Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/36

Viestiketju: Paikallisen raideliikenteen mahdollisuuksia Oulun seudulla

  1. #1

    Liittynyt
    05.04.2006
    Viestejä
    31

    oletus Paikallisen raideliikenteen mahdollisuuksia Oulun seudulla

    Visiointi on aina mukavaa...

    Jos otetaan toinen visio, vähän yleisemmin käytössä olevalla teknologialla:

    Radanvarressa on ensinnäkin vanhastaan asutusta mukavasti nauhana sekä asutusta että työpaikkoja pohjoisen suunnassa Herukkaan asti. Haukiputaalta alkaen asutus rupeaa erkanemaan radasta ja siirtymään meren puolelle. Etelässä päin Oulunsalossa on lentokenttä, josta on jatkuva trafiikki Helsinkiin, ja sinne päin mennessä työpaikkoja pilvin pimein. Linja voisi mennä Haukiputaalta Herukan, Rajakylän ja yliopiston kautta keskustaan ja sieltä edelleen lentokentälle. Jos Raaheen asti jatkettaisiin, saataisiin aika hyvin kulkijoita molempiin suuntiin. Tässä voisi toimia ratikka joko duo- tai erillisratkaisuna (RHK:n rata on aika tiukassa käytössä joka suuntaan), linjastoa voisi laajentaa myöhemmin. Yliopiston ja Teknologiakylän seudun sekä lentoaseman liikenne ainakin pitäisi saada mukaan ensimmäisessä vaiheessa.

    j.siren
    (10 vuotta Oulussa, nykyään TLO:n käyttäjä)

    MODEDIT/kuukanko: Erotettu Oulun bussiliikenteen kilpailuttamista käsittelevästä ketjusta
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 22.04.2006 kello 09:27.

  2. #2

    Liittynyt
    28.08.2005
    Viestejä
    156

    oletus

    Tai sitten voisi perustaa lähijunareitin välille Seelanti - Kaakkuri; pysähdyspaikat näkyvät kartalla (pdf).

  3. #3
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkunnas
    Tai sitten voisi perustaa lähijunareitin välille Seelanti - Kaakkuri; pysähdyspaikat näkyvät kartalla (pdf).
    Hyvä suunnitelma. Nyt vain rakennetaan sitten puusta laiturit Mankin tapaan ja otetaan joku yksittäinen vanha Sm1-yksikkö tuonne, niin siinä meillä on paikallisjuna. Kuukausilippujärjestelmä samaksi kuin muussakin Oulun liikenteessä.

  4. #4

    Liittynyt
    28.08.2005
    Viestejä
    156

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim
    Nyt vain rakennetaan sitten puusta laiturit Mankin tapaan ja otetaan joku yksittäinen vanha Sm1-yksikkö tuonne, niin siinä meillä on paikallisjuna. Kuukausilippujärjestelmä samaksi kuin muussakin Oulun liikenteessä.
    Näin sitä itsekin ajattelin. Vielä hyvät vaihtomahdollisuudet Ouluun suunnitteilla oleviin Citylinjojen (ja miksei tietysti muihinkin) busseihin, niin siinähän se alkaisi olla.

  5. #5
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkunnas
    Näin sitä itsekin ajattelin. Vielä hyvät vaihtomahdollisuudet Ouluun suunnitteilla oleviin Citylinjojen (ja miksei tietysti muihinkin) busseihin, niin siinähän se alkaisi olla.
    Tämä taitaisi kuitenkin vaatia sitä, että VR:n monopoli paikallisliikenteessä loppuu. YTV-alueella kun junat kustantavat valitettavasti niin paljon, että ihmisiä on halvempi kuljettaa bussilla. Junalla olisi kuitenkin imagoetu puolellaan ja normaalihinnoittelulla (HKL:n metro) se on busseja halvempaa. Mitä nämä Citylinjat muuten ovat?

  6. #6

    Liittynyt
    05.04.2006
    Viestejä
    31

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkunnas
    Tai sitten voisi perustaa lähijunareitin välille Seelanti - Kaakkuri; pysähdyspaikat näkyvät kartalla (pdf).
    No miksei... (paitti että "Rautatieasema" olisi luonnollisestikin liikennepaikkana "Oulu" :o ) mutta olenpa sitkeä ja väitän edelleen, että Kaakkurin jälkeen kannattaisi vielä jatkaa rataa Oulunsaloon ja lentoasemalle. Näin saataisiin aikaan hyvä "teknologiakäytävä" ja jatkoyhteys lennoille.

    j.siren

  7. #7

    Liittynyt
    28.08.2005
    Viestejä
    156

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jsiren
    Kaakkurin jälkeen kannattaisi vielä jatkaa rataa Oulunsaloon ja lentoasemalle. Näin saataisiin aikaan hyvä "teknologiakäytävä" ja jatkoyhteys lennoille.
    Näin voisi tehdä. Omaa visiotani rajoitti mm. sellainen seikka, että uutta rataa ei rakennettaisi.

    Kaakkurin sijaan voisi lentokenttäyhteyden rakentaa suoraan teknologiakylästä meren ali - sirotellaan ensin Kaakkurin ja Oulunsalon välille vähän liito-oravankakkaa että saadaan alue suojeluun ja rakennuskieltoon ja siten hyvät perusteet EU-rahoitteiselle projektille kaivaa tunneli Kempeleenlahden alitse.

  8. #8
    sam
    sam ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    09.04.2006
    Viestejä
    36

    oletus tkunnaksen lähijunareitistä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkunnas
    Tai sitten voisi perustaa lähijunareitin välille Seelanti - Kaakkuri; pysähdyspaikat näkyvät kartalla (pdf).
    Mielenkiintoinen idea. Mäntylään voisi myös lisätä aseman, sillä suurin osa yli 2000 asukkaan alueesta olisi kilometrin säteellä asemasta. Ja Alppilaan radan varteen nykyisen Rajavillen alueelle noussee lähivuosina puolestaan 1100 uutta asuntoa, mikä tarjoaa herkulliset lähtökohdat pohdiskella asemien paikkoja uudelleen. (Linkki kaupungin teknisen lautakunnan esityslistaan, jos jotain sattuu kiinnostamaan.)

    Joka tapauksessa, realiteetit ovat mitä ovat, eikä kaksoisraiteen puute Tuiraa ja nykyistä rautatieasemaa lukuunottamatta ainakaan helpota Oulussa toivottomaksi teilatun kulkumuodon kehittämistä. Aina on kuitenkin mukavaa visioida kustannuksista ja monopoleista välittämättä. 8)

  9. #9

    Liittynyt
    19.05.2006
    Sijainti
    Oulu
    Viestejä
    12

    oletus Vs: Paikallisen raideliikenteen mahdollisuuksia Oulun seudulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkunnas
    Tai sitten voisi perustaa lähijunareitin välille Seelanti - Kaakkuri; pysähdyspaikat näkyvät kartalla (pdf).
    Tuo on mielestäni mainio idea. Oulun uudesta matkakeskuksesta tulisi hyvä pohja Oulun seudun raideliikenteelle. Ainoa ongelma on Oulun aseman pieni koko, Oulun asemalla on kaksi raidetta toisin kuin Helsingissä jossa on 19 raidetta. Lisäraiteiden rakennus pohjoisen alikäytävän ylitse voi osoittautua ongelmalliseksi. Myös vanhan asemarakennuksen purkaminen voidaan estää museoviraston päätöksellä (sen tilalle voisi tulla paikallisjunille tarkoitettuja raiteita).

    Tätä ei pidä sitten ottaa liian vakavasti, tämähän on vain visiointia.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 19.05.2006 kello 15:03. Syy: korjattu kirjoitusvirheitä

  10. #10

    Liittynyt
    28.08.2005
    Viestejä
    156

    oletus Vs: Paikallisen raideliikenteen mahdollisuuksia Oulun seudulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jeejee
    Tuo on mielestäni mainio idea.
    Kiitos
    Lainaus Alunperin kirjoittanut jeejee
    Oulun uudesta matkakeskuksesta tulisi hyvä pohja Oulun seudun raideliikenteelle. Ainoa ongelma on Oulun aseman pieni koko, Oulun asemalla on kaksi raidetta toisin kuin Helsingissä jossa on 19 raidetta.
    Oulun asemalla on kolme matkustajakäytössä olevaa raidetta.

    Neljännen raiteen voisi juuri ja juuri saada aikaan siten, että vanhojen autovaunujen lastaus/purkupaikka purettaisiin ja kiskoja jatkettaisiin siitä vähän matkaa pohjoiseen niin, että ne yhtyisivät raide 1:een ennen raide 1:n varsinaista matkustajakäytössä olevaa osuutta. Siihen saisi silloin pysähdyspaikan lyhyelle junalle. Tosin autovaunujen paikka pitäisi sitten siirtää jonnekin muualle.

  11. #11

    Liittynyt
    19.05.2006
    Sijainti
    Oulu
    Viestejä
    12

    oletus Vs: Paikallisen raideliikenteen mahdollisuuksia Oulun seudulla

    Tosin autovaunujen paikka pitäisi sitten siirtää jonnekin muualle.
    Onko tämä Autojuna edes kovin kannattava hommaa? Jos on niin olisiko se kannattavampaa kuin paikallisjuna liikenne Oulun seudulla? Oulussa tosiaan on paljon asutusta ratojen varsilla, ja myös ympärys kunnat (Kempele, Haukipudas ja Muhos) voisivat hyötyä paikallisliikenteestä enemmän kuin autojunailusta.

  12. #12

    Liittynyt
    09.04.2006
    Viestejä
    35

    oletus Vs: Paikallisen raideliikenteen mahdollisuuksia Oulun seudulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jeejee
    Onko tämä Autojuna edes kovin kannattava hommaa? Jos on niin olisiko se kannattavampaa kuin paikallisjuna liikenne Oulun seudulla? Oulussa tosiaan on paljon asutusta ratojen varsilla, ja myös ympärys kunnat (Kempele, Haukipudas ja Muhos) voisivat hyötyä paikallisliikenteestä enemmän kuin autojunailusta.
    Niinpä, mutta VR:n mielestä kannattavaa lähijunaliikennettä on olemassa pelkästään Helsingin seudulla. Sitä paitsi VR Oy:lle on aivan sama, mitenkä Limingasta tai Haukiputaalta pääsee töihin Ouluun, tai sitä kautta muualle Suomeen. VR ei nimittäin ole enää se "kansalaisten parasta ajatteleva" valtion rautatieliikenneyhtiö.

  13. #13

    Liittynyt
    28.08.2005
    Viestejä
    156

    oletus Vs: Paikallisen raideliikenteen mahdollisuuksia Oulun seudulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkunnas
    Tosin autovaunujen paikka pitäisi sitten siirtää jonnekin muualle.
    Olinpas tuossa muuten epätarkka: tuo siirtämistä vaativa autovaunupaikka on se vanhojen Gfot-vaunujen purkupaikka; Hcmqqr:ille on uusi paikka ratapihan toisella puolella. Ennen pitkää tämä vanha paikka varmaan jää tarpeettomaksi joka tapauksessa.

  14. #14

    Liittynyt
    28.08.2005
    Viestejä
    156

    oletus Vs: Paikallisen raideliikenteen mahdollisuuksia Oulun seudulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut lamarjam
    VR ei nimittäin ole enää se "kansalaisten parasta ajatteleva" valtion rautatieliikenneyhtiö.
    Totta. Minun mielestäni julkisen liikenteen pitäisi tietylle palvelutasolle saakka olla peruspalvelu samaan tapaan kuin on terveydenhuolto, päivähoito, koulutus yms. - mutta tämä nyt ei tähän viestiketjuun kuulu. Aloitetaan aiheesta uusi ketju joskus kun jaksetaan.

  15. #15
    SlaverioT avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kankaanpää/Kerava
    Viestejä
    278

    oletus Vs: Paikallisen raideliikenteen mahdollisuuksia Oulun seudulla

    On tullut vähän puuhailtua Oulun seudun raideliikenteen piirissä. Oikeastaan kimmokkeena oli Kalevan uutinen lähiraideliikenteen mahdottomuudesta Oulun seudulla. Tässä hieman näkemyksiä:

    Oulun sisäiset linjat:
    Kaukovainio-Keskusta-Tuira-Rajakylä: Vuoroväli 20min
    Kontinkangas-Keskusta-Tuira-Kaijonharju: Vuoroväli 15min

    Seudulliset linjat:
    Liminka/Kempele-Oulu
    - Vaihtoehtoina joko duoraitiovaunu Linnanmaalle raitiotieverkon kautta tai normaali paikallisjuna Tuiraan. Vuoroväli 30min. Joka toinen juna jatkaa Limingalle.

    Raitioverkon pituus noin 18km
    Verkosto karkeasti laitettuna kartalle(Google Maps)

    Raitiotien vaikutusalueella(pysäkeiltä 600metrin säteellä) suurin piirtein:
    Oulun asukkaista 60000 n:45%
    Oulun työpaikoista 50000 n:70%

    Muita mahdollisia suuntia esimerkiksi Toppila, jossa voidaan käyttää olemassa olevaa ratapohjaa. Alueelle rakennettavissa moderni merellinen kerrostaloalue raitiotien ollessa liikenteen runko.

    Sivulauseena Oulun yhdyskuntarakenteesta: Varsin hajanaisesti rakennettu kaupunki, jossa asuinalueet tunnutaan eristetyn toisistaan usein nelikaistaisilla teillä joiden yli silta tai ali tunneli. Yhtenäisiä rauhallisia asuntoalueita ei löydy kovinkaan läheltä keskustaa.

    Tämä puhtaasti mahdollisesti ajatuksia herättävänä ulkopuolisena näkemyksenä...

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HKL: HKL:stä raideliikenteen tuottaja
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 30.12.2009, 14:10
  2. Raideliikenteen ja kaupunkirakenteen yhteensovittaminen
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 90
    Viimeisin viesti: 05.12.2008, 16:18
  3. Bussin ja raideliikenteen kilpailukykyerot
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 02.04.2007, 11:59
  4. Göteborgin raideliikenteen kehittämishistoria
    kirjoittanut JE foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 28.05.2006, 17:13
  5. Turun raideliikenteen kehittäminen
    kirjoittanut helleh foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 07.08.2005, 18:29

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •