Tai sitten voisi perustaa lähijunareitin välille Seelanti - Kaakkuri; pysähdyspaikat näkyvät kartalla (pdf).
Visiointi on aina mukavaa...
Jos otetaan toinen visio, vähän yleisemmin käytössä olevalla teknologialla:
Radanvarressa on ensinnäkin vanhastaan asutusta mukavasti nauhana sekä asutusta että työpaikkoja pohjoisen suunnassa Herukkaan asti. Haukiputaalta alkaen asutus rupeaa erkanemaan radasta ja siirtymään meren puolelle. Etelässä päin Oulunsalossa on lentokenttä, josta on jatkuva trafiikki Helsinkiin, ja sinne päin mennessä työpaikkoja pilvin pimein. Linja voisi mennä Haukiputaalta Herukan, Rajakylän ja yliopiston kautta keskustaan ja sieltä edelleen lentokentälle. Jos Raaheen asti jatkettaisiin, saataisiin aika hyvin kulkijoita molempiin suuntiin. Tässä voisi toimia ratikka joko duo- tai erillisratkaisuna (RHK:n rata on aika tiukassa käytössä joka suuntaan), linjastoa voisi laajentaa myöhemmin. Yliopiston ja Teknologiakylän seudun sekä lentoaseman liikenne ainakin pitäisi saada mukaan ensimmäisessä vaiheessa.
j.siren
(10 vuotta Oulussa, nykyään TLO:n käyttäjä)
MODEDIT/kuukanko: Erotettu Oulun bussiliikenteen kilpailuttamista käsittelevästä ketjusta
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 22.04.2006 kello 09:27.
Tai sitten voisi perustaa lähijunareitin välille Seelanti - Kaakkuri; pysähdyspaikat näkyvät kartalla (pdf).
Hyvä suunnitelma. Nyt vain rakennetaan sitten puusta laiturit Mankin tapaan ja otetaan joku yksittäinen vanha Sm1-yksikkö tuonne, niin siinä meillä on paikallisjuna. Kuukausilippujärjestelmä samaksi kuin muussakin Oulun liikenteessä.Alunperin kirjoittanut tkunnas
Näin sitä itsekin ajattelin. Vielä hyvät vaihtomahdollisuudet Ouluun suunnitteilla oleviin Citylinjojen (ja miksei tietysti muihinkin) busseihin, niin siinähän se alkaisi olla.Alunperin kirjoittanut kemkim
Tämä taitaisi kuitenkin vaatia sitä, että VR:n monopoli paikallisliikenteessä loppuu. YTV-alueella kun junat kustantavat valitettavasti niin paljon, että ihmisiä on halvempi kuljettaa bussilla. Junalla olisi kuitenkin imagoetu puolellaan ja normaalihinnoittelulla (HKL:n metro) se on busseja halvempaa. Mitä nämä Citylinjat muuten ovat?Alunperin kirjoittanut tkunnas
No miksei... (paitti että "Rautatieasema" olisi luonnollisestikin liikennepaikkana "Oulu" :o ) mutta olenpa sitkeä ja väitän edelleen, että Kaakkurin jälkeen kannattaisi vielä jatkaa rataa Oulunsaloon ja lentoasemalle. Näin saataisiin aikaan hyvä "teknologiakäytävä" ja jatkoyhteys lennoille.Alunperin kirjoittanut tkunnas
j.siren
Näin voisi tehdä. Omaa visiotani rajoitti mm. sellainen seikka, että uutta rataa ei rakennettaisi.Alunperin kirjoittanut jsiren
Kaakkurin sijaan voisi lentokenttäyhteyden rakentaa suoraan teknologiakylästä meren ali - sirotellaan ensin Kaakkurin ja Oulunsalon välille vähän liito-oravankakkaa että saadaan alue suojeluun ja rakennuskieltoon ja siten hyvät perusteet EU-rahoitteiselle projektille kaivaa tunneli Kempeleenlahden alitse.![]()
Mielenkiintoinen idea. Mäntylään voisi myös lisätä aseman, sillä suurin osa yli 2000 asukkaan alueesta olisi kilometrin säteellä asemasta. Ja Alppilaan radan varteen nykyisen Rajavillen alueelle noussee lähivuosina puolestaan 1100 uutta asuntoa, mikä tarjoaa herkulliset lähtökohdat pohdiskella asemien paikkoja uudelleen. (Linkki kaupungin teknisen lautakunnan esityslistaan, jos jotain sattuu kiinnostamaan.)Alunperin kirjoittanut tkunnas
Joka tapauksessa, realiteetit ovat mitä ovat, eikä kaksoisraiteen puute Tuiraa ja nykyistä rautatieasemaa lukuunottamatta ainakaan helpota Oulussa toivottomaksi teilatun kulkumuodon kehittämistä. Aina on kuitenkin mukavaa visioida kustannuksista ja monopoleista välittämättä. 8)
Tuo on mielestäni mainio idea. Oulun uudesta matkakeskuksesta tulisi hyvä pohja Oulun seudun raideliikenteelle. Ainoa ongelma on Oulun aseman pieni koko, Oulun asemalla on kaksi raidetta toisin kuin Helsingissä jossa on 19 raidetta. Lisäraiteiden rakennus pohjoisen alikäytävän ylitse voi osoittautua ongelmalliseksi. Myös vanhan asemarakennuksen purkaminen voidaan estää museoviraston päätöksellä (sen tilalle voisi tulla paikallisjunille tarkoitettuja raiteita).Alunperin kirjoittanut tkunnas
Tätä ei pidä sitten ottaa liian vakavasti, tämähän on vain visiointia.![]()
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 19.05.2006 kello 15:03. Syy: korjattu kirjoitusvirheitä
KiitosAlunperin kirjoittanut jeejee
Oulun asemalla on kolme matkustajakäytössä olevaa raidetta.Alunperin kirjoittanut jeejee
Neljännen raiteen voisi juuri ja juuri saada aikaan siten, että vanhojen autovaunujen lastaus/purkupaikka purettaisiin ja kiskoja jatkettaisiin siitä vähän matkaa pohjoiseen niin, että ne yhtyisivät raide 1:een ennen raide 1:n varsinaista matkustajakäytössä olevaa osuutta. Siihen saisi silloin pysähdyspaikan lyhyelle junalle. Tosin autovaunujen paikka pitäisi sitten siirtää jonnekin muualle.
Onko tämä Autojuna edes kovin kannattava hommaa? Jos on niin olisiko se kannattavampaa kuin paikallisjuna liikenne Oulun seudulla? Oulussa tosiaan on paljon asutusta ratojen varsilla, ja myös ympärys kunnat (Kempele, Haukipudas ja Muhos) voisivat hyötyä paikallisliikenteestä enemmän kuin autojunailusta.Tosin autovaunujen paikka pitäisi sitten siirtää jonnekin muualle.
Niinpä, mutta VR:n mielestä kannattavaa lähijunaliikennettä on olemassa pelkästään Helsingin seudulla. Sitä paitsi VR Oy:lle on aivan sama, mitenkä Limingasta tai Haukiputaalta pääsee töihin Ouluun, tai sitä kautta muualle Suomeen. VR ei nimittäin ole enää se "kansalaisten parasta ajatteleva" valtion rautatieliikenneyhtiö.Alunperin kirjoittanut jeejee
Olinpas tuossa muuten epätarkka: tuo siirtämistä vaativa autovaunupaikka on se vanhojen Gfot-vaunujen purkupaikka; Hcmqqr:ille on uusi paikka ratapihan toisella puolella. Ennen pitkää tämä vanha paikka varmaan jää tarpeettomaksi joka tapauksessa.Alunperin kirjoittanut tkunnas
Totta. Minun mielestäni julkisen liikenteen pitäisi tietylle palvelutasolle saakka olla peruspalvelu samaan tapaan kuin on terveydenhuolto, päivähoito, koulutus yms. - mutta tämä nyt ei tähän viestiketjuun kuulu. Aloitetaan aiheesta uusi ketju joskus kun jaksetaan.Alunperin kirjoittanut lamarjam
On tullut vähän puuhailtua Oulun seudun raideliikenteen piirissä. Oikeastaan kimmokkeena oli Kalevan uutinen lähiraideliikenteen mahdottomuudesta Oulun seudulla. Tässä hieman näkemyksiä:
Oulun sisäiset linjat:
Kaukovainio-Keskusta-Tuira-Rajakylä: Vuoroväli 20min
Kontinkangas-Keskusta-Tuira-Kaijonharju: Vuoroväli 15min
Seudulliset linjat:
Liminka/Kempele-Oulu
- Vaihtoehtoina joko duoraitiovaunu Linnanmaalle raitiotieverkon kautta tai normaali paikallisjuna Tuiraan. Vuoroväli 30min. Joka toinen juna jatkaa Limingalle.
Raitioverkon pituus noin 18km
Verkosto karkeasti laitettuna kartalle(Google Maps)
Raitiotien vaikutusalueella(pysäkeiltä 600metrin säteellä) suurin piirtein:
Oulun asukkaista 60000 n:45%
Oulun työpaikoista 50000 n:70%
Muita mahdollisia suuntia esimerkiksi Toppila, jossa voidaan käyttää olemassa olevaa ratapohjaa. Alueelle rakennettavissa moderni merellinen kerrostaloalue raitiotien ollessa liikenteen runko.
Sivulauseena Oulun yhdyskuntarakenteesta: Varsin hajanaisesti rakennettu kaupunki, jossa asuinalueet tunnutaan eristetyn toisistaan usein nelikaistaisilla teillä joiden yli silta tai ali tunneli. Yhtenäisiä rauhallisia asuntoalueita ei löydy kovinkaan läheltä keskustaa.
Tämä puhtaasti mahdollisesti ajatuksia herättävänä ulkopuolisena näkemyksenä...