Heilbronn - ratikka Lahden kokoisella paikkakunnalla ...?

Mikko Laaksonen

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
2,789
Jatkan sarjaani "ratikka keskikokoisessa kaupungissa". Eli Heilbronn, vähän isompi paikkakunta kuin Lahti. Ratikkajärjestelmä on Karlsruhen (jonne matkaa n. 100 km) laajennus.

heilbronnkatos.jpg

Matkakeskuksen voi toteuttaa näinkin. Katos toimii maamerkkinä, mutta tässä kylässä ei ihan kohtauspaikkana.

heilbronnkilpaajo.jpg

Ratikka ja bussi ajavat kilpaa yli Neckarin. Bussi voitti (otti varaslähdön) ;)

heilbronnkavelykatu.jpg

Heilbronnin raitiokävelykatua Kaiserstrassea. Bussit ajavat samaa katua, kadussa näkyy että kiveys on painunut vaikka kadulla ei ole ikää kuin 4 v

heilbronneckarsilta.jpg

Neckarin ylittävä Friedrich-Ebert-Brücke. Pikkusaarelle "Hefenweiler" (Hefe = paikallinen vehnäolut. Nam) rakennetaan teatteriesityksen katosta. Päältä kulkee 2 x stadtbahnwagen. 75 m junapituus, 500-600 matkustajan kapasiteetti.

Heilbronnin raitiotie, havaintoja

Heilbronn 121.320 asukasta
Landkreis Heilbronn 327.540 asukasta.
Yhteensä Landkreis + Heilbronnin kaupunki noin 429 000 asukasta
Saksan ”Landkreis” ei vastaa suoraan ”kaupunkiseudun” käsitettä. Jostakin "kihlakunnan" ja "maakunnan" väliltä.

Stadtbahn-Heilbronn - projekti
http://www.stadtbahn-heilbronn.de

Havaintoja

Heilbronnin raitiotieosuudella liikennöitiin muutamaa eri S4 – variaatiota: pääosin Karlsruhe – Heilbronn Harmonie (pikavuoro) ja Schwaigern West – Heilbronn – Heilbronn Pfühlpark (paikallisvuoro) (kolme pysäkkiä ohi Harmonien). Yhteensä vuoroja ajetaan neljä tunnissa, aina paikallis- ja pikavuoro 10 minuutin välein. Tällöin Schwaigern – pysäkillä on kolmen minuutin vaihtoaika paikallisvuorosta Karlsruhen suunnan pikavuoroon ja päinvastoin.

Heilbronnissa oli ”saksalaisella” tavalla pyritty Ranskan raitioteiden tasoiseen ympäristöön eli ympäristötöihin oli satsattu, mutta esimerkiksi raitiokaistat olivat usein asfalttia. Rautatieaseman edustalle oli rakennettu näyttävä lasikattoinen pääpysäkki.

Heilbronnin keskustassa pysäkit oli sovitettu 55 cm lattiakorkeuteen. Pysäkit olivat hieman korkeita kaupunkikeskustaan, mutta eivät yhtä ongelmallisia kuin 90 – 100 cm laiturit. Osa pysäkeistä oli keskilaitureita, osa oikean puolisia laitureita. Keskustapysäkit oli mitoitettu 75 m pitkille junille, eikä tästä ollut mitään ongelmaa.

Heilbronnin keskusta vaikutti kohtuullisen elävältä. Raitiotien kulkema pääkatu oli suorassa kulmassa pääkävelykatuun verrattuna. Keskustan ytimestä oli noin 1 km matkaa rautatieasemalle.

Raitiotien kanssa samalla kaistalla kulkivat keskustassa bussit. Vaikutti, että kyseessä ovat samat linjat, jotka aiotaan myöhemmin korvata raitiotiellä. Ydinkeskustassa välillä Neckar – Alleestrasse raitiotiekatu oli raitiokävelykatu. Kiveys oli paikoittain jo painunut ja korjauksen tarpeessa.

Raitiotiellä oli selkeitä kaupunkikehitysvaikutuksia. Neckarin varteen oli rakennettu uusi, toistakymmentä kerrosta korkea tornitalo ”Neckarturm”, raitiotiekävelykadulla rakennettiin uutta asuin-liiketaloa.

Neckar oli Heilbronnin keskustassa hyödynnetty myös virkistyspaikkana ja viihtyisänä keitaana, toisin kuin joet usein Saksassa. Sillan välipilareiden kohdalla olevalle pikkusaarelle rakennettiin teatterin esityslavaa.

Raitiokadulla oli käynnissä kiveystyö, jonka bussit väistivät ja joka puolestaan väisti raitiovaunua.

Heilbronn oli panostanut raitiotietaiteeseen: taiteilija James Rizzi oli vuonna 2002 maalannut yhden raitiovaunun ”Rizzi-Bahniksi”. Noin 100 000 euron maalauskustannukset olivat kattaneet sponsorit.

Rakentamiskokemuksia

Duoraitiotieliikenteestä tehtiin päätökset 1994. Duoraitiotieliikenne Eppingen – Heilbronn avattiin 1999, ja katuosuus keskustaan 2001. Jatke Pfühlparkiin valmistui marraskuussa 2004.
Duoraitiotiekonsepti oli lisännyt matkustajamääriä välillä Eppingen – Heilbronn 588%.

Raitiotien rakentamistavoitteena on 2-3 linjan oma verkosto Heilbronnin seudulle.

Seuraava Stadtbahn – jatko-osuus Pfühlpark – Öhringen (pääosin rautatiellä) valmistuu joulukuussa 2005.

Myöhemmin on tarkoitus jatkaa raitiotietä Harmonie-pysäkiltä Neckarsulmiin, josta edelleen rautatietä pitkin Bad Friedrichshall / Jagstfeld – asemalle josta yksi akseli jatkuisi Bad Rappenau- ja Sinsheim – asemille ja toiinen suuntaan d Gundelsheim ja Neckarelz / Mosbach

Toinen jatkohanke on päärautatieasemalta lounaaseen suuntaan Lauffen – josta edelleen Zabergäubahnia Zaberfeldiin.

Allaolevassa kuvassa koko hankkeen rahoitus osuudella Eppingen – Heilbronn – Öhringen sisältäen duoraitiovaunut

KostenundFinanzen.gif
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös