Sivu 16 / 55 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 61213141516171819202636 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 226-240/819

Viestiketju: Helsinki-Tallinna -tunneli

  1. #226

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Tän päivän Hesarissa oli merikapteenin kirjoittama mielipidekirjoitus. Hän ehdotti, että tunnelin sijaan käynnistettäisiin junalauttayhteys Tallinnan ja Helsingin välille: telien vaihto tapahtuisi Suomenlahdella laivan liikkeellä ollessa, jolloin oletettavasti 1435 mm Rail Balticalle pääsisi kätevästi.
    Itse kannatan kanssa ensialkuun junalauttaa. Mielipidekirjoituksen kirjoittaja ei tosin tainnut olla perillä että Suomella ja Baltian mailla on sama raideleveys. Toisaalta jos telin vaihto on laivassa niin helppoa niin sitä harrastettaisiin Searailillakin itse paatissa eikä Turun satamassa.

    Varsinaiseksi ongelmaksi matkustajaujunien ajamiseksi junalautalla Viroon muodostaa Helsingin päässä se että keskustan satamaradat on purettu pois ja Vuosaareen ei voi ajaa matkustajajunia.

    Onko kukaan muuten ajatellut että Pietarinkin kautta voisi kulkea suoria vaunuja Suomesta keski-Eurooppaan? Itä-Suomesta matka ei olisi edes pidempi kuin Viron tai Ruotsin kautta. Aikataulut jotka nykyisin ovat voimassa eivät ole kovin nopeita ja ne viisumit, ne viisumit, joita pitää olla Venäjän lisäksi myös Valko-Venäjälle torppaavat lopullisetkin matkahalut.

    t. Rainer

  2. #227
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Onko kukaan muuten ajatellut että Pietarinkin kautta voisi kulkea suoria vaunuja Suomesta keski-Eurooppaan? Itä-Suomesta matka ei olisi edes pidempi kuin Viron tai Ruotsin kautta. Aikataulut jotka nykyisin ovat voimassa eivät ole kovin nopeita ja ne viisumit, ne viisumit, joita pitää olla Venäjän lisäksi myös Valko-Venäjälle torppaavat lopullisetkin matkahalut.
    Teoreettisesti olisi kyllä mahdollista ajaa reittiä Vainikkala-Pietari (Laatokan asema)-Hatsina-Pihkova-Väinänlinna-Vilna-Kaunas-Sestokai-Varsova, jolloin ei tarvittaisi kuin Venäjän viisumi. Mikään matkustajajuna ei kyllä tällä hetkellä kulje Laatokan asemalta Vitebskin tai Baltian aseman radoille tavaraliikenteen yhdysratoja pitkin, mutta ei sille mitään teknistä estettä olisi.

    Teoreettisesti jo nyt voisi Helsingistä lähteä Sibeliuksessa vaunuryhmä, joka siirrettäisiin Pietarissa Vitebskin asemalle ja siellä Pietari-Vilna-junaan. Vilnasta Sestokaihin ajetaan tällä hetkellä tosin dieselmoottorijunalla eli siellä matka katkeaisi. Muutama vuosi sitten Sestokain juna ajettiin veturivetoisena eli olisi päässyt vielä Puolan rajan tuntumaan.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  3. #228

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Enpä syty heti tunneli-ideaan. Laivat kulkevat ja työllistävät suoraan ja välillisesti siinä laajuudessa että en siitä luopuisi. Laivalla vielä syödään hyvin ja hitaasti ja arvostetaan palvelua. Elävä tanssiorkesteri soittaa ja lapsillekin on omaa ohjelmaa. Laivojen rakentaminen on ainakin vielä sitä suomalaista osaamista jota on suomessa. Ei nyt lähdetä tätä kaikkea romuttamaan jos ei ole ihan pakko. Finnjetin romuttaminen harmittaa ihan tarpeeksi.
    Olisiko vielä parempi, jos palattaisiin höyrylaivoihin?

    Tuottamattoman työn keinotekoinen ylläpitäminen harvemmin on viisasta. En nyt siis pyri sanomaan tunnelin kannattavuudesta mitään, tai väittämään, että suuryritykset aina tekisivät erityisen rationaalisia päätöksiä, mutta autolauttaliikenne ei kyllä ole mikään itseisarvo.

  4. #229

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Laivalla vielä syödään hyvin ja hitaasti
    Ja junalla voi mennä kahdessakymmenessä minuutissa yli (ali) ja syödä maissa hyvin ja hitaasti. Mikä siis on laivan etu siihen nähden?

  5. #230
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Ja junalla voi mennä kahdessakymmenessä minuutissa yli (ali) ja syödä maissa hyvin ja hitaasti.
    Kenellä sitten mahtaisi olla varaa niillä tunnelijunan hinnoilla piipahtaa Tallinnassa syömässä. Nopeutta varmasti syövät lentokenttätason turvatoimet.
    Ei taida edelleenkään kannattaa Kanaalitunneli, vaikka potentiaalisia käyttäjiä on hiukka enemmän kuin täällä.

  6. #231

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Kenellä sitten mahtaisi olla varaa niillä tunnelijunan hinnoilla piipahtaa Tallinnassa syömässä.
    Ei ole mitään syytä, miksi Helsingin ja Tallinnan välisestä pendelijunasta tulisi yhtään sen kalliimpi kuin nopeista lentokenttäjunistakaan. Eivät ne laivaliputkaan ilmaisia ole. Aika moni on valmis maksamaan vähän enemmän, jos lahden yli pääsee monta kertaa nopeammin.

    Enkä muutenkaan väittänyt, että Tallinnassa pitäisi käydä vain syömisen takia. Tarkoitin, ettei ole millään tavoin järkevä argumentti puolustaa laivoja sillä, että niissä ehtii syödä hitaasti.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Ei taida edelleenkään kannattaa Kanaalitunneli, vaikka potentiaalisia käyttäjiä on hiukka enemmän kuin täällä.
    Kanaalitunneli ei ole ollut liiketaloudellisesti kannattava itse tunnelia ylläpitävälle yksityiselle yritykselle. Kaikilla muilla tavoin se on ollut erinomaisesti kannattava.

    Ja Kanaalitunnelin konsepti on muutenkin eri, koska se palvelee etäisiä kaukojunayhteyksiä. Järkevämpi vertailukohta olisi Juutinrauman silta, joka yhdistää Kööpenhaminan ja Malmön kaksoiskaupungiksi. Helsingin ja Tallinnan väliseen matkustamiseen on suhteellisesti paljon enemmän kysyntää kuin Lontoon ja Pariisin.

  7. #232
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Eivät ne laivaliputkaan ilmaisia ole.
    Kyllä ne muuten ovat. Jos 18 eurolla pääsee eestaas Eestiin niin se on jo käytännössä ilmaista.

    Junalippu olisi kalliimpi ihan jo sen takia, että junamatkustaja ei todennäköisesti käyttäisi rahaa junayhtiön ravintoloissa ja viinakaupassa toisin kuin laivamatkustaja. Eli laivalippu on tällä hetkellä monesti sisäänostotuote, todellinen kate tulee sitten oheispalveluista. Parinkymmenen minuutin junamatkalla oheispalvelujen tarve on olematon, ja ne viinapullotkin maksavat vuosikymmenien päästä arvatenkin saman verran lahden molemmin puolin.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #233

    Liittynyt
    11.05.2006
    Viestejä
    342

    oletus Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Ja junalla voi mennä kahdessakymmenessä minuutissa yli (ali) ja syödä maissa hyvin ja hitaasti. Mikä siis on laivan etu siihen nähden?
    Jos oikeasti Tallinnaan voisi päästä alle puolessa tunnissa junalla ja liput olisivat hinnoiteltu järkevästi, Tallinnan ja Helsingin välillä kulkijoita riittäisi ja Tallinnaan mentäisiin muustakin syystä kuin vain syömään. Kohtuuhintaiset kuukausiliput mahdollistaisivat työmatkojen kulkemisen Helsingin ja Tallinnan välillä. Matkailun kannalta olisi kyllä merkittävää, jos Tallinnan vanhaankaupunkiin pääsisi Helsingistä matkustamaan nopeammin kuin Porvooseen. Baltian rautatieasema olisi mukavasti Vanhankaupungin vieressä.

    Tuo etäisyys vaikuttaa paljon junalla matkustajien määrään. Vaikka lentoliikenne kuinka kallistuisi ja Berliiniin tarjottaisiin kuinka hienoa junayhteyttä tahansa, uskoisin kuitenkin, että Tallinnaan riittäisi Helsingistä enemmän menijöitä kuin Berliiniin, koska Tallinna on kuitenkin niin paljon lähempänä. Junayhteyksiä ajatellen matkan varrella olevilla kaupungeilla voi olla hyvinkin suuri merkitys, vaikka ne eivät olisikaan niin suuria.

  9. #234
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    744

    oletus Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

    10 eurolla mennään laivalla Tallinnaan edestakaisin ja kaksi ja puoli tuntia sivu. Se on totta että laivan oheispalvelut ja rahtiliikenne on keskeinen tekijä reitin kannattavuudessa.

    Sanokaa nyt heti reilusti, te ketkä kannatatte hanketta että kuka tai mikä maksaa tunnelin rakennuskustannukset. Kyllähän siitä osa joka tapauksessa on pantava junalipun hintaan.

    Kun meillä osaamista laivanrakennuksessa ja laiva suunnitellaan ja tehdään suomessa, niin pitääkö nyt ehdoin tahdoin tämäkin ala ajaa alas ?

    Englannin kanaalin alla matkustajamäärät ovat sellaiset että hanke kannattaa ainakin joillakin mittareilla. Mutta vaikea käsitää että mistä matkustajia tulee riittävästi jos junalippu maksaa 40 - 50 euroa per sivu.

    Martti

    ---------- Viesti lisätty kello 19:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:03 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Ja junalla voi mennä kahdessakymmenessä minuutissa yli (ali) ja syödä maissa hyvin ja hitaasti. Mikä siis on laivan etu siihen nähden?
    Jatkuva rakennemuutos. Tarkoittaa siis sitä että jos teollisuuden työpaikat häviävät suomesta , niin jäljellä olevia palvelualojen työpaikkoja on pyrittävä pitämään yllä nykyisessä laajudessaan ja lisätä.

    Laivaliikenteen säilyttämistä puoltaa sen huomattava työllistävä vaikutus. Jollain on kiire Tallinnaan, mutta Copterlinestakin on otettava oppia.

    Martti

    ---------- Viesti lisätty kello 19:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:10 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    ....., mutta autolauttaliikenne ei kyllä ole mikään itseisarvo.
    Louhinta näyttää olevan. Mielestäni Antero toi mielenkiintoisella tavalla esille että louhintaliikkeet näyttävät aina järjestävän itselleen hommia. Kunnallispoliitikotkin näyttävät syttyvän helposti, jos jossain pitäisi louhia. Ja sehän kertoo jostain.

    Martti

  10. #235
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

    Taitaa löytyä tästä ketjusta jo edempänä, mutta kertaus on opintojen äiti:

    Hki–Tallinna -välillä on 6–7 miljoonaa matkaa vuosittain. Osa on huvi- ja viinanostomatkoja, joista osa jää pois jos on tunneli, mutta tilalle tulisi runsaasti päivittäistä työmatkailua. Tuollaisilla matkamäärillä tunnelin liikenne olisi todennäköisesti taloudellisesti kulunsa kattavaa nykyisillä laivalippujen hinnoilla. Toisaalta, kun kerran matka kestää huomattavasti lyhyemmän ajan, palvelu on parempi ja hintakin voi olla korkeampi. Edellä ollut vertaus Malmön ja Köpiksen väliselle yhteydelle on hyvä. Luulen, että kysyntää on täällä jopa selvästi enemmän.

    Tuoreempi vertailukohde on hiljan esitetty Lentorata 35 km:n tunnelissa. Se ei muka ole huuhaa-idea, vaikka suurimmalta osalta rata voisi olla paljon halvempi pintarata. Eikä kukaan esitä, että sitten on junamatkustajille oltava turvatarkastukset. Ei ole metroonkaan, joten miksi pitäisi olla Tallinnan tunneliin?

    Tallinnan tunneli on osa EU:n TEN-verkostoa, johon saa merkittävää rahoitustukea EU:sta. Mutta meillä tunneli ei ole mukana missään suunnitelmissa, vaan kaikenlaiset kaavoitushankkeet tekevät tunnelin järkevän Helsingin pään aseman lähes mahdottomaksi. Ja niitä, jotka puhuvat tunnelin puolesta pidetään pöpeinä hourupäinä. Siis täällä, missä jo rakennetaan yhtä tunnelia metsän alle, toista suunnitellaan kovasti ja kolmatta ehdotetaan. Ja valmiiksi on jo saatu yksi, jossa ei saa edes kuljettaa ihmisiä ja jossa sähköveturitkin hyytyvät kosteuteen.

    No, perjantain kunniaksi ehdotan, että ryhdytään liikennöimään Tallinnaan johdinlaivoilla. Johdinajoneuvot ovat muodissa täällä silloin, kun ei saa tehdä tunnelia. Ja jotain on kai tehtävä, jotta loppuu laivojen rikkipitoisen raskaan polttoöljyn käyttö. Sillä vaikka vaihtaisivat kevyeen eli löpöön, niin ei siihenkään hiilidioksidipäästöt lopu.

    Antero

  11. #236
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Kanaalitunneli ei ole ollut liiketaloudellisesti kannattava itse tunnelia ylläpitävälle yksityiselle yritykselle. Kaikilla muilla tavoin se on ollut erinomaisesti kannattava.
    Viime vuoden puolelta:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Aamulehdessä oli tänään juttua, että Kanaalitunneli alkaa vihdoin tuottamaan voittoa ja osakkeenomistajat pääsevät äänestämään mahdollisesta osingonjaosta.

  12. #237

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    No, perjantain kunniaksi ehdotan, että ryhdytään liikennöimään Tallinnaan johdinlaivoilla. Johdinajoneuvot ovat muodissa täällä silloin, kun ei saa tehdä tunnelia.
    Hjoo, sähkökayttöinen kantosiipilossi ja piuha niin korkealle, että öljytankkerit mahtuvat alta. Joko olisi Finnjetin veroinen referenssihanke?

  13. #238

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    844

    oletus Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    Junalla Tallinna olisi yhtä lähellä kuin monet pääratavarren pikkukaupungit, joista käydään Helsingissä töissä. Siksi todellinen matkustajapotentiaali voi hyvinkin olla nykyistä luokkaa, ehkä jopa suurempi.
    En tiedä, kuinka paljon matkustajia tarvittaisiin, että tunneli olisi kannattava, mutta 10 miljoonaa matkaa vuodessa saataisiin yksistään sillä, että parikymmentätuhatta ihmistä kävisi Tallinnasta päivittäin (220 päivää vuodessa) Helsingissä töissä.

    Ei mitenkään mahdotonta. Helsinkiin pendelöi nykyisellään muistaakseni vajaat parisataatuhatta ihmistä, yksin Espoosta viitisenkymmentätuhatta. Tallinna on lähes Helsingin kokoinen kaupunki, väestötiheydeltäänkin samaa luokkaa. Tallinnan asuntojen hintatasosta on vaikeaa saada vertailukelpoista tietoa, mutta se on merkittävästi Helsinkiä edullisempi. Jos Tallinnasta pääsisi Helsingin rautatieasemalle alle puolessa tunnissa, nopeammin kuin esimerkiksi Östersundomista, en epäile hetkeäkään, etteikö tunnelin käyttäjiksi löytyisi parikymmentä tuhatta pendelöijää, itsekin olisin todennäköisesti yksi heistä.

    Sitä ei voi kuin arvailla, mikä olisi tunnelin merkitys liike-elämälle, yritysten sijoittumiseen jne. Tuskin menee pahasti metsään, jos arvio, että vaikutus pk-seudun talouteen olisi kaikkinensa valtava.

  14. #239
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    En tiedä, kuinka paljon matkustajia tarvittaisiin, että tunneli olisi kannattava, mutta 10 miljoonaa matkaa vuodessa saataisiin yksistään sillä, että parikymmentätuhatta ihmistä kävisi Tallinnasta päivittäin (220 päivää vuodessa) Helsingissä töissä.
    Jossain on tilastoitu myös pendelöinti Tallinnasta. Nythän tämän pendelöinnin kuva on sellainen, että pendelöidään viikoksi tai ehkä kahdesti viikossa. Aika ei riitä päivittäiseen työmatkailuun. Kustannuksissa ei kuitenkaan välttämättä säästä vaan voi jopa tulla takkiin, kun on pidettävä jotain asumusta täällä puolella Suomenlahtea. Jos siis ryyppyreissaajat poistuvat junan käyttäjien saldosta, tilalle tulee 3–5 -kertaista työmatkailua. Rohkenen epäillä, että päivittäisiä Viron pendelöijiä olisi enemmän kuin yhtä etäältä Suomesta Helsingin seudulle nyt pendelöiviä. Niistä löytyy tilastoja HSL:stä.

    Antero

  15. #240
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Aamulehdessä oli tänään juttua, että Kanaalitunneli alkaa vihdoin tuottamaan voittoa ja osakkeenomistajat pääsevät äänestämään mahdollisesta osingonjaosta.
    He he, osinko 2008 oli 4 senttiä osakkeelta (14 liikennöintivuoden jälkeen ensimmäinen osinko).
    Siis 50 km tunneli (38 km veden alla) maksoi yli 10 miljardia puntaa.
    Viimeisin muokkaaja Albert; 12.04.2010 kello 18:52.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampellan tunneli
    kirjoittanut tislauskolonni foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 28.11.2008, 02:14
  2. Tampereen rantaväylän pitkä tunneli
    kirjoittanut vristo foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 17.08.2007, 16:09
  3. Tallinna - Riika matkustajajunat avataan uudelleen
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 15.05.2007, 13:56
  4. Tallinna: Tartu maantee remonttiin
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.05.2006, 11:06
  5. Helsinki ja Tallinna selvittävät yhteistä seutulippua
    kirjoittanut 738 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 21.09.2005, 00:06

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •