Sivu 3 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/56

Viestiketju: Helsingin yleiskaava 2016

  1. #31

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Vaikuttaahan bulevardin leveys suoraan tiiviyteen, mutta enemmän sillä on merkitystä tietenkin estevaikutuksen kautta. Jos nyt rakennetaan sellaista kun on suunniteltu, niin helposti käy niin, että se puoli kadusta, jolle Alepa tulee, käyttää lähikauppaa ja toinen puoli käy autolla marketissa, kun pelkästään matka kadun yli kestää kiertämisineen ja valojen odotteluineen kolme minuuttia. Vertailun vuoksi voisi todeta, että Hesperiankadut ylittää alle puolessa minuutissa.
    No sillä tietenkin on merkitystä, miten leveitä kaistoja tehdään. Ja leveä bulevardi mahdollistaa leveämmät kaistat. Mutta ainakin oma käsitykseni on, että bulevardien leveyttä olisi tarkoitus hyödyntää lähinnä raitioteiden omina kaistoina ja reilunkokoisina puistokaistoina. Kaistoja varmaan on syytä olla kolmekin suuntaansa, mutta ei ylileveitä, ja suojateitä pitää olla riittävän tiheässä. Luulisin, että lopputulos voisi näyttää suunnilleen tältä. Itse bulevardit eivät välttämättä ole niin viihtyisiä, kuin ihmiset ehkä odottavat, mutta ideahan on, että bulevardin varteen tuodut umpikorttelit eristävät tehokkaasti melua, joten niiden taakse jää paljon tilaa viihtyisille alueille. Esimerkistä käy Mannerheimintie, joka itsessään on ympäristönä lähinnä keskinkertaista, mutta sen talomuurien taakse jää monta hyvää asuinaluetta, kuten Taka-Töölö, Laakso, Ruskeasuo ja Pikku-Huopalahti. Kannattaa katsoa kartalta, kuinka vähän tilaa nämä Mannerheimintien varren kaupunginosat vievät.
    Ville

  2. #32

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    840

    oletus Vs: Helsingin yleiskaava 2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    ...reilunkokoisina puistokaistoina.
    Havainnekuva Hesarin sivuilla.

    Tuossa on ehkä reilut sata metriä seinästä seinään ja tuo puistokaista on juuri se, mitä en ymmärrä. Miten vaikea tässä pitäjässä on käsittää, että liikennevihreä kadun varressa, jossa kulkee yli 50k autoa päivässä, ei ole viihtyisää, vaikka siihen kuinka piirtäisi koripallokenttiä? Käytännössä tila tulee jäämään ihan kuolleeksi, luo tarpeetonta estevaikutusta ja tuhlaa koko matkaltaan korttelin verran rakennusmaata. Kadunvarsien pelikentät voivat toimia jossain Manhattanilla, jossa ihmisiä riittää noin kymmenkertaisella tiheydellä helsinkiläiseen uudisrakentamiseen verrattuna ja jossa maa on sula vähintään 9 kuukautta vuodessa.

    Keskikaistale pois ja tilanne samanlainen puukuja mitä on Mechelininkadulla, Mäkelänkadulla jne. Riittää ihan hyvin ja luo sen viihtyisyyden, mitä tuollaiselle väylälle nyt on mahdollista luoda.

  3. #33

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Helsingin yleiskaava 2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Havainnekuva Hesarin sivuilla.

    Tuossa on ehkä reilut sata metriä seinästä seinään ja tuo puistokaista on juuri se, mitä en ymmärrä. Miten vaikea tässä pitäjässä on käsittää, että liikennevihreä kadun varressa, jossa kulkee yli 50k autoa päivässä, ei ole viihtyisää, vaikka siihen kuinka piirtäisi koripallokenttiä? Käytännössä tila tulee jäämään ihan kuolleeksi, luo tarpeetonta estevaikutusta ja tuhlaa koko matkaltaan korttelin verran rakennusmaata. Kadunvarsien pelikentät voivat toimia jossain Manhattanilla, jossa ihmisiä riittää noin kymmenkertaisella tiheydellä helsinkiläiseen uudisrakentamiseen verrattuna ja jossa maa on sula vähintään 9 kuukautta vuodessa.

    Keskikaistale pois ja tilanne samanlainen puukuja mitä on Mechelininkadulla, Mäkelänkadulla jne. Riittää ihan hyvin ja luo sen viihtyisyyden, mitä tuollaiselle väylälle nyt on mahdollista luoda.
    Tuosta itsekin ajattelin, että käsitys bulevarditilan viihtyisyydestä voi olla vähän ylimitoitettu. Tuon vision taustalla tosin on se ajatus, että muutaman vuosikymmenen kuluttua henkilöautoliikenne olisi muuttunut sähköiseksi, jolloin moottorimelu jäisi pois. Ilman liikennemelua tuollainen ympäristö voi toimia oikeinkin hyvin. Mitoitukseltaan tuo muistuttaa itse asiassa Esplanadia, joka on oikein viihtyisä, vaikka Esplanadeja pitkin kulkee tosiasiassa hyvinkin vilkas liikenne. Mutta kun nopeus on pieni, ei synny liiaksi liikennemeluakaan. Se hyöty tuollaisesta puistokaistaleesta on, että tien voi ylittää kahdessa erässä ja tämä laskee estevaikutusta. Samoin melu vähenee kadun reunoilla, jolloin kivijalkakaupan edellytykset paranevat. Mutta tuo väliin jäävä meluisa puistokaistale on vaikeasti mitenkään järkevästi hyödynnettävissä. Tuo havainnekuva voi olla todellisuutta muutaman vuosikymmenen kuluttua.

    P. S. Itse havainnekuvassa tie on näköjään leikkauksessa. Silloin liikennemelu ei pääse leviämään puistoon eikä jalkakäytäville, mikä lisää viihyisyyttä. Toisaalta kadun ylittäminen onnistuu vain ylikulkusilloilla, mistä tietysti voi tulla estevaikutusta, jos siltoja ei rakenneta 50 metrin välein ja ajonopeus osaa nousta. Käsittääkseni tässä vaiheessa on vielä hakusessa, millaisia bulevardit oikeastaan olisivat. Ja varmaan tiestä riippuen pitää myös käyttää erityyppisiä ratkaisuja.
    Viimeisin muokkaaja Ville O. Turunen; 03.06.2015 kello 14:11. Syy: Jälkikirjoitus lisätty
    Ville

  4. #34
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: Helsingin yleiskaava 2016

    Krakovassa on tuommoinen "bulevardi", jota käyttää huomattava osa kaupungin läpiajoliikenteestä, ja jossa on leveähkö puistokaista keskellä. Ei tosiaan ainakaan Street Viewssa montakaan ulkoilijaa näy tuolla kaistalla, tosin kuva lienee aikaisin aamulla otettu...

  5. #35
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6000

    oletus Vs: Helsingin yleiskaava 2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Ei tosiaan ainakaan Street Viewssa montakaan ulkoilijaa näy tuolla kaistalla, tosin kuva lienee aikaisin aamulla otettu...
    Autoliikenteen määränkin perusteella kuva on otettu hiljaiseen aikaan, oman kokemukseni mukaan kun tuolla "bulevardilla" liikennettä on kaistojen täydeltä ruuhka-aikojen ulkopuolellakin - ja keskikaistalla lähinnä katua ylittäviä jalankulkijoita.

  6. #36

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3667

    oletus Vs: Helsingin yleiskaava 2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Tuosta itsekin ajattelin, että käsitys bulevarditilan viihtyisyydestä voi olla vähän ylimitoitettu. Tuon vision taustalla tosin on se ajatus, että muutaman vuosikymmenen kuluttua henkilöautoliikenne olisi muuttunut sähköiseksi, jolloin moottorimelu jäisi pois. Ilman liikennemelua tuollainen ympäristö voi toimia oikeinkin hyvin. Mitoitukseltaan tuo muistuttaa itse asiassa Esplanadia, joka on oikein viihtyisä, vaikka Esplanadeja pitkin kulkee tosiasiassa hyvinkin vilkas liikenne. Mutta kun nopeus on pieni, ei synny liiaksi liikennemeluakaan. Se hyöty tuollaisesta puistokaistaleesta on, että tien voi ylittää kahdessa erässä ja tämä laskee estevaikutusta. Samoin melu vähenee kadun reunoilla, jolloin kivijalkakaupan edellytykset paranevat. Mutta tuo väliin jäävä meluisa puistokaistale on vaikeasti mitenkään järkevästi hyödynnettävissä. Tuo havainnekuva voi olla todellisuutta muutaman vuosikymmenen kuluttua.
    Noista bulevardi suunnitelmista tulee vähän mieleen Avenida de les Corts Valencianes. Matkaa Valencian keskustasta on noin 3 kiilometriä ja pian tämän kohdan jälkeen alkaa moottoritie. Kadun alla kyllä kulkee metro eikä ratikka.

    https://www.google.fi/maps/@39.48902...Aw!2e0!6m1!1e1

    Eritasojakin tuolla kadulla on monissa isoissa risteyksissä, ne eivät kyllä ole kauhean näkyviä, kun eritasoja pitkin pääsee vain suoraan. Toisaalta liikennevihreä pitää yllättävänkin hyvin melua kurissa, vaikka nopeudet nousevatkin. Ikävä vaan, että Suomessa puut eivät ole lehdessä ympäri vuoden, mutta toimisivatkohan muovipuut?
    Viimeisin muokkaaja petteri; 03.06.2015 kello 16:54.

  7. #37
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Helsingin yleiskaava 2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Kyseinen havainnekuva on raportista, jossa on visiotasolla hahmoteltu erilaisia tapoja toteuttaa bulevardi. Käytännössä teknisemmässä suunnittelussa bulevardien lähtökohtana on noin 45 metrin katupoikkileikkaus, jossa on 2+2 autokaistaa ja raitiotie keskellä. Lisäksi kohtuullisen reilut puukaistat, joiden kohdalle toteutetaan tarpeen mukaan raitiotien pysäkit ja kääntymiskaistat.

  8. #38
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Helsingin yleiskaava 2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Kyseinen havainnekuva on raportista, jossa on visiotasolla hahmoteltu erilaisia tapoja toteuttaa bulevardi. Käytännössä teknisemmässä suunnittelussa bulevardien lähtökohtana on noin 45 metrin katupoikkileikkaus, jossa on 2+2 autokaistaa ja raitiotie keskellä. Lisäksi kohtuullisen reilut puukaistat, joiden kohdalle toteutetaan tarpeen mukaan raitiotien pysäkit ja kääntymiskaistat.
    Tuo 45 metriä kuulostaa aika kohtuulliselta. Jos ajatellaan reippailla mitoituksilla ja 60 km/h nopeusrajoituksella, niin tuon voisi jakaa esimerkiksi

    Jalkakäytävä 6,0
    Fillarit 2,5
    Autot 7,0
    Viherkaista/pysäkki/kääntymiskaista 3,5
    Kiskoalue 7,0
    Viherkaista/pysäkki/kääntymiskaista 3,5
    Autot 7,0
    Fillarit 2,5
    Jalkakäytävä 6,0

    Leveälle jalkakäytävälle mahtuu bussipysäkkikin, hätätilanteessa jopa syvennettynä. Tosin busseista pitäisi päästä kokonaan eroon. Ideaalitilanteessa katuverkko ja kaupunkirakenne voitaisiin tehdä niin, ettei bulevardeilla kulje busseja ollenkaan, vaan ratikoita syöttävät bussit ajavat bulevardin halki poikkikatua ja risteyksessä on pysäkki.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  9. #39
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: Helsingin yleiskaava 2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Autoliikenteen määränkin perusteella kuva on otettu hiljaiseen aikaan, oman kokemukseni mukaan kun tuolla "bulevardilla" liikennettä on kaistojen täydeltä ruuhka-aikojen ulkopuolellakin - ja keskikaistalla lähinnä katua ylittäviä jalankulkijoita.
    Ihan sama on kokemus minullakin. Ehkä vielä pahempi ruuhka on yleensä tällä bulevardilla, Dietla-kadulla, jossa helsinkiläisiin suunnitelmiin verrattuna on sen verran enemmän yhteistä, että siellä on raitiotie. Mutta tosiaan tuokaan puisto ei juuri väkeä vedä ja kadun ylittäminen on melko vaivalloista. Tämäkin siis lienee kuvattu jonain kummallisen hiljaisena ajankohtana.

  10. #40

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Helsingin yleiskaava 2016

    Yleiskaavaehdotuksen jonnin verran muokattu versio kaupunkisuunnittelulautakunnan listalla:

    http://www.hel.fi/www/ksv/fi/paatoks...-06_Kslk_22_El

  11. #41

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Helsingin yleiskaava 2016

    Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi tänään ehdotuksen yleiskaavaksi.

    Yle: Helsingin yleiskaavaa tiivistettiin – viheralueita nakerretaan pelättyä vähemmän

    Soininvaara: Yleiskaava läpäisi lautakunnan

    Kuten Soininvaarakin kommenteissaan toteaa, bulevardisointi on Helsingin suunnittelussa melko täydellinen suunnanmuutos, joka on tapahtunut yllättävänkin nopeasti. Kaavaehdotus oli pöydälle panemisineen lautakunnan käsiteltävänä reilun kuukauden. Poliittinen tyrmäys bulevardeille olisi kai tullut jos olisi tullakseen.

  12. #42

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    277

    oletus Vs: Helsingin yleiskaava 2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Poliittinen tyrmäys bulevardeille olisi kai tullut jos olisi tullakseen.
    Ehkäpä tyrmäys tulee politiikan ulkopuolelta reaalimaailmasta. Bulevardisointihölmöily ei voi johtaa mihinkään hyvään lopputulokseen.

  13. #43

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3667

    oletus Vs: Helsingin yleiskaava 2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Poliittinen tyrmäys bulevardeille olisi kai tullut jos olisi tullakseen.
    Ne pitää vielä toteuttaa, joka paljon vaativampaa kuin kaavamerkinnät. Epäilen, että moottoriteiden purkamisesta on kovin vaikea saada päätöksiä aikaan.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  14. #44

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Helsingin yleiskaava 2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Epäilen, että moottoriteiden purkamisesta on kovin vaikea saada päätöksiä aikaan.
    On niitä helppojakin tapauksia. Mm. Turunväylää puolentoista kilometrin pätkä, jossa ei ole moottoritien tasoisia liittymiä. Se muuttuu kaduksi helposti, jos päätetään.

  15. #45

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    840

    oletus Vs: Helsingin yleiskaava 2016

    Turunväylässä on myös se etu, ettei sisääntuloväylistä se vaikuttaa ehkä vähiten helsinkiläisten liikkumiseen. Sille on myös Tuusulanväylän ohella helpoin toteuttaa nopea raitiotieyhteys.

    Noin muuten asiassa on helppo olla petterin linjoilla. Rautava ja muut ksln kokkarit ovat puolueensa järkevimmästä päästä, mitä tulee kaupunkisuunnitteluun. Kova vääntö asiasta vielä saadaan, kun on päätösten aika.

    Jos pilottiin päästään, epäonnistumiseen eli perushelsinkiläiseen puolivillaiseen toteutukseen ei ole varaa. Onnistumisen ja epäonnistumisen määrittelee pitkälti kerrosneliöt, alueiden tehokkuus.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 22.10.2013, 13:00

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •