Pääkaupunkiseudun kokoomusryhmät: Vähäpäästöiset autot joukkoliikennekaistoille

Hauska idea, jolla saa kivasti näkyvyyttä puolueelle. Ei tule menemään läpi.

Sinänsä tuskin lisäisi yksityisautoilua (ei kukaan osta autoa siksi, että saa ajella määräämättömän tulevaisuuden bussikaistalla), mutta ohjaisi ehkä kantakaupunkilaista autonvaihtajaa. Maksavatko nuo vähäpäästöiset autot paljon? Jos, niin sitten tällä ei ole ohjaavaakaan merkitystä.
 
Maksavatko nuo vähäpäästöiset autot paljon? Jos, niin sitten tällä ei ole ohjaavaakaan merkitystä.

Tavallisista perheautoista hiilidioksidia alle 50 g/km kuluttavia ovat mm. Toyota Prius Plug-in ja Audi A3 e-tron, jonka kummankin lähtöhinta on noin 40 000 €. Vertailuksi tavallinen Prius kuluttaa 91 g/km ja maksaa 35 000 €. Bensamoottorinen A3 kuluttaa 114 g/km ja maksaa 26 500 €.
 
En odottanut, että kokomustissa kukaan asiaa olisi ymmärtänyt saati edes pohtinut, mutta henkilöautoliikenne ei pilaa kaupunkiseutujen ilmaa niinkään sillä, mitä pakoputkesta pääsee, vaan sillä mitä renkaat tiestä irroittavat ja nostavat.

Nastarenkailla ajamisen Hakamäentien eteläpuolella voisi kieltää.
 
Oslossahan kokeiltiin vastaavaa politiikkaa sähköautoilla. Tuloksena lähinnä harmaita hiuksia bussioperaattoreille. Jos Helsingissä tehtäisiin sama ei vain sähköautoille vaan myös piheille polttomoottoriautoille, aika sama se olisi vain lopettaa bussikaistat tyystin.
 
Sinänsä tuskin lisäisi yksityisautoilua (ei kukaan osta autoa siksi, että saa ajella määräämättömän tulevaisuuden bussikaistalla), mutta ohjaisi ehkä kantakaupunkilaista autonvaihtajaa.

Kyllä se myös lisää autoilun kokonaismäärää, koska bussikaistalle vaihtava auto samalla vapauttaa tilan sinne vanhalle kaistalle yhdelle autoilijalle lisää. Se on indusoitua kysyntää ihan yhtä lailla kuin uuden tien tai kaistan rakentaminen on.
 
Itse vastustan esitystä jyrkästi, sillä se vesittäisi täysin bussikaistojen tarkoituksen toimia joukkoliikenteen sujuvuutta ja täsmällisyyttä lisäävänä infrarakenteena. Lisäksi se vaikeuttaisi tuntuvasti näiden kaistojen väärinkäytön valvontaa.
 
Kyllä se myös lisää autoilun kokonaismäärää, koska bussikaistalle vaihtava auto samalla vapauttaa tilan sinne vanhalle kaistalle yhdelle autoilijalle lisää. Se on indusoitua kysyntää ihan yhtä lailla kuin uuden tien tai kaistan rakentaminen on.

Vähensikö Manskun ja Hämeentien bussikaistojen muuttaminen ympärivuorokautisiksi autoilun kokonaismäärää?
 
Vaihtoehtoisia ratkaisuja tälle olisivat raideliikenteen tuntuva lisääminen ja bussikaistojen poistaminen (raideliikentellä omat väylät ja kaistat) tai sitten yhteiskaistoja ratikka- ja bussiliikenteelle.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tästä ehdotuksesta jää lopulta käteen, on, että poliittisissa puolueissa olisi valtavasti kysyntään kaupunkiliikenteen ja -suunnittelun ymmärtäjille. Suomalaiset ovat edelleen maalaisia ja kaupungit ovat vähän vaikeita. Mistä muusta se indikoi, että maamme suurimman puolueen pk-seudun ryhmät ehdottavat jotain yhtä järjetöntä kuin bussikaistojen käyttämistä henkilöautoliikenteeseen? Jos kokoomuksessa ymmärrettäisiin ehdotuksen vaikutukset ja osattaisiin laskea kustannukset, niin ei tälläisista ehdotuksista joutuisi äänestäjät lehdistä lukemaan. Yhtäältä talouskasvu ja toisaalta kaupunkiliikenteen kapasiteetin kuristaminen. Kansallinen kokoomus - osaaminen ei ole meidän juttu.
 
Vähensikö Manskun ja Hämeentien bussikaistojen muuttaminen ympärivuorokautisiksi autoilun kokonaismäärää?

Tuskin, koska kapasiteetti rajaa autoilun määrää nimenomaan ruuhka-aikaan. Tuo sähköautojen bussikaistan käyttö lisäisi sitä kapasiteettia autokaistoilla juurikin ruuhka-aikana.
 
Takaisin
Ylös