Näytetään tulokset 1-6/6

Viestiketju: HSL: Valtiontuen leikkaus kova isku joukkoliikenteelle

  1. #1
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus HSL: Valtiontuen leikkaus kova isku joukkoliikenteelle


  2. #2
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: HSL: Valtiontuen leikkaus kova isku joukkoliikenteelle

    Höpö höpö, näin ei pitäisi olla.

    Ja kaupunkiliikenne, niin Tren ja Turun lisäksi Oulussa on hyvät kaupunkiliikenteen edellytykset, Oulussa kylläkin junalla tosi hyvät.

    Tampereen ja Turun jälkeen Oulu ja Kuopio, Vaasa, Lahti ja Hämeenlinna, Joensuu yms. voivat suunnitella raitiolinjansa.

  3. #3
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: HSL: Valtiontuen leikkaus kova isku joukkoliikenteelle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Höpö höpö, näin ei pitäisi olla.
    No ei pitäisi ei. Mutta näin se vaan näyttää olevan. Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Karsitaanko bussi -ja/tai raitiovaunuvuoroja vai nostetaanko lippujen hintoja?

  4. #4
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: HSL: Valtiontuen leikkaus kova isku joukkoliikenteelle

    Kai se on ympäryskunnissa karsittava. Siirryttävä radanvarsien liityntään. HSL tuo, aikaansaa, liian runsaan bussilinjaston.

  5. #5
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1659

    oletus Valtiontukien leikkaus joukkoliikenteeltä

    http://yle.fi/uutiset/hsl_valtiontue...?ref=leiki-uup

    Tuki vähenee, mutta ovatko HSL:n kaltaiset jäykät ja kalliit byrokratiakoneistot aivan välttämättömiä? Olisiko mahdollista luoda tehokkaampia ja edullisempia tapoja järjestää liikenne? Tiettävästihän jäsenkunnista on kuulunut soraääniä kun touhun hintalappu on ajan myötä koko ajan kallistunut.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 15.09.2014 kello 20:48. Syy: yhdistetty toiseen ketjuun
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  6. #6

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1276

    oletus Vs: Valtiontukien leikkaus joukkoliikenteeltä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eppu Näytä viesti
    http://yle.fi/uutiset/hsl_valtiontue...?ref=leiki-uup

    Tuki vähenee, mutta ovatko HSL:n kaltaiset jäykät ja kalliit byrokratiakoneistot aivan välttämättömiä? Olisiko mahdollista luoda tehokkaampia ja edullisempia tapoja järjestää liikenne? Tiettävästihän jäsenkunnista on kuulunut soraääniä kun touhun hintalappu on ajan myötä koko ajan kallistunut.
    HSL-jäsenyyt tulee jäsenkunnille tosiaankin kalliiksi, mutta kannattaa oivaltaa sen todellinen syy: HSL:n jäsenenä reunakunnat joutuvat maksamaan kuntalaistensa kaikesta liikkumisesta HSL-alueella, autolla taas vain siltä osin, kun matka tapahtuu kunnan alueella, kunnan omalla katuverkolla. Siis vaikkapa autoilevan keravalaisen synnyttämät kustannukset maksaa lähes kokonaisuudessaan valtio, Vantaa, Espoo ja Helsinki, joukkoliikennettä käyttävän keravalaisen kustannukset Kerava yksin. Siis pienempien kuntien kannalta, puhtaan kuntataloudellisesti, olisi parasta, jos kuntalaiset karttaisivat joukkoliikennettä kuin ruttoa. Kokonaisuuden kannaltahan kustannukset puolestaan pienenisivät, jos joukkoliikenteen käyttö lisääntyisi autoilun kustannuksella. Pyöräily ja jalankulkuhan aiheuttavat tuskin mainitsemisen arvoisia kustannuksia moottoroituun liikkumiseen verrattuna.

    Mitä sitten tulee HSL:n byrokratiaan, voihan sitä olla, en niin tunne, mutta suurelta osin HSL:n rahat menee operointiin ja siinä ei yksinkertaisesti ole kovin paljon säästövaraa, kun polttoaine, linja-autot ja kuljettajien palkat maksavat sen minkä maksavat oli organisaatio miten kevyt tahansa. Varsinkin kehyskunnissa asuvien kuljettaminen nyt vain on kovin kallista. Eli ei tässä kannata huijata itseään: Helsingin seudun yhdyskuntarakenne yksinkertaisesti on aika epätaloudellinen ja liikenteen järjestäminen tulee kalliiksi, katsoo asiaa miten vain. Tietysti jos HSL:stä löytyy jotain säästettävää, niin mikäpäs siinä, onhan pienetkin säästöt säästöjä. Varsinkin tässä taloustilanteessa. Mutta tilannetta suhteuttaa, kun huomaa, että yhden HSL:n konttorityöntekijän palkalla saisi karkeasti puolikkaan linja-autovuoron. Toimiva linja taas pääkaupunkiseudun mittakaavassa vaatinee karkeasti sellaiset 5 - 10 vuoroa. (Nämä ovat nyt tosiaan arvioita, mutta ovat varmaan kuitenkin oikealla hehtaarilla.) Eli sillä saada kovin isoa lisäystä operointiin taikka leikkauksia vähennettyä, vaikka koko HSL:n organisaatio lakkautettaisiin.
    Ville

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Metropolihallinto luo edellytykset paremmalle joukkoliikenteelle
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.08.2014, 09:30
  2. Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella
    kirjoittanut vristo foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 169
    Viimeisin viesti: 26.10.2013, 14:17
  3. HSL: Matkustajilta kiitettävä arvosana Helsingin joukkoliikenteelle
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 25.10.2010, 09:50
  4. Pommi-isku Moskovan metrossa
    kirjoittanut hmikko foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.03.2010, 13:01
  5. Kova kuljettajapula rassaa raitioliikennettä
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 22.08.2008, 11:54

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •