Sivu 1 / 8 12345 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/113

Viestiketju: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

  1. #1

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5420

    oletus Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    1. Helsingin toisen metrolinjan rakentaminen, aloitusosuutena Pasila-Töölö-Kamppi-Kauppatori, jota jatkettaisiin Viikkiin ja Kauppatorilta Laajasalon kautta Santahaminaan
    2. Helsingin toisen metrolinjan rakentaminen, noudattaen 1970-luvun U-metrosuunnitelmaa Huopalahti-Töölö-Kamppi-Kauppatori-Hakaniemi-Pasila
    3. Rautatietunneli Pasilasta Tallinnaan jolla olisi ainakin yksi uusi asema Helsingin keskustassa nykyisen päärautatieaseman lisäksi
    4. Rata kahdessa kerroksessa Pasilan ja päärautatieaseman välillä, joka jatkaa Länsisatamaan nykyistä Baanaa pitkin
    5. Pikaraitiotie puistojen läpi ja Töölönlahden rantaa pitkin Pasila-Olympiastadion-Ooppera-Musiikkitalo-Elielinaukio
    6. Uusi rautatieasema Helsinginkadun kohdalle josta tiheä raitiotieliikenne Töölön ja Hakaniemen suuntaan
    7. Ei mitään, Helsingin kantakaupunki ei tarvitse lisää raideyhteyksiä, jos ratojen kapasiteetti loppuu vähennetään junia ja korotetaan Helsingin kantakaupungin ja lähiöiden välisten vyöhykelippujen hintoja
    8. Muuta, mitä

  2. #2

    Liittynyt
    22.10.2008
    Viestejä
    107

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    8. Metro Pasilaan, aivan sama mitä linjausta käyttäen.

  3. #3
    Thunderi avatar
    Liittynyt
    09.07.2014
    Sijainti
    Kuopio
    Viestejä
    23

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    8. Raide-Jokerin toteutus pikaraitiotienä ja sen vaatimat yhteydet.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6469

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    8. Megapisara Huopalahti-Ruskeasuo-Tullinpuomi-Ooppera-Keskusta-Hakaniemi-Alppila-Pasila.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  5. #5

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2049

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    2, paitsi että ei ehkä kuitenkaan. U-metron kannattavuuden arvioiminen nykytilanteessa on sen verran monitahoinen juttu, että sitä on paha tehdä näin kotisoffalta. U vissiin arvioitiin alunperinkin hyödyllisemmäksi kuin toteutunut metrolinja, ja perustelut taitavat päteä edelleen oleellisilta osin. Ongelma vaan on, että Kehärata on juuri tehty ja siinä sivussa luontevan U-metron mitoitus ja speksit muuttuivat rautatieksi, mikä taitaa tehdä tunneliasemista entistäkin suolaisemman hintaisia. Itsestäni jättikokoiset asemat syvällä keskustan alla tuntuvat myös fiilispohjalta etäisesti vastenmielisiltä.

    Raitioliikenteen merkittävä nopeuttaminen ja tehostaminen lienee ennen pitkää edessä joka tapauksessa, jos Laajasalon ratikat ja Pasila-Kalasatama -väli aiotaan saada toimiviksi. Tosin Helsinki on kyllä ennenkin osoittanut kykyä nilkuttaa pitkiä kausia tehottoman raitioliikenteen kanssa.

  6. #6

    Liittynyt
    10.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    274

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Thunderi Näytä viesti
    8. Raide-Jokerin toteutus pikaraitiotienä ja sen vaatimat yhteydet.
    Tämän valitsisin minäkin. Helsinginkadun asemankin voisi tehdä ja jonkun verran synkronoida raitiotieliikennettä, mutta tokkopa vuorovälille tarvitsisi mitään tehdä (osa alueella liikkuvista vaihtaisi ratikkakyydin junakyytiin, mikä vähentäisi kapasiteetin lisäämistarvetta).

