Vs: HSL: Valtiontuen leikkaus kova isku joukkoliikenteelle
Eihän Helsingissäkään kannata rakentaa ratikkaa metsään.
Metsään, tai sen alle, kannattaa rakentaa juna. Pelloille, tai niiden alle, kannattaa rakentaa metro. Ratikkaa ei kannata rakentaa mihinkään, tai jos onnettomasti käy niin, että laskelma osoittaakin sen rakentamisen kannattavaksi niin ei sitä rakenneta kuitenkaan. Näin helsinkiläisissä erikoisolosuhteissa.
Mä en oikein ymmärrä, mikä isku se nyt on, että Höseliltä jää 1,5 milliä saamatta. Eikös ne pelkät tyhjät kutsumiinuspakut syö ainakin sen verran? Paaliin vaan, niin ongelma on poissa päiväjärjestyksestä. Tai 1,5 milliä on noin viisi bussivuoroa. Kokonaisuuden kannalta mitätön asia.
Eikös muutenkin ne valtion tukirahat pidä käyttää johonkin uuteen ja innovatiiviseen eikä pelkkään peruskauraan? Ainakin HKL-aikana lautakunta käsitteli asiaa ja ikään kuin päätti, mitä "sillä rahalla" tehdään, eli joku jo muuten sovittu tihennys tai vastaava ilmoitettiin ministeriölle tehdyksi juuri niistä rahoista, vaikka olisi se oikeasti tehty muutenkin.
Valtiontuesta olen sitä mieltä, että valtio tukekoon investointeja silloin, kun ovat järkeviä, mutta tällaisia pikkusummia ei kannata jaella vastikkeeta perusliikenteenhoitoon.
---------- Viestit yhdistetty klo 22:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:04 ----------
Sanoisin, että Helsingin seudun ulkopuolella ei raitioliiikenteelle ole edellytyksiä tässä maassa yhtään missään, pelkkää höpönpöppöä kaikki raitiosuunnitelmat.
Onneksi ratikka ei ole mikään ainutlaatuinen kummajainen, joten se, onko edellytyksiä vai ei, ei ole kenenkään propellihatun taikka ratikanvastustajan ratkaistavissa – suuntaan eikä toiseen. Voidaan katsoa maailmalle. Kansainvälisin kriteerein ratikalle on edellytyksiä sekä Tampereella että Turussa. Näistä ensimmäinen on kasvava kaupunki, jonka maantiede aiheuttaa vielä ratikkamyönteiset erityisolosuhteet. Jälkimmäinen sen sijaan ei ole kasvava kaupunki eikä siellä ole ratikalle suotuisia erityisolosuhteita. Ratikka olisi Turussa mahdollinen, mutta valitettavasti näyttää siltä, ettei se ole todennäköinen.
Muualla Suomessa kaupunkiliikenneratikka on utopiaa. Yksittäisiä käytäviä voi löytyä, mutta perinne on niin vahvasti autoliikenteessä ja autottomien kohdalla pyöräilyssä, että kulkutottumuksia ei ole helppo muuttaa. Siinä mielessä Suomi eroaa Keski-Euroopasta, jossa pienissäkin kaupungeissa voi olla toimiva joukkoliikenne, jota myös käytetään. Potentiaalia olisi asukastiheyden perusteella, teoriassa, lähinnä Lahdessa.