Mulhouse, ratikka Jyväskylän tai Oulun kokoiseen kaupunkiin

Mikko Laaksonen

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
2,789
mulhousegare.jpg

Mulhousen rautatieaseman edustaa. Kuten näkyyy, ympäristötöihin panostetaan.

mulhouserepublique.jpg

Republique-aukion pysäkki rakenteilla

mulhousekivitoita.jpg

Kivityöt tehdään käsin ja ne maksavat maltaita.

mulhousebetonia.jpg

Tyypillistä ranskalaista betoniarkkitehtuuria Place Jeune Europe - aukiolla
(arvatkaapas ketkä keksivät betoniarkkitehtuurin ja veivät elementtiteknologian Neukkuihin ... no ranskalaiset tietysti!)

Matkahavaintoja 24.6.2005

Mulhouse: perustietoja

Vuoden 1999 väestölaskennan mukaan Mulhousen kaupungissa on 112 002 asukasta ja 15 kuntaa käsittävällä Mulhousen kaupunkiseudulla (Communauté d'Agglomération Mulhouse Sud Alsace) 172 561. Kaupunkiseutu vastaa siis kooltaan Oulua, Lahtea tai Jyväskylää.

Kaupunki sijaitsee Elsassin eteläosassa. Kaupunki on Strasbourg-Basel - linjan varrella, joten pikakäynnin voi tehdä Strasbourgista Baseliin (tai päinvastoin) matkustettaessa.

Raitiotiehankkeen perustiedot

Raitiotiehankkeen kotisivut
Mulhousen kaupungin kotisivut
Mulhousen kaupunkiseudun kotisivut
Järjestelmän kartta

Kaksi linjaa: yhteispituus 19,72 km, 38 pysäkkiä, keskinopeus 20 km/h

Länsi-itälinja (8,7 km, 17 pysäkkiä)
Coteaux’n kaupunginosa, yliopisto, urheilukenttä, Mulhousen keskusta, Nouveau Bassin, Drouot’n kaupunginosa, Riedisheim, Modenheim à Illzach’n kaupunginosa.

Etelä-Pohjoinen - linja (11 km, 21 pysäkkiä):
Mulhousen rautatieasema, historiallinen keskusta, avenue de Colmar, Mertzau (Automuseo ja messukeskus), Bourtzwiller, Kingersheim, Wittenheim.

27 vaunua, pituus 32,5 m, leveys 2,65 m ja korkeus 3,3 m. Tyhjäpaino 40 t. Huippunopeus 70 km/h, teho 4 x 140 kW. 231 matkustajaa, 56 istumapaikkaa. Laiturin korkeus 35 cm.

Vuorotiheys 6 minuuttia, palveluaika 05 - 24. Arvioitu matkustajamäärä vuonna 2010 87 000 matkustajaa arkipäivänä.

Investointi 340,2 miljoonaa euroa (19,7 km), 17.2 miljoonaa euroa km. Hinta sisältää vaunut, radan, varikon, tieverkon muuttamisen, kaupunkiympäristön kunnostuksen ja liikennejärjestelyt.

Ensimmäinen vaihe (10 km) otetaan käyttöön 2006 ja loput valmistuvat vuoteen 2011 mennessä. Järjestelmään on tarkoitus lisätä duoraitiotieosuus luoteeseen Thann-Kruthiin päin (rautatielinjalle joka vie Colmariin ja Strasbourgiin).

Pääosa rahoituksesta saa Sitram Vérsement Transport - maksusta, joka peritään kaikilta yli yhdeksän työntekijän työpaikoilta. Lisäksi hanke saa valtion, Elsassin alueen, Conseil Général du Haut-Rhin - organisaation sekä Euroopan unionin tukea.

Havaintoja työmaalta (Kävely Mulhouse Gare – Place Jeune Europe)

Tunnin tutustumiskävely oli mielenkiintoinen, koska sillä pääsi tutustumaan uuden, käyttöönottamattoman ranskalaisen raitiotien työmaahan. Työt olivat sellaisessa vaiheessa, että oli mahdollista tutkia työmenetelmiä ja todeta kustannuksiin vaikuttavia tekijöitä.

Raitiotietä rakennettiin varsin raskaasti. Koko rata rakennettiin paksulle betonilaatalle urakiskosta. Suuri osa radasta kivettiin luonnonkivellä, joka asennettiin käsityönä. Raitiotien kanssa samaan aikaan toteutettiin koko muun kaupunkiympäristön kunnostus ja mm. pyöräteiden rakentaminen. On selvää, että kustannukset voidaan tehdä selvästi edullisemmiksi. Ympäristötöiden laajuus ja kustannukset ovat vastaavat kuin kävelykaduilla.

Työmailla oli huolellinen työmaakyltitys jossa oli käytetty esittelysivujen Max – sarjakuvahahmoa, joka toisti hankkeen iskulausetta ”Le Tram-Train, ensemble” (Junaratikka, kaikki yhdessä!)

Republique – aukiolla oli mielenkiintoista 1860-luvun arkkitehtuuria: kadut lähtivät aukiolta säteittäin ja neljä taloa jäi ”säteiden” väliin. Asemalle vievän säteen taloissa oli arkadi. Paikalle rakennettiin pysäkkiä, jossa käytettiin paljon luonnonkiveä. Place Jeune Europe – aukiolla oli erittäin ikävän näköistä 1960-70-luvun ranskalaista teknokraattista arkkitehtuuria, ikäviä elementtitaloja ja pilvenpiirtäjä ”Tour de Europe”.

Kaupungin bussiliikenne vaikutti vaatimattomalta. Kalusto oli vanhaa ja suureksi osaksi korkealattiaista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kiva nähdä tuoreita kuvia Mulhousesta. Kävin itse Mulhousessa helmikuun lopulla ja silloiseen tilanteeseen verrattuna rakennustyöt ovat edistyneet. Näin kyllä silloin Mulhousessa matalalattiaisia Renault Agora -busseja enimmäkseen ajossa - tosin vierailupäivänikin oli sunnuntai, joten ajossa lienee ollut vain uusinta kalustoa.

Joka tapauksessa Mulhouse on ihan suositeltava vierailukohde. Pariisi - Basel -pikajunat ajetaan dieselvetoisina Mulhousen ja Pariisin välillä. Vetokalustona on jyhkeä-ääniset SNCF:n 72 -sarjan dieselveturit. Eli korvamagiaa riittää.
 
Takaisin
Ylös