Helsingin seudun "tvärbanan"

Liittynyt
2 Heinäkuu 2014
Viestit
50
Kuten HS totesi Tukholman uudet alueet suunnitellaan paremmin joukkoliikenteen varaan. Pitäiskö tehdä jotain.
550 ja 560 tuo helpotusta ja 550 on jo ratikaksi tulossa. Linjat voisi olla vaikka seuraavat:
550 Tapiola (M)-Itäkeskus (M)
560 Matinkylä (M)-Kera-Myyrmäki-Paloheinä-Mellunmäki-Vuosaari-Rastila
570 Espoonlahti-Latokaski-Espoonkeskus-Järvenperä-Petikko-Lentoasema-Tikkurila-Vuosaaren satama
580 Klaukkala-Kivistö-Tuupakka-Ruskeasanta-Koivukylä-Korso-Kerava ja sitten Espoon ja Vantaan ratikat.
Espoo
1 Jorvi-Espoon Keskus-Matinkylä (korvaa e31)
2 Leppävaara-Nihtisilta-Suurpelto-Olari-Matinkylä-Nöykkiö-Espoonlahti-Kivenlahti-Saunalahti (korvaa e532 ja e543)
3 Espoon Keskus-Jorvi-Kauniainen-Mankkaa-Tapiola
4 Kivenlahti-Vanttila-Kauklahti-Espoon Keskus-Kuurinniitty (korvaa e65 ja e168)
5 Tillinmäki-Saunalahti-Espoonlahti-Finnoo-Matinkylä-Olari-Orion-Tapiola (korvaa e107 poistuvaa Orionin osaa ja e124)
550 Tapiola-Leppävaara(-Itäkeskus)

Vantaa
6 Myyrmäki-Ylästö-Kartanonkoski-Tikkurila-Hakunila-Vaarala-Mellunmäki
7 Lentoasema-Ruskeasanta-Leinelä-Koivukylä-Päiväkumpu-Nikinmäki-Korso-Kerava
8 Kivistö-Tuupakka-Aviapolis-Tikkurila-Hakunila-Kuninkaanmäki

(Pikaraitiotienä molemmat)
Ja nyt kukaan ei tarvitse teidän mitään Ole realisti ei tuu tapahtuu kommenteja vaa asiallisia ja korjaavia. Ei tätä heti tarvitse tehdä kuhan ehdotin
 
Ehdottamasi Vantaan ratikka 7 taitaa mennä alkupätkänsä melko tarkkaan Kehäradan linjausta? Lienee halvempaa kuitenkin rakentaa se alkuvaiheessa pois jäävä Ruskeasannan asema, kun ei tuolla ennen Koivukylää asukastiheyskään varsinaisesti päätähuimaava ole...

Tietosi siitä, että 550 on jo tulossa ratikaksi, lienee muuten vähän ylioptimistinen. Ei kai siitä mitään konkreettisia rakennuspäätöksiä oikeasti ole olemassa?
 
Ehdottamasi Vantaan ratikka 7 taitaa mennä alkupätkänsä melko tarkkaan Kehäradan linjausta? Lienee halvempaa kuitenkin rakentaa se alkuvaiheessa pois jäävä Ruskeasannan asema, kun ei tuolla ennen Koivukylää asukastiheyskään varsinaisesti päätähuimaava ole...

Tietosi siitä, että 550 on jo tulossa ratikaksi, lienee muuten vähän ylioptimistinen. Ei kai siitä mitään konkreettisia rakennuspäätöksiä oikeasti ole olemassa?

7 voisi mennä suoraan Koivukylään ja Korson kautta keravalle, koska nämä alueet jäävät ilman kehärataa. Ja väestöä Korso Koivukylä Kerava-alueella asuu "vaatimattomat" n. 80 000 (Koivukylä 25 000, Korso 28 000, Kerava 35 000). Tämä aiheuttaisi Keravalle ja Tikkurilaan valtavan hyökyaallon kun kaikki vaihtavat Kehärataan. Ja 550:sta on suunniteltu Pikaraitotietä (tämä alotettaisiin 2016-2017)
 
7 voisi mennä suoraan Koivukylään ja Korson kautta keravalle, koska nämä alueet jäävät ilman kehärataa. Ja väestöä Korso Koivukylä Kerava-alueella asuu "vaatimattomat" n. 80 000 (Koivukylä 25 000, Korso 28 000, Kerava 35 000). Tämä aiheuttaisi Keravalle ja Tikkurilaan valtavan hyökyaallon kun kaikki vaihtavat Kehärataan. Ja 550:sta on suunniteltu Pikaraitotietä (tämä alotettaisiin 2016-2017)
Nähdäkseni lentoasemalta on aika helppo mennä jatkossa Korsoon vaihtamalla junaa Hiekkaharjussa. Tiedän hyvin, millainen paikka Koivukylä on, koska satun asumaan siellä.

Helsingin seudulla se, että jotain on suunniteltu, ei vielä ollenkaan tarkoita suunnitelman toteutumista...
 
Tämä aiheuttaisi Keravalle ja Tikkurilaan valtavan hyökyaallon kun kaikki vaihtavat Kehärataan. Ja 550:sta on suunniteltu Pikaraitotietä (tämä alotettaisiin 2016-2017)

Tuskinpa nyt kaikki vaihtavat Tikkurilassa kehäradan junaan. Eiköhän suuri osa matkustajista jatka edelleen suoraan keskustaan kuten tähänkin asti. Mä luulen että kehäradan myötä on turha pohtia mitään Vantaan poikittaisia raitioteitä ainakaan ennen vuotta 2030. Aika paljon peltoja, metsiä ja joutomaita saa vielä rakentaa ennen kuin raitioteitä kannattaa alkaa rakentamaan. Vantaa on kuitenkin edelleen melko maaseutumaista ja hajanaisesti rakennettua.

Wikipediassa muuten sanotaan että raide-jokeri on tällä hetkellä KSV:n liikenneinvestointien talousarvioEHDOTUKSESSA merkitty vuosille 2017-2020. Veikkaanpa ettei rakentamispäätöstä synny millään ennen vuotta 2020. Nykyisen 550:n sopimuksen päättyessä vuonna 2023 ehditään busseilla ajamaan hyvin vielä muutaman vuoden optiokausi tai ehkä jopa kokonaan uusi 10-vuotiskausi joka ulottuisi vuoteen 2033.
Nyt on paljon tärkeämpää louhia metroa Kivenlahteen ja sen jälkeen pisaraa joten eiköhän raide-jokeri saa odottaa hamaan tulevaisuuteen. Anteeksi pessimistisyyteni.
 
Mä luulen että kehäradan myötä on turha pohtia mitään Vantaan poikittaisia raitioteitä ainakaan ennen vuotta 2030. Aika paljon peltoja, metsiä ja joutomaita saa vielä rakentaa ennen kuin raitioteitä kannattaa alkaa rakentamaan. Vantaa on kuitenkin edelleen melko maaseutumaista ja hajanaisesti rakennettua.

Toisaalta siellä missä on vähemmän asutusta, on myös halvempaa rakentaa rataa. Vantaalla on kuitenkin vuoden 2020 tienoilla kohtuullisesti maankäyttöä (tiiviistä en viitsi puhua tässä yhteydessä) välillä Hakunila-Tikkurila-Aviapolis ja ratikka on hyvä työkalu luoda tuonne nykyistä tiivimpääkin rakentamista. Ja kuten aiemmin tällä forumilla on todettu, niin esim. Lahden oikorata maksoi 5,5 Meur/km silloisella kustannustasolla, joten se noin seitsemän kilometriä Jumbon ja Vantaankosken aseman väliltä maksanee maksimissaan noin 50 Meur nykyisellä maanrakennuskustannusindeksin tasolla (Maarakennuskustannusindeksi 2005=100).

Wikipediassa muuten sanotaan että raide-jokeri on tällä hetkellä KSV:n liikenneinvestointien talousarvioEHDOTUKSESSA merkitty vuosille 2017-2020. Veikkaanpa ettei rakentamispäätöstä synny millään ennen vuotta 2020. Nykyisen 550:n sopimuksen päättyessä vuonna 2023 ehditään busseilla ajamaan hyvin vielä muutaman vuoden optiokausi tai ehkä jopa kokonaan uusi 10-vuotiskausi joka ulottuisi vuoteen 2033.
Nyt on paljon tärkeämpää louhia metroa Kivenlahteen ja sen jälkeen pisaraa joten eiköhän raide-jokeri saa odottaa hamaan tulevaisuuteen. Anteeksi pessimistisyyteni.

Pessimisti katsoo sivusta asioita, optimisti katsoo myös sivusta asioita. Realisti pyrkii vaikuttamaan asioihin. Kyynikko näkee kolme idioottia tappelemassa keskenään :cool:
 
Wikipediassa muuten sanotaan että raide-jokeri on tällä hetkellä KSV:n liikenneinvestointien talousarvioEHDOTUKSESSA merkitty vuosille 2017-2020. Veikkaanpa ettei rakentamispäätöstä synny millään ennen vuotta 2020.

Jos tarkoitat englanninkielisen Wikipedian sivua "Helsinki tram" (melko kökkö otsikko muuten), niin siellä kuvattu vuoden 2012 talousarvioehdotus ei ole enää uusin. Raide-Jokeria on käsittääkseni pyritty kiirehtimään, mutta tuoreemmissakaan arvioissa rakentamisen aloitus ei ole ainakaan tuosta aikaistunut. Jossain näin maininnan vuodesta 2018. Tuossa vuoden 2012 hahmoitukselmasssahan on Jokerille rahaa 35 milliä vuodeksi 2016, mikä tarkoittaisi käytännössä rakentamisen aloittamista silloin.
 
Jos tarkoitat englanninkielisen Wikipedian sivua "Helsinki tram" (melko kökkö otsikko muuten), niin siellä kuvattu vuoden 2012 talousarvioehdotus ei ole enää uusin.

Tieto oli suomenkieliseltä wikipedian sivulta joka käsittelee runkolinjaa 550. Tietoihin oli viitattu 20.8.2013 "Liikenneinvestointien talousarvioehdotus vuodeksi 2014 sekä investointiohjelmaehdotus vuosiksi 2015-2023. Helsingin KSV, liikennesuunnitteluosasto"
 
Tieto oli suomenkieliseltä wikipedian sivulta joka käsittelee runkolinjaa 550. Tietoihin oli viitattu 20.8.2013 "Liikenneinvestointien talousarvioehdotus vuodeksi 2014 sekä investointiohjelmaehdotus vuosiksi 2015-2023. Helsingin KSV, liikennesuunnitteluosasto"

Wikipedian ongelma on, että sitä pitää osata lukea kovin lähdekriittisesti. Nuo KSV:n investointiehdotukset on, miten sen nyt kauniisti ilmaisisi, täyttä roskaa. Se selviää, kun kaivaa esille vaikka viisi vuotta vanhan paperin ja rupeaa katsomaan sieltä kohta kohdalta, mistä silloin unelmoitiin ja mitä oikeasti toteutettiin. Kun kyse on ratikoista, niin vastaus jälkimmäiseen on "ei mitään". Eli samat hankkeet pyörii siellä vuodesta toiseen samojen otsikoiden alla, mutta vuodet siirtyvät aina eteenpäin niin, ettei mitään konkreettista tapahdu.

Sinänsä on tietysti ainakin teoriassa ihan oikein viitata tuohon paperiin, onhan se ihan virallinen ja lautakunnassa hyväksytty asiakirja.
 
Wikipedian ongelma on, että sitä pitää osata lukea kovin lähdekriittisesti. Nuo KSV:n investointiehdotukset on, miten sen nyt kauniisti ilmaisisi, täyttä roskaa. Se selviää, kun kaivaa esille vaikka viisi vuotta vanhan paperin ja rupeaa katsomaan sieltä kohta kohdalta, mistä silloin unelmoitiin ja mitä oikeasti toteutettiin.

Tätä mä alunperin tarkoitinkin. Eli vaikka kuinka lukisi 2015-2023 tms. Niin totuus on ettei mitään päätöksiä synny ainakaan vielä seuraavaan kymmeneen vuoteen. Kyllähän sen jo näkee mitä tuskaa on saada toteutukseen Topeliuksen pätkää tai Fredan rataa välillä Kamppi-bulevardi. 550:n nosto raiteille on siis todellakin "kaunis ajatus" joka ehkä toteutuu vuonna 20xx.
 
Takaisin
Ylös