floppasi ainakin aluksi siksi että kustannukset karkasivat, lainojen korot nousivat ja koska juna kilpaili lähinnä lentoliikenteen kanssa, se ei pystynyt kilpailemaan hinnoilla. Halpalentoyhtiöiden tarjoukset olivat aina halvemmat ja houkuttelivat brittiläisiä "konjakkituristeja" Pariisiin junaa paremmin. Kunnon ranskalainenhan taas ei koskaan mene Englantiin vapaaehtoisesti, joten matkailuliikenne on ollut vähän yksisuuntaista. Vasta viime aikoina lentojen polttoaineiden kallistuessa juna on päässyt oikeuksiinsa.

    Olisi mielenkiintoisaa nähdä, jos tunneli valmistuisi Suomenlahden ali, miten varustamot reagoisivat. Tuskin nekään lopettaisivat liikenteen heti, vaan aloittaisivat armottoman hintasodan. Vaika junat kuljettaisivat suomenlahden poikki myös henkilöautoja ja rekkoja, niin vaarallisten aineiden kuljettamine jäisi yhä autolauttojen vastuulle, ja varustamot tuskin jättäisivät käytämättä tilaisuutta hyväkseen napata osan ainakin turistiliikenteestä.
    1. En ymmärrä, miksi Kanaalitunnelin vaikeuksia muistellaan aina, kun asiasta puhutaan. On hieman eri asia rakentaa silkkaan savimaahan kuin kovaan peruskallioon, jota Helsingin ja Tallinnan välinen maaperä suurimmaksi osaksi on. Päijännetunneli on huomattavasti pitempi, eikä sen toteuttamista tietääkseni epäillyt kukaan. Samaten Tanskassa on pitkä kokemus siltaprojekteista, joiden hintalappu ylittää helposti Tallinnantunnelin arviot (esim. jo päätetyn Rödbyn ja Puttgardenin välisen silta-tunneliyhdistelmän kustannuksiksi on arvioitu noin 5 mrd euroa).

    Kanaalintunneli oli kenties 'floppi' osakkeenomistajien kannalta, jotka menettivät rahansa. On kuitenkin vaikea väittää, että kun 90 prosenttia Lontoon ja Pariisin välisestä liikenteestä kulkee tätä nykyä kiskoilla, että hanke olisi 'floppi'. Halpalentoyhtiöt eivät edes lennä Pariisiin, koska ne eivät pysty kilpailemaan Eurostarin kanssa. Muihin kohteisiin kyllä lennetään. Kanaalintunneli ei tietenkään lopettanut Kanaalin lauttaliikennettä, koska kaikki liikenne Britannian ja Ranskan välillä ei tapahdu Lontoon ja Pariisin välillä.

    2. Jos Tallinnantunneli rakennettaisiin, vähentyisi Helsingin ja Tallinnan välinen linjalaivaliikenne dramaattisesti. Tämä on hyvä asia luonnon kannalta, koskapa kyseiset laivat saastuttavat hirvittävästi, ja siksi, että samanaikainen poikittais- ja pitkittäisliikenne on *vaarallista*, etenkin kun öljy- ja kemikaalikuljetukset Itämerellä ovat lisääntymään päin. Aloittaisivatko laivayhtiöt tosiaan hintakilpailun? Eivät. Miksi ne yrittäisivät kilpailla kilpailijan kanssa, joka ei missään tapauksessa ole siirtymässä toisaalle? Sen sijaan ne tietenkin erikoistuvat ja siirtyvät risteilyihin ja sensellaisiin.

    Mitä ranskalaisiin tulee, täytyy todeta, että sangen moni on jättänyt Ranskan taakseen ja siirtynyt Englantiin ja erityisesti Lontooseen. Notkuillessani tuossa päivänä muutamana Kensingtonissa huomasin puhuneeni päivän aikana enemmän ranskaa kuin englantia, mahdollisesti siksi, että olin viiniostoksilla. Tämä ajatus siitä, että ranskalaiset ovat erityisen nurkkakuntaista väkeä, on hieman aikansa elänyt.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampellan tunneli
    kirjoittanut tislauskolonni foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 28.11.2008, 02:14
  2. Tampereen rantaväylän pitkä tunneli
    kirjoittanut vristo foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 17.08.2007, 16:09
  3. Tallinna - Riika matkustajajunat avataan uudelleen
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 15.05.2007, 13:56
  4. Tallinna: Tartu maantee remonttiin
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.05.2006, 11:06
  5. Helsinki ja Tallinna selvittävät yhteistä seutulippua
    kirjoittanut 738 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 21.09.2005, 00:06

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •