Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234
Näytetään tulokset 46-56/56

Viestiketju: Helsingin yleiskaava 2016

  1. #46

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Helsingin yleiskaava 2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Bulevardisointihölmöily ei voi johtaa mihinkään hyvään lopputulokseen.
    Minulta on mennyt ohi, mitä hölmöä bulevardoinnissa on? Hyödyn nappaavat Helsinki ja helsinkiläiset, haitat kuitataan ulkopaikkakuntalaisille ja kehyskunnille.

  2. #47

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Helsingin yleiskaava 2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Minulta on mennyt ohi, mitä hölmöä bulevardoinnissa on? Hyödyn nappaavat Helsinki ja helsinkiläiset, haitat kuitataan ulkopaikkakuntalaisille ja kehyskunnille.
    Se tulee ennemmin tai myöhemin haittaamaan Helsinkiä kun työmatkaliikenne naapurikaupungeista ja Helsingin pohjoisosista puuroutuu kunnollisen joukkoliikennejärjestelmän puuttuessa. Helsinki joutuu ennemmin tai myöhemmin rakentamaan Pisaran tai pohjois-eteläsuuntaisen metrolinjan.

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 12.11.2015 kello 14:42. Syy: Kielenkäyttö

  3. #48

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3672

    oletus Vs: Helsingin yleiskaava 2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Minulta on mennyt ohi, mitä hölmöä bulevardoinnissa on? Hyödyn nappaavat Helsinki ja helsinkiläiset, haitat kuitataan ulkopaikkakuntalaisille ja kehyskunnille.
    Tämä kuulostaa aikamoiselta osaoptimoinnilta. Kyllä seudun liikennejärjestelmän pitää huomioida tasapuolisesti kaikki seudulla asuvat eikä vain jotain alaryhmää.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  4. #49

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Helsingin yleiskaava 2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Tämä kuulostaa aikamoiselta osaoptimoinnilta. Kyllä seudun liikennejärjestelmän pitää huomioida tasapuolisesti kaikki seudulla asuvat eikä vain jotain alaryhmää.
    Bulevardeissa on kyse Helsingin liikennejärjestelmästä sekä Helsingin kiinteistökehityksestä. Voihan sitä osaoptimoinniksi sanoa, että kunnan kannattaa tehdä itselleen eikä muille järkeviä ratkaisuja. Mutta se on juuri sitä, mitä kunnan on tarkoituskin tehdä: ratkaisuja omaksi edukseen. Helsinki ei ole ratkaisuja tehdessään minkäänlaisessa tulosvastuussa esimerkiksi Vantaalle ja vantaalaisille, joten heitä ei myöskään tarvitse huomioida.

    Helsingillä toisaalta on intressi saada Vantaalle muuttaneita ihmisiä muuttamaan kunnanrajojensa sisälle ja maksamaan siten veronsa Helsinkiin. Olisi monelta kantilta typerää optimointia Helsingille uhrata paljon rahaa tai paljon helsinkiläistä kiinteistökehitystä, jotta Vantaalle veronsa maksava ihminen pääsisi vähän kätevämmin työmatkailemaan Helsinkiin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Se tulee ennemmin tai myöhemin haittaamaan Helsinkiä kun työmatkaliikenne naapurikaupungeista ja Helsingin pohjoisosista puuroutuu kunnollisen joukkoliikennejärjestelmän puuttuessa.
    Bulevardien kanssa yhtäaikaa rakennetaan joka tapauksessa uusi nopea ja korkeakapasiteettinen joukkoliikenneyhteys.

  5. #50

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    286

    oletus Vs: Helsingin yleiskaava 2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Bulevardien kanssa yhtäaikaa rakennetaan joka tapauksessa uusi nopea ja korkeakapasiteettinen joukkoliikenneyhteys.
    Nopea? Se ei siis kulje bulevardeja pitkin.

  6. #51

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Helsingin yleiskaava 2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Nopea? Se ei siis kulje bulevardeja pitkin.
    Millä tavoin bulevardilla oleva joukkoliikenneyhteys ei olisi nopea? Nopeushan on suhteellista, ei keskustan lähettyvillä tarvitse ajaa hirveän kovaa ollakseen nopea kun melkein perillä ollaan muutenkin.

    Toisaalta esimerkiksi Mannerheimin bulevardin suunnitelma (Hämeenlinnanväylä) sisältää vaihtoehdon, jossa bulevardilla ei ole poikittaista liikennettä lainkaan vaan poikkikadut kulkevat nykyisiä siltoja pitkin. Eikä se välimuotokaan jossa on näiden lisäksi kourallinen uusia poikkikatuja hirveän tukkoinen ole.

    Vastaava ratkaisu on helppo toteuttaa muillekkin bulevardeille, kun vain jätetään nykyisen moottoriväylän yli- ja alikulut purkamatta.

  7. #52

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3672

    oletus Vs: Helsingin yleiskaava 2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Millä tavoin bulevardilla oleva joukkoliikenneyhteys ei olisi nopea? Nopeushan on suhteellista, ei keskustan lähettyvillä tarvitse ajaa hirveän kovaa ollakseen nopea kun melkein perillä ollaan muutenkin.
    Ilmaus nopea vaatii kyllä aika suhteellista mieltä, jos ja kun ratikka matelee Mannerheimintietä kohti keskustaa vielä merkittävästi nykyisiä bussejakin hitaammin. Siinä sitten ollaan "melkein perillä", ratikassa Mannerheimintiellä ja sen bulevardijatkeella jonkin aikaa, oikealla sekuntikellolla mitattuna selvästi pidempään kuin mitä metro ottaa aikaa Rautatientorilta päättäreille.

    Suhteessa kävelemiseen kyse on kyllä nopeasta liikkumisesta, ihan niin kuin käveleminenkin on nopeaa ryömimiseen verrattuna.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  8. #53

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Helsingin yleiskaava 2016

    On se riittävän nopeaa ihan nykyisellä Mannerheimintielläkin. Asiasta tunnutaan kuitenkin maalailevan maailmanlopun maisemia.

    Se, että jossain muualla matka kulkee vielä nopeammin ei vielä tarkoita sitä, että sitä hitaampi matkanteko olisi ongelma toisaalla. Eikä matka-aika Rautatientorilta kauas sitäpaitsi ole se joukkoliikenteen laatukriteeri.

  9. #54
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Helsingin yleiskaava 2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Tämä kuulostaa aikamoiselta osaoptimoinnilta. Kyllä seudun liikennejärjestelmän pitää huomioida tasapuolisesti kaikki seudulla asuvat eikä vain jotain alaryhmää.
    Maankäytön hajautuminen kehyskuntiin se vasta osaoptimointia onkin. Koska kuntakärjestelmämme perustuu siihen, että jokainen kunta tavoittelee vain omaa etuaan, on tietysti luonnollista että myös Helsingin pitää tehdä niin - vaikka kehyskunnat sitten syyttäisivätkin Helsinkiä siitä.

  10. #55
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Helsingin yleiskaava 2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Tämä kuulostaa aikamoiselta osaoptimoinnilta. Kyllä seudun liikennejärjestelmän pitää huomioida tasapuolisesti kaikki seudulla asuvat eikä vain jotain alaryhmää.
    Minusta on osaoptimointia, jos seudun yhdyskuntarakenteen tiivistämistä rajoitetaan sillä perustein, että liikennejärjestelmän tulisi palvella tasapuolisesti asuinpaikasta riippumatta. Liikennejärjestelmä kun on vain osa yhdyskuntarakenteen kokonaisuudesta. Jos kaikkialta pitää päästä kaikkialle yhtä nopeasti eikä lähempänä oleminen saa olla etu, niin työtä riittää kyllä ikuisesti.

    Varsinkin, jos tämä vaatimus pitää täyttää autoilulla, joka käyttää tilaa erittäin tehottomasti. Silloin syntyy varsinainen ikiliikkuja, kun asioita siirretään kauemmaksi toisistaan, jotta autoliikenteelle saadaan tilaa kasvaa, tämä seurauksena matkat pitenevät ja sitten siirretään asioita kauemmaksi toisistaan, jotta autoliikenteellä...

  11. #56

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3672

    oletus Vs: Helsingin yleiskaava 2016

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Minusta on osaoptimointia, jos seudun yhdyskuntarakenteen tiivistämistä rajoitetaan sillä perustein, että liikennejärjestelmän tulisi palvella tasapuolisesti asuinpaikasta riippumatta. Liikennejärjestelmä kun on vain osa yhdyskuntarakenteen kokonaisuudesta. Jos kaikkialta pitää päästä kaikkialle yhtä nopeasti eikä lähempänä oleminen saa olla etu, niin työtä riittää kyllä ikuisesti.

    Varsinkin, jos tämä vaatimus pitää täyttää autoilulla, joka käyttää tilaa erittäin tehottomasti. Silloin syntyy varsinainen ikiliikkuja, kun asioita siirretään kauemmaksi toisistaan, jotta autoliikenteelle saadaan tilaa kasvaa, tämä seurauksena matkat pitenevät ja sitten siirretään asioita kauemmaksi toisistaan, jotta autoliikenteellä...
    Hmm. Tämä on kyllä varsin mielenkiintoinen ajatuskulku. Ehkä se kuitenkin kaipaisi hiomista, siis sanavalintojen puolesta, siltä varalta että joku vääräleuka vaikka siihen törmää. "Jos kaikkialta pitää päästä kaikkialle yhtä nopeasti" vähän särähtää silmään, mutta perusajatus vaikuttaa minusta varsin pätevältä ilman sitä. Esimerkiksi tällä lailla lyhennetyn version kanssa minäkin voisin olla samaa mieltä:

    "Minusta on osaoptimointia, jos seudun yhdyskuntarakenteen tiivistämistä rajoitetaan sillä perustein, että liikennejärjestelmän tulisi palvella tasapuolisesti asuinpaikasta riippumatta. Liikennejärjestelmä kun on vain osa yhdyskuntarakenteen kokonaisuudesta. Jos lähempänä oleminen ei saa olla etu, niin työtä riittää kyllä ikuisesti."
    Viimeisin muokkaaja petteri; 16.11.2015 kello 01:24.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 22.10.2013, 13:00

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •