Vuorovälin lyhentäminen toki lyhentää matka-aikoja odotusaikojen lyhentyessä.
Automaattimetro käsitettä kyllä käytetään sopimuksen purkamisen jälkeen ja on käytetty ennen sopimuksen tekemistäkin iloisesti sekaisin tarkoittaen kolmea vähän eri asiaa. Automaattimetro voi juuri tällä hetkellä termin käyttäjästä riippuen tarkoittaa joko 1) kehittyneellä kulunvalvonnalla ilman kuljettajia liikennöitävää järjestelmää tai 2) kehittyneellä kulunvalvonnalla pääosin puoliautomaattisesti liikennöitävää järjestelmää tai 3) kumpaa vain edellisistä myös niin että osa junista on kuljettaja-ajossa. Väärinkäsityksiä ei voida välttää, kun joillekin automaattimetroprojekti tarkoittaa vain ja ainoastaan suunnitelmaa, jolle poistetaan kuljettajat ja joillekin toisille se tarkoittaa mitä vaan kehittyneen kulunvalvonnan käyttöönottoa.
Toisaalta automaattimetroa 3) verrataan nykyään usein puheenvuoroissa järjestelmään, jossa kulunvalvontaa ei ole merkittävästi kehitetty nykyisestä, vaan vanha kulunvalvonta on vaan korvattu samantasoisella.