Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234
Näytetään tulokset 46-58/58

Viestiketju: Kaupunkisuunnittelu ja joukkoliikenne - investoinnit Suomessa

  1. #46
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Kaupunkisuunnittelu ja joukkoliikenne - investoinnit Suomessa

    Kerrankin sattui eteen kuva Toralinnalta, jonka edestä on raivattu turhat raiteet pois.

    Nythän tontin omistaja, ilmeisesti valtio, pitää raiteita siinä joutomaana, varmaan odottelee kunnes Pasilan rakentaminen on hyvässä vauhdissa, hintakin silloin parempi.

    Vai mihin muuhun tuota tonttia pantataan? VR tarvii sitä muka poikkeustilanteisiin, joopa joo.

    Eläintarhan Neste on saanut purkulapun joten luulisin siihen tulevan keskustatunnelin suuaukko, tuskin sentään Toralinnan edustan joutoraiteiden paikalla.

    Tai ehkä valtio pitää tonttia varalla jotain virastoaan varten - ken tietää~

    Mutta mukavasti siihenkin mahtuisi asuinrakentamista, ja spårapysäkit ja Pasilan assa aivan vieressä.

    havainnekuva

    Miksi panttaus?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 31.08.2014 kello 13:17. Syy: iso kuva linkiksi

  2. #47
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Kaupunkisuunnittelu ja joukkoliikenne - investoinnit Suomessa

    Historiallisesti tuossa kohtaa on mennyt Töölönjoki - Töölönjärveltä. Osa Alppipuiston altaista on eräänlainen musti Töölönjoesta. Se menee vielä Vauhtitien ja radan välissä jossain kohtaa - ojaa siellä. Helsinginkadun sillan kohdalta pohjoiseen vähän.

    Tuossa havainnekuvassa on tehty taas joku 33 tai 66 miljoonan euron puisto. Nythän Finlandia-puisto karsittiin alle .. jotain 70%. Asuntoja tuonne Toralinnalle, ja ns. Pasilan tornien taakse eli Veturitien länsipuolelle sinne sekaan. Lisää asuntoja ja ratoja.

    Asuntoja Toran alueelle. Eläintarha on tyhmä nimi. Mieluummin vaikka Olympiapuisto ja Olympiamäki. "Eläintarhan" alue katkaistiin Alppipuisto erilleen

    Pisara I vaiheen jälkeen tulee PII-vaihde, jolloin Pasilan aseman strategia pyritään hahmottamaan 50 vuoden päähän.

    II-vaiheessa Pisara voi lipua maan alle Pasilassa. Ei ne Alppipuiston/Eläintarhan aukot jää käyttämättä. Pisaraa ei vaan sitten saa Meilahteen.

    Kallioon Pisaralle rakennetaan Kallion kirkon lähelle mäkeen alas luolastoon kääntöraiteet. Saattaahan olla että Pisaralle tulisi silmukat jossain vaiheessa. Jolloin sitten jotkut a ja b vuorot menisivät pisarasta toiset myös silmukoista eli Alppilasta/Alppiharjusta ja / tai Meilahdesta.

    Nehän on kai jotain vielä VR:n/valtion maata Teollisuuskadun-Stutenkadun sillan molemmin puolin.

    Keskustan kehärata on ratkaistava. Ja Helposti sen saisi eräisillä muutamilla Pisaran lisäradoilla.

    Lisää asuntoja. Lisää ratoja. Valtio vaatii asuinrakentamista, joihin pääkaupunkiseudun kunnat ovat sitoutuneet.

    Vai Tallinan tunnelillako Helsingin ja pääkaupunkiseudun asuntopulaa hoidetaan? Jestas.

  3. #48
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Kaupunkisuunnittelu ja joukkoliikenne - investoinnit Suomessa

    Mitä sä, Sebastin, olet taas vetänyt?

  4. #49

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Kaupunkisuunnittelu ja joukkoliikenne - investoinnit Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Miksi panttaus?
    Raiteet ilmeisesti odottavat päätöksiä Pisarasta ja Veturitien rakentamisesta. Veturitien eteläosan kaavamuutoksessa sanotaan tälleen:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Päivitetty kaavaselostus kaupunkisuunnittelulautakunnan 3. 12. 2013 päätöksen mukaan
    Toralinnan ja veturitallien välisen ratapihan raiteistot säilytetään joko nykyisessä käytössä seisontaraiteina tai varustetaan esimerkiksi lähiliikennejunien päivittäistä käyttöhuoltoa varten. Seisontaraiteiden toiminnallisena lähtökohtana on, että aamuruuhkan jälkeen osa lähiliikennejunista on mahdollista ajaa Ilmalan varikon sijaan näille raiteille. Raiteilla tehdään junien päivittäishuoltoa ja siivous. Kalusto voidaan ottaa käyttöön taas iltaruuhkaan. Seisontaraiteita on esitetty käytettäväksi myös museokaluston ja radan kunnossapidon ja muiden veturitallin toimijoiden käyttöön, siltä osin kun raiteita ei tarvita lähiliikennekaluston käyttöön.

    Toralinnan ja Veturitallien välisen tilan käyttömahdollisuuksia tutkitaan raideratkaisujen selkiytyessä. Tavoitteena on yhdistää visuaalisesti ja toiminnallisesti toisiinsa nämä historiallisesti merkittävät rakennuskokonaisuudet.

    Veturitallien alueella on ympäristöteknisissä maaperätutkimuksissa havaittu haitta-aineita, kuten öljyhiilivetyjä ja PAH-yhdisteitä. Seisonta- ja huoltoraiteiden alueelle laaditaan kunnostussuunnitelma ennen alueella suoritettavia kaivutöitä.
    Veturitie ja tornit taas jumittavat sen takia, että on suunniteltu liian kallista ja rahaa eip oo. Tuo havainnekuvan puisto on käsittääkseni jotain ideointia. Itse en ainakaan löytänyt mitään varsinaisia päätöksiä puistosta.

  5. #50
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Kaupunkisuunnittelu ja joukkoliikenne - investoinnit Suomessa

    No siinä ei ole mitään huonoa jos VR haluaa tuohon työpaikkojen alueen Ilmeisesti jonkinlaisen rakennuksen sitten saisivat rakentaa.

    Mutta toisaalta, Ilmalaan ei ole pitkä matka, jossa on riittävästi kapasiteettia tehdä unien päivittäishuollot. Kun ratapihan voisi muutenkin siirtää jonnekin Hiekkaharjun pellloille.

  6. #51

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    844

    oletus Vs: Kaupunkisuunnittelu ja joukkoliikenne - investoinnit Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Kun ratapihan voisi muutenkin siirtää jonnekin Hiekkaharjun pellloille.
    Sama. Ilmalan varikko on Malmin lentokentän kokoinen alue huomattavasti lähempänä keskustaa kuin Malmi. Ja eikö liikennöinnin logiikan muutenkin pitäisi olla se, että aamun ensimmäiset vuorot ajetaan kaupunkiin, illan viimeiset kaupungista pois? Varikko voisi aivan hyvin olla jossain hyvin paljon kauempana.

  7. #52

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Kaupunkisuunnittelu ja joukkoliikenne - investoinnit Suomessa

    Hys hys, varikon ja kalustovaraston siirtäminen maaseudulle on Pisara-radan tuoma etu. Jos ne rakennetaan ilman Pisaraa, Pisaran hyödyt laskevat roimasti. Rusinat pullasta, mitä tästäkin tulee?

  8. #53

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Kaupunkisuunnittelu ja joukkoliikenne - investoinnit Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Ja eikö liikennöinnin logiikan muutenkin pitäisi olla se, että aamun ensimmäiset vuorot ajetaan kaupunkiin, illan viimeiset kaupungista pois?
    Näinhän VR nimenomaan haluaa toimia. Ongelma vaan on, että kalustoa ei tarvita keskipäivällä yhtä paljon kuin ruuhkassa. Seisontaraide siksi, että ei tarvitse ajaa kaupungista ulos ja sisään myös päivällä. Tietty Pääradan kalustoa varmaan voisikin seisottaa Hiekkaharjussa tms., ja Rantaradan kalustoa jossain espoolaisella pellolla. Laajemmin ottaen vika on tietysti nukkumalähiösuunnittelussa, joka tuottaa liikennettä yhteen suuntaan aamulla ja toiseen illalla.

  9. #54

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Kaupunkisuunnittelu ja joukkoliikenne - investoinnit Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Hys hys, varikon ja kalustovaraston siirtäminen maaseudulle on Pisara-radan tuoma etu. Jos ne rakennetaan ilman Pisaraa, Pisaran hyödyt laskevat roimasti. Rusinat pullasta, mitä tästäkin tulee?
    Ei Pisara edellytä mitään uutta varikkoa Ilmalan tilalle.
    Rantaradalta tarvitaaan ehkä raide jota pitkin ruuhkan ulkopuolisia junia voidaan ajaa suoraan Ilmalaan odottamaan ja takaisin, pääradalta on sellainen jo Käpylästä.

    Tietysti sellainen raide voitaisiin tehdä nytkin vaikka Pisaraa ei ole, mutta luuletteko että VR viitsii tehdä sellaisia. Junia seisotetaan Helsingin pääasemalla maailman tapppiin asti koska se on henkilökunnalle mukavempaa niin ja tyhjinä ajo voidaan pitää minimissään. Ja voihan se olla että sama käytäntö jatkuu Pisaran valmistuttuakin

    t. Rainer

  10. #55
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Kaupunkisuunnittelu ja joukkoliikenne - investoinnit Suomessa

    Ilmalan varikon voisi siirtää tänne Hiekkaharjun pelloille. Mutta Hiekkaharjua voisi muutenkin täysrakentaa. kerrostaloja ja pientaloja.
    Varikko silti mahtuu.

    Rantaradalle varikko Espooseen Kauklahteen, tai Histan linkille, esimerkiksi. Myös jopa Kirkkonummen puolelle.

    Linjoilla ja varikoillahan työskentelee maakuntien kaupungeista väkeä, Ilmalan varikolla paljon pääkaupunkiseutulaisia, maahanmuuttajia paljon Ilmalan varikolla töissä.

    Ilmalan varikon siirrot toteutettaisiin vaiheittain, kuten Pohjois-Pasilan rakentaminen - aloittaen läntisistä raiteista.

    Ilmalaan voisi jäädä pieni monitoimivarikko, minisupervarikko, jossa junalle kuin junalle voidaan tehdä nopeakin linjalle paluu, oli kyse sitten junassa mistä tahansa, esim. siistiminen. Suurin osa kyllä keretään hoitaa päivän aikana Hiekkaharjun ja Espoon varikoilla.

    Autojuna-asema jää Pasilaan.

    Varikko Vantaan Hiekkaharjussa:
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 04.09.2014 kello 15:59. Syy: iso kuva linkiksi

  11. #56
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Kaupunkisuunnittelu ja joukkoliikenne - investoinnit Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Ilmalan varikon voisi siirtää tänne Hiekkaharjun pelloille.

    Rantaradalle varikko Espooseen Kauklahteen, tai Histan linkille
    Ilmalan varikkoalue on viime vuosien aikana käynyt läpi laajamittaisen ja kalliin perusparannuksen joten ei ole kovinkaan realistista ajatella että varikkotoimintoja alettaisiin hajasijoittamaan Espooseen ja Vantaalle.

  12. #57
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Kaupunkisuunnittelu ja joukkoliikenne - investoinnit Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Ilmalan varikkoalue on viime vuosien aikana käynyt läpi laajamittaisen ja kalliin perusparannuksen joten ei ole kovinkaan realistista ajatella että varikkotoimintoja alettaisiin hajasijoittamaan Espooseen ja Vantaalle.
    Eipä tietenkään! Sillä Ilmalan varikko korvataan maanalaisella varikolla. Siihen tarkoitukseen sopii hyvin Espoon maanalaisen metrovarikon laajennus. Aivan samalla logiikalla kuin jätevedenpuhdistamo kannattaa sijoittaa kauas asutuksesta, jonka jätevesiä puhdistetaan ja kauas merenrannasta, jonne puhdistettu jätevesi lasketaan, myös junavarikko kannattaa sijoittaa kauas asemasta, jonne junat ajavat. Erityis bonus on myös framilla! Espoon maanalaiselle junavarikolle rakennetaan varikkoraidetunneli, jonne johdetaan Helsingistä Ilmalaan johtavat varikkoraiteet.

    Pohjattomalle savimaalle Ilmalassa on myös ilman muuta kannattavaa rakentaa, aivan samalla tavalla kuin Arabianrannassa ja Kalasatamassa, jossa ensin rakennettiin, sitten todettiin, että on liian kallista ja sitten ei enää rakennetakaan lisää. Näin saadaan Ilmalaan samanlaista viihtyisää nurmikenttää kuin Vanhankaupunginlahden rannalla on Arabianrannassa ja sieltä kohti Kalasataman metroasemaa.

    Vakavammin, Ilmalalla ja Malmin kentällä sekä Arabianrannalla on paljon yhteistä – rakennuskelvotonta savimaata. Kaikki nämä alueet sijaitsevat niin kaukana Kaivokadusta, että niille ei tehdä sitä, mitä tehtiin 1800-luvulla Kluuvinlahdelle.

    Antero

  13. #58
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Kaupunkisuunnittelu ja joukkoliikenne - investoinnit Suomessa

    ...hirvittävää kukea jotain "tai ehkä Turku vapaaehtoisesti jätttäytyy pikkukaupunkin asemaan". Siis ottaahan Manse ratikalla selkeästi Suomen kakkoskaupungin roolin, ei Turussa pitäisi pelätä raitioita. Linjoja on suunniteltu hyvät kolme, eikä ratikka automaattisesti tee 'suurkaupunkia'.

    Mille kaupunkiseudulle valtio sitten panostaa jollei Turkuun?

    Että Turussa tahallaan jättäydyttäisiin kasvun ulkopuolelle?

    Huh. Kaikkea sitä kuuleekin. En tiedä ansaisisivatko ns. Tunnin junan. Rataa on kuitenkin vedettävä Lohjalle asti, joten tuskin Tunnin junakaan tekee Turusta suurkaupunkia. Kun sitä niin siellä pelätään.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 16.09.2014 kello 14:24. Syy: kielenkäyttö

Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raideleveydet Suomessa
    kirjoittanut Jysky foorumissa Junat
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 17.09.2010, 02:26
  2. Jenkkibussi Suomessa
    kirjoittanut antti foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 11.09.2008, 21:49
  3. Suurnopeusjunia Suomessa?
    kirjoittanut antaeus foorumissa Junat
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 11.06.2008, 19:12
  4. Montako Aabenraata Suomessa?
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 05.06.2008, 19:14
  5. Joukkoliikenne kaksinkertaiseksi Suomessa: Aivoriihi
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 83
    Viimeisin viesti: 17.11.2007, 15:15

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •