Näytetään tulokset 1-6/6

Viestiketju: HLJ 2015-suunnitelmaluonnos

  1. #1
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus HLJ 2015-suunnitelmaluonnos

    HSL:n hallituksen seuraavassa kokouksessa on aiheena mm. HLJ 2015-suunnitelmaluonnos. Tästä aineistosta pistää silmääni eräs asia (kuvakaappaus):
    Nimi: Screenshot_2014-10-17-14-41-33-1.jpg
Katselukertoja: 544
Koko: 39,5 KB

    Laajasalon raideyhteys on toisin sanoen siirretty reilusti tulevaisuuteen?

    Tässä tämä aihe:

    http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2014369-2.HTM
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  2. #2
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: HLJ 2015-suunnitelmaluonnos

    Myös Raide-Jokeri on siinä edellistä HLJ:tä myöhemmin. Raide-Jokeri on uudessa luonnoksessa 2016 - 2025 aloitettavien hankkeiden häntäpäässä. Jos rakentaminen aloitetaan 2024 - 2025, on valmista vasta 2020-luvun loppupuolella.

  3. #3

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: HLJ 2015-suunnitelmaluonnos

    Laajasalon raideyhteyden rakentamisen ajoituksesta päättää käytännössä Helsingin valtuusto hyväksyessään budjetin. Jollei siihen manguta valtion rahaa, on oikeastaan ihan sama mihin se on HLJ:ssä ajoitettu. Siinäkin tapauksessa, että se 30 prosentin valtionosuus on saatavissa, se kannattaa vaikka jättää valtiolle kymmenen vuoden lainaksi kuin jättää kaupunginosa odottamaan liikenneyhteyttään.

    Raide-Jokeri onkin sitten kinkkisempi. Täytynee vain lähteä suunnittelemaan siihenkin aloitusta Helsingin puolelta Helsingin rahoin, jotta se joskus saadaan käyntiinkin.

    Jännittävää on sinänsä, että pari kuukautta sitten juuri uutisointiin, että HLJ:n taustaselvityksessä "Raidehankkeiden vaikuttavuusarviointi" (tjsp., ei ole vielä julkaistu enkä ole minäkään nähnyt; pitäisi tulla julki ensi viikolla kuulemma) raide-Jokeri oli mainittu kaikkein kannattavimmaksi hankkeeksi. Pisara on nyt tainnut puskea sen häntäpäähän listoilla.

    Huomattavaa on kuitenkin, että HLJ:ssä on hankkeena 1b eli ihan kärjessä Helsingin kantakaupungin raitioverkon parannukset 120 miljoonalla. Tällainen on HLJ/PLJ-kontekstissa suorastaan ennenkuulumatonta (positiivisesti).
    Viimeisin muokkaaja Elmo Allen; 17.10.2014 kello 19:45.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: HLJ 2015-suunnitelmaluonnos

    Samaan aikaan vaikkapa Tallinnassa urakoidaan nykyaikaista raitiotietä ja moderneja joukkoliikenteen etuuksia muutenkin:
    Nimi: 20141017_152028.jpg
Katselukertoja: 495
Koko: 111,2 KB
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  5. #5

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3669

    oletus Vs: HLJ 2015-suunnitelmaluonnos

    Huomattavaa tuossa luonnoksessa on myös tiehankkeiden vähyys, erityisesti lähempänä ydintä. Kaudella 2016-2025 Helsingin seudun väestö kasvanee 150t-200t hengellä eli 11% - 15%, samaan aikaan ruuhkaisimman tieverkon kapasiteetti kasvaa noilla suunnitelmilla korkeintaan muutaman prosentin. Erityisesti poikittaisliikenne Kehä I:llä ja sen sisäpuolella tieliikenne voi ruuhkautua tuolla kaudella merkittävästi nykyistä enemmän. Tämä sillä edellytyksellä, ettei älykkäiden liikennejärjestelmien simulaatioissa arvioitu kapasiteettilisäys vielä ala kunnolla realisoitua.

    Tuossa luonnoksessa on toki mukana myös tietullijärjestelmä, joka näyttäisi raportin mukaan vähentävän ruuhkautumista ja sujuvoittavan ajoneuvoliikennettä. Lisäksi luonnoksessa arvioidaan joukkoliikenteen kulkutapaosuuden selvää nousua.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 17.10.2014 kello 20:46.

  6. #6
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: HLJ 2015-suunnitelmaluonnos

    Siis ihan oikeesti, on tärkeitä raskasraideprojekteja kuten Pasila-Riihimäki lisäraiteet ja Espoon kaupunkirata, ja ennen kuin pikaratikoiden keskustatunnelia on tehty on turha tehdä tynkäsiltaa vielä melkeinpä täysin rakentamattomalle maalle. Metro luvattiin Viikkiin myös - ekokaupunginosaan jossa kaikki autoilee muutamaa harvaa bussimatkustajaa lukuun ottamatta.

    Laajasaloon ei tule raiteen raidetta ennen kuin yhteys keskustassa on selvitetty ja päätetty.

    ja olishan se nyt kummallista - kun samaan pikaratikkaan saa meilahdet, pasilat viikit ja laajasalot niin on pakko tyrkkää yhtä hiton siltaa kun sitä ei kuitenkaan rakenneta kun vasta 20v sisällä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raitiovaunulinjasto 2015
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 191
    Viimeisin viesti: 20.02.2015, 17:13
  2. Talviaikataulut 2014-2015
    kirjoittanut hana foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 32
    Viimeisin viesti: 14.08.2014, 08:28
  3. Talvikausi 2014-2015
    kirjoittanut Precise foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 21.07.2014, 16:55
  4. HKL:n hallintomalliselvitys 2014 - 2015
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 29
    Viimeisin viesti: 01.03.2014, 20:16
  5. Ratikka 2015
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 37
    Viimeisin viesti: 28.05.2009, 07:06

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •