HSL:n ensimmäiset viisi vuotta ja katse tulevaisuuteen

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
Helsingin seudun joukkoliikenneviranomaisen eli kaikkien nykyään tunteman, HSL:n, perustamisesta on nyt viisi vuotta.

Perataan hieman aikaansaannoksia ja mokia.

Mitä me olemme siinä ajassa saaneet? Ruusut ja miinukset? Mitä olemme saaneet ja mikä on mennyt täysin pieleen?

Mitä tulevaisuudessa? Riittääkö rahaa kaikkeen?

Olkaa hyvä, sana on vapaa.
 
Paha tavallisena ulkopuolisena tallaajana sanoa, mikä on HSL-organisaation syytä ja mikä olisi tapahtunut ilmankin. Itse mainostavat, että tänä vuonna alkaa isojen hankkeiden valmistujaisten sarja, eli 560, Kehärata ja Länsimetro. 560 taitaa olla kokonaan HSL-kauden tuote jos lasketaan varsinaisesta suunnittelusta alkaen. Sitä voisi pitää aikaansaannoksena, vaikka se lykkääntyikin päätöksentekokoneistossa vuoden. Rakentaminen on sujunut ja yleisömenestys lienee taattu.

Noista isoista hankkeista Kehäradan ja Länsimetron vaikutukset bussilinjastoon eivät taida olla vieläkään täysin valjenneet matkustajille ja valitusta seurannee.
 
Lyhyesti ja ytimekkäästi:

Plussat: Kirkkonummi ja Kerava saatu hienosti mukaan, ja liikenne järjestetty hienosti siellä.
Miinukset: Lippujen hinnat ovat nousseet 50% viiden vuoden aikana.
 
+Poikittaisliikenne
+Runkolinjat
+Raideyhteydet

- Bussiliikenteen epätasa-arvoisena muihin kulkumuotoihin verrattuna
-Ajoajat liian usein liian kireät
-HSL vain matkustajille tarkoitettu, ts. kuljettajien mielipidettä ei kuunnella
-Bussiliikenteen kustannuksella tehtyjä raideyhteyksiä
 
Plussaa: Monet tavan tallaajat hahmottavat nyt HSL-liikenteen paremmin kokonaisuutena kuin ennen. Kiitokset siitä mm. bussiliikenteen tilaajaväritykselle, joka tosin on ruma kuin mikä :cool:

Miinusta: HSL tuntuu edelleen kaavoihin kangistuneelta organisaatiolta. Tästä esimerkkeinä mm. se ettei Jokerille uskallettu vaatia nivelbusseja. Siinäkään ei ole mitään järkeä että ympäristöasioita korostetaan aivan liikaa. Esimerkkinä se, ettei Euro5 tai EEV päästötason bussit tuo kilpailutuksissa kalustopisteitä juuri lainkaan, vaikka ne oikeasti ekopelejä ovat edelleen.
 
-Bussiliikenteen kustannuksella tehtyjä raideyhteyksiä

Eikös tämä ole nykymaailmassa ihan luonnollinen kehityssuunta. Itse en näe siinä mitään pahaa. Tietysti voihan se Espoon asukkaita ketuttaa kun ei enään pääsekään vaihdottomalla yhteydellä Helsinkiin, mutta siihen on vain totuttava.
 
En oikeastaan käytä muuta kuin raitioliikennettä, joten keskityn kommentoimaan sitä. Pitäisi kai kaivaa vuoden 2009 aikataulut esille, jotta saisi tiukkaa faktaa, mutta fiilikset ovat tällaiset kehityksestä HSL-aikana:
– raitioliikenteen matka-ajat ovat pidentyneet
– raitioliikenteen vuorovälit ovat kasvaneet
– raitioliikenteen päivittäin ajettavien vuorojen määrä on vähentynyt
– raitioliikenteen matkustajamäärä on ainakin joillain linjoilla suorastaan romahtanut
– mitään laajennushankkeita ei ole edistetty (Jätkäsaari otettiin käyttöön HSL-aikana, mutta HSL:stä huolimatta; organisaatio ei myötävaikuttanut hankkeen suunnitteluun tai toteutukseen)
– tiettyjä laajennushankkeita on pyritty yksittäisten virkamiesten toimesta hidastamaan tai estämään
– kuljettajarahastuksesta luopuminen ei ole edennyt mitenkään sen jälkeen kun asiasta päättäminen siirtyi pois HKL:n johtokunnalta, joka asiasta jo päättikin, mutta päätös ei sitonut perustettavaa HSL:ää
– organisaatio kokonaisuutena ei tunnu ymmärtävän yksittäisen jäsenkunnan ja vain sen alueella kulkevan joukkoliikennemuodon erikoispiirteitä eikä ole asiasta kovin kiinnostunutkaan

Tämä siis fiiliksistä ekan viiden vuoden ajalta.

Katse tulevaisuuteen: vaikea sanoa vielä mitään. Laadittu linjastosuunnitelma tiettyine vaatimattomine lisäyhteyksineen vaikuttaa monilta osin positiiviselta, mutta vasta aika näyttää, toteutuuko siitä mitään ja ovatko toteutuvat osat niitä positiivisia vai negatiivisia.
 
Eikös tämä ole nykymaailmassa ihan luonnollinen kehityssuunta. Itse en näe siinä mitään pahaa. Tietysti voihan se Espoon asukkaita ketuttaa kun ei enään pääsekään vaihdottomalla yhteydellä Helsinkiin, mutta siihen on vain totuttava.

Sellainen kuva jäi, kun tutkin asiaa yliopistokurssilla, että mm. Tammistossa ja Veromiehessä yhteydet huononevat merkittävästi. Tähän ongelmaan oli ratkaisuna kutsuplussan laajentaminen. Itse uskon kuitenkin että henkilöautoistuminen tulee jatkumaan sillä alueella, ja ruuhkat lisääntymään, niin kuin on tehnyt tähän asti.
 
Henkilöautoistuminen valittiin jo kaavoitusta suunnitellessa, matalaan matkustajapotentiaaliin ei mikään panostaminen joukkoliikenteeseen auta.
 
Eikös tämä ole nykymaailmassa ihan luonnollinen kehityssuunta. Itse en näe siinä mitään pahaa. Tietysti voihan se Espoon asukkaita ketuttaa kun ei enään pääsekään vaihdottomalla yhteydellä Helsinkiin, mutta siihen on vain totuttava.

Yhteyden muuttumisessa vaihdoksi runkolinjaan pitäis kai saamapuolella olla runkolinjan edut, eli tiuhempi vuoroväli, parempaa palvelua myös hiljaisina aikoina ja mahdollisesti parempi vauhti runko-osuudella. Länsimetron alueella nää taitavat toteutua heikonlaisesti nykytilanteeseen verrattuna. Runkolinja on kylläkin pidempi kuin ennen, eli metro jatkaa suoraan itään, millä lienee kasvava merkitys kun Kalasatama sun muut rakentuvat.
 
Miinusta: ...että ympäristöasioita korostetaan aivan liikaa.

Nimenomaan vain korostetaan. Ja vain silloin kun siitä on positiivista pr-hyötyä HSL:lle.

Mielestäni ympäristöasiat otetaan joko joka rintamalla huomioon tai sitten ei ollenkaan missään.

PK-seutu on täynnä risteyksiä joissa on selkeästi helmi-ohjaus, mutta silti linja-autolle lyödään punaista valoa vaikka mistään ei tule ketään muuta, ei edes jalankulkijoita. Ja päälle vielä ilkkuen välkytetään sitä valkoista valoa.

Samoin, varsinkin Helsingissä on aivan tajuton määrä huonosti suunniteltuja risteyksiä liikennevaloineen, jolloin linja-auto etenee pahimmassa tapauksessa kolmessa minuutissa vain kaksisataa metriä. Loppu ajasta on tyhjäkäyntiä.

Samoin pysäkkien sijoittelussa on vähän toivomisen varaa. Päätepysäkin jälkeen ensimmäiselle pysäkille on matkaa sata metriä... itse asiassa lyhyin väli lähtöpysäkin ja pysäkin välillä on 25 metriä!
 
En oikeastaan käytä muuta kuin raitioliikennettä, joten keskityn kommentoimaan sitä. Pitäisi kai kaivaa vuoden 2009 aikataulut esille, jotta saisi tiukkaa faktaa, mutta fiilikset ovat tällaiset kehityksestä HSL-aikana:
– raitioliikenteen matka-ajat ovat pidentyneet
– raitioliikenteen vuorovälit ovat kasvaneet
– raitioliikenteen päivittäin ajettavien vuorojen määrä on vähentynyt
– raitioliikenteen matkustajamäärä on ainakin joillain linjoilla suorastaan romahtanut
Voiko näistä kaikista syyttää HSL:ää vai ovatko jotkut niistä HSL:stä johtumattomia? HKL on ainoa raitiotieoperaattori pk-seudulla, onko kukaan selvittänyt mikä voisi johtua HKL:n monopoliasemasta? Tarkoitan esim että laskuttaako HKL liikaa jonka takia liikennettä on supistettu tms?

t. Rainer
 
HKL myös edelleen rakentaa linjan vaatimia muutostöitä Helsingissä, eli siis tuota hankesuunnitelman mukaista tunnelia, Kuusmiehentien joukkoliikennekatua ja Malmin terminaalin muutostöitä. HKR vastaa myös osin katujen muutostöistä. HSL toki on tilannut liikenteen linjalle.
 
Takaisin
Ylös