Sivu 9 / 10 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5678910 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 121-135/138

Viestiketju: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

  1. #121

    Liittynyt
    15.01.2014
    Viestejä
    326

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Miksi? Ei täysiautomaattiajosta saa käytännön etuja kuljettajan valvomaan automaattiajoon (ATO) nähden. Valvoja vain istuu toisaalla, eikä ole poikkeustilanteessa ottamassa kalustoa nopeasti manuaaliajoon.

    Kyllä, kuljettajia/valvojia tarvitaan täysautomaattiajossa hieman vähemmän, mutta vastaavasti järjestelmä on kalliimpi.
    Onhan siinä paljon etuja ja hyviä syitä miksi on toimiva järjestelmä.

  2. #122
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3879

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Miksi? Ei täysiautomaattiajosta saa käytännön etuja kuljettajan valvomaan automaattiajoon (ATO) nähden. Valvoja vain istuu toisaalla, eikä ole poikkeustilanteessa ottamassa kalustoa nopeasti manuaaliajoon.

    Kyllä, kuljettajia/valvojia tarvitaan täysautomaattiajossa hieman vähemmän, mutta vastaavasti järjestelmä on kalliimpi.
    Totta joo.
    Tällainen järjestelmä on nyt tulossa.

    http://www.hel.fi/static/public/hela...unnitelma.html
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  3. #123

    Liittynyt
    17.06.2020
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    462

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Näyttää siltä, että Pisara-rata ei toteudu.

    Miten tästä edetään?

    Nykyiset bussi- ja ratikkayhteydet ovat niin hitaita ja ruuhkiin juuttuvia, että keskeiseen ja yhä merkityksellisempään Pasilaan tarvitaan nopeampia joukkoliikenneyhteyksiä kaikkialta HSL-alueelta.

    Oma visioni:
    Edetään toisen metrolinjan toteuttamiseen, joka yhdistää Helsingin keskustaa, Meilahteen ja Pasilaa toisiinsa. Ja toteutetaan se alusta alkaen siihen, että sitä liikennöidään automaattijunilla, ilman kuljettajaa.
    Itse olen aikalailla samaa mieltä, mutta Töölön metron matkustajamäärät eivät itsessään perustele metron rakentamista. Töölön metroa pitäisi jatkaa Malmin lentokentälle tai jopa joko Jakomäkeen tai Hakunilaan. Lahdenväylän varressa ja Malmin lentokentällä voitaisiin rakentaa cut-and-cover -rataa, mikä johtaisi pienempiin kustannuksiin erityisesti asemien rakentamisessa.

  4. #124

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1985

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut samulih Näytä viesti
    Onhan siinä paljon etuja ja hyviä syitä miksi on toimiva järjestelmä.
    Haluatko kertoa tarkemmin?

  5. #125
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7604

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ettäjaa Näytä viesti
    Itse olen aikalailla samaa mieltä, mutta Töölön metron matkustajamäärät eivät itsessään perustele metron rakentamista. Töölön metroa pitäisi jatkaa Malmin lentokentälle tai jopa joko Jakomäkeen tai Hakunilaan. Lahdenväylän varressa ja Malmin lentokentällä voitaisiin rakentaa cut-and-cover -rataa, mikä johtaisi pienempiin kustannuksiin erityisesti asemien rakentamisessa.
    Tämän nimi on Malmin ratikka. Oliko se nyt Viima-lyhenteellä nykyään. Ennen oli Viira.

    Sinänsä voi hyvin käydäkin niin, että jos Malmin bulevardiratikka toteutuu, se viedään keskustassa jonkinlaiseen tunneliin. Alkaan nimittäin olla aikamoisen ahdasta itäisen kantakaupungin kaduilla, Pitkästäsillasta puhumattakaan.

    Sellaisen steroidimetron perään, jota vielä Kivenlahteen tehdään, on kuitenkin epärealistista enää haikailla.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #126

    Liittynyt
    17.06.2020
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    462

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tämän nimi on Malmin ratikka. Oliko se nyt Viima-lyhenteellä nykyään. Ennen oli Viira.

    Sinänsä voi hyvin käydäkin niin, että jos Malmin bulevardiratikka toteutuu, se viedään keskustassa jonkinlaiseen tunneliin. Alkaan nimittäin olla aikamoisen ahdasta itäisen kantakaupungin kaduilla, Pitkästäsillasta puhumattakaan.

    Sellaisen steroidimetron perään, jota vielä Kivenlahteen tehdään, on kuitenkin epärealistista enää haikailla.
    Etanaratikoissa on vain sellainen ongelma, että ne ovat hitaita eivätkä ne ole suojassa säältä. Jos HSL päättää tehdä nykyisistä 7x ja 7xx -linjoista liityntälinjoja ratikalle, asukkaat varmasti valittavat reilusti enemmän kuin Espoossa. Toisaalta päällekkäisen bussiliikenteen ajaminen on erittäin kallista keskustan suuntaan.

    Nopeampi ratikkayhteys Töölön metron reitillä pikaratikkatunnelissa on taas ongelmallinen kapasiteetin osalta. Meilahti-Pasilan -välillä olisi sen verran korkeat matkustajamäärät, että koko reitin varrella pitäisi varautua ainakin 75 metrisiin "ratikoihin", jotta vuorovälit voitaisiin pitää toteutuskelpoisina pintaliikenteelle. Jostain syystä arvelisin ettei Helsinki ole erityisen halukas tuomaan tuon kokoisia ajoneuvoja kaduille.

    Suuria liityntäliikenteellä saatavia säästöjä ja maanalaisen keskustayhteyden matka-aikahyötyjä on siis vaikea saada järjestelmällä, joka ei ole täysin tasoeroteltu. En sano, että kulkuneuvojen pitäisi olla yhtä leveitä kuin nykymetrot - ne voivat ihan hyvin olla nykyisten metrojen ja ratikoiden välissä - mutta reitin pitäisi olla koko matkaltaan erotettu kaikesta muusta liikenteestä, kuten metrokin on.

  7. #127
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3879

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    Itse näkisin, että metron jatko Kampista Töölön, Meilahden ja Pasilan kautta edelleen Malmin suuntaan (ja siitä esimerkiksi Jakomäen sekä Hakunilan suuntaan) olisi nimenomaan samaa Helsingin metron standardia kuin nykyinenkin metro. En näe perusteltuna sitä, että meillä olisi kahden eri standardin metrojärjestelmää.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 08:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 07:51 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Sinänsä voi hyvin käydäkin niin, että jos Malmin bulevardiratikka toteutuu, se viedään keskustassa jonkinlaiseen tunneliin. Alkaan nimittäin olla aikamoisen ahdasta itäisen kantakaupungin kaduilla, Pitkästäsillasta puhumattakaan.

    Sellaisen steroidimetron perään, jota vielä Kivenlahteen tehdään, on kuitenkin epärealistista enää haikailla.
    En ole kovinkaan vakuuttunut, että Helsingin kantakaupungin alueelle saataisiin aikaan sellaisia liikenteellisiä ratkaisuja nimenomaan katutasossa, jotka sujuvoittaisivat raitioliikenteen kulkua verrattuna siihen, että olisi tunnelissa kulkeva metrolinja. Esimerkiksi Pasilan aseman alueesta piti tulla "joukkoliikenteen solmukohta". Sitä se todellakin on; täydellinen umpisolmu, mitä tulee joukkoliikenteen sujuvuuteen ja etuisuuksiin.
    Runkobussilinjatkaan eivät ole mikään ratkaisu. Niissä ei ole mitään olennaista eroa tavallisiin bussilinjoihin. Helsingissä ei osata, eikä haluta, priorisoida katutasossa kulkevaa joukkoliikennettä, vaan seistään liikennevaloissa ja ruuhkissa.

    Siksi täysin muusta liikenteestä erotetun metron jatkaminen on mielestäni perusteltua.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  8. #128
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7604

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Helsingissä ei osata, eikä haluta, priorisoida katutasossa kulkevaa joukkoliikennettä, vaan seistään liikennevaloissa ja ruuhkissa.
    Tämä on tietysti aivan totta.

    Suuri kysymysmerkki on, miten Jokerin liikenne käytännössä käynnistyy lähiön helpossa liikenneympäristössä. Helsinki on vaatimalla vaatinut samaa kelvotonta satelliittipaikannusta liikennevaloihin kuin kantakaupungissa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  9. #129
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1092

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    Uuden tunnelin tarjoaminen ratkaisuksi pinnan ruuhka- ja hitausongelmiin on mainio tapa pitää noita alueita Lauttasaaren tilanteessa. Eli ongelmia katsellaan tumput suorana 50 vuotta ja toistellaan, ettei kannata tehdä mitään, kun kohta tulee METRO. Vaikka nyt alettaisiin kaikin voimin tekemään toista metrolinjaa ja kaikki menisi suunnitelmien mukaan, miten se ei kuitenkaan mene, toteutuminen olisi vähintään 20 vuoden päässä. Siinä ajassa ehtii korjata jos vaikka mitä liikennevalokiertoja ja Pasilan kaistaratkaisuja.

    Tosin jos mennään siihen, että tunneleita tehdään lisää, kyllä niihin pitäisi mahtua vähintään alkuperäisen itämetron 6-vaunuinen juna. Vaikkei ajettaisikaan kuin kadulle mahtuvia ratikkajunia, jos maksetaan kymmenkertaista kilometrihintaa maanalaisesta, niin pitää olla mahdollisuus kymmenkertaiseen kapasiteettiin. Sitten on vielä sekin puoli, että pelkille kevytmetroille tehdyt tunnelit jakavat metron kannatuksen. Osa haluaa kunnon raskasmetron ja pienemmällä ulottumalla tehdyt tunnelit sekä lyhyemmät tunneliasemat vaatisivat käytännössä kokonaan uuden tunnelin louhimista raskasmetrolle. Kaiken vastustajien rivit eivät rakoile, eli jos ei haluta jäädä puoleksi vuosisadaksi juuri tuohon edellisen kappaleen tilanteeseen, niin pitää puhaltaa yhteen hiileen.

  10. #130

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5879

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tämä on tietysti aivan totta.

    Suuri kysymysmerkki on, miten Jokerin liikenne käytännössä käynnistyy lähiön helpossa liikenneympäristössä. Helsinki on vaatimalla vaatinut samaa kelvotonta satelliittipaikannusta liikennevaloihin kuin kantakaupungissa.
    Millaiset systeemit on Tampereen raitiotiellä? Matkustin sillä ekan kerran pari viikkoa sitten työasioissa ja se kulki kellon tarkkuudella eikä jämähtänyt liikennevaloihin kertaakaan.

    t. Rainer

  11. #131

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1985

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    -- olisi nimenomaan samaa Helsingin metron standardia kuin nykyinenkin metro. En näe perusteltuna sitä, että meillä olisi kahden eri standardin metrojärjestelmää.
    Helsingin "metron" ongelma on osittain se, että se ei oikeastaan ole metro, vaan kaupunkirautatie. Metro on sellainen, joka kääntyy 90 astetta korttelin matkalla. Kuten New Yorkissa, Pariisissa, ja monissa muissa paikoissa. (Lontoossa ei ihan, mutta ne onkin osin taustaltaan myös rautateitä.)

    Helsingin standardi on niin järeä, että sen minimimitoitus on jo niin järeä, että se on liian järeä moniin tarpeisiin.

  12. #132
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4546

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Metro on sellainen, joka kääntyy 90 astetta korttelin matkalla.
    Muuttaisin tuon muotoon, "metro voi olla sellainen, joka kääntyy 90 astetta korttelin matkalla". Tuo ehdoton määrittely sopisi varmasti nk. stadtbahniin. Useat täysmetrot tai niiden osat eri puolilla maailmaa on totetutettu Helsingin metroon verrattavissa olevalla standardilla. Toisaalta lukuisat vanhat metrot on tehty "Pariisin mallin" mukaan tarpeen tullen hyvinkin jyrkillä kaarteilla (jotka sijaitsevat hyvin usein katujen alapuolella).

    Metro on siitä mielenkiintoinen järjestelmä, että lukuisat siihen liitetyt ominaisuudet ovat joko tyypillisiä tai epätyypillisiä, mutteivät useinkaan ehdottomia. Sen lisäksi termiä metro käytetään usein kaupallisenakin nimenä, ei vain teknillisenä asiana. Mutta jos pitäydytään teknillisellä puolella, niin voidaan todeta mm., että
    - metrossa on usein virtakiskovirroitus, mutta ei aina (toisaalta muillakin rautateillä voi olla virtakiskovirroitus)
    - metro kulkee pääosin tunnelissa, ja sen asematkin sijaitsevat hyvin usein tunneleissa (muutkin junat voivat kulkea etenkin kaupunkien keskustojen kohdalla tunnelissa, ja niillä on tunneliasemia, ja toisaalta metrollakin voi olla pitkiäkin pintarataosuuksia)
    - metrot ovat täyseristettyjä muun liikenteen suhteen (ei ihan aina, kuten Oslon Holmenkollenissa, ja rauteteiden lähiliikenneosuudetkin ovat usein kokonaan eristettyjä)
    - metroissa on yleensä hyvin korkeat laiturit ja vaunujen lattiataso on sama koko junan pituudella (tämäkään ominaisuus ei ole ehdoton ja toisaalta valtakunnalisten rautateiden lähijunissa voi olla tuo ominaisuus)
    - metrojunien korien murtolujuus (törmäyskestävyys) ei ole (tai sen ei vaadita olevan) yhtä vahva kuin rautatiekaluston murtolujuus (nämäkin rajat voivat olla osin häilyviä)
    - metrossa vuoroväli on tyypillisesti hyvin tiheä, muilla rautateillä useimmiten metroja harvempi (toisaalta esim. S-Bahnien runko-osuuksien tihein vuoroväli voi olla 2 min luokkaa)

  13. #133
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7604

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Millaiset systeemit on Tampereen raitiotiellä? Matkustin sillä ekan kerran pari viikkoa sitten työasioissa ja se kulki kellon tarkkuudella eikä jämähtänyt liikennevaloihin kertaakaan.
    Siellä todettiin, että satelliitti on liian epäluotettava. Liikennevalotunnistimet on kaikki fyysisiä, eli kun vaunu ohittaa tunnistimen, niin systeemi tietää, että se on tulossa. Siellä on panostettu aivan toisella tavalla myös liikennevalojen ohjelmointiin niin, että ratikka tosiaankin on etusijalla. Lisäksi kuljettajien ajotapa ja ajonopeudet ovat hyvin yhdenmukaiset. Tampereen koko radalle on asetettu omat nopeusrajoitukset, joita kuljettajien odotetaan aika tarkkaan noudattavan.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  14. #134
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    369

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ettäjaa Näytä viesti
    Itse olen aikalailla samaa mieltä, mutta Töölön metron matkustajamäärät eivät itsessään perustele metron rakentamista. Töölön metroa pitäisi jatkaa Malmin lentokentälle tai jopa joko Jakomäkeen tai Hakunilaan. Lahdenväylän varressa ja Malmin lentokentällä voitaisiin rakentaa cut-and-cover -rataa, mikä johtaisi pienempiin kustannuksiin erityisesti asemien rakentamisessa.
    Raveli 3:ssa Töölön metro jatkui Itäkeskukseen.

  15. #135

    Liittynyt
    17.06.2020
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    462

    oletus Vs: Äänestys: Mitä Pisaran tilalle jos se ei toteudu?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut EVhki Näytä viesti
    Raveli 3:ssa Töölön metro jatkui Itäkeskukseen.
    ...missä ei mielestäni ole mitään järkeä. Jos on yksi asia, missä olen samaa mieltä pikaratikkaverkoston suunnittelijoiden kanssa, se on se että raideliikenteen kehityksessä pitäisi suosia raideliikenteelle kokonaan uusia alueita nykyisten alueiden yhteyksien kehittämisen sijaan. Kokonaan uuden metrolinjan vetäminen Itikseen ei juurikaan parantaisi kovin monen asukkaan liikenneyhteyksiä ja olisi osittain Raidejokerin kanssa päällekkäinen. Sen sijaan Hakunilan tai Jakömäen metro palvelisi koko Lahdenväylän käytävää.

    Pitää myös huomioida näiden alueiden asukasluvut. Malmin lentokentälle tulee noin 25 000 asukasta, Latokartanossa asuu jo lähes 10 000 ihmistä, ja Vantaan ratikan myötä Hakunilan asukasluvun pitäisi kasvaa noin 18 000:een. Kokonaisuudessaan Viikin tiedepuiston pohjoispuolella Hakunilan reitin varrella asuisi noin 60 000 asukasta. Karhukallioon ja Östersundomiin saa rakentaa aika paljon, että tuo määrä asukkaita saadaan täyteen Kamppi-Itäkeskus -vaihtoehdossa.

    Ja lisätään vielä että Raveli 2:ssa Töölön metro jatkui Malmin lentokentälle.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Miten luodaan äänestys?
    kirjoittanut a__m foorumissa Foorumista itsestään
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 06.01.2011, 19:32
  2. Äänestys kännykkäsovelluksesta
    kirjoittanut laitinei foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 21.10.2009, 20:09
  3. Äänestys ruuhkamaksuista
    kirjoittanut Resiina foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 02.12.2008, 18:45
  4. Mistä korvaavia raitiovaunuja Varioiden tilalle Helsinkiin?
    kirjoittanut vristo foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 122
    Viimeisin viesti: 24.01.2008, 14:33
  5. Vara-autojen ja -kuljettajien lähettäminen tilalle poikkeustapauksissa
    kirjoittanut JT foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 16.12.2007, 15:56

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •