Helsingin metrolinjaston laajentamisidea

Liittynyt
25 Heinäkuu 2013
Viestit
14
Minusta Helsingin metro pitäisi tehdä koko seudun kattavaksi (mm. Tukholma ja Oslo)
Linjat voisi olla
M1 Vuosaari-Keskusta-Urheilupuisto-Suurpelto-Olari-Kivenlahti-Kauklahti-Masala-Kirkkonummi
M2 Söderkulla-Östersundom-Keskusta-Matinkylä-Soukka-Jorvas-Kirkkonummi
M3 Santahamina-Esplanadi-Kamppi-Pasila-Viikki-Malmi-Puistola-Tikkurila-Koivukylä-Kerava
M4 Santahamina-Esplanadi-Kamppi-Pasila-Maunula-Jumbo-Lentoasema-Hyrylä-Kerava
M5 (CityRing) Alppila-Munkkivuori-Myyrmäki-Leppävaara-Tapiola-Lauttasaari-Keskusta-Alppila (myöhemmin toteutettava)

Ja mitä mieltä olisitte jos 560 jatkettaisiin suoraan Myyrmäestä-Laaksolahden-Keran-Suurpellon ja Olarin kautta Matinkylään ja mahdollisesti siitä Espoonlahteen

Ja eikö olisi kiva jos liikennemuodot brändättäisiin seuraavasti
Metro:
M1 Oranssi
M2 Vaaleanvihreä
M3 Viininpunainen
M4 Taivaansininen (brändättäisiin lentokenttä aiheiseksi)
Ratikka:
Nykyinen tummanvihreä valkoisella vaakasuuntaisella raidalla
Päärata (Kerava)
Oranssi Harmaa
Kehärata (Lentoasema)
Tumman ja vaaleansininen
Klaukkalan rata (?)
Kelta Musta
Rantarata
Liila Punainen
Elsa (Nummelaan)
Limenvihreä Persikanpunainen
 
Vs: Helsingin metrolinjasto

Helsingin "metromainen liikenne" on jo koko seudun kattava, hyvin pitkälti. Lähijunien kaupunkirataliikenne on matkustajan kannalta hyvinkin identtinen palvelu nimellä "Metro" tunnettavan Helsingin oman yksityisrautatien kanssa.
 
Pari kysymystä: kuka näitä käyttäisi? Kuka ne maksaisi? Kyse ei ole ihan pikkusummista ja monin paikoin ajellaan jo olemassa olevan kaupunkiradan vierellä...
 
Pari kysymystä: kuka näitä käyttäisi? Kuka ne maksaisi?

Veronmaksajat tietenkin, niin kuin tähänkin mennessä. Ei niitä soraääniä vielä kuulla, vaikka parikin miljardia menisi. Ja kaikki -tai ainakin ihan tarpeeksi moni - niitä metrolinjoja käyttäisi, niin kuin kuulemma Matinkylä-Vuosaari -väliä jne.

Tuollaisilla kysymyksillä leimautuu vielä ratikkafanaatikoksi.
:lol:
 
Metrolinjaston laajentaminen onnistuisi pienin kustannuksin muutamassa vuodessa, jos brändätään kaupunkiradat metrolinjoiksi. Mutta niin ei voi tehdä, koska erityisolosuhteet.
 
No ei sitä heti tarttis tehä mut vaik 2100 asti pikkuhiljaa
Miksi maailmassa pitäisi tehdä metrolinja reitille "Malmi-Puistola-Tikkurila-Koivukylä-Kerava"? Onko jotenkin coolimpaa ajaa metrolla vai mistä syystä haluat tärvätä satoja miljoonia hienosti toimivan lähijunan kanssa päällekkäiseen projektiin? Jonkinasteinen realismi olisi kaikenlaisissa haaveissakin ihan hyvä lisä.
 
Lisää metroa

Jos taloustilanne olisi parempi ja kaikkeen olisi varaa, minusta seuraavat linjat olisi hyvät

(1) Söderkulla-Itäkeskus-Ruoholahti-Tapiola-Suurpelto-Olari-Eestinkallio/Nöykkiö-Latokaski/Tillinmäki-Saunalahti-Espoonlahti-Kirkkonummi

(2) Vuosaaren satama-Itäkeskus-Ruoholahti-Tapiola-Matinkylä-Espoonlahti-Kauklahti-Masala

(3) Laajasalo-Keskusta-Töölö-Pasila-Kartanonkoski-Lentoasema

(4) Laajasalo-Keskusta-Töölö-Pasila-Malmi-Tikkurila-Leinelä-Hyrylä

(5) Ringline
Tapiola-Mankkaa-Leppävaara-Myyrmäki-Munkkiniemi-Töölö-Keskusta-Vattuniemi-Tapiola
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Lisää metroa

(4) Laajasalo-Keskusta-Töölö-Pasila-Malmi-Tikkurila-Leinelä-Hyrylä
(5) Ringline
Tapiola-Mankkaa-Leppävaara-Myyrmäki-Munkkiniemi-Töölö-Keskusta-Vattuniemi-Tapiola
Ehdotettu linja 4 edellyttää kyllä taas, ettei enää tiedettäisi, minne kaiken rahan tunkisi, jos ruvetaan rakentamaan metroa kaupunkiradan rinnalle 15 km matkalle (Pasila-Malmi-Tikkurila-Leinelä)... Ei järjen häivääkään. :roll:
Ja linja 5 taas: Leppävaarasta Munkkiniemeen Myyrmäen (!?!?!) kautta. Hmmm.
 
Takaisin
Ylös