  7. #7

    Liittynyt
    19.07.2006
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    328

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    8. Vastaava raha linja-autoliikenteen palveluiden parantamiseen.
    Muuten vaihtoehto 7 jos esittämäni vaihtoehto 8 ei kelpaa.

  8. #8

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2049

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Thunderi Näytä viesti
    8. Raide-Jokerin toteutus pikaraitiotienä ja sen vaatimat yhteydet.
    Samaa mieltä tästä, mutta mä ymmärsin "Pisaran tilalle" hieman toisin.

  9. #9

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    269

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    8) Aikalisä: Topeliuksenkadun raiteiden rakentaminen ja nykyisen ratikkaliikenteen oleellinen kehittäminen (sisältää bussirallin vähentämistä). Kylkeen mahdollisesti rautatieasema Hesarille.

    Tämän jälkeen MegaPisara paloittain rakennettuna. Ei kaikkien junien tarvitse kulkea Pasilan läpi.

  10. #10

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5420

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Samaa mieltä tästä, mutta mä ymmärsin "Pisaran tilalle" hieman toisin.
    Niin, peräänkuulutin vaihtoehtoa jolla kuljetettaisiin lähijunilla saapuvia matkustajia eri puolelle kantakaupunkia tulevaisuudessa, sekä miten parannettaisiin yhteyksiä kantakaupungin sisällä, lähinnä Töölön suuntaisia, ja raide-jokeri ei taida olla sellainen. Ellei sen reittiä muuteta radikaalisti esim kulkemaan kantakaupungin kautta.

    Itse kannattaisin 6)sta eli Helsinginkadun rautatieaseman rakentamista ja Helsinginkatua pitkin keskustaan kulkevan raitiotielinjan lisäämistä.

    t. Rainer

  11. #11

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    206

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    Miten olisi Helsingin kolmas metrolinja, eli alkuperäisen U:n toinen haara. Vuosi on 2025 ja metro pyyhältää vasta rakennetusta Malmin suolähiöstä läpi Viikin ja Kallion Punavuoreen ja siitä edelleen Lauttasaaren eteläosaan. Asemia voisi olla esimerkiksi Malmi, Pihlajamäki, Viikinranta (Varaus), Kumpula, Konepaja, Hakaniemi, Kruunuhaka (varaus), Kauppatori, Kolmikulma, Hietalahti, Jätkäsaari, Lauttasaari. Kauppatorin aseman alle louhittaisiin toinen tunneli valmiiksi ihan heti kohta rakennettavaa Töölön metroa varten ja Hakaniemessä varauduttaisiin Pisaraan tekemällä outoja 90° käännöksiä sisääntuloväylissä.

    Mutta tuumimpa, että realistisesti ajateltuna tällaisessa projektissa menee kymmenen vuotta suunnitelmissa, Töölön metron kanssa voidaan pärjätä viidellä niin, että jos nyt aloitetaan rummutus, niin sitä seuraava hallitus saa kautensa alussa tehdä symbolisesti päätöksen tukea hanketta.

    Taas sitten parasta, mitä voisi toivoa olisi ne pienet keskustaraitioteiden parannukset. Luulen, että suurhankkeille on nyt vähän huononpi aika kuin joskus toiste voisi olla, varsinkin koska vaunuhankinta ja hallin saneeraus painavat päälle. Olisin tyytyväinen, jos 2019 syksyllä pääsisi ajamaan lenkin Ilmalantorille ja Tehtaankadulta Töölön kautta Meilahteen. Kuljettajat eivät enää rahastaisin, vaunun pyörät olisivat leveät ja oltaisiin aloitettu selvitystyö uudenlaisista turvavaihteista ja esiopastimista.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 23:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:21 ----------

    Vilkaisinpa osayleiskaavaa... Siinä "Kolmas metrolinja" käännettäisiin sekin Pasilaan ja siitä Huopalahteen. Toinen linja kulkisi niin kuin nytkin on suunniteltu.

