Näytetään tulokset 1-7/7

Viestiketju: Kaupunkisuunnittelulautakunnan raitioliikenneinvestointiehdotus vuosille 2007-2011

  1. #1
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7830

    oletus Kaupunkisuunnittelulautakunnan raitioliikenneinvestointiehdotus vuosille 2007-2011

    Kslk esittää vuosittain kaupunginhallitukselle ehdotuksensa liikenneinvestointien talousarviosta ja investointiohjelmasta. Kslk:n kokouksessa 27.4.2006 ovat esillä ainakin seuraavat raitioteihin liittyvät hankkeet:

    Jätkäsaari
    Crusellinsilta rakennetaan vihdoin vuosina 2009-2011. Silta maksaa 8,75Me (2009: 0,25Me, 2010: 3,5 Me, 2011: 5Me). Raitiotien ensimmäinen vaihe pyritään odotetusti saamaan käyttöön ennen vuoden 2012 asuntomessuja. Käytännössä ensimmäinen vaihe eli Saukonpaaden alueen rata on linjan 8 jatke, koska ratayhteys kulkee Crusellinsillan yli. Raitiotie maksaa 3,5Me (2010: 1,5Me, 2011: 2Me).

    Sörnäistenranta ja Hermanninranta
    Raitiotien ensimmäinen vaihe (rv-liikenteen edelleen keskeneräisen kehittämissuunnitelman mukaisesti ensimmäinen vaihe tarkoittaa oletettavasti yhteyttä Hakaniemestä Sörnäisten rantatien kautta Kalasataman metroasemalle) maksaa 3Me ja otetaan rakennetaan vuosina 2010-2011 (2010: 0,5Me, 2011: 2,5Me). Koko rata Kumpulaan asti maksaa 5,5Me. Metroasemalta pohjoiseen rata rakennetaan vasta vuoden 2011 jälkeen.

    Kruunuvuorenranta
    Uudenmaan alueellisissa tv-uutisissakin mainittu raitioyhteys Katajanokalta Kruunuvuorenrantaan maksaa 90Me. Rakentaminen alkaa vuonna 2008 (1Me). 2009: 9Me. 2010: 20Me. 2011: 30Me. Vuoteen 2011 mennessä on käytetty rahaa 60Me ja rakentaminen jatkuu myös vuoden 2011 jälkeen.

    Kamppi
    Kampin keskuksen raitiote maksaa 5Me. Ksv budjetoi vuodelle 2006 1Me, 2007 2Me ja 2008 2Me, mutta Jlk pyrkii siihen, että rata olisi valmis jo vuonna 2007 syysliikenteen alussa. Perustamissuunnitelma tulee kevään aikana kh:n käsittelyyn.
    Mikonkadun radan rakentaminen ajoittuu vuodelle 2007 ja maksaa 1,3Me. Siitä ei ole vielä kslk:n päätöstä.

    Raitiolinja 9
    Raitiolinjan 9 kustannukset 13Me jakaantuvat vuosille 2006-08. 2006: 3Me, 2007: 8Me ja 2008: 2Me. Tämänkin piti valmistua 2007, mutta eipä siltä näytä. Teollisuuskadun parannus välillä Sturenkatu - Jämsänkatu kutienkin aloitetaan syksyllä 2006, joten voisi olettaa, että ehkä Teollisuuskadun osuus ysin radasta toteutuisi jo tänä vuonna.
    Linjan 9 Ilmalan-jatkon rakentaminen alkaa vasta vuoden 2011 jälkeen.

    Mechelininkatu
    Mechelininkadulla siirrettään raitiokiskoja Marian sairaalan ja Hietaniemenkadun välillä. Marian sairaalan pohjoisen suunnan pysäkki siirretään Pohjoisen Rautatiekadun ja Leppäsuonkadun väliin. Raitiovaunut saavat omat ajokaistat Marian sairaalan kohdalta pohjoiseen. Autokaistoja lisätään myös. Muutostyöt on tarkoitus tehdä vuonna 2008 ja ne maksavat 1,4Me.

    Bulevardi
    Katua parannetaan vuosina 2010-2011 1,8Me:lla (2010: 0,9Me, 2011: 0,9Me).

    Lisättäköön vielä, että Helsinki valmistautuu myös metron jatkamiseen Ruoholahdesta länteen vuodesta 2009 alkaen.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7830

    oletus Vs: Kaupunkisuunnittelulautakunnan raitioliikenneinvestointiehdotus vuosille 2007-201

    Kopioin vielä esityslistasta tällaisen kohdan:

    "Alueiden rakentaminen tuottaa kaupungin omistamien maiden osalta tontin ja rakennusoikeuksien myynnin kautta tuloja, tosin pitkän ajan kuluessa. Tuotoista vain osa kuluu alueiden rakentamiskelpoiseksi saattamisen, kunnallistekniikan, katuverkon ja julkisten palvelujen kustannuksiin. Tämä antaa erään mahdollisuuden myös alueen kannalta tärkeiden ulkoisten liikenneinvestointien rahoittamiselle."

    Tämä tarkoittaa ainakin Kruunuvuorenrantaa. Alueen joukkoliikenneselvityksen mukaan raitiotieyhteys (tunneli tai silta) keskustaan nostaa alueen tonttien arvoa niin paljon, että yhteys maksaa käytännössä itsensä.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7830

    oletus Vs: Kaupunkisuunnittelulautakunnan raitioliikenneinvestointiehdotus vuosille 2007-201

    Lautakunta hyväksyi esityksen ehdotuksen mukaan kokouksessaan 27.4.2006.

  4. #4

    Liittynyt
    09.04.2006
    Viestejä
    12

    oletus Vs: Kaupunkisuunnittelulautakunnan raitioliikenneinvestointiehdotus vuosille 2007-201

    Eli Kruunuvuorenrantaan rakennetaan jonkinlainen yhteys Katajanokalta?

  5. #5

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Kaupunkisuunnittelulautakunnan raitioliikenneinvestointiehdotus vuosille 2007-201

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Lautakunta hyväksyi esityksen ehdotuksen mukaan kokouksessaan 27.4.2006.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut joka
    Eli Kruunuvuorenrantaan rakennetaan jonkinlainen yhteys Katajanokalta?
    Tarkoittaa varmaan, että kaupunkisuunnittelulautakunta puoltaa, että kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että Kruunuvuoren ratikka rakennetaan. Vasta valtuuston päätöksen jälkeen se voidaan todella rakentaa.

  6. #6
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7336

    oletus Vs: Kaupunkisuunnittelulautakunnan raitioliikenneinvestointiehdotus vuosille 2007-201

    Ja ylipäätään liikenneinvestointiehdotus on vielä varsin kaukana itse isojen hankkeiden hankepäätöksestä. Hyväksytyssä ehdotuksessahan on mukana myös mm. keskustatunneli ja länsimetro. Isoista hankkeista tehdään hankepäätökset ihan erikseen kaupunginvaltuustossa (johon ne tulevat pitkän valmistelun tuloksena).

    Hyväksyttyä investointiehdotusta voidaan pitää merkkinä siitä, että kaupunkisuunnitteluviraston virkamiehet ovat myötämielisiä Kruunuvuorenrannan ratikalle, jos se menee Hylkysaaren ja Laajasalon välin tunnelissa. Hanketta voidaan nyt suunnitella eteenpäin sillä perusteella, että se on mukana investointiehdotuksessa.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 03.05.2006 kello 11:03.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7830

    oletus Vs: Kaupunkisuunnittelulautakunnan raitioliikenneinvestointiehdotus vuosille 2007-201

    Arvioisin näin päin, että jos Kruunuvuorta (tai jotain muuta hanketta) ei olisi ollut mukana, niin sitten voisi parin vuoden päästä sanoa, että ei sitä nyt voida tehdä kun siihen ei olla varauduttu. Siis kääntäen: nyt varaudutaan, että voidaan ehkä tehdä.

    Kslk vasta ehdottaa investointiohjelmaa kh:lle. Pitäisi kaivaa jostain esim. viiden vuoden takainen vastaava ohjelma, niin näkisi, kuinka realistisia nämä ohjelmat ovat.

    Kruunuvuoren ratikkaan kuitenkin uskon. Siitähän on jo Poutanenkin puhunut telkkarissa asti. Aitoa tahtoa ratikkatunnelin rakentamiseksi löytyy virkamieskunnasta. Tunnelissa voi myöhemmin kulkea myös metro, joten ratikkatunneli ei mitenkään estä "toisen metrolinjan" rakentamista, jos sellainen halutaan joskus tehdä.

    Investointiohjelman radoista Jätkäsaari ja Kalasatama tuntuvat toki varmimmilta. Jätkäsaaren ensimmäinen vaihe avataan ennen vuoden 2012 asuntomessuja 95% varmuudella (tämä siis henk. koht. arvioinani!)

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vantaan linjastosuunnitelma 2007-2011
    kirjoittanut a__m foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 105
    Viimeisin viesti: 07.12.2011, 18:56
  2. Kesäliikenne 2011
    kirjoittanut hana foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 11.07.2011, 14:39
  3. Aikataulut 6.6.-30.10.2011
    kirjoittanut Lari Nylund foorumissa Junat
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 13.06.2011, 16:25
  4. YTV:n ja HKL:n joululiikenne 2007 ja vuodenvaihde 2007/08
    kirjoittanut Resiina foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 24.12.2007, 14:25

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •