Helsinki-Tallinna -tunneli

Nyt kun rahoitus on järjestynyt Kiinasta, niin on luontevaa että myös tunnelin rakentava yhtiö on kiinalainen https://yle.fi/uutiset/3-10868403. Vesterbackan mukaan kumppaniksi tuleva Kiinalainen rakennusjätti CREC on erikoistunut nimenomaan rautatiehankkeisiin ja sillä on myös erikoisosaamista suurista porausurakoista. Yhtiö on rakentanut pelkästään Kiinassa yli kahdeksantoista tuhatta kilometriä rautatietunnelia. Osaamista löytyy, Vesterbacka toteaa.
Hankkeessa jo aiemmin mukana olleet yhteistyökumppanit A-insinöörit, Pöyry ja Fira jatkavat entiseen malliin mukana projektissa,

Toisessa YLE:n jutussa Virolaisministeri pitää aikataulua epärealistisena. Myös kannattavuus ja ympäristövaikutukset epäilyttävät https://yle.fi/uutiset/3-10869314. Jutussa on myös haastateltu kalliomekaniikan professori Mikael Rinnettä Aalto-yliopistosta jonka mukaan tarvittavan järeää porauskalustoa ei Suomesta löydy. Rautatietunnelin rakentamiseen tarvitaan hänen mukaansa täysprofiilitunneliin soveltuvaa kalustoa eli alppitunneleista tuttuja isoja poria, jotka poraavat tunnelin kokonaisuudessaan. Paikoin käyttöä lienee myös perinteiselle poraus- ja räjäytystekniikalle.
 
Tuskinpa yhtiö sentään on porannut 18 000 km tunnelia; suurnopeusrataa tai vastaavaa on saattanut syntyäkin kuten rata Lhasaan.
Juha
 
Takaisin
Ylös