    Muuta merkillepantavaa noin metrosarallahan on vielä se kolmantena viimeiseksi hylätty alkuperäinen suunnitelma, eli kierto Töölön kautta ja takaisin kohti Itä-Helsinkiä. Kuten muistatte, siihenkin on varauduttu metron ratageometriassa, että vaihde Idästä kohti pasilaa on mahdollista tehdä ilman vastaantulevien raiteiden ylityksiä.
    Viimeisin muokkaaja Ketorin; 24.02.2015 kello 22:34.

  12. #12

    Liittynyt
    15.09.2013
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    197

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    Onko lähijunien pidentäminen, edes teoriassa, mitenkään mahdollista? Onko mahdollista tilata Sm5 kalustoa vähemmillä penkeillä jotta seisomakuormaa voitaisiin lisätä?
    Pikku Antin autosta on kumi puhjennut.

  13. #13

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2049

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut anttipng Näytä viesti
    Onko lähijunien pidentäminen, edes teoriassa, mitenkään mahdollista? Onko mahdollista tilata Sm5 kalustoa vähemmillä penkeillä jotta seisomakuormaa voitaisiin lisätä?
    Asemille (kaikille?) mahtuu kolmen Sm5-yksikön juna ja sisustuksia voi aina muuttaa. Jos tarkoitat, että ajettaisiin raidekapasiteetin takia nykyistä pidempiä junia harvemmin, niin se ei vastanne tavoitteita palvelutason suhteen.

  14. #14

    Liittynyt
    13.02.2009
    Viestejä
    88

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    Jos tavoitteena on kaukoliikenteen junakapasiteetin lisääminen, niin lähinnä Päärata tarvitsisi lisäraiteita Helsingin ja Pasilan välille. Tässä mielessä nykysuunnitelmien mukainen Pisararata jää puolitiehen alkaessaan vasta Eläintarhan kohdalta. Ollakseen valtakunnallinen hanke Pisaran pitäisi siis ulottua Pasilaan saakka, jolloin se olisi vielä kalliimpi!
    Samaan lopputulokseen voisi päästä yhdistämällä Pasilassa Päärata ja huoltoraiteet (tämähän on jo yöjunaliikenteen takia osittain toiminnassa). Näin Päärataa voitaisiin sen eteläpäässä liikennöidä kaksihaaraisena, jolloin terminaalin kapasiteetti vastaisi suurin piirtein linjaosuuden kapasiteettia (kunnostuksen jälkeen noin 15 junaa suuntaansa tunnissa, nyt noin 10).
    Tämä tietenkin edellyttää huoltoliikenteen vähentämistä ja/tai muokkaamista linjaliikennekelpoiseksi. Tämä toteutuu, kun useimmat junat muuttuvat kaksisuuntaisiksi.
    Pääradan maksimikapasiteetin ylittyessä tarvitaan A: Lentorataa (tai jotain vastaavaa) ja B: Pisararataa (tai vastaavaa).
    Juha

  15. #15

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    968

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    Kysely tuntuu sisältävä ajatuksen, että jos Pisaraa ei tulekaan, sama raha on siltarumpuhengessä törsättävä "saavutettuna etuna" johonkin muuhun. Tähän viittaa myös vaihtoehdon 7 kulmikkuus.

    Entäpä jos pääkaupunkiseudun liikenneongelmat tai liikenteen kasvupaineet eivät olekaan Helsingin kantakaupungissa.

Sivu 1 / 8 12345 ... ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Miten luodaan äänestys?
    kirjoittanut a__m foorumissa Foorumista itsestään
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 06.01.2011, 20:32
  2. Äänestys kännykkäsovelluksesta
    kirjoittanut laitinei foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 21.10.2009, 21:09
  3. Äänestys ruuhkamaksuista
    kirjoittanut Resiina foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 02.12.2008, 19:45
  4. Mistä korvaavia raitiovaunuja Varioiden tilalle Helsinkiin?
    kirjoittanut vristo foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 122
    Viimeisin viesti: 24.01.2008, 15:33
  5. Vara-autojen ja -kuljettajien lähettäminen tilalle poikkeustapauksissa
    kirjoittanut JT foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 16.12.2007, 16:56

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •