Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näytetään tulokset 31-36/36

Viestiketju: Paikallisen raideliikenteen mahdollisuuksia Oulun seudulla

  1. #31

    Liittynyt
    04.07.2006
    Sijainti
    Oulu
    Viestejä
    310

    oletus Vs: Paikallisen raideliikenteen mahdollisuuksia Oulun seudulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Juha P Korhonen Näytä viesti
    --- cut ---
    Perusedellytyksenä olisi käytännössä kuitenkin kaksoisraiteen toteuttaminen Oulun eteläpuolelle.
    Juha P Korhonen
    Oulun seudulla ei ole niin kiivastahtista rautatieliikennettä että kaksoisraide olisi paikallisjunaliikennöinnin edellytys. Enemmän on kysymys toiminnanohjausjärjestelmästä rautateillä. Ja halusta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SlaverioT Näytä viesti
    Iihin/Haukiputaalle tunnin välein kulkeva paikallisjuna ei taida olla järkevä koska radan varressa ei ole väestöä riittävästi. Muutamia junia joilla luodaan työssäkäynti mahdollisuudet Kemi-Oulu välille voi olla järkevä ajaa. Enimmäkseen täydennettäisiin nykyisien kaukojunapalvelujen puutteita.

    Raaheen suuntaan kysyntää voisi ollakin. Tunnin välein Raahesta Ouluun olisi täysin mahdollinen. Jos kalustona olisi nopeita moottorivaunuja niin mahdollinen matka-aika olisi ehkä noin 55-60 minuuttia.

    Toisaalta jos esimerkiksi Ylivieskaan asti ajettaisiin nykyistä tarjontaa täydentäviä junia saataisiin Oulu-Ylivieska välille riittävä tarjonta työssäkäyntiä ajatellen ehkä noin kuudella lisäjunalla päivässä. Ylivieskasta, Oulaisista, Vihannista ja Ruukista yhteydet Ouluun noin 12-15 kertaa päivässä. Kempelettä ja Liminkaa palvelisi tunnin tai puolentunnin välein Ouluun kulkeva lähijuna.

    Joten alkuvaiheessa junia tunnin välein Tuirasta tai Rajakylästä Liminkaan joista osa jatkaa Ylivieskaan. Tuirasta tai Rajakylästä osa junista jatkaisi Kemiin tai Haaparannalle. Yhteensopiva lippujärjestelmä VR:n kanssa on toki välttämätön.
    Noissa kaikissa on edellytyksenä "järkevyydelle" käyttäjämäärä ja joita ei voi tulla niin kauan kuin ei ole mitä käyttää. Päästään klassiseen muna-vai-kana -kysymykseen.
    Nykyinen aamutarjonta esim. Oulu-Kemi -välillä on viideltä, kuudelta ja kahdeksalta lähtevät pikajunat. Eivät pysähdy välillä lainkaan eikä niihin pääse Oulussa kovin helposti ilman autoa. En osaa sanoa mikä jatkoyhteysmahdollisuus Kemissä lienee mutta tuskin kummoinen. Jotenkin voisi toivoa että kun eristetään rataverkko tyystin kaikesta muusta, se olisi edes nopea. Nyt se ei ole edes sitä vaan SN160 junat nytkyttelevät VT4:n autoliikenteen tahtia korpimaisemassa. Auto sitä vastoin voitti taas.

    A. Alku tuolla edellä jo mainitsikin pitkän ajan kehityksestä. Vastaavalla tavalla mielestäni on mahdollista myös aloittaa uusi pitkän ajan kehitys linjaamalla pysyvästi että kiskoliikenteellä aiotaan operoida. Kunhan linjaus on riittävän vahva ja uskottava, se johtaa myös ihmisten investointeihin omissa talouksissaan, eli hankitaankin talo Haukiputaan asemakylältä jokivarresta eikä Martinniemestä meren rannalta. Hiljalleen kauppa ym. tulee perässä.
    Kuntien tulee toki toimia kaavoituksessa rivakasti ja linjakkaasti saman asia tukemiseksi että asia voisi onnistua.
    Nykymallissa kaikki tekevät ratkaisunsa ihan itse mistä on kummallisimpana malliesimerkkinä Kiimingin kunta. Kunnassa myönnetään suuri määrä rakennuslupia suunnittelutarveratkaisuperusteella. Se tarkoittaa että ihmiset rakentavat sinne minne parhaaksi näkevät ja maata (yli 5000 m2) saavat eikä (yhteis-)kunta osallistu yhdyskuntarakenteen kehittämiseen käytännössä mitenkään. Taloja vain rakentuu. Hiljalleen haja-asutusalueet muuttuvatkin levällään oleviksi taajamiksi joissa ei ole mitään mahdollisuuksia joukkoliikenteeseen.

  2. #32
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Paikallisen raideliikenteen mahdollisuuksia Oulun seudulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kaakkuri Näytä viesti
    Kunnassa myönnetään suuri määrä rakennuslupia suunnittelutarveratkaisuperusteella. Se tarkoittaa että ihmiset rakentavat sinne minne parhaaksi näkevät ja maata (yli 5000 m2) saavat eikä (yhteis-)kunta osallistu yhdyskuntarakenteen kehittämiseen käytännössä mitenkään. Taloja vain rakentuu. Hiljalleen haja-asutusalueet muuttuvatkin levällään oleviksi taajamiksi joissa ei ole mitään mahdollisuuksia joukkoliikenteeseen.
    Tällainen vaikuttaa MRL:n vastaiselta. Ensisijainen tapa toimia on kaavoitus ja rakentaminen sen perusteella, tuo menee päin vastoin, jos sitenkään. Poikkeukset ovat sallittuja poikkeuksina, ei pääasiallisena toimintatapana.

    Antero

  3. #33
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Paikallisen raideliikenteen mahdollisuuksia Oulun seudulla

    Kiimingin kuntahan ei piittaa maankäyttö- ja rakennuslaista, kuten on käynyt ilmi myös Ideapark - tapauksessa.

    Sama käytäntö vallitsee hyvin monissa nk. kehyskunnissa Suomessa. Turun seudulla esim. Turku, Masku ja nyt Kaarinaan liitetty Piikkiö ovat antaneet haja-asutusalueelle runsaasti poikkeuslupia.

    Joukkoliikenteen järjestämisen tämmöinen tekee ongelmalliseksi.

    Samoin kuin se, että aivan oikeasti Suomessa kaikki kunnat eivät noudata kaavoituksessa, poikkeus- ja rakennusluvissa riittävästi maankäyttö- ja rakennuslakia sekä valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita.

  4. #34
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Paikallisen raideliikenteen mahdollisuuksia Oulun seudulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SlaverioT Näytä viesti
    Raaheen suuntaan kysyntää voisi ollakin. Tunnin välein Raahesta Ouluun olisi täysin mahdollinen. Jos kalustona olisi nopeita moottorivaunuja niin mahdollinen matka-aika olisi ehkä noin 55-60 minuuttia.
    Jos matka-aika olisi jonkin verran alle tunnin, niin kaksi junayksiköä riittäisi tunnin välein tapahtuvaan liikenteeseen. Aikataulussa pysymisen pitäisi olla tarpeeksi luotettavaa, jotta aamulla sattuneen myöhästymisen takia junat eivät kulkisi koko päivää myöhässä. Tässä auttaisi kaksoisraide Oulusta etelään, jolloin taajamajunien ei tarvitse odotella myöhässä vastaan tulevia kaukojunia ja tavarajunia.

  5. #35
    SlaverioT avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kankaanpää/Tampere
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Paikallisen raideliikenteen mahdollisuuksia Oulun seudulla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jouni Seilonen Näytä viesti
    Jos matka-aika olisi jonkin verran alle tunnin, niin kaksi junayksiköä riittäisi tunnin välein tapahtuvaan liikenteeseen.
    Noin 53 minuutin matka-aika Raahe-Oulu Rautatieasema tarjoaisi kaiketi riittävästi marginaaleja myöhästymisille ja moottorivaunun suunnanvaihtamiseen yms.? Verrattuna esimerkiksi R-junaan: Jotta kyseinen matka-aika voisi toteutua, pysähdyksiä saisi olla noin 8 mukaan lukien alku- ja loppupisteen. Joten pysähtymispaikkojen valinta voi olla hankalaa: Raahe, Pattijoki, Tuomioja, Siikajoki, Liminka, Tupos, Kempele, Oulu ovat aika loogisia paikkoja. Tälläinen kuitenkin palvelee varsin huonosti Oulun päässä linjaa. Tarpeellisia paikkoja olisivat mielestäni lisäksi Limingantulli, Kiviniemi ja Kuivala. Ja tunnin tavoiteaika ei taas mahdollista jatkamista Tuiraan tai Rajakylään.

    Joten hieman alle tunnin matka-aikaa ja kattavaa palvelua on vaikea saada samaan pakettiin.

  6. #36
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Paikallisen raideliikenteen mahdollisuuksia Oulun seudulla

    En ole vielä kuullut lautakunnan päätöstä raideliikenneselvityksestä,
    mutta joukkoliikenteen kannalta Oulussa on nyt mielenkiintoinen tilanne, kun kaupunki on luopunut keskustan alle kallioon suunnitellusta Kallioparkista kustannusten noustua, ks. alla linkitetyt Kalevan jutut.

    Asiassa voisi siis nousta esille joukkoliikenteen kehittäminenkin, jos se nostetaan esille.

    Kalevan sivuilta:
    Oulu luopui Kallioparkista
    Kallioparkin korvaava ratkaisu haussa
    Keskustelu: "Mitä kallioparkin tilalle"

Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123

Vastaavia viestiketjuja

  1. HKL: HKL:stä raideliikenteen tuottaja
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 30.12.2009, 15:10
  2. Raideliikenteen ja kaupunkirakenteen yhteensovittaminen
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 90
    Viimeisin viesti: 05.12.2008, 17:18
  3. Bussin ja raideliikenteen kilpailukykyerot
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 02.04.2007, 12:59
  4. Göteborgin raideliikenteen kehittämishistoria
    kirjoittanut JE foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 28.05.2006, 18:13
  5. Turun raideliikenteen kehittäminen
    kirjoittanut helleh foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 07.08.2005, 19:29

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •