Toinen metrolinja, Pasilan aihio, Malmi avautui asunnoille

Liittynyt
2 Tammikuu 2007
Viestit
629
Tästä se sitten lähtee, kun Pasilaan rakennetaan metrolle aihio.



On melko selvää että vaikka puhutaan metrosta, on se todellisuudessa pikaratikkaa.

Nyt vielä varsinkin kun Malmin aukeet alueet aukeni kaavoitukselle, Reilu 20 000 asukasta.

Niin sanotun "Töölön metron" voisi toisaalta poistaa hankelistoilta, mutta silloin se pitäisi nimetä uudelleen, sillä joka tapauksessa se mitä "Töölön metro" tulee olemaan, niin se aikaistuu usealla vuodella mitä on tähän asti katsottu.

Malmin aukeet laukaisevat Helsingin toisen "metro"linjan suunnittelun ja rakentamisen.

Pasilassa ei ole muuten kuin 15m tasonvaihto joka ei vaikuta matkojen pituuksiin mitenkään.

On melko selvää että Malmin päätöksen jälkeen Pasilaan ei välttämättä rakenneta metroaihiota autopaikoille vaan jo melko suoraan asemaksi.

Helsingin nyt saadessa Pisaran, "Töölön metro" (Kamppi-Pasila) voidaan louhia samalla Pisaran kanssa. Helsinki ja valtio ovat tässä jo pitkään pohjustaneet ja hekeneet säästöjä synergiahyötyjen takia. Ja malmin päätös oli ikään kuin sinetti päälle.

Toinen metrolinja kuten myös Pisara tulevat nyt, tosin sillä erotuksella että Pisara louhitaan ensin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ei metreillä ole väliä, metroissa nyt vaan on niin hieno tasonvaihto, ettei se vaikuta matka-aikoihin mitenkään. Tämä on tulossa framille, eikä näin fiksua tasonvaihtoa vastusta kukaan! Lisää cityvayliä - pysytään aiheessa!
 
Kuten se että kannattaako sittenkin Pisaran Pasilan asema rakentaa nykyisten laitureiden alle lentoratavarauksen sijaan, mikä tahansa voi muuttua vielä. Silloin kun joku raidekulkuneuvo Meilahdesta Pasilaan jne. kulkee, tasonvaihdon Pasilan rautatieaseman laitureiden kanssa voi juurikin olla tuo 15m. Tuossa laittamassani kuvassa on metroaseman sijaan paikoitusluola. Metroluolan alue on vähintään vuoteen 2020 asti Triplan kahden ensimmäisen osan työmaapiha. Mikä vaan vielä muuttuu, kuten aina tapahtuu. Nyt kun Malmi avautui asunnoille, Helsingillä on haluja Töölön, Pasilan, Maunulan ja Viikin metroille, on paketti siinä. Kaupungeille on osoitettu pikaraitiotermiä, sekä vihjattu tampereen ja Turun kustannusarvioihin, kuten Jokerinkin. Helsingissä poliitikot jo tietävät että Kivenlahden metro muutti ministeriön kannan pikaraitioteiden suuntaan. Se miten tulevaisuudessa käy jää nähtäväksi. Mutta Helsingin on melkein pakko tehdä toisesta metrolinjasta kevytmetro, jotta raidehankkeet ylipäätään etenevät, ja koska Helsingillä on siten vielä mahdollisuus rakentaa metron Mellunmäen haaraa entiseen tapaan sekä valtion tuella. Itäsundomin kaavoituspainotteetkin saattavat nyt muuttua kun Malmille voi tehdä erittäin tiivistä kaupunkia. Sekä KSV taitaa haluta kaupunkibulevardit, se on ainakin virkamiehille ja virkanaisille tylsää esikaupunkia mukavampaa työajankäyttöä. Oli miten oli, myös kaupunkibulevardit tarvitsevat ne pikaraitiolinjastonsa. Kaiken ytimessä on Kampin, Töölön, Meilahden ja Pasilan välinen tunneloitu raideyhteys. Se täytyy selvittää ja toteuttaa ennen kuin mitään suunnitelmista etenee. Mukana on myös Laajasalon raideyhteys. Sitä ohjaa kulisseissä ns. "töölön metro", Hanasaaren voimala on ei vain todellinen mutta käteväkin tässä tapauksessa. Laajasalon metrovarauksesta ja Laajasalon raidesillasta kannattaa tehdä kombi ja yhdistää se Kampin kautta Töölön ja Pasilan suunnan tunnelijoukkovälineeseen. Pisaran yhteydessä rakentaminen tulee väistämättä esille.
 
Vs: Raitioverkon keskinopeus laskenut

Ns. Töölön metro pikaratikkana, haaroittuen Meilahdessa ja Pasilassa.

Töölön suunta tarvitsee paremmat yhteydet.

Uuden pikaraitiojärjestelmän ei tule kuitenkaan korvata linjoja 2, 3, 4, 7 tai 10.

Kortteliratikka on hyvä lähiliikkumisen muoto, ja osaltaan pitää keskustan ja kantakaupungin kilpailukykyisenä. Esikaupunkilinjoiksi nykyisistä ratikkalinjoista ei kuitenkaan ole.

Millä määrin on perusteltua että ruuhka-aikaan Munkkeihin kestää 40 minuuttia? Samassa ajassa pääsee Kirkkonummelle ja Hyvinkäälle. Jopa Oopperalle kestää 20 minuuttia, kun Itäkeskukseen pääsee 15 minuutissa. On ratikoilla omat kaistat ja liikennevaloetuudet, mutta keskinopeus sen kuin laskee vuosi vuodelta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kamppi-Töölö-Melahti-Pasila metro

Tulevalla Kamppi-Töölö-Meilahti-Pasila "metrolla" on räjäytyspäivät.

http://www.metro.fi/uutiset/a1387806039062

Metron työtunnelin louhinta siirtää tietä Pasilassa

Veturitie Helsingin Pasilassa siirtyy torstaina aamuviideltä 300 metriä pitkälle kiertoreitille. Syynä on työtunnelin louhinta, joka liittyy suunnitteilla olevaan Töölö–Pasila-metrolinjaan.

Projekti on osa Keski-Pasilan Tripla-keskuksen katu- ja aluerakentamistöitä.


Työt aloitettiin heinäkuussa Veturitien kohdalla, nykyisen Pasilansillan eteläpuolella. Tunnelia louhitaan räjäyttämällä muutaman metrin pituinen matka kerrallaan.

Kiertotie kulkee Pasilansillan alla vanhalla ratapihalla, nykyisen Veturitien itäpuolella. Sen on Helsingin kaupungin rakennusviraston (HKR) mukaan määrä pysyä käytössä kesään 2015 saakka.

Kiertoreitti on työmaa-alueen välittömässä läheisyydessä, joten HKR kehottaa autoilijoita erityiseen varovaisuuteen ja nopeusrajoituksen noudattamiseen. Alennettu nopeusrajoitus on 30 km/h.

Metro saattaa kulkea 2030-luvulla Pasilan asemalta Töölön kautta Kamppiin. Itä- ja Länsi-Pasilan yhdistävä Tripla-keskuksen rakentaminen alkanee ensi vuonna, ja valmista pitäisi olla vuonna 2021.

Tää perusputki sais olla valmis jo 2025.

Kaikki kaikessa, peruskiveä siellä joidenkin kuukausien päästä muurataan. Niin sanotun 'Töölön metron'. Itse uskoisin ja haluaisin sen Pasilan tason alapuolella tunnelissa ja muualla pinnalla.

Pikaratikallehan (raiteille) on jätetty tilaa vähän sinne ja tänne.

Varmaa on että Pasilasta melkein ensimmäisenä raideväylä menee maiden ja mantujen kautta Viikkiin, sieltä Malmin kentälle ja Malmin asemalle ja sieltä kurvaa johonkin - ei kuitenkaan pääradan vierellä.

Myös Olympiakylälle voisi tulla asema, josta yhteys 1:n spåraan. Sekä siitä eteenpäin.

Poistuvat busslinjat (korvaava pikaratikkayhteys+muun raideverkoston kanssa), loppuisi bussilinjat 62, 63, 64, 65A/N, 66, 67, 68, 69, 70-sarjaakin jonkun verran.
Myös 50-sarjasta siityisi yksi tai kaksi kompromissia raiteille ja loput 10 bussilinjaa lopetettaisiin.

HKL/HSL voisi kokeilla esim. iltaisin aivan hiljaa klassisen musiikin soittamista raidekulkuneuvoissa.

Eikä pidä unohtaa että 'metron' voi haaroittaa myös meilahdessa :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kamppi-Töölö-Melahti-Pasila metro

Edelleenkään tuon asemavarauksen tekeminen ei ole merkki minkään Töölön metron alkupamauksesta. Varaushan tehdään nyt vain sen takia, koska paikalle alkaa rakentumaan Tripla-keskus. Keskuksen valmistumisen jälkeen asemavarausta olisi huomattavasti vaikeampi tehdä. Kuten jutussakin mainitaan, niin metro SAATTAA kulkea Pasilasta Kamppiin joskus 2030-luvulla.
Jos pisara rakennetaan niin miksi ihmeessä kannattaisi rakentaa päällekkäinen metrolinja?
Mä luulen että tuo varaus tulee jäämään varaukseksi samalla tavalla kuin jäi Munkkivuoren ostoskeskuksen alla oleva varaus metroasemalle.

Kehittämishankkeista muuten löytyy jo Töölön metro-viestiketju. Eikö nämä viestit kannattaisi siirtää sinne eikä aloittaa vanhasta aiheesta jälleen uutta ketjua?
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Toinen metrolinja, Pasilan aihio,

Tämä metro alkaa Pasilasta. Se rakennetaanko muita aihioita, tai tunneleita, ei ole selvää. Saattavat innostuakin tunnelia muutamat sata metriä enemmän räjäyttämisestä.

Metrokeskustelun pitäisi kunnallispolitiikassa alkaa. Erityisesti sen rakentamisesta pikaraitiona, keskustassa maan all, päättäri Erotajalle toistaiseksi.

Tietysti varmaan täällä moni haluaa valmiin Kampin metroaihiota käytettävän. mutta yhtä hyvin sen voi jättää pommisuojaksi. Tässä maailmojen rajoilla kun ollaan.

Että metroa vaan jotta saadaan myös tuiki tärkeellisiä pommisuojia mahdollisensuurelle osasta väestöä.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:38 ----------

Helsingin täytyy rakentaa asuntoja valtion kanssa tehdyn soppimuksen mukaan.

Pitää täydennysrakentaa, mutta myös uusia erittäin tiiviitä alueita, siksi toinen metrolinja - tosin hieman eri tekniikalla. Pikaratikkaratahintaan. Tunneli kantakaupungissa tarvitaan.

Se on kavoissa Laakson sairaaln yhteydessä siinä alla Lääkärinkatua. Jonne muuten saisi urheilutalolle asti rakentaa parit korttlit asuntoja.

Meilahden metroasemasta on tulossa erittäin vilkas vaihtoasema.
 
Vs: Toinen metrolinja, Pasilan aihio,

Jonne muuten saisi urheilutalolle asti rakentaa parit korttlit asuntoja.

En osaa veikata, mihin rakennukseen "urheilutalo" mahtaa tuossa viitata. Laakson-Auroran sairaala-alueesta on järjestetty suunnittelukilpailu, jonka voitti viime vuoden lopulla arkkitehti Jonna Taegenin ehdotus Asclepeion. Ks. havainnekuva alla ja viraston sivu. Mitään kaavamuutosta ei käsittääkseni vielä ole tuotu julkiseen käsittelyyn.

kuva
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
^ Taegen on purkanut Auroransillan ja istuttanut jäähallin parkkipaikalle nurmikkoa. Hyviä ideoita!

Sebulta kyllä sellaista tykitystä, että oksat pois. Pikaratikkahintaisessa metrotunneli-pommisuojassa on aineksia Helsinki-väylän kaltaiseksi klassikoksi. Kohta framilla ja kaikki kannattaa!
 
Taegen on purkanut Auroransillan

Olettaisin, että silta vaan puuttuu kuvasovituksen pohjana olevasta vanhasta valokuvasta. Suunnitelma tuskin ottaa kantaa siltaan suuntaan tai toiseen. Sehän ei ole millään lailla noiden suunniteltujen rakennusten tiellä.
 
^ Taegen on purkanut Auroransillan ja istuttanut jäähallin parkkipaikalle nurmikkoa. Hyviä ideoita!

Sebulta kyllä sellaista tykitystä, että oksat pois. Pikaratikkahintaisessa metrotunneli-pommisuojassa on aineksia Helsinki-väylän kaltaiseksi klassikoksi. Kohta framilla ja kaikki kannattaa!

Höpö höpö. Jos ei ole mitään sanomista, voi olla hiljaa. Get off my case.

Pikaratikkasysteemi täytyy rakentaa juuri koska ettei niitä autotunneleja rakenneta joita on nyt piirretty ympäri kantakaupunkia - eikä niitä kukaan kyseenalaista kun menee autoiluun.

Kamppi-Töölö-Meilahti-Pasila root-tunnelin kautta saadaan kaikki suunnitellut oikaratikai, kuten jokerikin, aloitukselle. Varikko vaikka Focukseen eli lentoaseman pohjoispuolelle.

Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla valitaan auto- ja ratatunneleiden väliltä - ja joskus tehdään kumpiakin. Ei tässä ole mitään ihmeellistä.

Metroa rakennetaan ja kehitetään, on tehty viimeiset reilut 40 vuotta. Nyt siitä kannattaa tehdä pikaratikkamalliin. Kuten vaikka Portugalin taikka pohjoismaiden esimerkit - keskustassa tunneliin.

(kummallisia jästipäitä)
 
Takaisin
Ylös