HSL: Valtiontuen leikkaus kova isku joukkoliikenteelle

Höpö höpö, näin ei pitäisi olla.

Ja kaupunkiliikenne, niin Tren ja Turun lisäksi Oulussa on hyvät kaupunkiliikenteen edellytykset, Oulussa kylläkin junalla tosi hyvät.

Tampereen ja Turun jälkeen Oulu ja Kuopio, Vaasa, Lahti ja Hämeenlinna, Joensuu yms. voivat suunnitella raitiolinjansa.
 
Kai se on ympäryskunnissa karsittava. Siirryttävä radanvarsien liityntään. HSL tuo, aikaansaa, liian runsaan bussilinjaston.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Valtiontukien leikkaus joukkoliikenteeltä

http://yle.fi/uutiset/hsl_valtiontuen_leikkaus_kova_isku_joukkoliikenteelle/7471367?ref=leiki-uup

Tuki vähenee, mutta ovatko HSL:n kaltaiset jäykät ja kalliit byrokratiakoneistot aivan välttämättömiä? Olisiko mahdollista luoda tehokkaampia ja edullisempia tapoja järjestää liikenne? Tiettävästihän jäsenkunnista on kuulunut soraääniä kun touhun hintalappu on ajan myötä koko ajan kallistunut.

HSL-jäsenyyt tulee jäsenkunnille tosiaankin kalliiksi, mutta kannattaa oivaltaa sen todellinen syy: HSL:n jäsenenä reunakunnat joutuvat maksamaan kuntalaistensa kaikesta liikkumisesta HSL-alueella, autolla taas vain siltä osin, kun matka tapahtuu kunnan alueella, kunnan omalla katuverkolla. Siis vaikkapa autoilevan keravalaisen synnyttämät kustannukset maksaa lähes kokonaisuudessaan valtio, Vantaa, Espoo ja Helsinki, joukkoliikennettä käyttävän keravalaisen kustannukset Kerava yksin. Siis pienempien kuntien kannalta, puhtaan kuntataloudellisesti, olisi parasta, jos kuntalaiset karttaisivat joukkoliikennettä kuin ruttoa. Kokonaisuuden kannaltahan kustannukset puolestaan pienenisivät, jos joukkoliikenteen käyttö lisääntyisi autoilun kustannuksella. Pyöräily ja jalankulkuhan aiheuttavat tuskin mainitsemisen arvoisia kustannuksia moottoroituun liikkumiseen verrattuna.

Mitä sitten tulee HSL:n byrokratiaan, voihan sitä olla, en niin tunne, mutta suurelta osin HSL:n rahat menee operointiin ja siinä ei yksinkertaisesti ole kovin paljon säästövaraa, kun polttoaine, linja-autot ja kuljettajien palkat maksavat sen minkä maksavat oli organisaatio miten kevyt tahansa. Varsinkin kehyskunnissa asuvien kuljettaminen nyt vain on kovin kallista. Eli ei tässä kannata huijata itseään: Helsingin seudun yhdyskuntarakenne yksinkertaisesti on aika epätaloudellinen ja liikenteen järjestäminen tulee kalliiksi, katsoo asiaa miten vain. Tietysti jos HSL:stä löytyy jotain säästettävää, niin mikäpäs siinä, onhan pienetkin säästöt säästöjä. Varsinkin tässä taloustilanteessa. Mutta tilannetta suhteuttaa, kun huomaa, että yhden HSL:n konttorityöntekijän palkalla saisi karkeasti puolikkaan linja-autovuoron. Toimiva linja taas pääkaupunkiseudun mittakaavassa vaatinee karkeasti sellaiset 5 - 10 vuoroa. (Nämä ovat nyt tosiaan arvioita, mutta ovat varmaan kuitenkin oikealla hehtaarilla.) Eli sillä saada kovin isoa lisäystä operointiin taikka leikkauksia vähennettyä, vaikka koko HSL:n organisaatio lakkautettaisiin.
 
Takaisin
Ylös