Näytetään tulokset 1-1/1

Viestiketju: Heilbronn - ratikka Lahden kokoisella paikkakunnalla ...?

  1. #1
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Heilbronn - ratikka Lahden kokoisella paikkakunnalla ...?

    Jatkan sarjaani "ratikka keskikokoisessa kaupungissa". Eli Heilbronn, vähän isompi paikkakunta kuin Lahti. Ratikkajärjestelmä on Karlsruhen (jonne matkaa n. 100 km) laajennus.


    Matkakeskuksen voi toteuttaa näinkin. Katos toimii maamerkkinä, mutta tässä kylässä ei ihan kohtauspaikkana.


    Ratikka ja bussi ajavat kilpaa yli Neckarin. Bussi voitti (otti varaslähdön)


    Heilbronnin raitiokävelykatua Kaiserstrassea. Bussit ajavat samaa katua, kadussa näkyy että kiveys on painunut vaikka kadulla ei ole ikää kuin 4 v


    Neckarin ylittävä Friedrich-Ebert-Brücke. Pikkusaarelle "Hefenweiler" (Hefe = paikallinen vehnäolut. Nam) rakennetaan teatteriesityksen katosta. Päältä kulkee 2 x stadtbahnwagen. 75 m junapituus, 500-600 matkustajan kapasiteetti.

    Heilbronnin raitiotie, havaintoja

    Heilbronn 121.320 asukasta
    Landkreis Heilbronn 327.540 asukasta.
    Yhteensä Landkreis + Heilbronnin kaupunki noin 429 000 asukasta
    Saksan ”Landkreis” ei vastaa suoraan ”kaupunkiseudun” käsitettä. Jostakin "kihlakunnan" ja "maakunnan" väliltä.

    Stadtbahn-Heilbronn - projekti
    http://www.stadtbahn-heilbronn.de

    Havaintoja

    Heilbronnin raitiotieosuudella liikennöitiin muutamaa eri S4 – variaatiota: pääosin Karlsruhe – Heilbronn Harmonie (pikavuoro) ja Schwaigern West – Heilbronn – Heilbronn Pfühlpark (paikallisvuoro) (kolme pysäkkiä ohi Harmonien). Yhteensä vuoroja ajetaan neljä tunnissa, aina paikallis- ja pikavuoro 10 minuutin välein. Tällöin Schwaigern – pysäkillä on kolmen minuutin vaihtoaika paikallisvuorosta Karlsruhen suunnan pikavuoroon ja päinvastoin.

    Heilbronnissa oli ”saksalaisella” tavalla pyritty Ranskan raitioteiden tasoiseen ympäristöön eli ympäristötöihin oli satsattu, mutta esimerkiksi raitiokaistat olivat usein asfalttia. Rautatieaseman edustalle oli rakennettu näyttävä lasikattoinen pääpysäkki.

    Heilbronnin keskustassa pysäkit oli sovitettu 55 cm lattiakorkeuteen. Pysäkit olivat hieman korkeita kaupunkikeskustaan, mutta eivät yhtä ongelmallisia kuin 90 – 100 cm laiturit. Osa pysäkeistä oli keskilaitureita, osa oikean puolisia laitureita. Keskustapysäkit oli mitoitettu 75 m pitkille junille, eikä tästä ollut mitään ongelmaa.

    Heilbronnin keskusta vaikutti kohtuullisen elävältä. Raitiotien kulkema pääkatu oli suorassa kulmassa pääkävelykatuun verrattuna. Keskustan ytimestä oli noin 1 km matkaa rautatieasemalle.

    Raitiotien kanssa samalla kaistalla kulkivat keskustassa bussit. Vaikutti, että kyseessä ovat samat linjat, jotka aiotaan myöhemmin korvata raitiotiellä. Ydinkeskustassa välillä Neckar – Alleestrasse raitiotiekatu oli raitiokävelykatu. Kiveys oli paikoittain jo painunut ja korjauksen tarpeessa.

    Raitiotiellä oli selkeitä kaupunkikehitysvaikutuksia. Neckarin varteen oli rakennettu uusi, toistakymmentä kerrosta korkea tornitalo ”Neckarturm”, raitiotiekävelykadulla rakennettiin uutta asuin-liiketaloa.

    Neckar oli Heilbronnin keskustassa hyödynnetty myös virkistyspaikkana ja viihtyisänä keitaana, toisin kuin joet usein Saksassa. Sillan välipilareiden kohdalla olevalle pikkusaarelle rakennettiin teatterin esityslavaa.

    Raitiokadulla oli käynnissä kiveystyö, jonka bussit väistivät ja joka puolestaan väisti raitiovaunua.

    Heilbronn oli panostanut raitiotietaiteeseen: taiteilija James Rizzi oli vuonna 2002 maalannut yhden raitiovaunun ”Rizzi-Bahniksi”. Noin 100 000 euron maalauskustannukset olivat kattaneet sponsorit.

    Rakentamiskokemuksia

    Duoraitiotieliikenteestä tehtiin päätökset 1994. Duoraitiotieliikenne Eppingen – Heilbronn avattiin 1999, ja katuosuus keskustaan 2001. Jatke Pfühlparkiin valmistui marraskuussa 2004.
    Duoraitiotiekonsepti oli lisännyt matkustajamääriä välillä Eppingen – Heilbronn 588%.

    Raitiotien rakentamistavoitteena on 2-3 linjan oma verkosto Heilbronnin seudulle.

    Seuraava Stadtbahn – jatko-osuus Pfühlpark – Öhringen (pääosin rautatiellä) valmistuu joulukuussa 2005.

    Myöhemmin on tarkoitus jatkaa raitiotietä Harmonie-pysäkiltä Neckarsulmiin, josta edelleen rautatietä pitkin Bad Friedrichshall / Jagstfeld – asemalle josta yksi akseli jatkuisi Bad Rappenau- ja Sinsheim – asemille ja toiinen suuntaan d Gundelsheim ja Neckarelz / Mosbach

    Toinen jatkohanke on päärautatieasemalta lounaaseen suuntaan Lauffen – josta edelleen Zabergäubahnia Zaberfeldiin.

    Allaolevassa kuvassa koko hankkeen rahoitus osuudella Eppingen – Heilbronn – Öhringen sisältäen duoraitiovaunut

    Viimeisin muokkaaja vko; 22.04.2006 kello 16:11.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Lahden paikallisliikenne
    kirjoittanut MCW foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 170
    Viimeisin viesti: 10.12.2017, 19:56
  2. Lahden lähiliikenne
    kirjoittanut lamarjam foorumissa Junat
    Vastauksia: 60
    Viimeisin viesti: 12.02.2011, 21:55
  3. Lahden linja-autoasema
    kirjoittanut Epa foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 21.09.2007, 16:16
  4. Lahden oikoradan lähijunaliikenne
    kirjoittanut tkp foorumissa Junat
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 01.08.2007, 15:47
  5. Lahden Autokorin lyhenne
    kirjoittanut Compact foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 24.06.2007, 09:56

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •