Laajasalon raideyhteyden rakentamisen ajoituksesta päättää käytännössä Helsingin valtuusto hyväksyessään budjetin. Jollei siihen manguta valtion rahaa, on oikeastaan ihan sama mihin se on HLJ:ssä ajoitettu. Siinäkin tapauksessa, että se 30 prosentin valtionosuus on saatavissa, se kannattaa vaikka jättää valtiolle kymmenen vuoden lainaksi kuin jättää kaupunginosa odottamaan liikenneyhteyttään.
Raide-Jokeri onkin sitten kinkkisempi. Täytynee vain lähteä suunnittelemaan siihenkin aloitusta Helsingin puolelta Helsingin rahoin, jotta se joskus saadaan käyntiinkin.
Jännittävää on sinänsä, että pari kuukautta sitten juuri uutisointiin, että HLJ:n taustaselvityksessä "Raidehankkeiden vaikuttavuusarviointi" (tjsp., ei ole vielä julkaistu enkä ole minäkään nähnyt; pitäisi tulla julki ensi viikolla kuulemma) raide-Jokeri oli mainittu kaikkein kannattavimmaksi hankkeeksi. Pisara on nyt tainnut puskea sen häntäpäähän listoilla.
Huomattavaa on kuitenkin, että HLJ:ssä on hankkeena 1b eli ihan kärjessä Helsingin kantakaupungin raitioverkon parannukset 120 miljoonalla. Tällainen on HLJ/PLJ-kontekstissa suorastaan ennenkuulumatonta (positiivisesti).