Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

Liittynyt
14 Heinäkuu 2005
Viestit
5,950
  1. Helsingin toisen metrolinjan rakentaminen, aloitusosuutena Pasila-Töölö-Kamppi-Kauppatori, jota jatkettaisiin Viikkiin ja Kauppatorilta Laajasalon kautta Santahaminaan
  2. Helsingin toisen metrolinjan rakentaminen, noudattaen 1970-luvun U-metrosuunnitelmaa Huopalahti-Töölö-Kamppi-Kauppatori-Hakaniemi-Pasila
  3. Rautatietunneli Pasilasta Tallinnaan jolla olisi ainakin yksi uusi asema Helsingin keskustassa nykyisen päärautatieaseman lisäksi
  4. Rata kahdessa kerroksessa Pasilan ja päärautatieaseman välillä, joka jatkaa Länsisatamaan nykyistä Baanaa pitkin
  5. Pikaraitiotie puistojen läpi ja Töölönlahden rantaa pitkin Pasila-Olympiastadion-Ooppera-Musiikkitalo-Elielinaukio
  6. Uusi rautatieasema Helsinginkadun kohdalle josta tiheä raitiotieliikenne Töölön ja Hakaniemen suuntaan
  7. Ei mitään, Helsingin kantakaupunki ei tarvitse lisää raideyhteyksiä, jos ratojen kapasiteetti loppuu vähennetään junia ja korotetaan Helsingin kantakaupungin ja lähiöiden välisten vyöhykelippujen hintoja
  8. Muuta, mitä
 
8. Megapisara Huopalahti-Ruskeasuo-Tullinpuomi-Ooppera-Keskusta-Hakaniemi-Alppila-Pasila.
 
2, paitsi että ei ehkä kuitenkaan. U-metron kannattavuuden arvioiminen nykytilanteessa on sen verran monitahoinen juttu, että sitä on paha tehdä näin kotisoffalta. U vissiin arvioitiin alunperinkin hyödyllisemmäksi kuin toteutunut metrolinja, ja perustelut taitavat päteä edelleen oleellisilta osin. Ongelma vaan on, että Kehärata on juuri tehty ja siinä sivussa luontevan U-metron mitoitus ja speksit muuttuivat rautatieksi, mikä taitaa tehdä tunneliasemista entistäkin suolaisemman hintaisia. Itsestäni jättikokoiset asemat syvällä keskustan alla tuntuvat myös fiilispohjalta etäisesti vastenmielisiltä.

Raitioliikenteen merkittävä nopeuttaminen ja tehostaminen lienee ennen pitkää edessä joka tapauksessa, jos Laajasalon ratikat ja Pasila-Kalasatama -väli aiotaan saada toimiviksi. Tosin Helsinki on kyllä ennenkin osoittanut kykyä nilkuttaa pitkiä kausia tehottoman raitioliikenteen kanssa.
 
8. Raide-Jokerin toteutus pikaraitiotienä ja sen vaatimat yhteydet.

Tämän valitsisin minäkin. Helsinginkadun asemankin voisi tehdä ja jonkun verran synkronoida raitiotieliikennettä, mutta tokkopa vuorovälille tarvitsisi mitään tehdä (osa alueella liikkuvista vaihtaisi ratikkakyydin junakyytiin, mikä vähentäisi kapasiteetin lisäämistarvetta).
 
8) Aikalisä: Topeliuksenkadun raiteiden rakentaminen ja nykyisen ratikkaliikenteen oleellinen kehittäminen (sisältää bussirallin vähentämistä). Kylkeen mahdollisesti rautatieasema Hesarille.

Tämän jälkeen MegaPisara paloittain rakennettuna. Ei kaikkien junien tarvitse kulkea Pasilan läpi.
 
Samaa mieltä tästä, mutta mä ymmärsin "Pisaran tilalle" hieman toisin.

Niin, peräänkuulutin vaihtoehtoa jolla kuljetettaisiin lähijunilla saapuvia matkustajia eri puolelle kantakaupunkia tulevaisuudessa, sekä miten parannettaisiin yhteyksiä kantakaupungin sisällä, lähinnä Töölön suuntaisia, ja raide-jokeri ei taida olla sellainen. Ellei sen reittiä muuteta radikaalisti esim kulkemaan kantakaupungin kautta.

Itse kannattaisin 6)sta eli Helsinginkadun rautatieaseman rakentamista ja Helsinginkatua pitkin keskustaan kulkevan raitiotielinjan lisäämistä.

t. Rainer
 
Miten olisi Helsingin kolmas metrolinja, eli alkuperäisen U:n toinen haara. Vuosi on 2025 ja metro pyyhältää vasta rakennetusta Malmin suolähiöstä läpi Viikin ja Kallion Punavuoreen ja siitä edelleen Lauttasaaren eteläosaan. Asemia voisi olla esimerkiksi Malmi, Pihlajamäki, Viikinranta (Varaus), Kumpula, Konepaja, Hakaniemi, Kruunuhaka (varaus), Kauppatori, Kolmikulma, Hietalahti, Jätkäsaari, Lauttasaari. Kauppatorin aseman alle louhittaisiin toinen tunneli valmiiksi ihan heti kohta rakennettavaa Töölön metroa varten ja Hakaniemessä varauduttaisiin Pisaraan tekemällä outoja 90° käännöksiä sisääntuloväylissä.

Mutta tuumimpa, että realistisesti ajateltuna tällaisessa projektissa menee kymmenen vuotta suunnitelmissa, Töölön metron kanssa voidaan pärjätä viidellä niin, että jos nyt aloitetaan rummutus, niin sitä seuraava hallitus saa kautensa alussa tehdä symbolisesti päätöksen tukea hanketta.

Taas sitten parasta, mitä voisi toivoa olisi ne pienet keskustaraitioteiden parannukset. Luulen, että suurhankkeille on nyt vähän huononpi aika kuin joskus toiste voisi olla, varsinkin koska vaunuhankinta ja hallin saneeraus painavat päälle. Olisin tyytyväinen, jos 2019 syksyllä pääsisi ajamaan lenkin Ilmalantorille ja Tehtaankadulta Töölön kautta Meilahteen. Kuljettajat eivät enää rahastaisin, vaunun pyörät olisivat leveät ja oltaisiin aloitettu selvitystyö uudenlaisista turvavaihteista ja esiopastimista.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:21 ----------

Vilkaisinpa osayleiskaavaa... Siinä "Kolmas metrolinja" käännettäisiin sekin Pasilaan ja siitä Huopalahteen. Toinen linja kulkisi niin kuin nytkin on suunniteltu.

Muuta merkillepantavaa noin metrosarallahan on vielä se kolmantena viimeiseksi hylätty alkuperäinen suunnitelma, eli kierto Töölön kautta ja takaisin kohti Itä-Helsinkiä. Kuten muistatte, siihenkin on varauduttu metron ratageometriassa, että vaihde Idästä kohti pasilaa on mahdollista tehdä ilman vastaantulevien raiteiden ylityksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko lähijunien pidentäminen, edes teoriassa, mitenkään mahdollista? Onko mahdollista tilata Sm5 kalustoa vähemmillä penkeillä jotta seisomakuormaa voitaisiin lisätä?
 
Onko lähijunien pidentäminen, edes teoriassa, mitenkään mahdollista? Onko mahdollista tilata Sm5 kalustoa vähemmillä penkeillä jotta seisomakuormaa voitaisiin lisätä?

Asemille (kaikille?) mahtuu kolmen Sm5-yksikön juna ja sisustuksia voi aina muuttaa. Jos tarkoitat, että ajettaisiin raidekapasiteetin takia nykyistä pidempiä junia harvemmin, niin se ei vastanne tavoitteita palvelutason suhteen.
 
Jos tavoitteena on kaukoliikenteen junakapasiteetin lisääminen, niin lähinnä Päärata tarvitsisi lisäraiteita Helsingin ja Pasilan välille. Tässä mielessä nykysuunnitelmien mukainen Pisararata jää puolitiehen alkaessaan vasta Eläintarhan kohdalta. Ollakseen valtakunnallinen hanke Pisaran pitäisi siis ulottua Pasilaan saakka, jolloin se olisi vielä kalliimpi!
Samaan lopputulokseen voisi päästä yhdistämällä Pasilassa Päärata ja huoltoraiteet (tämähän on jo yöjunaliikenteen takia osittain toiminnassa). Näin Päärataa voitaisiin sen eteläpäässä liikennöidä kaksihaaraisena, jolloin terminaalin kapasiteetti vastaisi suurin piirtein linjaosuuden kapasiteettia (kunnostuksen jälkeen noin 15 junaa suuntaansa tunnissa, nyt noin 10).
Tämä tietenkin edellyttää huoltoliikenteen vähentämistä ja/tai muokkaamista linjaliikennekelpoiseksi. Tämä toteutuu, kun useimmat junat muuttuvat kaksisuuntaisiksi.
Pääradan maksimikapasiteetin ylittyessä tarvitaan A: Lentorataa (tai jotain vastaavaa) ja B: Pisararataa (tai vastaavaa).
Juha
 
Kysely tuntuu sisältävä ajatuksen, että jos Pisaraa ei tulekaan, sama raha on siltarumpuhengessä törsättävä "saavutettuna etuna" johonkin muuhun. Tähän viittaa myös vaihtoehdon 7 kulmikkuus.

Entäpä jos pääkaupunkiseudun liikenneongelmat tai liikenteen kasvupaineet eivät olekaan Helsingin kantakaupungissa.
 
Takaisin
Ylös