Monorail tai magneettijuna tai ilmajuna Suomeen?

Liittynyt
12 Huhtikuu 2006
Viestit
12
Miksi ei Suomeen tulisi monorail tai magneettijuna tai ilmajuna?

1. yhteys olisi Vantaankoski - Helsinki
2. yhteys olisi Tikkurila - Helsinki
3. yhteys olisi Leppävaara - Helsinki
4. yhteys olisi Tapiola - Helsinki
se korvaisi lähijunat: M , I , A ja korvaa myös suunnitteilla olevan Tapiolan radan. Tämä on yksi hyvä vaihtoehto korvaamaan kaikki pienet lähijunareitit ja tämä on nopein vaihtoehto

MODEDIT/kuukanko: Muutettu otsikkoa selkeämmäksi ja korjattu kirjoitusvirheitä
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eikös paremmin kävisi rakentaa tulevat hankkeet tällaisella järjestelmällä. Jokeri, ViiRa, Töölö, Länsimetro... Tämän jälkeen nykyinen metrolinja korvattaisiin uudella systeemillä ja vasta sitten siirryttäisiin lähijunaliikenteeseen. Kallis systeemi, mutta juuri siksi sitä tulisi soveltaa uusissa hankkeissa.
 
Siksi ei tulisi, koska
  • monorail edellyttää täysin uuden systeemin rakennusta, eikä nykyisten järjestelmien korvaaminen sillä ainakaan paranna lähijunaliikennettä,
  • magneettijunasta on lähinnä hyötyä pidemmillä, suurnopeusjunareiteillä (tyyliin Helsinki-H:gin lentoasema-Tampere-Seinäjoki-Kokkola-Oulu), ja senkin rakentaminen olisi seuraavan 50 vuoden sisällä todennäköisesti kannattamatonta, koska riittäviin nopeuksiin päästään jo Pendolino-nopeuksin, mikäli radat peruskorjataan ja oiotaan 200 km/h nopeuksille,
  • ilmajunalla tarkoittanet sillan päällä kulkevaa junaa, joka on siis metro, ja osahan metroverkosta on jo tällä hetkellä "ilmajunaa", esimerkiksi Mellunmäen pää, eikä sillalle kannata rakentaa metroa kaupunkikuvaa pilaamaan ihan miten tahansa, vaan se on useimmiten syytä pitää maan tasossa tai alla. Ilmassa kulkevasta monorailista saat mennä nauttimaan heti Linnanmäen huvipuiston auettua, muuten joutunet tyytymään ainakin vuosikymmenten ajan nykyisiin järjestelmiin... :p Tai sitten voit käydä Kiinan Shanghaissa (maglev-juna) tai Wuppertalissa (schwebebahn, "ilmametro"-monorail jo vuodesta 1901).
 
ytv hankeet

YTV:llä on suunnitteilla monorail. En muista milloin mut jos tulee se tulee vuonna 2050
 
Magneettijunalla tarkoitetaan Maglevia, joka on [yleensä] täysin eri asia kuin muut näistä. Huomaa sanan "magneetti" kirjoitusasu.

Ilmaradalla ajetaan joko perinteisillä junilla tai sitten yksikiskoisilla junilla (ns. monorail). Ilmarataa en kannata, koska se ei kerää niin paljon matkustajia kuin maanpinnallinen liikenne, mutta investointikustannukset ovat suuremmat. Aina nämä ilmaradat eivät olisi edes yhteensopivia olemassaolevien järjestelmien kanssa.

Yksikiskojuniakaan en halua. Niistä ei ole mitään merkittävää hyötyä verrattuna kahdella kiskolla kulkeviin juniin. Valmistajia on vähemmän ja tekniikka on vähemmän koeteltua ja junien hinnat tulevat tavanomaisia junia kalliimmiksi.

YTV ei varmasti vakavissaan suunnittele ilmaratoja tahi yksikiskoratoja.

MODEDIT/kuukanko: Moderaattori huomasi sanan "magneetti" kirjoitusasun ja kävi korjaamassa mangeetin pois viestiketjun ensimmäisestä viestistä
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
joonas sanoi:
Kyllä siitä oli juttua YTV:n tulevaisuuden suunnitelmissa
Maglev on äärettöman kallis hanke ja tähän mennessä ainostaan Kiinassa on ollut mahdollisuus toteuttaa pieni pätkä kaupalliseen tarkoitukseen. Silti tässäkin 35 kilometrin pikkupätkässä, joka sujuu 8 minuutissa maksiminopeudella 431 km/h, on vahvasti eräänlaista brassailun makua ja se onkin toteutettu paljolti saksalaisen valmistajansa Thyssenin sponsoroimana. Toki nyt siihen ollaan suunnittelemassa jatkoa Hangzhouhun saakka. Kiinan ja Suomen mittapuut ovat kuitenkin hieman toista luokkaa.

Malesian pääkaupungissa Kuala Lumpurissa on toimiva monorail, joka toimittaa eräänlaista lightrailin tai metron virkaa. Ko. vehje on kyllä todella "lelu" ja ainakin itse toivon, ettei Suomessa tuhlata verovaroja tms. tälläisiin hankkeisiin. Sama koskee tuota Maglevia.

Palataan todellisuuteen, kiitos.
 
Las Vegasissa ajelin monoraililla. Se on hauska vehje, joka kuljettaa ihmisiä kasinoista toiseen. Luulisin, että siitä ei kuitenkaan ole ainakaan nykyisellään varsinaiseksi joukkoliikennevälineeksi vaikka operaattori kaavaileekin linjan jatkamista lentokentälle asti. Las Vegasin monorailissa lienee parasta sen täysin automaattinen toiminta. Junien kääntyminen pääteasemalla on tosi nopeaa koska kuljettajan ei tarvitse vaihtaa ohjaamosta toiseen.

Hotellini ikkunasta näki monorailin MGM:n pääteasemalle. Oli aika mielenkiintoista katsoa jetlagin takia aamulla miten junat asettuvat automaattisesti lähtöpisteisiinsä liikenteen aloittamista varten. Junat ajoivat valmiiksi tietyille lähtöasemille. Todennäköisesti yksi kumpaankin päähän ja määrätyille väliasemille vielä ainakin pari. Siinä ne sitten odottivat kello seitsemään, jolloin liikenne alkoi kaikilta asemilta yhtäaikaa.

Junan kulku oli yllättävän täristävää. Oli vaikeaa uskoa, että kyse oli kumipyörien päällä kulkevasta raidekulkuneuvosta. Varmaan moinen vehje toimii kuivissa autiomaaolosuhteissa. Jotenkin on vaikea kuvitella kumipyörien ja betoniraiteen toimivan lumessa ja tuiskussa mutta voinhan toki olla väärässäkin.
 
Se on hauska vehje, joka kuljettaa ihmisiä kasinoista toiseen. Luulisin, että siitä ei kuitenkaan ole ainakaan nykyisellään varsinaiseksi joukkoliikennevälineeksi vaikka operaattori kaavaileekin linjan jatkamista lentokentälle asti.

Monorail-järjestelmiähän on viritelty ja markkinoitu vuosikymmenet, ja lopputulema taitaa olla tuossa aika hyvin tiivistettynä: hauska vehje. Yhdysvalloissa nuo ovat enemmän tai vähemmän epäonnistuneet joukkoliikennevälineinä. Las Vegasissa systeemi toimii edes jollain tasolla, kun turistimassat ovat keskittyneet isoihin hotelleihin. Hyvin toimivat ja matkustajamääräennusteet ylittäneet uudet järjestelmät ovat lähes kautta linjan olleet stardardiraiteille tehtyjä light rail -pikaratikoita, toki onnistuneita metrojakin on.

Epätasainen kyyti näin äkkiseltään asiaa paremmin tuntematta kertoo siitä, että tekniikka on hiotumatonta. Perinteisen raidekaluston tekniikka on kohennettu yli sata viisikymmentä vuotta laajalla rintamalla. Monorailin etu vertailussa piti ilmeisesti olla sirorakenteisempi rata, mutta aika ankeita betonitöntereitähän nuo ovat joka tapauksessa.
 
Helsingissä on jo monorail!!! Linnanmäellä... :lol:

Totta! Siitä vaan laajentamaan monorailverkkoa, saadaan Helsinkiinkin viimein nopea, tehokas ja moderni joukkoliikennemuoto viihtyisine avovaunuineen kaikkineen!
 
Ajelin muuten Dubaissa monoraililla, sellainen oli palmusaarelle rakennettu. Kokemus oli huono, meno keikkuvaa, kallista ja hidasta.
 
Takaisin
Ylös