Sivu 55 / 55 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1535455152535455
Näytetään tulokset 811-818/818

Viestiketju: Helsinki-Tallinna -tunneli

  1. #811

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5503

    oletus Vs: 1435 mm

    Lainaus Alunperin kirjoittanut AJO Näytä viesti
    Olisi mielenkiintoista selvittää, mitkä ovat hyödyt suhteessa kustannuksiin muuttaa Suomen raideleveys vähitellen eurooppalaiseksi. Espanjassakin on osittain menetelty näin. Mitä hyvää on odotettavissa Venäjän suuntaan...
    Niin kuin jo aiemmin kirjoitin niin se olisi kannattanut tehdä 1920-30-luvulla tai 1990-luvulla. Nyt on myöhäistä eikä pelkästään Venäjän takia vaan siksi että kaikki uusikin kalusto on 1524 mm leveydelle.

    Espanja on isompi maa ja siellä on varaa sellaiseen, ehkä ovat laskeneet että kannattaa, vaikka siellä on pitkään harrastettu telinvaihtoa ja akselinsäätöä Ranskan vastaisella rajalla. Mielenkiintoisaksi jää nähdä mitä Portugal tekee.


    ---------- Viestit yhdistetty klo 16:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:34 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Toisaalta taas tavaraliikenne ei vaadi suurnopeusratoja tai -junia, jolloin voi harkita muuntuvatelisiä tai vaunuja tai mieluummin telien vaihtoa ratapihalla. Ne toimenpiteet on varmaan sovitettavissa tavaraliikenteen aikatauluihinkin.
    Niin, se tavarajunien telinvaihto voidaan tehdä Ilmalassa, missä tunneli nousisi maanpintaan. Vai meinaatko että Ûlemisten ratapihalla vaihdettaisiin suomalaisvaunujen telit?

    ---------- Viestit yhdistetty klo 16:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:36 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Varmaan molempi parempi, mutta itse en usko lentorataan. A) Pk-seudulla ei ole mtn intressejä. Kehärata riittää yhteydeksi lentoasemalle ja täkäläiset kyläpäälliköt keksivät varmaan puolentusinaa mieluisampaa tunnelihanketta, ml. vähemmän vahvasti framilla oleva Tuusulan metro lentoaseman kautta. B) Maakunnat rahoittavat mieluummin kituvia lentokenttiään kuin miettivät junayhteyttä Helsinki-Vantaalle. Osin imagokysymys.

    Lentorata olisi varmasti hyvä hanke, mutta se ei ole kenellekään ensi- tai edes toissijainen vaihtoehto järjestää yhteyksiään.
    Eipä niin.

    t. Rainer

  2. #812

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1724

    oletus Vs: 1435 mm

    Lainaus Alunperin kirjoittanut AJO Näytä viesti
    Olisi mielenkiintoista selvittää, mitkä ovat hyödyt suhteessa kustannuksiin muuttaa Suomen raideleveys vähitellen eurooppalaiseksi. Espanjassakin on osittain menetelty näin.
    Muutettiinko Espanjassa tosiaan olemassa olevia ratoja normaalileveydelle? Uudet suurnopeusratansa rakensivat toki normaalileveyteen, mutta en ole kuullut, että aiempaa "hidasnopeusrataa" olisivat muuttaneet mihinkään.

  3. #813

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1971

    oletus Vs: 1435 mm

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Niin, se tavarajunien telinvaihto voidaan tehdä Ilmalassa, missä tunneli nousisi maanpintaan. Vai meinaatko että Ûlemisten ratapihalla vaihdettaisiin suomalaisvaunujen telit?
    Ei sillä välttämättä niin suurta merkitystä ole, jos lasti jatkaa junalla osin Ilmalaa pitemmälle. Mutta terminaalit tulisi varmasti niin Tallinnaan kuin Helsinkiinkin, ja purkua ja lastausta tulee molemmissa tapahtumaan. Se riippunee mm. purettavan ja lastattavan tavaran määrästä sekä terminaalin tehokkuudesta, kumpi kannattaa.

    Konttiliikenteessä teliäkään ei tarvitse vaihtaa, vaan voi vain lastata kaiken toiseen junaan.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 10:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:41 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Muutettiinko Espanjassa tosiaan olemassa olevia ratoja normaalileveydelle?
    Muistaakseni ei. Ehkä jotain lyhyitä pätkiä sieltä täältä jäi ikään kuin uuden alle, mutta käytännössä kaikki vanha rata on tallella ja niillä aiotaan ajaa niin kauan kuin homma tuntuu kannattavalta.

  4. #814

    Liittynyt
    10.01.2008
    Viestejä
    283

    oletus Helsinki-Tallinna -tunneli

    Geopoliittisia näkemyksiä Helsinki-Tallinna-tunnelista ja muistakin rautatiehankkeista:
    https://yle.fi/uutiset/3-9864560

  5. #815

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1724

    oletus Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

    FinEst Link -projektin suunnalta alustavia kaavailuja. Suunnittelevat matkustaja-asemia Helsinki-Vantaalle, Pasilaan, Helsingin keskustaan ja Tallinnan Ülemisteen. Nelikiskoraidetta ehdotetaan Pasilan ja Lentoaseman välille, yhteiseen tunneliin Lentoradan kanssa.

    Hesarin uutinen:
    https://www.hs.fi/kaupunki/art-20000...94af227e3b2e8d

    Projektijohtajan haastattelu (englanniksi):
    http://www.finestlink.fi/en/2017/11/...kari-ruohonen/

  6. #816
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6690

    oletus Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

    Jaah, olisihan se hyvä saada Tallinnan keskustaankin asema. Miksi se puuttuu tuosta?

    Lentoasemien yhteenniputtaminen on oikein hyvä asia ja mahdollistaa jopa lennon vaihdon kenttien välillä esim. Gatwickin/Heathrow'n tai JFK:n/La Guardian tapaan. Lisäksi tuo antaa erinomaisen mahdollisuuden kehittää kenttiä eri suuntiin erikoistuen ja tuo halpalentoyhtiöille ison markkina-alueen Helsingin seudulta.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  7. #817

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2148

    oletus Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Jaah, olisihan se hyvä saada Tallinnan keskustaankin asema. Miksi se puuttuu tuosta?
    Luin tässä joku päivä muutaman vuoden vanhan selvityksen tunnelin linjauksista. Käsittääkseni Ülemisteen päättyvä reitti tulisi idän kautta niin, että Ülemiste olisi reitillä lähinnä keskustaa. Hesarin jutussa puhutaan tunnelin suusta Ülemistessä, mikä saattaa olla toimittajan virhe (ts. suunnitelmassa tunnelin suu jossain pohjoisempana ja rata pinnalla Ülemisteen).

  8. #818

    Liittynyt
    05.11.2007
    Sijainti
    Ulkomailla
    Viestejä
    119

    oletus Vs: Helsinki-Tallinna -tunneli

    Ülemistehän ei nyt ole ihan huono paikka tunnelia "päättää". Ratikalla pääsee keskustaan ja ilmeisesti kohta satamaankin. Työn alla on uusi terminaali, jossa yhdistyisi junat, bussit, lentokoneet, ratikat. Valtava kauppakeskus vieressä ja teknologiakylä.

    Tallinnassahan, ainakin jos joukkoliikennettä ajatellaan, keskustan käsite on vähän hankala. Satama, juna- ja bussiasema ovat hajallaan ja melko kaukaan toisistaan.

    En ole nyt kauheasti tuota Railbaltika-asiaa tutkinut, mutta ymmärtääkseni se tulee juuri Ülemisteen päättymään. Ülemistestä on muutama hassu pysäkki bussilla tai ratikalla keskustaan (jos nyt ajatellaan vanhaa kaupunkia ja Viru-keskusta), joten kyllä se ihan järkevä sijainti on. Baltijaama (juna-asema) on pahasti sivussa väärällä puolen vanhaa kaupunkia.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampellan tunneli
    kirjoittanut tislauskolonni foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 28.11.2008, 02:14
  2. Tampereen rantaväylän pitkä tunneli
    kirjoittanut vristo foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 17.08.2007, 16:09
  3. Tallinna - Riika matkustajajunat avataan uudelleen
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 15.05.2007, 13:56
  4. Tallinna: Tartu maantee remonttiin
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.05.2006, 11:06
  5. Helsinki ja Tallinna selvittävät yhteistä seutulippua
    kirjoittanut 738 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 21.09.2005, 00:06

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •